Europaudvalget 1998-99
EUU Alm.del Bilag 670
Offentligt
1464711_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 670)
indre marked
(Offentligt)
Medlemmerne
stedfortrædere
Bilag
af
Folketingets
Europaudvalgog
Kontor
deres
Journalnummer
1 400.C.2-0
N.1
10. marts 1999
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Erhvervsministeriets notat om væsentlige sager, der
forventes at komme op under det tyske formandsskab.
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Væsentlige sager der forventes at komme op under det tyske formandskab
Industripolitik
Forslag til Rådets og Kommissionens beslutning om indgåelse af aftale mellem De Europæiske Fællesskaber og
Canada's regering om anvendelse af deres konkurrencelovgivning, KOM(98)352
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464711_0002.png
Kommissionen har fremsat et forslag til en fælles Råds- og Kommissions beslutning om at indgå en aftale mellem EU og
Canada om samarbejde på konkurrenceområdet. Aftalen er bygget op som den aftale EU i 1991/1995 indgik med USA.
Aftalen er baseret på artikel 87 og 235 sammenholdt med artikel 228, stk.3, 1) i EU-traktaten. Formålet med aftalen er at
indføre et samarbejde mellem Kommissionen og den canadiske konkurrencemyndighed i fusions- og konkurrencesager af
fælles interesse. Der skal indføres procedurer, som sikrer effektiv håndhævelse af konkurrencereglerne både i EU og Canada,
så konflikter og overlappende beslutninger undgås.
Forslaget afventer høring af Europa-Parlamentet. Herefter skal Rådet godkende aftalen, der forventes underskrevet af EU og
Canada i 1999.
Aktuelt notat er fremsendt den 19. august 1998.
Forslag til ændring af Rådets forordning nr. 19/65 om anvendelsen af art. 85, stk. 3, på aftaler mv., KOM(1998)546,-
og forslag til ændring af Rådets forordning nr. 17/62 om anvendelsen af bestemmelserne i art. 85 og 86, KOM(1998)
546.
Med forslagene etableres det formelle grundlag for, at Kommissionen kan udstede en helt ny gruppefritagelsesforordning for
distributionsaftaler (vertikale aftaler): eneforhandlingsaftaler, eksklusive købsaftaler, franchiseaftaler og aftaler om selektiv
distribution.
Dette betyder, at denne type aftaler fritages fra Traktatens forbud mod konkurrrencebegrænsende aftaler.
Ændringerne giver Kommissionen bemyndigelse til at udstede en gruppefritagelsesforordning, der finder anvendelse på
aftaler mellem to eller flere virksomheder om distribution af varer eller tjenesteydelser til videresalg eller til forarbejdning.
Forslaget har været genstand for høring. Forslagene forhandles i Rådets arbejdsgruppe for økonomiske anliggender.
Forslagene forventes behandlet på rådsmødet (Industri) den 29. april 1999, således at Kommissionen kan udarbejde
gruppefritagelsesforordningen, der forventes at træde i kraft den 1. januar 2000.
Grundnotat er fremsendt den 6. februar 1998.
Skibsværftspolitik
Overvågning af støtte til visse skibsværfter, der er under omstrukturering i Tyskland og Spanien
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464711_0003.png
På rådsmøde (Industri) i november 1998 fremlagde Kommissionen sin anden beretning om overvågning af
omstruktureringen på MTW-skibsværft og Volkswerft i Stralsund i Tyskland samt af visse skibsværfter i Spanien. Statsstøtten
til disse værfter blev godkendt af Rådet i juni 1997 på en række betingelser, herunder krav om produktionsbegrænsning. På
rådsmødet noterede Kommissionen sig, at ordreb&o slash;gerne på det tyske værft Kværner Warnow i Warnemünde viser, at
værftet vil overskride den fastsatte kapacitetsgrænse i 1998 og sandsynligvis også i 1999.
Siden rådsmødet har der været forhandlinger om, hvordan problemet kan løses. Kommissionen lægger vægt på, at den i
tilfælde af overskridelser er forpligtiget til at indlede formel undersøgelsesprocedure for at sikre sig, at de betingelser, som
Rådet fastsatte, da de godkendte støtten til værfterne i det tidligere Østtyskland i 1992, bliver overholdt.
Det forventes, at Kommissionen på rådsmøde (Industri) den 29. april 1999 vil orientere om udviklingen på både de spanske
og tyske værfter.
Aktuelt notat er fremsendt den 9. november 1998.
Sydkoreas politik i skibsbygningssektoren
På rådsmøde (Industri) i november 1998 forelagde Kommissionen en kritisk analyse af den koreanske praksis og følgerne for
konkurrencen på verdensmarkedet.
Rådet støttede, at Kommissionen og medlemsstaterne fortsat arbejder for at sikre lige internationale konkurrencevilkår på
skibsbygningsområdet.
Det forventes, at Rådet (Industri) den 29. april 1999 vil fortsætte sin drøftelse af hvilke konkrete initiativer, der kan
iværksættes over for Sydkorea for at bidrage til at løse den globale overkapacitet på skibsbygningsområdet. Det forventes
endvidere, at Kommissionen vil fremlægge en analyse af markedssituationen.
Aktuelt notat er fremsendt 9. november 1998.
Stålindustrien
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464711_0004.png
Overvågningsrapporter
Den 17. december 1993 besluttede Rådet (Industri) at tillade statsstøtte i forbindelse med kapacitetsreduktioner til en række
offentligt ejede stålvirksomheder i Tyskland, Italien, Spanien og Portugal. Statsstøtten kunne f.eks. anvendes i forbindelse
med lukning af værker eller omskoling af medarbejdere.
Det blev samtidig besluttet at gennemføre en skærpet overvågning af de statsstøttede værker. De medlemsstater, der har ydet
statsstøtte, skal rapportere to gange årligt til Kommissionen, der herefter skal rapportere til Rådet. Derved kan
Kommissionen og Rådet sikre sig, at de enkelte lande og virksomheder gennemfører restruktureringen på de fastsatte
betingelser.
På rådsmødet (Industri) den 16. november 1998 præsenterede Kommissionen den 10. halvårlige overvågningsrapport
vedrørende statsstøttesager. Det fremgår af rapporten, at betingelserne for udbetalt støtte og kapacitetsreduktioner fortsat
overholdes. For visse værker er overvågningen nu afsluttet, mens den for andre vil blive fortsat i 1999.
