Europaudvalget 1997-98 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 637
Offentligt
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 637)
forskningsministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
FKU, Alm. del - bilag 166
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor
1
400.C.2-0 N.110. september
1998
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Forskningsministeriets statusnotat vedrørende
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om en fælles ramme for elektroniske signaturer.
(KOM (98) 297).
Statusnotat til Folketingets Europaudvalg om
Forskningsministerie
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
t
Rådets direktiv om en fælles ramme for elektroniske signaturer (Kom(98)297)
9. september 1998
Kontoret for IT og
Teleregulering
FSKT0041
J.nr. TPK3161-9701484
1. Baggrund
Baggrunden for direktivforslaget er, at Kommissionen er af den opfattelse, at det er en forudsætning for en acceleration
af elektronisk handel, at der etableres betryggende rammer for, at man kan foretage juridisk bindende dispositioner viå
åbne net, som for eksempel Internet, uden først at skulle aftale med modtageren, hvordan man gør. Brug af elektronisk
kommunikation til bindende juridiske dispositioner forudsætter, at der kan kommunikeres med sikkerhed for såvel
afsenders som modtagers identitet og for, at indholdet ikke er blevet ændret.
Kommissionen søger med direktivforslaget at skabe sådanne betryggende rammer inden for EU ved at fastsætte
rammerne for anvendelse af elektroniske signaturer i medlemsstaterne. Elektronisk kommunikation i lukkede systemer er
ikke omfattet af harmoniseringen.
2. Indhold
Forslaget er baseret på Traktatens artikel 57, artikel 66 og artikel 100 A. Forslaget er fremsat i henhold til
fremgangsmåden i Traktatens artikel 189 B.
Ifølge forslaget er direktivets anvendelsesområde
elektroniske signaturer.
Kommissionen lægger således vægt på, at
direktivet ikke alene skal omfatte digital signaturer, men også skal omfatte fremtidige teknikker, der opfylder samme
formål som public key-krypteringsteknikken, hvorved også andre former for digital identifikation kan rummes af
forslaget. Begreberne "elektronisk signatur", "digital signatur", og "public key-kryptering" er forklaret i fodnoterne 1-3.
Direktivforslaget fastlægger fælles krav for
certificeringstjenesteudbydere
og
autoriserede certifikater.
Certificeringstjenesteudbydere
er ifølge forslaget en person eller et organ, der udsteder certifikater eller leverer andre
tjenesteydelser i forbindelse med elektronisk signatur til offentligheden.
Forslaget angiver en række grundlæggende krav til sådanne udbydere, herunder at de skal udvise den fornødne
pålidelighed samt have tilstrækkelige økonomiske ressourcer til at udbyde certificeringstjenester, og at de skal besidde
den nødvendige ekspertise og erfaring.
Herudover skal udbyderne benytte pålideligt programmel og udstyr, sikre logning af relevant materiale, samt sikre
forbrugerne information vedrørende vilkår for anvendelsen af certifikatet, eventuelle begrænsninger i hæftelse,
procedurer etc.