Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 206)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor
1
400.C.2-0 N.1
20. november
1998
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 27. november 1998 fremsendes vedlagt Trafikministeriets notat
vedrørende punkterne 1 - 4 og 7 - 15 der forventes optaget på dagsordenen for rådsmøde (transportministre) den 30.
november - 1. december 1998.
TRAFIKMINISTERIET
J.nr. 121-11
3. kontor Den 20. november 1998
Løbenummer TM0088
Rådsmøde (Transport) den 30. november - 1. december
1998
Aktuelt notat
Dagsordenspunkt 1
Forslag til Rådets direktiv om afgifter på tunge godstransportkøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer
(Eurovignetten), Kom (96)331
1. Baggrund og indhold.
EF-domstolen annullerede med afgørelse af 5. juli 1995 direktiv 93/89/EØF af 25. oktober 1993 om opkrævning i
medlemsstaterne af afgifter på visse køretøjer, der anvendes til vejgodstransport, samt vejafgifter og brugsafgifter for
benyttelse af visse infrastrukturer. Baggrunden for annullationen var en procedurefejl
i forbindelse med direktivets vedtagelse. Domstolen erklærede som en del af dommen direktivets retsvirkninger for
opretholdt, indtil Rådet har vedtaget nye regler på området.
Forslaget, der blev fremsat den 10. juli 1996 under henvisning til traktatens artikel 75 og 99, skal vedtages med
enstemmighed.
Europa-Parlamentet har udtalt sig den 14. juli 1997.
Siden fremsættelsen har der været ført intense forhandlinger om forslaget, herunder i Rådet, uden at der har kunnet
opnåes enighed. Hovedelementerne i forhandlingerne har været satserne for
vejbenyttelsesafgifterne,
herunder
differentieringen af disse efter køretøjernes udstødningsnormer, samt undtagelser for visse lande, muligheden for visse
lande, muligheden for visse lande til at anvende reducerede satser for
vægtafgiften
samt særlige regler for
afgifterne ved
kørsel i Alperegionen.
Der har til brug for forhandlingerne af skiftende formandskaber været fremlagt en række kompromisforslag. Senest er
der af det østrigske formandskab fremlagt et uformelt skitseforslag.
På nuværende tidspunkt indgår følgende kerneelementer i forhandlingerne:
a)
Vedrørende vejbenyttelsesafgifter foreslår formandskabet en differentiering baseret på 3 normer:
Non-Euro, Euro I og Euro II eller mindre forurenende. For køretøjer med højst 3 aksler foreslås maksimumsatser for de
nævnte normer på hhv. 990 ECU, 870 ECU og 750 ECU i stedet for det nuværende loft på 750 ECU. For køjetøjer med
4 aksler eller derover foreslås tilsvarende hhv. 1650 ECU, 1450 ECU og 1250 ECU i stedet for det nuværende loft på
1250 ECU. Satsen for et éndagsbevis foreslås for alle de omfattede køretøjer hævet fra de nuværende 6 ECU til 8 ECU.