Europaudvalget 1997-98 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 666
Offentligt
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 666)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor
1
400.C.2-0 N.1 18. september
1998
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 25. september 1998 - dagsordenspunkt rådsmøde
(transportministre) den 1. oktober 1998 - fremsendes vedlagt Trafikministeriets notat over punkter, der forventes optaget
på dagsordenen for rådsmødet.
Trafikministeriet
3. kontor
DatoJ.nr.Løbe nr. 18. september
1998121-3TM 0079
AKTUELT NOTAT
Rådsmøde (transport) den 1. oktober 1998
Dagsordenspunkt 1
Forslag til Rådets direktiv om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer
(Eurovignetten), Kom
(96)331.
Der er ikke fremkommet nye forhandlingselementer i forhold til det aktuelle notat, der blev fremsendt forud for
transportministerrådsmødet den 17. marts 1998.
Dagsordenspunkt 2
Forhandlinger mellem Det Europæiske Fællesskab og Schweiz på land- og lufttransportområdet.
Der er ikke fremkommet nye forhandlingselementer i forhold til det aktuelle notat, der blev fremsendt forud for
transportministerrådsmødet den 17. marts 1998.
Dagsordenspunkt 3
Forslag til Rådets direktiv om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om transportabelt
trykbærende udstyr (KOM(96) 674 og KOM(98) 286)
1. Baggrund og indhold
Forslag til Rådets direktiv om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om transportabelt trykbærende
udstyr ( KOM(96) 674) er forelagt af Kommissionen for Rådet den 8. januar 1997, som led i gennemførelse af Det Indre
Marked. Ændringsforslag (KOM(98) 286) er forelagt for Rådet den 12. maj 1998.
Forslaget er udarbejdet med hjemmel i traktatens artikel 75 og med beslutningsprocedure efter artikel 189c
(samarbejdsprocedure, kvalificeret flertal).
Den 19. februar 1998 afgav Europa-Parlamentet udtalelse om forslaget under førstebehandlingen. Ud af 17
ændringsforslag har Kommissionen med sit ovennævnte ændringsforslag accepteret helt eller delvis 10 (11) af
forslagene, mens 7 er forkastet.