Aktuelt notat er fremsendt den 9. november 1998.
EKSF-traktatens fremtid
I forbindelse med EKSF-traktatens udløb i 2002 skal der tages stilling til den juridiske status for resterende EKSF-
fondsmidler, og hvordan disse skal anvendes.
Kommissionen har fremlagt en meddelelse til Rådet om de finansielle aspekter efter udløbet af EKSF-traktaten, Kom(97)
506. Kommissionen skønner, at der i 2002 vil være ca. 9,75 mia. kr. i EKSF-fonden og foreslår, at det årlige afkast på ca. 300
mio. kr. anvendes til kul- og stålforskning.
På rådsmødet (ECOFIN) den 6. juli 1998 var der enighed om en resolution vedrørende udløbet af EKSF-traktaten.
Resolutionen anviser de overordnede retningslinier for anvendelsen af EKSF-fondsmidlerne, men understreger, at der er
behov for yderligere drøftelse af midlernes fremtidige juridiske status og forvaltning. På rådsmødet (Industri) den 29. april
1999 forventes spørgsmålet behandlet.
EKSF-traktatens udløb betyder ligeledes, at spørgsmålet om statsstøttereglerne for stålindustrien skal tages op. Produkter,
som er omfattet af EKSF-traktaten, er underlagt reglerne for statsstøtte, som er mere restriktive end de, der gælder for
produkter, der reguleres i Traktaten om Den Europæiske Union. Når EKSF-traktaten udløber, vil der således blive andre
muligheder for at give statsstøtte til stålind ustrien, medmindre der forinden vedtages særregler. Dette spørgsmål forventes
drøftet på rådsmødet (Industri) den 29. april 1999.
Aktuelt notat er fremsendt den 30. juni 1998.
Konkurrenceevne, globalisering og små og mellemstore virksomheder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464711_0005.png
På Rådsmøde (Industri) den 29. april 1999 forventes fremlagt en meddelelse om globalisering. Meddelelsen lægger op til en
debat om de udfordringer, som globalisering og øget teknologisk forandring stiller til fremtidens europæiske industripolitik.
På Rådsmødet forventes Kommissionen ligeledes at fremlægge meddelelser vedrørende elektronisk handel og management-
træning. Der forventes vedtaget et arbejdsprogram for benchmarking, et handlingsprogram med udgangspunkt i rapporten
fra BEST-taskforcen og en finansieringsmodel for det europæiske tekstil- og beklædningsobservatorium.
Statsstøtte
Forslag til Rådets forordning om anvendelsen af EF-traktatens art. 93 ("Procedureforordningen"), KOM (98)73
I forslaget er fastsat bestemmelser om, hvilke procedurer der skal følges ved anmeldelse af ny statsstøtte og ændring af
eksisterende støtte samt behandling af sager om ulovlig støtte og misbrug af støtte. Formålet med forslaget er at skabe øget
gennemsigtighed, retssikkerhed og effektivitet i behandlingen af statsstøttesager. Forslaget udgør en kodificering af
Kommissionens og EF-domstolens praksis, men indeholder o gså stramninger på områder, hvor det er vurderet nødvendigt.
Der blev opnået politisk enighed om forslaget på rådsmødet (Industri) den 16. november 1998. Europa-Parlamentet har
afgivet udtalelse,
og forslaget forventes endeligt vedtaget i foråret 1999.
Aktuelt notat er fremsendt den 9. november 1998.
Revision af strukturfonde
EU´s strukturfonde skal revideres inden udgangen af 1999. Strukturfondene er et af elementerne i den samlede Dagsorden
2000 pakke.
Strukturpolitikken er kendetegnet ved et administrativt kompliceret og tungt regelsæt. Der er derfor behov for forenkling.
Der er også behov for koncentration af midlerne på de svagest stillede områder i Fællesskabet. Det samlede budget til
Strukturfondene for perioden 2000-2006 indgår i de aktuelle forhandlinger om den samlede dagsorden 2000 pakke.
Kommissionens forslag forudså 240 mia. EURO samt 47 mia EURO til kandidatlandene. Den samlede bel&o slash;bsramme
må forventes at blive noget mindre.
Flere medlemslande har oplevet, at strukturfondsstøtte og regionalstatsstøtte medvirker til "jobshopping", dvs. at produktion
og arbejdspladser flyttes til regioner i andre medlemslande, uden at Fællesskabet som helhed får gavn heraf. I sådanne tilfælde
er der ikke tale om oprettelse af nye virksomheder eller arbejdspladser, men om flytning af produktion og arbejdspladser
inden for en uændret virksomhedsstruktur.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464711_0006.png
Regeringen har sat fokus på dette problem ved flere lejligheder bl.a. på rådsmøder (senest på rådsmødet (Industri) den 16.
november 1998) og i forhandlingerne om strukturfondene.
Blandt andet på baggrund af det pres den danske regering har lagt, er de områder, der ifølge forslaget kan modtage
strukturfondsstøtte reduceret med ca. en femtedel. Den støtteintensitet, der må gives i de regioner, der fortsat er
støtteberettigede er sat ned. Hvis en virksomhed er etableret i en region med EU-støtte, men flytter ud inden for en periode
på 5 år, skal støtten betales tilbage. Der er desuden etableret e n slags overvågningssystem, hvor medlemslandene skal
indbrette til Kommissionen, når der sker delokalisering, og endelig vil Kommissionen tage emnet op i sine tværgående
rapporter hver 3. år.
Kommissionen vil løbende følge udviklingen og har tilkendegivet, at den er åben overfor at gennemføre nye tiltag, hvis der
skulle vise sig behov for det.
På topmødet i Wien i december 1998 har regeringscheferne på ny bekræftet, at forhandlingerne om Dagsorden 2000 pakken,
og dermed om Strukturfondene, skal afsluttes i foråret 1999.
Aktuelt notat er fremsendt den 9. november 1998.
Forslag til direktiv om bekæmpelse af overskridende betalingsfrister i handelstransaktioner, KOM(98)126
Kommissionen vedtog den 12. maj 1995 en henstilling om betalingsfrister i handelsforhold. Henstillingens formål var at
fremme overholdelsen af de kontraktfastsatte betalingsfrister mellem erhvervsvirksomheder samt sikre betalingsdisciplinen
hos udbydende offentlige myndigheder.
