Europaudvalget 1997-98 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 339
Offentligt
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 339)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor
1
400.C.2-0 N.1
8. juni 1998
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Trafikministeriets grundnotat vedrørende forslag til
Rådets direktiv (EF) om stikprøvekontrol af trafiksikkerheden af erhvervskøretøjer, som færdes på Den Europæiske
Unions veje, KOM
(98)117.
Trafikministeriet Nytorv 11-13 1450 København K
4. kontor
Tlf.: 33 92 33 55 · Telex 22275 Trami dk · Telefax: 33 93 27 80 · Giro 3 00 27 64 · Eksp.: ma-to 8.30-16 fr 8.30-15.30
Dato 3. juni 1998
Løbenr. TM0058
Grundnotat vedrørende forslag til Rådets direktiv (EF) om stikprøvekontrol af trafiksikkerheden af
erhvervskøretøjer, som færdes på Den Europæiske Unions veje, Kom (98)117.
1. Baggrund og indhold.
Direktivforslaget er endnu ikke officielt fremsat, men i det foreløbige forslag er det angivet, at forslaget vil blive fremsat
under henvisning til Traktatens artikel 75, stk. 1 og vil skulle vedtages efter artikel 189 C, kvalificeret flertal/
samarbejdsprocedure med Parlamentet.
Baggrunden for forslaget er et ønske om at forbedre sikkerhed og miljøbeskyttelse inden for vejtransport i Fællesskabet.
Der sigtes også mod at skabe ensartede forhold for så vidt angår kvaliteten af vedligeholdelse af erhvervskøretøjer, som
er i anvendelse i Fællesskabet ved at afskrække uansvarlige vognmænd fra at forsøge at opnå en konkurrencefordel ved
anvendelse af utilstrækkeligt vedligeholdte køretøjer.
Køretøjer, der kun anvendes i en trafiksikker stand, vil være til fordel for både færdselssikkerhed, miljøbeskyttelse og
konkurrencelighed.
Med vedtagelsen af direktivet om periodisk syn er det allerede sikret, at erhvervskøretøjer skal til teknisk kontrol i
tekniske kontrolcentre én gang om året. På baggrund af den øgede internationalisering af trafikken med
erhvervskøretøjer og det forhold, at mange af de tungeste køretøjer kører 150.000 km om året eller mere, anses én
kontrol for at være for lidt til at sikre, at erhvervskøretøjer som anvendes på Fællesskabets veje, er tilstrækkeligt
vedligeholdt året rundt.
Undersøgelser af antallet af trafikdræbte, hvor lastbiler er indblandet, har vist, at disse køretøjer er indblandet i flere
ulykker med dødelig udgang end man kunne forvente på baggrund af antallet af sådanne køretøjer på vejene eller den
afstand, de tilbagelægger. Lidt over 6% af alle lastbiler havde alvorlige mangler, som bidrog til ulykken eller til
trafikofre. De fleste af disse mangler vedrørte defekte bremser på grund af utilstrækkelig vedligeholdelse. Ca. 3,4 % af
alle dræbte i ulykker med lastbiler kunne undgås, hvis lastbiler blev tilstrækkeligt vedligeholdt hele tiden.
Hvis køretøjsflåden holdes i en god teknisk stand vil det desuden kunne medvirke til en nedbringelse af
partikelemissioner fra dieselmotorerne og dermed nedbringe luftforureningen. I direktivforslaget angives det, at en
tilstrækkeligt vedligeholdt køretøjsflåde sparer 2 % brændstof og en forholdsmæssig tilsvarende del af CO2-
emissionerne.
Målet om at forbedre kvaliteten af vedligeholdelse året rundt vil delvis kunne nås ved at gennemføre den lovpligtige
kontrol med kortere intervaller, f.eks. to eller tre gange årligt. Men det ville imidlertid ikke være en garanti for at