Europaudvalget 1997-98 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 291
Offentligt
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 291)
transportministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 159
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor
1
400.C.2-0 N.1
25. maj 1998
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Erhvervsministeriets grundnotat om forslag til
Rådets direktiv om betingelser for at drive ro-ro-færger og højhastighedspassagerfartøjer i fast rutefart i Fællesskabet.
KOM (1998) 71.
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
22. maj 1998
J. nr.: 8104.8243-2 /ACM/TM EM0160
Forslag til Rådets direktiv om betingelser for at drive ro-ro-færger og højhastighedspassagerfartøjer i fast
rutefart i Fællesskabet. KOM(1998)71.
1.
Baggrund og indhold.
Med hjemmel i traktatens artikel 84, stk. 2, har Kommissionen den
25. februar 1998 fremlagt et forslag til Rådets direktiv om betingelser for at drive ro-ro færger og
højhastighedspassagerfartøjer i Fællesskabet. Direktivet kan vedtages med kvalificeret flertal efter samarbejdsproceduren
i artikel 189 C.
Forslaget er en opfølgning på Rådets resolution fra december 1994 om sikkerhed ved sejlads med passagerfærger. I
december 1995 vedtog Rådet forordningen om sikkerhedsledelse af ro-ro-færger, og
i december 1997 vedtog man fælles holdning til et direktivforslag om registrering af de ombordværende på
passagerskibe. Nærværende forslag til minimumsdirektiv er Kommissionens bud på at imødekomme den sidste del af
rådsresolutionen - om medlemsstaternes forhåndsgodkendelse og regelmæssige kontrol af sikkerheden på ro-ro
passagerfærger, og om deres ret til at efterforske ulykker til søs.
De internationale konventioner bygger på princippet om, at flagstaten har det fulde ansvar for sikkerheden på
passagerskibe. Mange bestemmelser i konventionerne giver imidlertid mulighed for forskellige fortolkninger eller
undtagelser. Dette indebærer, at skibe med certifikater fra én flagstat kan have et lavere sikkerhedsniveau end skibe med
certifikater fra en anden flagstat, selv om begge staters godkendelser bygger på den samme internationale konvention. En
havnestat forventes i begge tilfælde at acceptere flagstatens certifikater, såfremt det ikke klart fremgår, at der er forhold,
som strider mod konventionens bestemmelser .
Direktivforslaget bryder med dette princip, idet det lægger op til, at Fællesskabet skal have ret til at udøve kontrol og
fastsætte sikkerhedskrav til skibe, der sejler under tredielandes flag på EU-havne. Efter Kommissionens mening er en
sådan, i princippet konventionsstridig praksis alligevel i overensstemmelse med folkeretten, fordi hensynet til
sikkerheden i forbindelse med offentlig passagertransport i Europa skal veje tungere.
Forslagets udgangspunkt er, at en passagerfærge ikke må sættes i fast rutefart på Fællesskabets havne, før den opfylder
direktivets betingelser. Betingelserne fremgår af et antal nærmere angivne EF-direktiver, internationale konventioner,
herunder SOLAS-konventionen, således som EU fortolker dem, og desuden af yderligere specifikke krav, der er hentet
fra IMO-resolutioner (anbefalinger).
Passagerfærgen skal være synet og forhåndsgodkendt af de involverede havnestater, forinden den går i fast rutefart.
Udover forhåndsgodkendelsessynet skal færgen synes fast 2 gange årligt og desuden i tilfælde af ombygning eller
ændringer vedrørende flag, klasse eller ledelse. Et af de 2 årlige syn skal omfatte en operationel kontrol. De nævnte syn
skal udføres af et hold skibsinspektører, der repræsenterer begge havnestater, og flagstaten skal have mulighed for at
overvære synet. Yderligere skal klassen være repræsenteret ved det første syn. Systemet vil erstatte den såkaldte
udvidede havnestatskontrol (PSC Expanded Inspection), som Kommissionen ikke mener er effektiv nok til at opfylde
målene i Rådets resolution fra 1994.