Europaudvalget 1998-99
EUU Alm.del Bilag 637
Offentligt
1464718_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 637)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
N.1
26. februar 1999
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Miljø- og Energiministeriets grundnotat om forslag til
Rådets direktiv om forbrænding af affald, KOM (1998) 558, endelig udg.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
MILJØstyrelsen
25. februar 1999
Internationalt kontor J.nr. 1034-0044
mse/6
Grundnotat om forslag til Rådets direktiv om forbrænding af affald
KOM (1998) 558, endl. udg.
1. Status
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464718_0002.png
Kommissionen
oversendte
medlemsstaterne.
den
9.
oktober
1998
ovennævnte
forslag
til
Forslaget er baseret på traktatens art. 130s, stk. 1, og det skal derfor
behandles efter samarbejdsproceduren med Parlamentet som angivet i traktatens
art. 189c.
Forslaget er en revision af direktiv 89/369 EØF af 8. juni 1989 om forebyggelse
af luftforurening fra nye kommunale affaldsforbrændingsanlæg og direktiv 89/429
EØF af 21. juni 1989 om nedbringelse af luftforurening fra bestående kommunale
affaldsforbrændingsanlæg.
Disse direktiver blev gennemført ved udstedelse af Miljø- og Energiministeriets
bekendtgørelse nr. 10 af 4. januar 1991 om affaldsforbrændingsanlæg. I dag
findes bestemmelserne i bekendtgørelse nr. 41 af 14. januar 1997, som erstatter
den nævnte bekendtgørelse.
Formandsskabet har sat punktet på dagsordenen for Rådsmøde (miljø) den 11. marts
1999 med henblik på fremlæggelse af en fremskridtsrapport.
2. Formål og indhold
Forslaget har til formål at regulere anlæg til affaldsforbrænding eller til
medforbrænding af affald i forbindelse med cement- og energiproduktion.
Forslaget undtager en række affaldstyper:
Farligt affald som defineret i direktiv 94/67/EC om forbrænding af farligt
affald,
land- og skovbrugsaffald samt træ med undtagelse af affald, der kan
indeholde halogene organiske forbindelser eller tungmetaller som følge af
behandling,
affald, der er undtaget fra direktiv 75/442/EØF (affaldsdirektivet),
restprodukter fra afbrænding af affald i offshoreindustrien,
radioaktivt affald.
Forslaget undtager også anlæg, der brænder mindre end 10 tons/år af andet affald
end husholdningsaffald.
Efter forslaget skal medlemsstaterne sørge for, at alle (det vil sige såvel nye
som eksisterende) forbrændingsanlæg bliver godkendt. Godkendelsen skal rumme en
udtømmende liste over de affaldstyper, der må forbrændes, samt en maksimal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464718_0003.png
kapacitet for anlægget. Videre skal godkendelsen indeholde vilkår om kontrol og
måling.
Direktivforslaget indeholder:
Skærpelse af de eksisterende grænseværdier for emissioner til luften.
Emissionsgrænser for dioxin og kvælstofilter
Emissionsgrænser for udledning af spildevand
Krav om nyttiggørelse af den varme, der opstår ved forbrændingsprocessen
Krav om størst mulig reduktion og genbrug af affald fra forbrændingen samt
deponering i overensstemmelse med national og EU- Lovgivning
Efter forslaget må mængden af total organisk kulstof (TOC) ikke overstige 3% af
tørvægten i aske og slagger. Endvidere skal forbrændingstemperaturen være over
850
o
C. Denne temperatur skal om fornødent opnås med støttebrændere, som skal være
monteret på anlægget.
Anlægget skal være automatisk sikret
fastsatte temperatur ikke kan opnås.
mod
indfyring
med
affald,
hvis
den
Forslaget rummer hjemmel for medlemsstaterne til at fravige kravet om temperatur
og
installation
af
støttebrændere
for
specificerede
affaldstyper
eller
forbrændingsmetoder, hvis det ikke resulterer i større mængder restprodukter og
en forøgelse af TOC- og CO-emissionen end krævet i direktivet.
Direktivforslaget stiller en række krav til måling af luft- og vandemmissioner.
Således stiller forslaget krav om målinger af CO, støv, TOC, HCl, HF, SO
2
, dioxin
og NO
x
, samt temperatur, ilt, tryk og indhold af vanddamp i emissionen.
Der
er
opstillet
særskilte
grænseværdier
for
almindelige
affaldsforbrændingsanlæg og for medforbrænding af affald i cementovne. Disse
værdier er sammenfaldende undtagen for støv og NO
x
, hvor der er fastsat højere
værdier for cementovne.
Der er ikke i forslaget henvisninger til Fællesskabets affaldsstrategi.
3. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464718_0004.png
Affaldsforbrændingsanlæg er i dag uanset størrelsen omfattet af pkt. K9 på
listen over godkendelsespligtig virksomhed i bekendtgørelse nr. 794 af 9.
december 1991 om godkendelse af listevirksomhed som ændret ved bekendtgørelse
nr. 848 af 30. september 1994.
Affald, der er omfattet af bekendtgørelse nr. 638 af 3. juli 1997 om
biomasseaffald,
kan
brændes
i
anlæg,
der
ikke
er
godkendt
til
affaldsforbrænding. Miljøstyrelsen vurderer, at sådant affald heller ikke er
omfattet af direktivforslaget.
Da affaldsforbrændingsanlæg som hovedregel er omfattet af IPPC-direktivet, skal
de også som udgangspunkt gennemgå en IPPC-procedure med de dertil hørende
materielle krav til ansøgning, godkendelse m.v. Direktivforslaget om forbrænding
af affald indeholder henvisninger til IPPC-direktivet og indeholder i øvrigt i
artikel 4 en udbygning af de forhold, der skal tages stilling til ved en
godkendelse af et affaldsforbrændingsanlæg. IPPC-proceduren (formelle krav)
finder
umiddelbart
anvendelse
affaldsforbrændingsanlæg,
hvorimod
emissionsgrænseværdier
m.v.
(materielle
krav)
er
fastsat
i
nærværende
direktivforslag.
Miljøstyrelsen vurderer, at forslaget ikke vil kræve ændring
lovgivning, men den eksisterende bekendtgørelse skal revideres.
af
dansk
Økonomiske og administrative konsekvenser
Staten
Forslaget har ikke konsekvenser på statsligt niveau.
Kommunerne
Miljøstyrelsen vurderer, at forslaget ikke får væsentlige administrative
konsekvenser
for
amtskommunerne,
som
i
dag
er
godkendelses-
og
tilsynsmyndigheder for affaldsforbrændingsanlæg.
Listen bliver ganske vist længere over de stoffer, der skal fastsættes
grænseværdier for i en godkendelse, og der skal også føres tilsyn med de nye
stoffer, men i forhold til de øvrige krav, der bliver stillet til udarbejdelsen
af miljøgodkendelser og til tilsyn vurderer Miljøstyrelsen, at der er tale om
ubetydelige ændringer.
Direktivforslaget
som
det
nu
foreligger
kan
også
betydning
for
konkurrencesituationen mellem affaldsforbrændingsanlæg på den ene side og
medforbrænding på den anden på grund af mildere krav, fordi medforbrænding er
billigere for affaldsproducenterne. Dette kan få negativ indflydelse på
økonomien i affaldsforbrændingsanlæggene, der ofte ejes af kommunerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464718_0005.png
Virksomhederne
Miljøstyrelsen vurderer, at affaldsforbrændingsanlæggene ikke vil have tekniske
problemer med at opfylde direktivforslagets krav til såvel eksisterende som nye
anlæg. Der vil skulle gennemføres visse ombygninger af eksisterende anlæg, og
nye anlæg skal allerede ved projekteringen tage højde for forslagets krav.
For så vidt angår cementovne vurderer Miljøstyrelsen, at det vil være nødvendigt
at gennemføre forureningsbegrænsende foranstaltninger for at opnå de foreslåede
niveauer, men der vil ikke være tekniske problemer ved at gennemføre
foranstaltningerne.
Kommissionen vurderer, at omkostningerne på europæisk niveau ved gennemførelse
af direktivet andrager ca. 70 kr. pr. ton affald, og Miljøstyrelsen vurderer, at
omkostningerne på dansk niveau ligger i samme størrelsesorden. Da Kommissionen
vurderer miljøfordelen i form af mindre sygelighed og mindre skader på
økosystemet til ca. 80 kr. pr. ton affald, vil der være en samfundsøkonomisk
gevinst ved direktivet s gennemførelse.
Beskyttelsesnivau
En gennemførelse af direktivet vil påvirke beskyttelseniveauet positivt i
Europa. Luftforurening fra affaldsforbrændingsanlæg er grænseoverskridende, så
ensartede regler vil dels betyde et samlet lavere udslip fra europæiske
affaldsforbrændingsanlæg, dels være et middel til at begrænse transporten af
affald over landegrænserne, da de ensartede krav vil medvirke til at forhindre
eksport af affald til områder af EU med mindre restriktive miljøkrav. Endvidere
omfatter direktivforslaget flere typer affald og både nye og eksisterende
forbrændingsanlæg.
Beskyttelsesniveauet i Danmark vil også blive påvirket positivt, da de nuværende
regler er baseret på gældende EU-lovgivning.
4. Høring
Forslaget er sendt i høring med en frist medio marts 1999. Forslaget har
ligeledes været forelagt EF-specialudvalget for miljø den 12. februar 1999, hvor
parterne blev enige om at vende tilbage med specifikke kommentarer i forbindelse
med den almindelige høring.