Europaudvalget 1998-99
EUU Alm.del Bilag 644
Offentligt
1464716_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 644)
retlige og indre anliggender ministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
N.1
25. februar 1999
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Justitsministeriets notat vedrørende større, væsentlige
EU-sager på Justitsministeriets område, der må forventes at komme op under det tyske formandskab (1. halvår af 1999).
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Retsudvalg.
Orienteringsnotat om de større, væsentlige EU-sager på Justitsministeriets område, der må forventes at komme
op under det tyske formandskab (1. halvår af 1999)
Forbrugerbeskyttelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464716_0002.png
1. Direktivforslag om køb af forbrugsvarer og forbrugsgarantier
Kommissionen har i juni 1996 på baggrund af en grønbog om forbrugsvaregarantier og eftersalgsservice fremsat et
forslag til direktiv om salg af forbrugsvarer og tilknyttede garantier.
Forslaget indeholder visse minimumsregler om forbrugerkøb, herunder regler om, hvornår en vare er mangelfuld, frister
for reklamation og visse fælles mindstekrav til garantier, som sælger afgiver over for forbrugeren.
Kommissionen præsenterede forslaget på et rådsmøde (forbrugerministre) den 25. november 1996. Rådet
(forbrugerministre) vedtog en fælles holdning til forslaget den 24. september 1998.
Europa-Parlamentet fremkom den 17. december 1998 med sin 2. udtalelse om sagen. Der er nu indledt forligsprocedure
om forslaget. Det forventes, at forslaget kan vedtages på rådsmøde (forbrugerministre) den 13. april 1999.
Direktivforslaget har været forelagt udvalget til for-handlingsoplæg den 17. april 1998. Der er senest frem-sendt aktuelt
notat den 28. januar 1999.
2. Direktivforslag om forbrugerbeskyttelse i forbindelse med aftaler vedrørende fjernsalg af finansielle
tjenesteydelser
Kommissionen har den 14. oktober 1998 fremsat et direktivforslag om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser (KOM
(1998) 468 endelig udgave).
Forslaget indeholder bl.a. regler om, at forbrugere skal have visse oplysninger ved indgåelse af fjern-salgsaftaler om
finansielle tjenesteydelser. Ved fjern-salgsaftaler forstås aftaler, som indgås ved hjælp af fjernkommunikationsteknik
som f.eks. Internet. Finansi-elle tjenesteydelser er bl.a. en række ydelser inden for bank-, realkredit-, forsikrings-,
pensions- og investeringsvirksomhed.
Forslaget indeholder endvidere regler om, at forbrugere skal have en vis betænkningstid, inden en sådan aftale indgås,
samt ret til at fortryde en indgået aftale.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om direktivforslaget.
Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (forbrugerministre) den 13. april 1999 med henblik på
politisk drøftelse.
Der er sendt aktuelt notat til Europaudvalget den 23. oktober 1998 og grundnotat til Europaudvalget den 20. januar 1999.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464716_0003.png
Indre marked
3. Direktivforslag om ændring af produktansvarsdirektivet
Kommissionen har den 1. oktober 1997 fremsat forslag om ændring af produktansvarsdirektivet. Efter forslaget skal det
ikke længere være muligt for medlemslandene at undtage skader, som er forårsaget af uforarbejdede landbrugsråvarer,
herunder fiskeriprodukter, og produkter hidrørende fra jagt, fra produktansvarsreglernes anvendelsesområde.
På rådsmødet (indre marked) den 18. juni 1998 blev der fremlagt en situationsrapport.
Europa-Parlamentet afgav sin 1. udtalelse om forslaget den 5. november 1998. Parlamentet foreslog her en række
yderligere ændringer af direktivet. Disse ændringsforslag blev ikke accepteret af Kommissionen.
Forslaget blev drøftet ved et ekstraordinært rådsmøde (indre marked) den 7. december 1998, hvor der blev opnået
politisk enighed om at tilslutte sig Kommissionens oprindelige forslag uden ændringer af indholdet, men med en
ændring af datoen for ændringsdirektivets anvendelse til 18 måneder efter datoen for offentliggørelse i EF-Tidende.
