Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 188)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag Journalnummer Kontor
1
400.C.2-0 N.1
18. november
1998
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Trafikministeriets grundnotat vedrørende forslag til
Rådets direktiv om ændring af direktiv 91/440/EØF om udvikling af Fællesskabets jernbaner og forslag til Rådets
direktiv om ændring af direktiv 95/18/EF om udstedelse af licenser til jernbanevirksomhed (KOM (98) 480, endelig
udg.)
Trafikministeriet
7. kontor
DatoTM 0085
12. november 1998
Grundnotat vedrørende forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 91/440 EØF om udvikling af
Fællesskabets jernbaner og forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 95/18/EF om udstedelse af licenser
til jernbanevirksomhed (KOM(98) 480, endelig udg)
1. Baggrund og indhold
EU har i de senere år taget en række initiativer på jernbaneområdet. I 1991 blev Rådets direktiv 91/440 EØF om
udvikling af Fællesskabets jernbaner vedtaget og anses for den vigtigste retsakt som EU har vedtaget på
jernbaneområdet. I henhold til direktivet skal medlemsstaterne:
·
sikre jernbanevirksomhederne en uafhængig forvaltning,
·
sikre adskillelse mellem infrastrukturforvaltningen og transport-aktiviteterne, i det mindste rent regnskabsmæssigt,
·
nedbringe jernbanernes gæld og sanere deres finansielle situation samt
·
sikre visse adgangsrettigheder til infrastrukturen så jernbanevirksomheder får mulighed for at udføre
international/grænseoverskridende trafik (artikel 10-traffik).
Kommissionen angiver, at der både i hvidbogen "En strategi for et effektivt og moderne jernbanesystem i EU" og i
meddelelsen om gennemførelsen og virkningerne af direktiv 91/440 EØF peges på visse mangler ved direktiv 91/440,
som begrænser dets virkning og som indebærer, at målsætningerne ikke kan opfyldes i fuldt omfang. Der foreslås derfor
bl.a. indførelse af krav om særskilte regnskaber for passagerbefordring og godstransport for at sikre en mere effektiv
forvaltning og skabe større gennemsigtighed i de finansielle forhold omkring de to aktiviteter og tydeliggørelse af, at den
regnskabsmæssige adskillelse mellem transportvirksomhed og infrastrukturforvaltning er ensbetydende med adskillelse
af både driftsregnskaber og balancer.
Med direktiv 95/18/EF blev der indført en licensordning for jernbanevirksomheder, der udfører international
jernbanetrafik varetaget af internationale sammenslutninger af jernbanevirksomheder og international kombineret
godstransport, som er omhandlet i artikel 10 i direktiv 91/440, men ikke for andre jernbanevirksomheder.
EU-Kommissionen foreslår derfor en udvidelse af bestemmelserne i direktiv 95/18/EF om udstedelse af licenser til at
omfatte alle jernbanevirksomheder, der er etablerede i EU, uanset om de udfører de i artikel 10 i direktiv 91/440 EØF