Skal vi sige Ja tak til reklamer?

22.11.2020

Regeringen er i dialog med Kommissionen om, hvorvidt det er muligt at anvende miljøgarantien, så forbrugere i fremtiden skal sige ja tak i stedet for nej tak til reklamer.

Nitrit i kødproduktion, cadmium i gødning og Reklamer Nej tak-skilte - hvad har de til fælles? De er alle sammen emner for den såkaldte miljøgaranti, der giver EU’s medlemslande mulighed for at indføre eller opretholde nationale særregler på områder, der ellers er omfattet af fælles regler om standardisering.

Vi har i Danmark anvendt miljøgarantien fem gange tidligere. Bl.a. i 2008, hvor vi fik blåstemplet særregler for anvendelsen af nitrit i kødprodukter og gældende fra 2022, hvor EU indfører nye fælles grænseværdier for tungmetallet cadmium, der bl.a. anvendes i gødning. Nu undersøger regeringen altså, om vi også kan få lov at indføre særregler i Danmark for de husstandsomdelte reklamer, så forbrugere i fremtiden skal sige ja tak i stedet for nej tak, som nu.

Det er ikke første gang, regeringen undersøger muligheden for særregler for husstandsomdelte reklamer. Sidst det skete var i 2012. Den gang vurderede Kommissionen ikke, det var lovligt, fordi det ville begrænse udenlandske supermarkedskæders adgang til det danske marked.

Men nu mener Regeringen altså, at det er værd at undersøge, om udviklingen siden dengang med større fokus på klima og miljø har gjort, at miljøhensynet kan tillægges en tungere vægt, og at vi på den måde kan få lov at indføre en Ja tak-ordning.

Kontakt ved pressehenvendelser

Er du journalist, og har du spørgsmål til historien? Ring til os på 33 37 33 37 eller send os en e-mail.