Fælles holdning blev fastlagt af Rådet den 17. december 1998.
Rådets fælles holdning er den 11. januar 1999 forelagt for Europa-Parlamentet. Parlamentet har endnu ikke afgivet
udtalelse herom.
Der er sendt grundnotat til Europaudvalget den 24. oktober 1997 og aktuelle notater den 14. november 1997, den 7. maj
1998 og den 26. november 1998.
Direktivforslaget har senest været forelagt Europaudvalget med henblik på forhandlingsoplæg den 4. december 1998.
4. Direktivforslag om betalingsfrister i handelsforhold
Kommissionen vedtog den 12. maj 1995 en henstilling om betalingsfrister i handelsforhold. Henstillingens formål var at
tilskynde til retlige og praktiske foranstaltninger, der kunne fremme overholdelsen af de kontraktfastsatte betalingsfrister
mellem erhvervsvirksomheder samt sikre betalingsdisciplinen hos udbydende offentlige myndigheder og offentlige
virksomheder.
Den 17. juli 1997 afgav Kommissionen en rapport om betalingsforsinkelser i handelsforhold, hvoraf det fremgår, at
henstillingen ikke har været tilstrækkelig til at få mindsket problemerne i forbindelse med for sen betaling.
Kommissionen fremsatte bl.a. på denne baggrund i april 1998 et forslag til direktiv om bekæmpelse af overskridelse af
betalingsfrister i handelstransaktioner. Direktivforslaget tilsigter på en række forskellige måder at bekæmpe
overskridelse af betalingsfrister mellem private virksomheder og mellem offentlige myndigheder og virksomhederne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464716_0004.png
Kommissionen præsenterede direktivforslaget på et rådsmøde (industriministre) den 7. maj 1998.
Europa-Parlamentet vedtog den 17. september 1998 en udtalelse om direktivforslaget med 28 ændringsforslag til
Kommissionens forslag.
Kommissionen fremsatte den 29. oktober 1998 et ændret forslag i lyset af Europa-Parlamentets ændringsforslag.
Forslaget blev drøftet på rådsmøder den 16. november 1998 (industri) og den 7. december 1998 (indre marked).
Forslaget forventes at blive sat på dagsordenen for rådsmødet (industri) den 29. april 1999 med henblik på politisk
enighed.
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 30. april 1998, 13. november 1998, 27. november
1998 og 4. december 1998.
Grundnotat er fremsendt til Europaudvalget den 22. juli 1998 og aktuelle notater er fremsendt den 22. april 1998, 9.
november 1998, 20. november 1998 og 1. decem-ber 1998.
Dyrebeskyttelse
5. Forslag til Rådets henstilling om hold af vilde dyr i zoologiske haver
Kommissionen har i december 1995 fremsat et forslag til henstilling om hold af vilde dyr i zoologiske haver.
Det italienske formandskab konstaterede på rådsmødet (miljøministre) den 25. juni 1996, at der kunne opnås politisk
enighed om henstillingen med forbehold af Europa-Parlamentets udtalelse.
Europa-Parlamentet afgav udtalelse den 29. januar 1998. Det fremgår heraf, at Europa-Parlamentet foreslog henstillingen
ændret til et direktiv.
På den baggrund blev forslaget forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 20. marts 1998.
Den 4. juni 1998 forelagdes faktuelt notat om forslaget for Folketingets Europaudvalg, som på et udvalgsmøde den 12.
juni 1998 tiltrådte regeringens forhandlingsoplæg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464716_0005.png
Rådet nåede på samlingen den 16.-17. juni 1998 til politisk enighed om en fælles holdning, hvorefter forslaget ændredes
til et direktiv i stedet for en henstilling.
Redegørelse for rådsmødet er fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 25. juni 1998.
I overensstemmelse med proceduren i EF-traktatens artikel 189 C blev Rådets fælles holdning forelagt Europa-
Parlamentet den 5. november 1998. Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
6. Direktivforslag om konstruktion og typegodkendelse af motorkøretøjer til transport af visse dyr
Kommissionen har i juli 1997 fremsat et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil til transport af visse dyr og om ændring af direktiv 70/156/EØF for så vidt angår
typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil.
