Europaudvalget 1997-98 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 94
Offentligt
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 94)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor
1
400.C.2-0 N.1
8. april 1998
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Trafikministeriets grundnotat om forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om ansvarsforsikring for
motorkøretøjer og ændring af direktiv 73/239/EØF og 92/49/EØF (fjerde motorkøretøjsforsikringsdirektiv).
Trafikministeriet
6. kontor
6. april 1998 Dato 1998-81051-17
J.nr. TM0052 Løbe nr.
Grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om ansvarsforsikring for motorkøretøjer og ændring af direktiv 73/239/EØF og
92/49/EØF (fjerde motorkøretøjsforsikringsdirektiv).
1. Baggrund og indhold.
Direktivforslaget er fremsat den 14. oktober 1997 under henvisning til Traktatens artikel 57, stk. 2, og artikel 100 A, og
vedtages efter artikel 189 B, kvalificeret flertal/fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet.
Formålet er at forbedre beskyttelsen af skadelidte, som, mens vedkommende opholder sig i en anden medlemsstat, lider
tings- eller personskade ved et trafikuheld i denne medlemsstat. Forslag til fjerde motorkøretøjsforsikringsdirektiv er et
supplement til "grønkort-ordningen", der blev oprettet ved en henstilling i 1949 fra en arbejdsgruppe under
transportkomitéen i De forenede Nationers Økonomiske Europakommission, og som siden er blevet udbygget, bl.a. ved
de tre første motorkøretøjsforsikringsdirektiver. I dag har mere end 40 lande tilsluttet sig ordningen. "Grønkort-
ordningen" garanterer, at skadelidte får erstatning for skader forårsaget af et køretøj, der er hjemmehørende i et andet
land end uheldslandet, uanset om skaden er sket i skadelidtes bopælsland eller et andet land. Selvom denne gruppe af
skadelidte juridisk er i samme situation som skadelidte i deres hjemland, er de imidlertid oftest rent praktisk mindre
gunstigt stillet. Med direktivforslaget foreslås derfor en række tiltag, der vil indebære en reel ligestilling af skadelidte,
der har krav på erstatning for tings- eller personskade i forbindelse med uheld i et andet EU-land end skadelidtes
bopælsland.
Efter forslaget
· indføres direkte krav i hele EU for denne gruppe af skadelidte. Herved forstås, at forsikringsselskabet hæfter
umiddelbart overfor skadelidte. Efter dansk lov eksisterer der allerede et sådant direkte krav, men direktivet vil afhjælpe
situationen for danske skadelidte i andre EU-lande.
·
udpeger alle forsikringsselskaber en skadesrepræsentant i hvert EU-land bemyndiget til at behandle
skadessager.
· oprettes informationskontorer til at tage sig af såvel identifikation af den repræsentant, der er bemyndiget til at
behandle skadessager, som identifikation af det ansvarlige forsikringsselskab og det køretøj, der er impliceret i uheldet.
·
oprettes et erstatningsorgan i den besøgendes hjemland, der skal have til opgave at behandle besøgendes krav
i sager, hvor forsikringsselskabet trækker sagen i langdrag eller hvis der på trods af kravet herom ikke er udpeget en
repræsentant bemyndiget til at behandle skadessager i skadelidtes hjemland.
2. Gældende dansk ret.
I færdselslovens §§ 105-108 er der fastsat regler om pligten til at tegne ansvarsforsikring for motordrevne køretøjer og
om forsikringsselskabets hæftelse og regres. Færdselslovens regler suppleres af bekendtgørelse nr. 1171 af 16. december
1992 om ansvarsforsikring for motordrevne køretøjer m.v. I denne bekendtgørelse er der fastsat nærmere regler om
forsikringspligtens gennemførelse.
3. Høring.