Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 187)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor
1
400.C.2-0 N.1
18. november
1998
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Trafikministeriets grundnotat vedrørende forslag til
Rådets direktiv om tildeling af jernbaneinfrastrukturkapacitet og opkrævning af infrastrukturudgifter samt
sikkerhedscertificering (KOM (98) 480, endelig udg.)
Trafikministeriet
8. kontor
12. november 1998 DatoTM0087
Grundnotat vedrørende forslag til Rådets direktiv om tildeling af jernbaneinfrastrukturkapacitet og opkrævning
af infrastrukturafgifter samt sikkerhedscertificering (KOM(98) 480, endelig udg.)
1. Baggrund og indhold
Direktivet er fremsat den 22. juli 1998 under henvisning til Traktatens artikel 75 og vil skulle vedtages efter artikel 189
C. Forslaget er modtaget i Rådet den 30. september 1998.
Det er Europa-Kommissionens hensigt, at direktivforslaget skal erstatte reglerne i direktiv 95/19/EF om tildeling af
jernbaneinfrastrukturkapacitet og opkrævning af infrastrukturafgifter.
Direktivet skal efter sine bestemmelser være gennemført i medlemsstaternes retssystemer inden den 1. januar 2000.
Hovedformålene med Europa-Kommissionens forslag er, at
·
·
sikre en mere effektiv udnyttelse af jernbaneinfrastruktur og nedbringe omkostningerne,
gøre eksisterende adgangsrettigheder effektive ved at tydeliggøre reglerne om afgifter og tildeling af kanaler,
·
gøre det lettere at tilvejebringe og benytte internationale kanaler af høj kvalitet gennem en harmonisering af
tildelingsprocedurerne og afgiftsprincipperne, og
·
sikre, at afgifts- og tildelingsprocedurerne ikke virker hindrende for adgangen til markedet.
Direktivet er opdelt i 1) et kapitel vedrørende anvendelsesområde og definitioner, 2) et kapitel vedrørende opkrævning af
afgifter,
3) et afsnit vedrørende tildeling af kapacitet, og 4) et kapitel, der indeholder generelle bestemmelser.
Anvendelsesområde og definitioner
Forslagets anvendelsesområde er formuleret anderledes end, hvad der er tilfældet for Rådets direktiv 95/19/EF. Forslaget
gælder således for hovedlinieinfrastruktur, der anvendes til indenlandsk og international jernbanetransport. Særskilte
lokale net til passagerbefordring og net, som kun kan anvendes til passagerbefordring i byer og forstæder, såsom
sporveje og light rail, er ikke omfattet. For det gældende Rådets direktiv 95/19/EF er det udtrykkeligt anført, at
jernbanevirksomheder, hvis aktiviteter kun omfatter byer og forstæder samt regional transport, ikke er omfattet af
direktivets anvendelsesområde.
Infrastrukturafgifter