Forslaget indeholder tekniske forskrifter om bl.a. ventilation, gulvareal, på- og aflæsningsfaciliteter og materialevalg, og
formålet er at sikre en bedre beskyttelse af dyr under transport. Endvidere foreslås der bestemte krav til typegodkendelse
af sådanne køretøjer med henblik på en fakultativ harmonisering af disse regler inden for EU.
Forslaget har endnu ikke været drøftet på rådsmøder. Grundnotat er fremsendt til Europaudvalget den 3. oktober 1997.
Det Økonomiske og Sociale Udvalg har afgivet en kritisk udtalelse om direktivforslaget den 10. december 1997.
Europa-Parlamentet godkendte den 16. juli 1998 forslaget med en række ændringer.
Forslaget er endnu ikke sat på dagsordenen for rådsmøder.
7. Forslag til direktiv om æglæggende høners velfærd
Kommissionen har den 13. marts 1998 fremsat forslag til Rådets direktiv om beskyttelse af æglæggende høner i
forskellige produktionssystemer. Direktivet skal erstatte det gældende direktiv af 7. marts 1988 (88/166/EØF).
Forslaget fastsætter mindstekrav til beskyttelse af æglæggende høner i alle former for produktionssystemer.
Forslaget har været drøftet på rådsmøde (landbrug) den 16.-17. marts 1998.
Grundnotat er fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 3. juni 1998.
Det Økonomiske og Sociale Udvalg har den 10. september 1998 afgivet en kritisk udtalelse om forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464716_0006.png
På rådsmødet (landbrug) den 28. september 1998 blev forslaget drøftet igen, og det blev besluttet, at forslagets socio-
økonomiske og handelsmæssige konsekvenser skal undersøges nærmere.
Redegørelse for rådsmødet er sendt til Folketingets Europaudvalg den 2. oktober 1998.
Retlige og indre anliggender
Indledning
Den 18. december 1997 vedtog Rådet en resolution om prioriteter for samarbejdet om retlige og indre anliggender i
perioden fra den 1. januar 1998 til datoen for Amsterdam-traktatens ikrafttræden.
I resolutionen prioriteres en række nærmere opregnede emner vedrørende bl.a. bekæmpelse af organiseret kriminalitet og
narkotikakriminalitet. Programmet indeholder endvidere en række prioriteter vedrørende forbedringer af det retlige
samarbejde.
Det tyske formandskabs arbejdsprogram for samarbejdet om retlige og indre anliggender i første halvår af 1999 er
tilrettelagt i lyset af Rådets resolution om prioriteter for dette samarbejde.
8. Handlingsplanen for et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed
Det Europæiske Råd godkendte på sit møde i Wien den 11.-12. december 1998 en handlingsplan for gennemførelsen af
bestemmelserne i Amsterdam-traktaten om et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed.
I handlingsplanen fastlægges prioriteterne for samarbejdet om retlige og indre anliggender efter Amsterdam-traktatens
ikrafttræden. Det forventes, at det tyske formandskab vil påbegynde drøftelsen af handlingsplanens gennemførelse,
herunder forberedelsen af Det Europæiske Råds ekstraordinære møde om retlige og indre anliggender i Tampere i
oktober måned 1999.
9. Schengen-samarbejdets integration i EU
Det tyske formandskab vil fortsætte forberedelsen af integrationen af Schengen-samarbejdet i EU i overensstemmelse
med den til Amsterdam-traktaten tilknyttede protokol om integration af Schengen-reglerne i Den Europæiske Union.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464716_0007.png
I henhold til Schengen-protokollen vil Rådet fra tidspunktet for Amsterdam-traktatens ikrafttræden med enstemmighed
træffe afgørelse om fordelingen af Schengen-reglerne mellem henholdsvis søjle 1 og søjle 3. Så længe Rådet ikke har
truffet beslutning herom, placeres reglerne i søjle 3.