Den 17. juli 1997 afgav Kommissionen en rapport om betalingsforsinkelser i handelsforhold, hvori det anføres, at
henstillingen ikke har været tilstrækkelig til at få mindsket problemerne i forbindelse med for sen betaling.
Kommissionen har bl.a. på denne baggrund i april 1998 fremsat et forslag til direktiv om bekæmpelse af overskridelse af
betalingsfrister i handelstransaktioner. Direktivforslaget tilsigter at bekæmpe overskridelse af betalingsfrister mellem private
virksomheder samt mellem offentlige myndigheder og virksomhederne.
Kommissionen præsenterede direktivforslaget på et rådsmøde (Industri) den 7. maj 1998. Forslaget blev drøftet på
rådsmødet (Industri) den 16. november 1998 og den 7. december 1998 (Indre Marked).
Forslaget forventes at blive sat på dagsordenen for rådsmødet (Industri) den 29. april 1999 med henblik på vedtagelse af
fælles holdning.
Aktuelt notat er fremsendt den 6. november 1998 og den 30. november 1998.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464711_0007.png
Offentlige indkøb
Meddelelse fra Kommissionen om dennes politik på området offentlige indkøb, KOM (98)143
Kommissionen udsendte i november 1996 en grønbog om sine planer på området. På baggrund af en bred europæisk høring
har Kommissionen herefter fremlagt ovennævnte meddelelse, som senest er blevet behandlet på rådsmødet (Indre Marked)
den 9. november 1998.
I meddelelsen giver Kommissionen bl.a. udtryk for, at udbudsreglerne må gøres enklere og mere fleksible, enten gennem
smidig fortolkning af reglerne eller ved at foretage ændringer i direktiverne. Kommissionen foreslår endvidere en
sammenskrivning af de tre direktiver om offentlige kontrakter (bygge- og anlæg, vareindkøb og tjenesteydelser) i år 2001 i ét
regelsæt. Kontrollen med overholdelsen af direktiverne skal styrkes, udbudsreg lerne skal tilpasses den elektroniske udvikling,
og de små og mellemstore virksomheders muligheder for at deltage i EU-udbud skal styrkes. Endelig vil Kommissionen
præcisere adgangen til at tage miljøhensyn og tilgodese andre beskyttelseshensyn ved tildeling af offentlige ordrer.
På rådsmødet (Indre marked) den 18. maj 1998 vedtog Rådet et sæt konklusioner, hvor der overordnet blev givet tilslutning
til meddelelsen. I disse konklusioner opfordrer Rådet Kommissionen til at udarbejde retningslinier og fremsætte forslag til
ændring af de gældende regler, samt til at fremme en udvikling, der øger effektiviteten på markederne for offentlige indkøb.
På rådsmøde (Indre Marked) den 9. november 1998 redegjorde Kommissionen for det igangværende arbejde med opfølgning
på Kommissionens meddelelse. Der kan forventes formelle forslag i løbet af foråret 1999.
Aktuelt notat er fremsendt den 30. marts 1998.
Selskabs- og virksomhedslovgivning
Overtagelsestilbud - 13. selskabsdirektiv, KOM(97)565
Formålet med forslaget er at beskytte selskabsdeltagerne, herunder minoritetsaktionærer i børsnoterede selskaber, når disse er
genstand for overtagelsestilbud eller kontrollen med det enkelte selskab skifter hænder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464711_0008.png
Den 10. november 1997 fremsatte Kommissionen et ændret forslag til direktiv. Det ændrede forslag fastsætter specifikke
minimumsregler og er et rammedirektiv, således at det overlades til medlemslandene at fastsætte nærmere regler om
tilbudspligtens indtræden samt om de oplysninger, der skal gives i forbindelse med et overtagelsestilbud.
Statusrapport for forslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (Indre Marked) den 21. juni 1999.
Grundnotat er fremsendt den 20. maj 1998
Statut for Det Europæiske Selskab (SE) samt supplerende bestemmelser til SE-statutten med hensyn til
arbejdstagernes stilling, KOM(91)174, EFT C 91/138
Efter forordningsforslaget om Statut for Det Europæiske Selskab skal aktieselskaber og andre erhvervsdrivende juridiske
personer kunne stifte et europæisk selskab (Societas Europaea eller SE), hvis stifterne kommer fra mindst to medlemsstater,
eller hvis det stiftende selskab har et datterselskab eller et forretningssted i en anden medlemsstat. Statutten skal ses som et
tilbud til europæiske virksomheder, som har aktiviteter i flere medlemsstater.
Forslaget bygger i vidt omfang på de allerede vedtagne selskabsdirektiver og henviser på en række områder til lovgivningen i
den medlemsstat, hvor selskabet har sit hjemsted.
Forhandlingerne om statutten for Det Europæiske Selskab har hidtil vist sig vanskelige bl.a. på grund af spørgsmålet om
medarbejderrepræsentation.
I foråret 1997 offentliggjorde den af Kommissionen nedsatte ekspertgruppe et forslag til løsning af spørgsmålet om
medindflydelse, information og høring i Det Europæiske Selskab (Davignon-rapporten). Det foreslås i rapporten, at parterne
forhandler sig frem til en model for medbestemmelse, information og høring i det enkelte selskab. Såfremt en
forhandlingsløsning ikke opnås, reguleres forholdet af et referenceregels&a elig;t. Rapporten har i juli 1997 været sendt i
høring hos en række danske organisationer, myndigheder m.v.
På baggrund af rapporten fremsatte det luxembourgske formandskab et forslag til supplerende direktiv om medbestemmelse,
information og høring i Det Europæiske Selskab, som har dannet grundlag for de videre forhandlinger. Direktivet er bygget
over direktivet om Europæiske Samarbejdsudvalg (EWC). På baggrund heraf fremsattes og forhandles forslaget i Social- og
Arbejdsministrenes regi.
Der er ikke opnået enighed, og det tyske formandskab arbejder videre med sagen. Forordningsforslaget forventes eventuelt
behandlet på rådsmødet (Indre Marked) den 21. juni 1999. Direktivforslaget forventes behandlet på Rådsmødet for arbejds-
og socialministre den 9. marts 1999.
