Ændringer hvor? |
Ændringer hvordan? |
EU's juridiske status |
EU bliver en juridisk person, dvs. at EU f.eks. kan tilslutte sig internationale aftaler. |
Institutionelle ændringer |
Europa-Parlamentet |
Lissabontraktaten fastsatte antallet af medlemmer i Europa-Parlamentet til at være 751 (heraf 13 danske medlemmer) fra 2014. Efter Storbritanniens udtrædelse af EU bestod Europa-Parlamentet af 705 medlemmer (heraf 14 danske medlemmer). Ved valget i 2024 blev antallet ændret til 720 på grund af demografiske ændringer i EU-landene (heraf 15 danske medlemmer)
|
Europa-Kommissionen |
Oprindeligt blev antallet af Kommissærer i Lissabontraktaten fastsat til 2/3 af antallet af medlemslande fra 2014 (dvs. 18 mod 27 tidligere).
I forbindelse med forhandlingerne omkring Irlands ratifikation af Lissabontraktaten blev det dog fastsat, at hvert medlemsland fortsat skal have en kommissær - også efter 2014.
|
Ministerrådet |
Der sker ændringer i det halvårlige roterende formandskab i Rådet, bl.a. får gruppen af Euro-lande (”Euro-gruppen”) en fast formand, og der indføres ”gruppe-formandskaber” mellem tre lande - såkaldte trioformandskaber.
Rådet får en ”højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik” også kaldet FUSP-repræsentanten, som bliver fast formand i Rådet for Udenrigsanliggender og næstformand i Kommissionen.
|
Det Europæiske Råd |
Det Europæiske Råd bliver til en fuldgyldig EU-institution (artikel 13 TEU), og der blev indføres en procedure for valget af dets formand (artikel 15 TEU) |
Beslutningsprocedurer |
Fremtidige traktatændringer |
Europa-Parlamentet får mulighed for at foreslå traktatændringer gennem et konvent (repræsentanter fra Europa-Parlamentet, Kommissionen, nationale parlamenter og stats- og regeringscheferne). Dette konvent indkaldes ved simpelt flertal i Det Europæiske Råd. Endelige ændringer skal dog stadig besluttes på en regeringskonference (stats- og regeringscheferne).
|
"Passerelle" eller forenklet traktatrevisionsprocedure (ved ændring af beslutningsprocedure) |
Det Europæiske Råd kan gennem enstemmighed og efter godkendelse af Europa-Parlamentet beslutte at ændre beslutningsproceduren på visse områder, f.eks. gå fra enstemmighed i Rådet til kvalificeret flertal eller gøre Europa-Parlamentet til medlovgiver. De nationale parlamenter har vetoret overfor de fleste af sådanne beslutninger.
|
Fælles beslutningsprocedure/den almindelige lovgivningsprocedure |
Den fælles beslutningsprocedure udbredes til 45 nye områder, og bliver således ”den almindelige lovgivningsprocedure” i EU. F.eks. omfattes det meste af politi- og strafferetslige område (3. søjle hidtil). Det betyder en styrkelse af Europa-Parlamentets rolle som medlovgiver med Rådet. NB: Udenrigs- og sikkerhedspolitikken forbliver i hænderne på Rådet og Det Europæiske Råd.
|
Budget proceduren |
Europa-Parlamentet bliver medbeslutningstager på hele budgettet.
De flerårige finansielle rammer (5-årige udgiftslofter på EU’s budget) traktatfæstes.
|
Flertalsafgørelser |
Brug af kvalificeret flertal på 55 nye områder, især indenfor samarbejdet om politi- og straffesager (3. søjle tidligere). NB: Den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik vedtages stadig med enstemmighed.
|
Kvalificeret flertal i Ministerrådet |
Nye regler for kvalificeret flertal fra 2014 – ”dobbelt kvalificeret flertal”, dvs. at der kan opnås flertal i Rådet med 55% af medlemsstaterne og 65% af EU’s samlede befolkning. Blokerende mindretal kan udgøres af 4 medlemsstater. I en overgangsperiode 2014-2017 gælder særlige regler.
|
Forstærket samarbejde |
9 medlemslande kan (mod 8 tidligere) deltage i et forstærket samarbejde på områder, hvor ikke alle medlemslande ønsker at deltage. Dog må forstærket samarbejde ikke skade det indre marked, forskelsbehandle etc.
|
EU-medlemskab |
Der er fastlagt en procedure for, hvordan et medlemsland melder sig ud af EU.
|
Tiltag til sikring af demokrati og åbenhed
|
EU generelt |
Det skrives ind i traktaten, at EU skal have en åben, effektiv og uafhængig forvaltning.
Aktindsigtsreglerne præciseres.
|
Ministerrådet |
Det skrives ind i traktaten, at møderne i Rådet er offentlige, når forslag til lovgivning forhandles.
|
Nationale parlamenter |
Nationale parlamenter får mulighed for at give ”gule” kort (kræver mindst 1/3 af de nationale parlamenter) og ”orange” kort (min. ½ af de nationale parlamenter) til Kommissionen, hvis et lovforslag strider mod ’nærhedsprincippet’. Får Kommissionen et gult kort, skal den genoverveje lovforslaget. Får den et orange kort kan lovforslaget stoppes af Rådet eller Europa-Parlamentet.
|
Charter om Grundlæggende Rettigheder |
Charteret gøres juridisk bindende gennem en henvisning i traktaten og proklameres igen, men er ikke en del af traktatteksten.
|
"Borgerinitiativet" |
Der åbnes mulighed for en direkte forbindelse mellem borgerne og Kommissionen gennem dette initiativ. Kommissionen kan overveje at fremsætte et lovforslag, hvis et initiativ har støtte fra mindst 1 million EU-borgere, der repræsenterer ”et betydeligt antal medlemsstater”.
|
Kompetencer
|
EU og medlemslandene |
Arbejdsdelingen mellem EU og medlemslandene bliver mere tydelig. Der skelnes mellem 1) enekompetencer, f.eks. euroen og konkurrenceregler 2) delte kompetencer, f.eks. indre marked, landbrug og miljø 3) EU-tiltag der understøtter, koordinerer eller supplerer medlemslandenes politik, f.eks. sundheds- og uddannelsespolitik.
|
Eksempler på nye politikker |
Under miljøkapitlet i traktaten |
Henvisning til nødvendigheden i at bekæmpe klimaforandringer.
|
Energi |
Formål at sikre forsyningssikkerheden og energimarkedets funktion samt fremme energieffektivitet og udvikle vedvarende energikilder.
|