Det forventes, at arbejdet med integrationen af Schengen-reglerne i EU vil blive afsluttet under det tyske formandskab.
Afgørelsen forberedes ved en teknisk-juridisk gennemgang af Schengen-reglerne med henblik på deres fordeling mellem
søjle 1 og søjle 3.
10. Bekæmpelse af terrorisme
Det tyske formandskab har givet udtryk for at ville fortsætte det arbejde, der i de senere år er udført i forbindelse med
terrorismebekæmpelse, herunder den løbende vurdering af terrorismetruslen samt videreførsel af initiativerne vedrørende
finansiering af terrorisme.
Derudover har det tyske formandskab tilkendegivet, at man ønsker at intensivere det praktisk operative samarbejde
mellem EU-landenes sikkerhedsmyndigheder om konkrete risikovurderinger.
11. Bekæmpelse af organiseret kriminalitet
- Handlingsplanen til bekæmpelse af organiseret kriminalitet
Det tyske formandskab har i sit arbejdsprogram for første halvår af 1999 tilkendegivet, at arbejdet skal koncentreres om
gennemførelsen af handlingsplanen til bekæmpelse af organiseret kriminalitet fra 1997.
Et vigtigt spørgsmål i den forbindelse er de retlige myndigheders stilling og rolle i deres forbindelser med Europol.
- Før-tiltrædelsespagten med de central- og østeuropæ-iske lande og Cypern
Før-tiltrædelsesaftalen med kandidatlandene blev vedtaget på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 28. maj 1998.
Formålet med før-tiltrædelsesaftalen er at inddrage kandidatlandene i en proces, hvor de gradvist tilnærmer sig EU-
landenes normer inden for f.eks. bekæmpelse af organiseret kriminalitet, allerede inden de formelt tiltræder EU-
samarbejdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464716_0008.png
Med henblik på gennemførelsen af før-tiltrædelsespagten er der nedsat en særlig arbejdsgruppe, der vil fortsætte sit
arbejde under det tyske formandskab.
12. Miljøkriminalitet
Fra dansk side er der fremsat to konkrete forslag til bekæmpelse af alvorlig miljøkriminalitet.
Det ene forslag er et udkast til en fælles aktion om bekæmpelse af alvorlig miljøkriminalitet, og det andet forslag er et
oplæg til en rådsafgørelse om udvidelse af Europols mandat til også at omfatte miljøkriminali-tet.
De danske forslag forventes behandlet under det tyske formandskab.
13. Narkotikabekæmpelse
Det tyske formandskab vil fortsætte de overvejelser om den fremtidige strategi for Den Europæiske Unions
foranstaltninger og initiativer på narkotikaområdet, der blev påbegyndt under det britiske formandskab og vi-dereført af
det østrigske formandskab.
Grundlaget for disse drøftelser vil være de nøgleelementer for den kommende strategi, der blev godkendt på Det
Europæiske Råds møde i Cardiff den 15.-16. juni 1998, og de resultater, der blev opnået under FN's særlige
generalforsamling om narkotika i juni måned 1998. Derudover har formandskabet tilkendegivet, at en meddelelse fra
Kommissionen vedrørende narkotika, der forventes at foreligge i april måned 1999, vil blive inddraget i drøftelserne af
strategien.
Det tyske formandskab forventes derudover at fortsætte arbejdet med gennemførelsen af den fælles aktion vedrørende
udveksling af oplysninger, risikovurdering og kontrol med nye former for syntetisk narkotika, der blev vedtaget af Rådet
den 16. juni 1997. I den forbindelse forventes formandskabet bl.a. at fortsætte drøftelserne vedrørende stoffet MBDB,
som i 1998 blev risikovurderet inden for rammerne af den fælles aktion. Der er ef terfølgende blevet igangsat en
risikovurdering af stoffet 4MTA, som forventes afsluttet under det nuværende formandskab.
Det tyske formandskab forventes ligeledes at fortsætte arbejdet med gennemførelsen af den fælles aktion af 17.
december 1997 vedrørende indbyrdes tilnærmelse af Den Europæiske Unions medlemsstaters lovgivning og praksis med
henblik på bekæmpelse af narkotikamisbrug samt forebyggelse og bekæmpelse af ulovlig narkotikahandel.