Aktuelt notat er fremsendt den 7. maj 1998.
Ændret forslag til Rådets 10. selskabsdirektiv vedrørende grænseoverskridende fusion mellem selskaber med
begrænset ansvar
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464711_0009.png
Direktivforslaget blev forelagt Rådet den 14. januar 1985. Forslaget blev ikke færdigbehandlet i Europa-Parlamentet og er
dermed aldrig blevet drøftet i Rådet.
Forslaget indeholder bestemmelser om fusion mellem selskaber, der er hjemmehørende i forskellige medlemslande. Det
bygger i vidt omfang på det allerede vedtagne selskabsdirektiv om fusioner og supplerer disse bestemmelser, hvor
grænseoverskridende fusioner adskiller sig fra interne fusioner.
Forhandlingerne om forslaget har hidtil vist sig vanskelige på grund af bestemmelserne om medarbejderrepræsentation. Det
indeholder en ret for medlemslandene til at forbyde gennemførelsen af en fusion i de tilfælde, hvor et medlemsland er af den
opfattelse, at en fusion gennemføres for at omgå nationale bestemmelser om medarbejderrepræsentation.
Det videre arbejde med forslaget afventer en afklaring af problematikken om medarbejderrepræsentation, som der i
øjeblikket arbejdes med i forbindelse med statutten for Det Europæiske Selskab (SE).
Direktivforslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (Indre Marked) den 21. juni 1999.
Standardisering, tekniske handelshindringer
Dansk note om effektivisering af det europæiske standardiseringsarbejde
På rådsmødet (Indre Marked) den 27. november 1997 tilsluttede EU's medlemsstater sig en dansk note om effektivisering af
det europæiske standardiseringsarbejde. I løbet af første halvår af 1998 drøftedes forslag til initiativer, der kan sætte
hastigheden ved udviklingen af nye standarder i vejret.
På rådsmødet (Indre Marked) den 18. maj 1998 blev der vedtaget et sæt rådskonklusioner. Disse konklusioner lægger
rammerne for det videre arbejde i Rådet.
Der forventes en fremskridtsrapport og en meningsudveksling på rådsmødet (Indre Marked) den 21. juni 1999.
Aktuelt notat er fremsendt den 11. september 1998.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464711_0010.png
Andre sager om Det Indre Marked
Kommissionens handlingsplan om virkningen og effektiviteten af Det Indre Marked, KOM(96)520.
Handlingsplanen for Det Indre Marked, som havde til formål at styrke implementeringen og effektiviteten af Det Indre
Marked, blev godkendt af Det europæiske Råd den 16.-17. juni 1997 i Amsterdam. Handlingsplanen udløb den 31. december
1998. Der er herefter behov for at følge op på handlingsplanen, således at der forsat er fokus på Det Indre Markeds funktion.
Handlingsplanen blev drøftet på rådsmødet (Indre Marked) den 25. februar 1999. På rådsmødet (Indre Marked) den 21. juni
1999 forventes Kommissionen at fremlægge en konkret plan for opfølgningen på handlingsplanen og fremtidige
indsatsområder.
Aktuelt notat er fremsendt den 12. februar 1999.
Forenkling af reglerne for Det Indre Marked - SLIM-projektet
Med henblik på at forenkle eksisterende EU-lovgivning lancerede Kommissionen i maj 1996 et pilotprojekt ved navn SLIM
(Simpler Legislation in the Internal Market).
Arbejdsformen for SLIM-projektet er utraditionel, idet Kommissionen nedsætter hurtigtarbejdende arbejdsgrupper, der
består af eksperter fra medlemsstaterne og repræsentanter for "brugerne".
SLIM-projektet omfattede i første fase procedurerne vedrørende Intrastat (dataindsamlingssystemet vedrørende handel inden
for EU), reglerne om byggematerialer, reglerne om gensidig anerkendelse af eksamensbeviser samt regler for særlige
plantetyper. Danmark sad i arbejdsgruppen vedrørende Intrastat.
Efter afslutning af første faste fandt Rådet, at første fase af SLIM-projektet havde været en succes. Rådet opfordrede derfor
Kommissionen til at følge op på arbejdsgruppens anbefalinger samt at gennemføre en ny fase med andre områder.
Anden SLIM-fase blev iværksat i maj 1997 og omhandlede momssystemet, banksektoren, nomenklaturen for udenrigshandel
og gødningsdirektivet. Danmark var repræsenteret i arbejdsgruppen vedrørende momssystemet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464711_0011.png
Tredje fase af SLIM-projektet blev iværksat i marts 1998 og omhandlede social sikring, EMC-direktivet (elektro magnetisk
kompatibilitet) og forsikringsdirektiverne. Danmark var medlem af arbejdsgruppen vedrørende EMC-direktivet.
Arbejdsgrupperne har afsluttet deres arbejde, og det forventes, at Kommissionen fremlægger en rapport om anbefalinger for
tredje SLIM-fase i marts 1999.
Kommissionen har iværksat en fjerde SLIM-fase, hvor man arbejder med 1. og 2. selskabsdirektiv, direktiverne om farlige
stoffer og reglerne om præ-pakning. Danmark deltager i arbejdsgruppen vedrørende farlige stoffer. Kommissionen forventer,
at arbejdsgrupperne kan fremlægge konkrete anbefalinger på de nye områder i sommeren 1999.
SLIM blev drøftet på rådsmødet (Indre Marked) den 25. februar 1999. Afrapportering for SLIM (fase III) forventes drøftet
på Rådsmødet (Indre Marked) den 21. juni 1999.
Aktuelt notat er senest oversendt 12. februar 1999.
Forslag til 3. generelle direktiv om gensidig anerkendelse af eksamensbeviser KOM (97)363 og KOM (98)640
Hovedformålet med forslaget er at indføre en ordning om gensidig anerkendelse af eksamensbeviser for de former for
erhvervsvirksomhed, der ikke er omfattet af de to gældende generelle ordninger (direktiv 89/47/EØF og 92/51/EØF), og at
foretage en ændring af 35 direktiver om handel, håndværk og visse tjenesteydelser for at forenkle fællesskabsretten.
