Europaudvalget 1997-98 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 401
Offentligt
1464763_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 401)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor
1
400.C.2-0 N.1
15. juni 1998
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Trafikministeriets grundnotat vedrørende forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 92/23/EØF om dæk til motorkøretøjer og
påhængskøretøjer, samt om montering heraf, KOM (97) 680.
Trafikministeriet
DatoJ.nr.Løbe nr. 12. juni
19981998-81051-17T
M0064
Grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv
92/23/EØF om dæk til motorkøretøjer og påhængskøretøjer, samt om montering heraf, KOM (97)680
1. Baggrund og indhold
Direktivforslaget er fremsat den 10. december 1997 under henvisning til Traktatens artikel 100 A, og vedtages efter
artikel 189 B, kvalificeret flertal/fælles beslutningstagen med Parlamentet.
Formålet med direktivforslaget er at begrænse rullestøj fremkaldt ved dækkenes kontakt med vejbanen, hvilket med de
foranstaltninger der allerede er gennemført for at begrænse støjemissionerne fra køretøjers mekaniske dele, vil have en
gunstig effekt på bekæmpelsen af støj fra vejtrafik, uden derved at reducere trafiksikkerheden og uden at gribe voldsomt
forstyrrende ind på dækmarkedet.
Direktivforslaget vedrører ethvert nyt dæk, bortset fra regummierede dæk (nyt lag dækmønster sættes på dæk, hvor
dækmønsteret er slidt af), uanset det er originalmonteret, eller er en udskiftningsdel, beregnet til køretøjer for hvilke
direktiv 70/156/EØF finder anvendelse (person-, vare- og lastbiler, samt busser).
Baggrunden for direktivforslaget er en opfølgning af bestemmelserne i artikel 4, stk. 2 i direktiv 92/97/EØF om ændring
af direktiv 70/157/EØF vedrørende tilladt støjniveau og udstødningssystemer for motorkøretøjer, som fastlægger, at
beslutninger vedrørende yderligere foranstaltninger med henblik på navnlig at forene kravene til sikkerhed med behovet
for at begrænse støj fremkaldt ved dækkenes kontakt med vejbanen, vedtages på grundlag af et forslag fra
Kommissionen, som bygger på relevante undersøgelser og forskningsresultater vedrørende denne støjkilde.
Hvad angår grænseværdier for rullestøj, indeholder Kommissionens forslag værdier, som bygger på henholdsvis den
nominelle fælgstørrelse for dæk beregnet til montering på personvogne (grænseværdierne ligger mellem 72 og 76 dB) og
på anvendelseskategorien for dæk til last- og varevogne (grænseværdier mellem 75 og 79 dB).
Bestemmelserne vedrørende rullestøj skal ikke gælde for dæk, som er beregnet til montering på køretøjer, der er
registreret første gang før den 1. oktober 1980.
Fra den 1. oktober 2001 kan medlemsstaterne ikke længere meddele EF-typegodkendelse for en af direktivet omfattet
køretøjstype af grunde, der vedrører dækkene og disses montering, eller for en dæktype beregnet til et sådant køretøj,
hvis forskrifterne i direktivet ikke er opfyldt.
Fra den 1. oktober 2005 skal alle udskiftningsdæk, som allerede var godkendt før det nye direktivs ikrafttrædelse,
opfylde dets bestemmelser.
Direktivforslaget indeholder også en metode til måling af rullestøjen, hvorefter køretøjet skal køre gennem et målefelt
med en given hastighed og med standset motor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464763_0002.png
2. Gældende dansk ret
Reglerne om dæk findes i Færdselsstyrelsens bekendtgørelse af 20. marts 1997 om detailforskrifter for køretøjers
indretning og udstyr samt Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 154 af 20. april 1977 om køretøjers indretning og udstyr
m.v.
Der findes ikke p.t. danske regler vedrørende dækstøj, men derimod tekniske krav, som f.eks. mønsterdybde og
oppumpningstryk.
3. Høring
Der er foretaget en høring af de berørte organisationer:
Autobranchens Handels- og Industriforening (AUTIG), Campingbranchen, Centralforeningen af Autoreparatører i
Danmark, Danmarks Automobilforhandler Forening, Danmarks Motor Union, Danske Vognmænd, Dansk Industri, De
Danske Bilimportører, Dæk Specialisternes Landsforening, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere (FDM),
Foreningen af Danske Eksportvognmænd, Foreningen af Vognimportører i Danmark, Landsforeningen Danmarks
Bilruter, Sammenslutningen af Karosseribyggere og Autooprettere i Danmark, Turistvognmændenes Landsforening og
Vognmandsfagets Arbejdsgiverforening.
Følgende organisationer har ikke svaret:
Campingbranchen, Danmarks Automobilforhandler Forening, Danmarks Motor Union, Danske Vognmænd,
Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Vognimportører i Danmark, Landsforeningen
Danmarks Bilruter, Sammenslutningen af Karosseribyggere og Autooprettere i Danmark, Turistvognmændenes
Landsforening og Vognmandsfagets Arbejdsgiverforening.
Følgende organisationer har ingen bemærkninger til forslaget:
Autobranchens Handels- og Industriforening (AUTIG), Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, Dansk Industri
og Dæk Specialisternes Landsforening.
Følgende organisationer har bemærkninger til forslaget:
De danske Bilimportører
har udtalt, at datoen - år 2001 - for obligatorisk krav om montering af dæk, der opfylder
forslagets krav til dækstøj på nye personbiler, bør udskydes mindst 2 år.
Foreningen af Danske Eksportvognmænd
har tilkendegivet, at man finder det både positivt og ser det som en logisk
følge af Fællesskabets initiativer i øvrigt på trafikområdet, at Kommissionen har fremsat forslag om grænseværdier for
rullestøj fra dæk til bl.a. last- og varevogne.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser eller statsfinansielle konsekvenser.
5. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
(Løbenr. 7045)