Derudover forventes det tyske formandskab at fortsætte samarbejdet om narkotikabekæmpelse med de baltiske lande og
central- og østeuropæiske lande, ligesom det internationale samarbejde med bl.a. USA, Latinamerika og Caribien vil
blive videreført.
I overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Wien den 11.-12. december 1998 forventes
det tyske formandskab endelig at lægge vægt på, at initiativerne på narkotikaområdet i forhold til Centralasien snarest
iværksættes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464716_0009.png
14. Svigsbekæmpelse og det strafferetlige samarbejde
Det tyske formandskab vil fortsætte arbejdet med en forklarende rapport til 2. tillægsprotokol til svigskonventionen,
ligesom udarbejdelsen af en forklarende rapport til konventionen om gensidig anerkendelse af afgørelser om frakendelse
af førerretten vil blive fortsat under det tyske formandskab. Herudover forventes det tyske formandskab at indlede
drøftelser af visse spørgsmål om beskyttelse af personoplysninger i tilknytning til konventione n om gensidig
anerkendelse af afgørelser om frakendelse af førerretten.
Under det tyske formandskab vil drøftelserne om fælles initiativer med henblik på en strafferetlig beskyttelse af euroen,
herunder om behovet for at supplere den eksisterende konvention fra 1929 om falskmøntneri, blive videreført.
Det tyske formandskab vil endvidere fortsætte arbejdet med et udkast til en fælles aktion til bekæmpelse af svig og
forfalskning i forbindelse med andre betalingsmidler end kontanter. Kommissionen har i 1998 forelagt et udkast til en
fælles aktion, der udover at danne grundlag for drøftelserne i rådsregi har været forelagt Europa-Parlamentet til udtalelse.
Forslaget tager hovedsagelig sigte på at sikre en vis ensartethed i den strafferetlige bekæmpelse af falsknerier med
checks og veksler, betalingskort, kreditkort og elektroniske betalingsmidler, herunder telefoniske og computerbaserede
bankforretninger.
Endelig vil det tyske formandskab fremlægge et nyt initiativ om strafferetlig beskyttelse mod konkurrenceforvridende
aftaler i forbindelse med udbud på EU-plan. Hovedsigtet med initiativet er at skabe en fælles strafferetlig
minimumsstandard til bekæmpelse af svig i forbindelse med større udbudsprocedurer i medlemslandene og ved EU-
institutionerne.
15. Gensidig retshjælp i straffesager
Anmodninger mellem EU-landene om gensidig retshjælp i straffesager foregår i dag hovedsagligt på baggrund af
Europarådets konvention fra 1959.
Arbejdet med en revision af denne konvention, der skal være gældende mellem EU-landene, blev påbegyndt under det
spanske formandskab i 2. halvår af 1995.
På rådsmødet mellem justits- og indenrigsministrene den 4. og 5. december 1997 drøftedes visse nærmere opregnede
spørgsmål i relation til konventionens anvendelsesområde m.v., herunder spørgsmålet om, hvorvidt moderne
grænseoverskridende efterforskningsmetoder som noget nyt skal omfattes af konventionen. Herudover drøftedes sidste
frist for vedtagelsen af konventionen.
På rådsmødet blev ministrene enige om, at den fastsatte tidsfrist for konventionens vedtagelse burde overholdes, og at
man derfor burde forsøge at færdigforhandle konventionsudkastet på det foreliggende grundlag. En regulering af
yderligere emner, herunder anvendelse af moderne grænseoverskridende efterforskningsmetoder, bør om nødvendigt
indarbejdes i en tillægsprotokol, som eventuelt vil kunne forhandles parallelt i forhold til selve konventionsudkastet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464716_0010.png
Arbejdet med konventionsudkastet skulle derfor fortsat koncentrere sig om at undersøge mulighederne for at forenkle
imødekommelsen af retsanmodninger. Herudover skulle arbejdet koncentrere sig om at nå til enighed om bestemmelser
om begæringer om visse særlige former for gensidig retshjælp, herunder lovlig aflytning af telekommunikation samt
afhøring ved hjælp af såkaldt videokonference.