Forslaget gennemfører den anerkendelsesordning, EF-Domstolen har udviklet. Anerkendelsesordningen medfører, at
medlemsstaten med en frist på 4 måneder skal foretage en sammenlignende undersøgelse af de fagkundskaber, ansøgeren
besidder, og de nationale krav. Såfremt ansøgerens kvalifikationer er væsentligt forskellige fra de nationale krav, skal
ansøgeren have mulighed for at godtgøre, at ansøger har erhvervet de manglende færdigheder gennem enten en
egnethedsprøve eller en prøvetid. Det seneste ændrede forslag fra Kommissionen, KOM (98) 640, følger Europa-
Parlamentets ændringsforslag, dok.nr. 11674/98, og overlader valget mellem egnethedsprøve og prøvetid til ansøgeren - ikke
værts-medlemsstaten.
Efter Rådets fælles holdning, der blev fastlagt den 29. juni 1998, overlades valget mellem prøvetid eller egnethedsprøve til
værtsmedlemsstaten, som dog skal tilstræbe at tage hensyn til ansøgerens valg.
På nuværende tidspunkt forbereder Rådet forligsprocedure med Europa-Parlamentet.
Aktuelt notat er oversendt den 7. maj 1998
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464711_0012.png
Industriel ejendomsret
Forslag til direktiv om følgeret til fordel for ophavsmanden til et originalkunstværk, KOM(98)78, EFT C 98/125/8
Direktivforslaget har til formål at harmonisere medlemslandenes ophavsretslovgivninger om videresalg af
originalkunstværker, den såkaldte følgeret. Bestemmelser om følgeret findes i den danske ophavsretslovs § 38.
Kommissionen forelagde den 13. marts 1998 et ændret forslag.
Den 25. februar 1999 blev emnet drøftet på rådsmødet (Indre Marked), uden at der blev nået til politisk enighed. Da der
alene udestår enkelte spørgsmål, må det forventes, at det tyske formandskab endnu en gang vil forelægge direktivforslaget for
Rådet med henblik på at få vedtaget en fælles holdning i juni 1999.
Aktuelt notat er oversendt den 12. februar 1999.
Forslag til direktiv om tilnærmelse af retsforskrifterne om brugsmodelbeskyttelse af opfindelser, KOM(97)691
Formålet med direktivforslaget er at harmonisere EU-landenes nationale ordninger for beskyttelse af tekniske opfindelser,
herunder indføre brugsmodelbeskyttelse i de medlemsstater, som endnu ikke har en sådan ordning. Forslaget indeholder bl.a.
bestemmelser om betingelserne for at opnå beskyttelse, beskyttelsens rækkevidde og varighed samt årsager til ophør.
Direktivforslaget har været drøftet på rådsmødet (Indre Marked) den 24. september 1998. Europa-Parlamentets 1. udtalelse
ventes at foreligge i marts måned 1999.
Aktuelt notat er oversendt den 11. september 1998.
Grønbog om EF-patentet og det europæiske patentsystem, KOM(97)314
Kommissionen fremlagde den 16. juni 1997 grønbogen om EF-patentet og det europæiske patentsystem.
Grønbogen redegør først og fremmest for det europæiske patentsystem. Dernæst vurderes, om det eksisterende system
svarer til brugernes behov. Endelig undersøges behovet for nye EF-initiativer, samtidig med at sådanne eventuelle initiativers
form og indhold vurderes.
Det er hensigten, at grønbogen skal danne udgangspunkt for en bred debat om behovet for ændringer i fremtidens
europæiske patentsystem.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464711_0013.png
Regeringen fremsendte primo november 1997 sit officielle høringssvar til Kommissionen.
Kommissionen afholdt høring om grønbogen den 25. og 26. november 1997. Endvidere præsenterede Kommissionen
grønbogen på rådsmøde (Indre Marked) den 27. november 1997.
På rådsmøde (Indre Marked) den 24. september 1998 redegjorde EU-Kommissionen redegjorde for status på grønbogen.
Det blev oplyst, at der blandt medlemslandene var tilslutning til et EF-patentsystem, og at EU-Kommissionen ville udarbejde
en handlingsplan over kommende initiativer på området, når Europa-Parlamentets udtalelse forelå.
Europa-Parlamentet fremkom med sin udtalelse den 19. november 1998. Europa-Parlamentet støttede etableringen af et EF-
patentsystem og nævnte, at det er vigtigt at de nationale patentmyndigheder bevares, og at der skabes mulighed for, at de
nationale patentmyndigheder kan varetage en del af Den Europæiske Patentmyndigheds arbejde i forbindelse med
patentansøgninger. Endvidere anmodede Europa-Parlamentet EU-Kommissionen om at nedsætte en arbejdsgruppe, der sk al
se på spørgsmålet om etablering af en retshjælpsforsikring på patentområdet i EU.
På rådsmøde (Indre Marked) den 25. februar 1999 fremlagde Kommissionen meddelelse om EF-patentet på baggrund af de
gennemførte høringer. Meddelelsen indeholder forslag til handlinger som følge af grønbogen.
Aktuelt notat er oversendt den 12. februar 1999.
Grønbog om bekæmpelse af varemærkeforfalskning og piratkopiering i Det Indre Marked, KOM (98)596
Kommissionen fremlagde den 15. oktober 1998 grønbogen om bekæmpelse af varemærkeforfalskning og piratkopiering.
Grønbogen har til formål at vurdere de økonomiske følger af varemærkeforfalskning og piratkopiering i Det Indre
Marked og lovgivningens effektivitet. Herudover lægges der op til en vurdering af behovet for yderligere initiativer til
forbedring af bekæmpelsen af varemærkeforfalskning og piratkopiering i Det Indre Marked.
Grønbogen omhandler fire områder bekæmpe varemærkeforfalskning, piratkopiering, den private sektors overvågning,
anvendelsen af tekniske systemer, sanktioner og retsmidler for at sikre overholdelse af intellektuelle ejendomsrettigheder samt
administrativt samarbejde mellem de kompetente myndigheder.
Kommissionen og det tyske formandskab for Rådet afholdt høring om grønbogen den 2. og 3. marts 1999. Danmark har
afgivet høringssvar.
Kommissionen præsenterede oplæg til opfølgning på grønbogen på rådsmødet (Indre Marked) den 25. februar 1999.
