Europaudvalget 1997-98 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 401
Offentligt
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 401)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor
1
400.C.2-0 N.1
15. juni 1998
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Trafikministeriets grundnotat vedrørende forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 92/23/EØF om dæk til motorkøretøjer og
påhængskøretøjer, samt om montering heraf, KOM (97) 680.
Trafikministeriet
DatoJ.nr.Løbe nr. 12. juni
19981998-81051-17T
M0064
Grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv
92/23/EØF om dæk til motorkøretøjer og påhængskøretøjer, samt om montering heraf, KOM (97)680
1. Baggrund og indhold
Direktivforslaget er fremsat den 10. december 1997 under henvisning til Traktatens artikel 100 A, og vedtages efter
artikel 189 B, kvalificeret flertal/fælles beslutningstagen med Parlamentet.
Formålet med direktivforslaget er at begrænse rullestøj fremkaldt ved dækkenes kontakt med vejbanen, hvilket med de
foranstaltninger der allerede er gennemført for at begrænse støjemissionerne fra køretøjers mekaniske dele, vil have en
gunstig effekt på bekæmpelsen af støj fra vejtrafik, uden derved at reducere trafiksikkerheden og uden at gribe voldsomt
forstyrrende ind på dækmarkedet.
Direktivforslaget vedrører ethvert nyt dæk, bortset fra regummierede dæk (nyt lag dækmønster sættes på dæk, hvor
dækmønsteret er slidt af), uanset det er originalmonteret, eller er en udskiftningsdel, beregnet til køretøjer for hvilke
direktiv 70/156/EØF finder anvendelse (person-, vare- og lastbiler, samt busser).
Baggrunden for direktivforslaget er en opfølgning af bestemmelserne i artikel 4, stk. 2 i direktiv 92/97/EØF om ændring
af direktiv 70/157/EØF vedrørende tilladt støjniveau og udstødningssystemer for motorkøretøjer, som fastlægger, at
beslutninger vedrørende yderligere foranstaltninger med henblik på navnlig at forene kravene til sikkerhed med behovet
for at begrænse støj fremkaldt ved dækkenes kontakt med vejbanen, vedtages på grundlag af et forslag fra
Kommissionen, som bygger på relevante undersøgelser og forskningsresultater vedrørende denne støjkilde.
Hvad angår grænseværdier for rullestøj, indeholder Kommissionens forslag værdier, som bygger på henholdsvis den
nominelle fælgstørrelse for dæk beregnet til montering på personvogne (grænseværdierne ligger mellem 72 og 76 dB) og
på anvendelseskategorien for dæk til last- og varevogne (grænseværdier mellem 75 og 79 dB).
Bestemmelserne vedrørende rullestøj skal ikke gælde for dæk, som er beregnet til montering på køretøjer, der er
registreret første gang før den 1. oktober 1980.
Fra den 1. oktober 2001 kan medlemsstaterne ikke længere meddele EF-typegodkendelse for en af direktivet omfattet
køretøjstype af grunde, der vedrører dækkene og disses montering, eller for en dæktype beregnet til et sådant køretøj,
hvis forskrifterne i direktivet ikke er opfyldt.
Fra den 1. oktober 2005 skal alle udskiftningsdæk, som allerede var godkendt før det nye direktivs ikrafttrædelse,
opfylde dets bestemmelser.
Direktivforslaget indeholder også en metode til måling af rullestøjen, hvorefter køretøjet skal køre gennem et målefelt
med en given hastighed og med standset motor.