Det tidligere østrigske formandskab lagde stor vægt på at få færdiggjort konventionsudkastet, herunder ikke mindst at få
løst de udestående problemer i relation til lovlig aflytning af telekommunikation samt afhøring ved hjælp af såkaldt
videokonference. Dette lykkedes imidlertid ikke for det østrigske formandskab, og på rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 3. og 4 december 1998 enedes m edlemsstaterne om, at arbejdet med konventionen måtte fortsætte på
arbejdsgruppe-niveau.
Det tyske formandskab har tilkendegivet, at det er et højt prioriteteret mål at få afsluttet arbejdet med udkastet til
konventionen, ligesom formandskabet ønsker at videreføre det til dels allerede påbegyndte arbejde vedrørende
udarbejdelse af yderligere bestemmelser om gensidig retshjælp i straffesager.
Derudover har det tyske formandskab tilkendegivet, at man med henblik på en praktisk forbedring af det
grænseoverskridende samarbejde i straffesager har til hensigt at fremme gennemførelsen af allerede vedtagne
foranstaltninger, herunder ordningen vedrørende gensidig evaluering og det europæiske retlige netværk.
16. Europol
Europol-konventionen trådte i kraft den 1. oktober 1998. Det følger imidlertid af konventionens bestemmelser, at
Europol først kan begynde sit virke, når den sidste af en række nærmere bestemte gennemførelsesbestemmelser er trådt i
kraft.
Der er efterhånden opnået politisk enighed om de fleste af disse gennemførelsesbestemmelser, bortset fra udkastet til
forretningsordenen for den fælles kontrolinstans. Herudover mangler enkelte medlemsstater at ratificere protokollen om
privilegier og immuniteter samt at acceptere den bilaterale aftale om privilegier og immuniteter for
forbindelsesofficererne og deres familiemedlemmer.
Den praktiske forberedelse i forbindelse med Europols opstart vil blive fortsat under det tyske formandskab.
Endvidere forventes det tyske formandskab at fortsætte arbejdet med en udvidelse af Europols mandat til at omfatte
kriminalitetsområderne terrorisme og møntfalskneri, herunder forfalskning af betalingsmidler.
17. Politisamarbejde
Det tyske formandskab forventes at lægge vægt på at fremme det praktiske politisamarbejde mellem EU-landene. Det
forventes i den forbindelse, at der vil blive lagt særlig vægt på politisamarbejdet i relation til bekæmpelse af international
kriminalitet, som følger bestemte ruter.
Der er hidtil gennemført tre projekter vedrørende bekæmpelse af henholdsvis ulovlig handel med køretøjer,
narkotikakriminalitet og illegal migration og menneskehandel.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464716_0011.png
Formandskabet vil forelægge forslag om nye fælles pro-jekter vedrørende bl.a. kontrol af transitveje samt fly- og
skibsruter.
Derudover forventes det tyske formandskab at tage initiativ til at styrke arbejdet i rådsregi vedrørende politisamarbejdet
mellem EU-landene.
18. Bruxelleskonventionen (I)
Rådet (retlige og indre anliggender) besluttede på mødet den 4. og 5. december 1997 at iværksætte en revision af EF-
domskonventionen og den tilsvarende Lugano-konvention med henblik på at forbedre funktionen af visse af de gældende
konventionsbestemmelser. I fortsættelse heraf er der nedsat en arbejdsgruppe, der forventes at afslutte sit arbejde i løbet
af første halvdel af 1999. En række medlemsstater har fremsat forsla g til ændringer af konventionerne. Også
Kommissionen har fremsat en række forslag.
Det østrigske formandskab fremlagde på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 1998 en
statusrapport over forhandlingerne i arbejdsgruppen.
Aktuelt notat er sendt til Europaudvalget og Retsudvalget forud for mødet i Europaudvalget den 27. november 1998 og i
Retsudvalget den 24. november 1998.