Aktuelt notat er oversendt den 12. februar 1999.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464711_0014.png
Forbrugerpolitik
Kommissionens handlingsplan for forbrugerpolitikken 1999-2001, KOM (98) 696 endelig udg.
Kommissionen har den 7. december 1998 vedtaget sin forbrugerpolitiske handlingsplan for årene 1999-2001.
Indenfor tre hovedområder har Kommissionen beskrevet de vigtigste aktioner inden for hver sit delområde for de
kommende tre år:
A. Bedre muligheder til forbrugerne i hele EU for at komme til orde
Kommissionen henviser til, at forbrugerorganisationerne spiller en vigtig rolle i beskyttelsen af forbrugernes interesser.
Der er derfor behov for at støtte organisationerne økonomisk.
Desuden bør organisationerne konsekvent høres under hele beslutningsproceduren, herunder især under
standardiseringsprocessen, hvor forbrugernes repræsentation fortsat er præget af mangler.
Kommissionen ønsker endvidere
- at iværksætte initiativer, der kan fremme dialogen mellem forbrugerne og erhvervslivet,
- at rådgive forbrugerne gennem EU-rådgivningskontorerne, samt
- at iværksætte bedre informationskampagner ved bl.a. at fokusere på enkelte prioriterede temaer.
B. Et højt sundheds- og sikkerhedsniveau for forbrugerne i EU
Kommissionen finder, at forbrugernes tillid afhænger af, at der anvendes en konsekvent og objektiv metode til udformning af
en politik, der er baseret på en uafhængig, videnskabelig risikovurdering af produktsikkerhed.
Kommissionen vil især arbejde for, at der bliver truffet foranstaltninger til at sikre, at risici for forbrugernes sundhed og
sikkerhed i forbindelse med levnedsmidler og produktsikkerhed forvaltes konsekvent. Desuden skal arbejdet i de eksisterende
videnskabelige komitéer forbedres.
Kommissionen vil i løbet af 1999 udsende en rapport om gennemførelse af produktsikkerhedsdirektivet og bl.a. i lyset heraf
arbejde for en revision af det eksisterende produktsikkerhedsdirektiv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464711_0015.png
Kommissionen ønsker at identificere de praktiske problemer, som forbrugerne står overfor i de forskellige
tjenesteydelsesektorer, især i de grænseoverskridende. På grundlag heraf foreslår Kommissionen EU-initiativer om
tjenesteydelsers sikkerhed og tjenesteyders ansvar.
Kommissionen vil bl.a. gennemføre et effektivt fødevareinspektions- og kontrolsystem, baseret på risikoevaluering samt
arbejde for en effektiv implementering af EU-lovgivningen i medlemsstaterne. Desuden vil Kommissionen sørge for at
produkter fra tredjelande importeres i overensstemmelse med EU's regler.
C. Fuld respekt for EU-forbrugernes økonomiske interesser
Kommissionen anfører, at det i de næste tre år er en vigtig opgave at få lovgivningen til at fungere i praksis, herunder ved en
effektiv håndhævelse. Det er vigtigt at gennemføre en mere systematisk integration af forbruger-interesser i EU-
beslutningsprocessen.
Kommissionen vil prioritere finansielle tjenesteydelser og en fælles valuta for forbrugerne samt skabe en mere tidssvarende
lovgivning.
Kommissionen vil identificere de mest anvendelige måder til at integrere forbrugernes økonomiske og juridiske rettigheder i
den øvrige EU-lovgivning.
Handlingsplanen er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (Forbruger) den 13. april 1999 med henblik på en
drøftelse og vedtagelse af Rådskonklusionerne.
Aktuelt notat er oversendt den 23. oktober 1998.
Direktivforslag om visse retlige aspekter af elektronisk handel i Det Indre Marked, KOM(98)586.
Formålet med direktivet er at fremme den elektroniske handel på Det Indre Marked (fjerne barrierer). Direktivforslaget
bygger på et princip om hjemlandskontrol og gensidig anerkendelse (afsenderlandsprincippet). Det er således
udgangspunktet, at de områder, der er reguleret i direktivet skal overvåges af myndighederne i det land, hvor virksomheden
er etableret og med anvendelse af dette lands lovgivning.
I direktivforslaget lægges der op til en regulering af følgende emner: Etablering som serviceudbyder, kommerciel
kommunikation (markedsføring), elektronisk aftaleindgåelse, informationsformidleres ansvar, tvistløsning og myndighedernes
rolle.
Forslaget forventes behandlet på rådsmødet (Indre Marked) den 21. juni 1999.
Aktuelt notat er oversendt 27. november 1998.
Forslag til direktiv om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser, KOM(98)468 endelig udgave
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464711_0016.png
Kommissionen har fremsat et direktivforslag om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser. Forslaget, som kun omfatter
forbrugeraftaler, indeholder bl.a. regler om oplysning, betænkningstid og fortrydelsesret.
Direktivforslaget skal supplere det generelle fjernsalgsdirektiv, som ikke omfatter finansielle tjenesteydelser.
Formandskabet har tilkendegivet, at forslaget ikke kan forventes færdigbehandlet i løbet af foråret 1999. I stedet tilstræbes at
sætte forslaget på dagsordenen til rådsmødet (Forbruger) den 13. april 1999 med henblik på opnåelse af fælles holdning
vedrørende nogle af forslagets centrale problemer.
Grundnotat er fremsendt den 20. januar 1999.
Forslag til direktiv om køb af forbrugsvarer og tilknyttede garantier, KOM (95)520.
Kommissionen præsenterede i efteråret 1993 en grønbog om forbrugsvaregarantier og eftersalgsservice - KOM(93)509. På
baggrund af grønbogen har Kommissionen i juni 1996 præsenteret et forslag til direktiv om køb af forbrugsvarer og
tilknyttede garantier.
Direktivforslaget vedrører mangelsreglerne i forbrugerkøb samt visse krav til garantier, som gives af sælgeren. Spørgsmålet
om eftersalgsservice er ikke omfattet af forslaget.
Direktivforslaget har været sendt til høring hos de berørte organisationer mv. i Danmark.
