Europaudvalget 1998-99
EUU Alm.del Bilag 1241
Offentligt
1464676_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1241)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
FLF, Alm. del - bilag 977 (Løbenr. 22827)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
N.1
deres
22. juli 1999
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 11. juni 1999 (Alm. del - bilag 1145) fremsendes vedlagt
Fødevareministeriets besvarelse af det deri stillede spørgsmål nr. 172.
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har i skrivelse af 11. juni 1999 (Alm. del - bilag 1145) udbedt sig min besvarelse af følgende
spørgsmål 172:
Spørgsmål 172:
"Ministeren bedes - som lovet på Europaudvalgets møde den 11. juni 1999, rådsmøde for landbrugsministre, pkt. 9
vedrørende zoonoser, jf. bilag 1070, side 3 om KOM(99)4 - fremsende et notat, som belyser Danmarks muligheder for
efter de nuværende regler at fastsætte normer for det mikrobiologiske indhold af zoonotiske agenser i fødevarer,
herunder hvilke tidsmæssige krav der stilles i forbindelse med notifikation af Kommissionen."
Svar:
./. Der henvises til vedlagte notat af 21. juli 1999 om Danmarks muligheder for efter de nuværende regler selv at
fastsætte normer for zoonotiske agenser i fødevarer.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
1. afdeling, 2. kontor J.nr.: 1997-4680-0001 Den 21. juli 1999
LFM0275
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464676_0002.png
Notat om Danmarks muligheder for efter de nuværende
regler selv at fastsætte normer for zoonotiske
agenser i fødevarer
Som udgangspunkt gælder det, at fødevareområdet er fuldt harmoniseret inden for EU. Nærværende notat beskriver
inden for de gældende EU-direktiver, hvilke muligheder man kan overveje at gøre brug af ved fastsættelse nationalt af
grænseværdier for patogene mikroorganismer/zoonoser i fødevarer. Samhandelsdirektivet (89/662/EØF) samt
Hygiejnedirektivet (93/43/EØF) rummer sådanne muligheder.
Samhandelsdirektivet
I Samhandelsdirektivets artikel 7, stk. 2, er det angivet, at Kommissionen skal udarbejde en liste over stoffer og
sygdomme (herunder zoonoser), som kan udgøre en alvorlig fare for mennesker. En sådan liste er ikke udarbejdet på
nuværende tidspunkt.
I henhold til artikel 5, stk. 2, i samme direktiv, kan medlemsstater i tilfælde, hvor Kommissionen skulle have fastlagt
EU-normer, anvende egne nationale normer, indtil Kommissionen opfylder sin forpligtelse.
I henhold til direktiv 98/34/EØF om en informationsprocedure med hensyn til tekniske standarder og forskrifter, skal en
medlemsstat inden vedtagelse af en teknisk forskrift fremsende udkast til Kommissionen. Medlemsstaterne og
Kommissionen har herefter en indsigelsesfrist på 3 måneder fra Kommissionens modtagelse af udkastet. Hvis der
kommer indsigelser udsættes vedtagelsen af forskriften yderligere 3 måneder (dvs. i alt 6 måneder). Ved kvalificerede i
ndsigelser kan det være nødvendigt at ændre udkastet til den nationale tekniske forskrift eller trække udkastet til
forskriften tilbage.
Hvis Kommissionen meddeler, at den har fremsat eller agter at fremsætte et forslag på området udsættes vedtagelsen af
forskriften yderligere 6 måneder (dvs. i alt 12 måneder). Hvis Kommissionen har fremsat et forslag, og der er vedtaget
en fælles holdning i Rådet skal den notificerende medlemsstat vente i alt 18 måneder. Det bemærkes, at Kommissionen
efter ændringen af zoonosedirektivet, som blev vedtaget på råd smødet (landbrug) den 19. juli 1999, er forpligtet til at
fremsætte forslag til en grundlæggende revision af zoonosedirektivet inden den 31. marts 2000.
Hygiejnedirektivet
Efter Hygiejnedirektivets artikel 4 kan der med forbehold af mere specifikke fællesskabsregler vedtages mikrobiologiske
kriterier og kriterier for temperaturkontrol for visse fødevarer efter høring af Den Videnskabelige Komité for
Levnedsmidler.
Efter direktivets artikel 7 kan medlemsstaterne indføre mere specifikke nationale hygiejneforskrifter end direktivets, hvis
de pågældende forskrifter ikke er mere lempelige end direktivets og ikke udgør en barriere for samhandelen. Specifikt
fremgår det, at så længe der ikke er fastsat detaljerede bestemmelser i overensstemmelse med artikel 4, kan
medlemsstaterne under overholdelse af traktaten bevare, ændre eller indføre nationale forskrifter om de pågældende
spørgsmål.
Hvis en medlemsstat vælger at iværksætte sådanne nye regler, skal Kommissionen og de øvrige medlemsstater
underrettes, herunder om baggrunden for reglerne. Kommissionen hører eventuelt medlemsstaterne i Den Stående
Levnedsmiddelkomité. Efter hygiejnedirektivet kan medlemsstaten først træffe de påtænkte foranstaltninger tre måneder
efter, hvis Kommissionen ikke har gjort indsigelser. Ved kvalificerede indsige lser kan det være nødvendigt at ændre
foranstaltningerne eller trække dem tilbage.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464676_0003.png