Der blev vedtaget fælles holdning til forslaget på rådsmødet (Forbruger) den 24. september 1998 og Europa-Parlamentets 2.
udtalelse om forslaget forelå den 17. december 1998.
Direktivforslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (Forbruger) den 13. april 1999 til vedtagelse.
Grundnotat er fremsendt den 24. september 1996. Aktuelt notat er fremsendt den 27. januar 1999.
Forslag til direktiv om ændring af produktansvarsdirektivet, KOM(97)478
Den 25. juli 1985 vedtog Rådet et direktiv om tilnærmelse af medlemsstaternes administrativt eller ved lov fastsatte
bestemmelser om produktansvar (85/374/EØF).
Efter direktivet skulle der bl.a. gennemføres et objektivt ansvar for skade, der er forårsaget af et defekt produkt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464711_0017.png
Det er i direktivet overladt til medlemslandene at bestemme, om uforarbejdede landbrugsråvarer, herunder fiskeriprodukter,
og produkter hidrørende fra jagt, skal omfattes af produktansvarsreglerne.
Direktivet er gennemført i dansk ret ved lov nr. 371 af 7. juni 1989 om produktansvar. Produktansvarsloven omfatter ikke de
ovenfor nævnte uforarbejdede produkter.
Kommissionen har den 1. oktober 1997 fremsat forslag om ændring af produktansvarsdirektivet. Efter forslaget skal det ikke
længere være muligt at undtage skader, som er forårsaget af uforarbejdede landbrugsråvarer fra produktsikkerhedsreglernes
anvendelsesområde.
Direktivforslaget vil kræve en ændring af lov om produktansvar, så de omhandlede landbrugsprodukter mv. bliver omfattet
af loven.
Forslaget blev drøftet på rådsmødet (Indre Marked) den 7. december 1998, hvor der blev opnået politisk enighed. Fælles
holdning blev fastlagt af Rådet den 17. december 1998
Rådets fælles holdning er den 11. januar 1999 forelagt for Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet
udtalelse herom.
Aktuelt notat er fremsendt den 26. november 1998.
Skibsfart
Kommissionens meddelelse om en fælles politik for bemanding af fast passager- og færgesejlads i og mellem
medlemsstaterne.
- Forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning nr. 3577/92 om anvendelse af princippet om
fri udveksling af tjenesteydelser inden for søtransport i medlemsstaterne (cabotagesejlads),
- Forslag til Rådets direktiv om bestemmelser vedrørende bemanding af skibe i fast passager- og færgefart
mellem medlemsstaterne. KOM(1998)251
De nævnte forslag skal ifølge Kommissionens opfattelse fremme beskæftigelsen af EU-søfolk inden for cabotagesejlads og
fast passagersejlads i Fællesskabet.
Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne skal have lov til at kræve, at hele eller en del af besætningen om bord på skibe,
der sejler cabotagesejlads, skal være EF-statsborgere. Endvidere stilles der krav om, at søfolk fra tredjelande om bord på
skibe i fast international passagersejlads mellem havne i Fællesskabet skal sidestilles med søfolk bosiddende i en EF-
medlemsstat, for så vidt angår aflønning og andre arb ejdsvilkår. Kravene skal også gælde for tredjelandes skibe.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464711_0018.png
De to forslag var genstand for en drøftelse på rådsmødet (Transport) den 1. december 1998. Rådet anmodede
Kommissionen om at udarbejde en analyse af de økonomiske og sociale konsekvenser af direktivforslaget. Der kunne
samtidigt konstateres et blokerende mindretal mod forslaget om ændring af cabotageforordningen.
Aktuelt notat er oversendt den 20. november 1998.
Forslag til Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 82/714/EØF om indførelse af tekniske forskrifter for
fartøjer på indre vandveje, KOM(97)335
Formålet med forslaget er at tilpasse direktivet fra 1982 til den tekniske udvikling for at forbedre sikkerheden og for at
fremme transport ad indre vandveje.
I henhold til det oprindelige direktiv fra 1982 kan et medlemsland beslutte, at direktivets krav ikke skal gælde i bestemte
områder/vandveje. Danmark har truffet en sådan beslutning. Eventuelle danske skibe, der ønsker at operere på indre
vandveje, der er omfattet af direktivet, skal dog opfylde direktivets krav.
Rådet (Transport) havde den 1. december 1998 en orienterende drøftelse af forslaget. Forslaget er sat på den foreløbige
dagsorden for rådsmødet (Transport) den 29. marts 1999 til politisk enighed.
Aktuelt notat er oversendt den 20. november 1998.
Forslag til Rådets forordning om kapacitetspolitik for EF's indlandsflåder til fremme af vandvejstransporten,
KOM(1998)541
Formålet med forslaget er at erstatte Rådets forordning nr. 1101/89 om strukturel sanering af indlandsskibsfarten, som
udløber den 28. april 1999. Ifølge forslaget opretholdes den gældende ordning - kaldet "gammelt for nyt" i en begrænset
overgangsperiode. "Gammelt for nyt"-ordningen går ud på, at transportvirksomheder, der ønsker at tage nye fartøjer i brug,
skal ophugge fartøjer - eller betale et særligt bidrag .
På rådsmødet (Transport) den 30. november 1998 blev der opnået fælles holdning om forslaget. Det tyske formandskab
forventer, at forslaget vedtages uden drøftelse på rådsmødet (Transport) den 29. marts 1999.
Aktuelt notat er oversendt 20. november 1998.
Forslag til Rådets direktiv om en ordning med obligatoriske syn med henblik på sikker drift af ro-ro-færger og
højhastighedspassagerfartøjer i fast rutefart, KOM(98)64
Direktivforslaget skal sikre, at ro-ro-passagerfærger og højhastighedsfærger, der opererer i fast rutefart mellem EU-havne,
opfylder alle gældende forpligtelser vedrørende søsikkerhed. Efter forslaget skal der blandt andet etableres et system for tilsyn
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464711_0019.png
med og kontrol af sådanne skibe. Kontrollen skal udføres, inden skibene sættes i drift, og efterfølgende med regelmæssige
intervaller.
I december 1998 blev der vedtaget fælles holdning i Rådet. Forslaget forventes endeligt vedtaget på rådsmødet (Transport)
den 29. marts 1999.
Aktuelt notat er oversendt 8. juni 1998.
Forslag til Rådets direktiv om modtagefaciliteter i havne for driftsaffald og lastrester fra skibe, KOM(1998)452
Forslaget, der blev fremsendt fra Kommissionen den 29. juli 1998, har til formål at beskytte havmiljøet mod udtømning af
driftsaffald og lastrester fra skibe, der anløber havne i Fællesskabet. Forslaget omfatter alle skibe, uanset flag, også fiskeskibe
og lystfartøjer, og består af fire elementer: Krav om tilstrækkelige modtagefaciliteter i havnene, pligt for skibene til at aflevere
driftsaffald, et delvis harmoniseret afgiftssyste m for brugen af faciliteterne, og et håndhævelseselement, der indebærer
kontrol om bord i skibene på baggrund af oplysninger om affaldet, som skibene skal indberette til land før hvert havneanløb.
Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (Transport) den 17.-18. juni 1999 med henblik på politisk
enighed.
Implementering af Rådets og Medlemslandenes regeringsrepræsentanters beslutning af 12. februar 1998, der
bemyndigede Kommissionen til at indlede forhandlinger med henblik på at indgå en aftale om søtransport mellem
Fællesskabet og dets medlemslande og
- Folkerepublikken Kina, SEK(96)2392
- Republikken Indien, SEK (97)113
Kommissionen og medlemslandene har rettet henvendelse til Indien og Kina med invitation til at begynde forhandlinger om
en søfartsaftale. Der er ikke modtaget svar endnu.
Ifølge den foreløbige dagsorden for rådsmødet (Transport) den 17.-18. juni 1999 vil Kommissionen aflægge en stausrapport.
Aktuelt notat er oversendt 28. november 1997.
Forslag til Rådets direktiv om gennemførelse af den aftale om tilrettelæggelse af arbejdstiden for søfarende, som
er indgået mellem ECSA (European Community Shipowners' Association) og FST (Federation of Transport
Workers' Unions in the European Union), KOM(1998)662
Forslaget er en del af Kommissionens meddelelse af 4. december 1998 om tilrettelæggelsen af arbejdstiden i de sektorer og
aktiviteter, der er udelukket fra arbejdstidsdirektivet 93/104/EF.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464711_0020.png
Direktivet gennemfører den aftale om tilrettelæggelse af arbejdstiden, der i september 1998 blev indgået mellem
søfartserhvervets parter i EU. Aftalen bygger, for så vidt angår regulering af arbejds- og hviletiden, på ILO-konvention nr.
180 om søfarendes arbejdstid og bemanding af skibe. Desuden indeholder direktivforslaget regler om betalt ferie og
lægeundersøgelser.
Ifølge den foreløbige dagsorden for rådsmødet (Arbejdsmarkedet og sociale forhold) den 9. marts 1999 vil Kommissionen
fremlægge en fremskridtsrapport. På rådsmødet (Arbejdsmarkedet og sociale forhold) den 25. maj 1999 er forslaget sat på
den foreløbige dagsorden til politisk enighed.
Grundnotat er oversendt den 22. februar 1999.
Forslag til Rådets direktiv om håndhævelse af søfarendes arbejdstid på skibe, der anløber EU-havne, KOM(1998)
662
Dette forslag er også en del af Kommissionens meddelelse om tilrettelæggelse af arbejdstiden i de sektorer, der er undtaget
fra det generelle arbejdstidsdirektiv fra 1993.
Formålet med forslaget er som flagstat at kunne kontrollere, at det kommende direktiv om arbejdstid for søfarende bliver
overholdt på egne skibe, og som havnestat at kunne kontrollere, at direktivet overholdes af andre medlemslandes skibe.
Endvidere skal forslaget sikre, at man som havnestat kan kontrollere, at tredjelandes skibe opfylder ILO-konvention nr. 180
om arbejdstid for søfarende. Denne kontrol kan dog først iværksættes, når konv entionen er trådt i kraft internationalt.
På rådsmødet (Arbejds- og socialminstre) den 25. maj 1999 er forslaget sat på den foreløbige dagsorden til politisk enighed.
Grundnotat er oversendt den 22. februar 1999.
Kommissionens henstilling om ratificering af ILO-konvention nr. 180 om søfarendes arbejdstid og bemanding af
skibe samt protokol til ILO-konvention nr. 147 om minimumsnormer i handelsskibe, KOM(1998)662
Henstillingen er det tredje element vedrørende søfart i Kommissionens meddelelse om tilrettelæggelse af arbejdstiden i de
undtagne sektorer.
Formålet med at opfordre medlemsstaterne til at ratificere konventionen og protokollen er for det første at få sat de to
instrumenter i kraft internationalt. For det andet at gøre det muligt for medlemsstaterne at kontrollere - som havnestater - at
anløbende skibe fra tredjelande opfylder ILO-konvention nr. 180's bestemmelser om arbejds- og hviletid.
Grundnotat er oversendt den 22. februar 1999.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464711_0021.png
Øvrige sager
Kommissionens forslag om en fællesskabsordning for kontrol med udførslen af varer og teknologi med dobbelt
anvendelse (KOM (1998 257 endelig udg.))
Forslaget omfatter ændringer i den gældende forordning om en fællesskabsordningen for eksportkontrol med produkter, der
både har en civil og en militær anvendelse ("dual use produkter").
Produkterne under eksportkontrol er især højteknologiske produkter, bl.a. computere, software, telekommunikationsudstyr
og måleudstyr. Det er karakteristisk for produkterne, at de anvendes bredt til lovlige civile formål, men at de i de "forkerte
hænder" kan anvendes til militære formål, som kan være til fare for den internationale fred og sikkerhed.
De gældende regler har været i kraft næsten 4 år og skal nu revideres i lyset af erfaringerne. Kommissionen foreslår bl.a., at
der indføres en generel fællesskabsudførsel til en række nærtstående lande uden for EU, og at handelen med produkterne
mellem medlemsstaterne liberaliseres mest muligt. Desuden foreslår Kommissionen, at retsgrundlaget for forordningen
udelukkende skal være artikel 113 om den fæll es handelspolitik.
Forslaget behandles for tiden i en arbejdsgruppe under Rådet. Det er uvist, om den nye forordning vil kunne vedtages under
det tyske formandskab.
Grundnotat er oversendt 2. februar 1999