Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 1091
Offentligt
1464625_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1091)
industriministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
23. maj 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Erhvervsministeriets grundnotat vedrørende forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 94/57/EF om fælles regler og standarder for organisationer,
der udfører inspektion og syn af skibe og for søfartsmyndighedernes aktiviteter i forbindelse hermed
("klassifikationsselskabsdirektivet"), KOM(2000)142 endelig (2000/0066(COD).
23. maj 2000Sag 99999/jgEM0295
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 94/57/EF om fælles regler og standarder
for organisationer, der udfører inspektion og syn af skibe og for søfartsmyndighedernes aktiviteter i forbindelse hermed
("klassifikationsselskabsdirektivet"). KOM(2000)142 endelig (2000/0066(COD)
Resumé
Forslaget er en stramning af det gældende direktiv om klassifikationsselskabernes mulighed for på medlemsstaternes vegne at
udføre syn og udstede certifikater. Forslaget, som er fremsat på baggrund af tankskibet ERIKA's forlis, skal sikre, at
klassifikationsselskaberne kan leve op til de aftalte forpligtelser.
Ifølge forslaget afgør Kommissionen på grundlag af komité-proceduren og på baggrund af en grundig vurdering, om et
selskab kan anerkendes til at udføre opgaven. Endvidere påtager Kommissionen sig sideløbende med medlemsstaterne at
overvåge selskaberne. De organisatoriske og kvalitetsmæssige krav til selskaberne er strammet. Endelig er der i forslaget
fastsat grænser for klassifikationsselskaberne økonomiske ansv ar.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464625_0002.png
Forslaget kræver ikke lovændring, og medfører ikke statsfinansielle konsekvenser.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen fremlagde den 24. marts 2000 et forslag til ændring af direktiv 94/57/EF om klassifikationsselskaber.
Forslaget er fremlagt med hjemmel i traktatens artikel 80 (2) og kan vedtages med kvalificeret flertal efter den fælles
beslutningsprocedure i traktatens artikel 251.
Forslaget er et af tre forslag til retsakter, som Kommissionen har fremsat i lyset af tankskibet ERIKA's forlis. Forliset var
årsag til en omfattende olieforurening af franske kyster i december 1999. Kommissionen har efter forliset fundet anledning til
at stramme og centralisere proceduren for klassifikationsselskabernes mulighed for på medlemsstaternes vegne at udføre syn
og udstede certifikater.
Ifølge forslaget skal medlemsstaten sikre, at dens administration gennemfører de internationale konventioner, specielt med
henblik på syn og certificering af skibe. Dette opnås ved at medlemsstaterne får pligt til at følge bestemmelserne i IMO
Resolution A.847 (20), som omhandler retningslinier for flagstaters implementering af IMO instrumenter.
Anerkendelse af nye klassifikationsselskaber, såvel som suspension eller tilbagekaldelse af en sådan anerkendelse, besluttes
ifølge forslaget af Kommissionen på grundlag af komité-proceduren og efter en grundig vurdering af selskabet.
Anerkendelsen skal inddrages, hvis et selskab ikke længere opfylder de organisatoriske krav eller ikke kan efterleve sine
forpligtelse med hensyn til sikkerhed og miljø. Det er altså ikke længere medle msstaten, der træffer afgørelse om, hvorvidt et
klassifikationsselskab skal anerkendes.
En nyskabelse som foreslås indført, er muligheden for suspension af en anerkendelse. Suspension anvendes, såfremt
forholdene i selskabet er kritisable, og selskabet ikke er i stand til at tage de nødvendige skridt til forbedringer. Forholdene
revurderes efter et år, og autorisationen indrages, hvis ikke situationen er forbedret.
For så vidt angår kontrollen med kvaliteten af klassifikationsselskabernes virksomhed foreslås, at klassifikationsselskaberne
løbende vurderes af Kommissionen. Dette skal ske sideløbende med, at medlemsstaten udfører den nuværende klassekontrol.
Dertil kommer, at Kommissionen og øvrige medlemsstater ifølge forslaget skal underrettes, når en medlemsstat erfarer, at et
skib, på trods af gyldige certifikater udstedt af et klassifikationsselskab, ikke kan leve op til certifikatet. Dette er en
opstramning af den tidligere procedure, hvorefter Kommissionen en gang årligt skulle modtage underretning om forholdene.
De organisatoriske krav til klassifikationsselskaberne foreslås strammet, ved at de tidligere anbefalede kriterier for
anerkendelse gøres obligatoriske. Det drejer sig for eksempel om krav til flådens størrelse, antallet af inspektører og
ejerforhold. Yderligere er der sket en stramning af krav til selskabets kvalitetssikring, specielt med henblik på at sikre at
IMO's retningslinier for syn og certificering overholdes.
Det foreslås endvidere, at kravene om åbenhed strammes. Et anerkendt klassifikationsselskab skal således ifølge forslaget
underrette Kommissionen og de lande, der har bemyndiget det, om ændringer, suspensioner eller indragelse af klasse, som
vedrører et af selskabets skibe. Hvis et skib skifter klasse, skal klassifikationsselskaberne indbyrdes informere om alle forhold
af betydning for det pågældende skib. Denn e gennemsigtighed i selskaberne skal sikre, at et skib ikke skifter klasse for at
undslippe stillede krav ("class-hopping").
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464625_0003.png
Harmonisering af klassifikationsselskabernes økonomiske ansvar i forbindelse med udførelse af opgaver på vegne af
flagstaten er et andet nyt og væsentligt element i forslaget. Størstedelen af medlemslandene har i deres aftaler med
klassifikationsselskaberne formuleret ansvarsbestemmelser, der svarer til den foreslåede direktivtekst. Der er både tale om
harmonisering af ansvarsgrundlaget og beløbsgrænserne. Det bemærkes, at de r foreslås ubegrænset ansvar for forsæt og grov
uagtsomhed.
2. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen skønner, at anerkendelse og kontrol af klassifikationsselskaber kan udføres mest effektivt gennem en
harmoniseret og central styring. Forslaget anses derfor for at være i overensstemmelse med nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
3. Gældende dansk ret
Reglerne for anerkendelse af klassifikationsselskaberne findes i Teknisk forskrift nr. 1 af 27 februar 1998 om anerkendelse og
autorisation af organisationer, som udfører inspektion af skibe. Forskriften er udstedt af Søfartsstyrelsen med hjemmel i lov
om sikkerhed til søs m.v.
4. Høring
Forslaget har været til skriftlig høring hos samtlige medlemmer af EF-Specialudvalget vedrørende skibsfartspolitiske
spørgsmål (dvs. Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen for mindre Skibe/Bilfærgernes Rederiforening,
Rederiforeningen af 1895, Hotel-, Restaurant- og Turisterhvervets Arbejdsgiverforening, Danmarks Fiskeriforening,
Radiotelegrafistforeningen af 1917, Maskinmestrenes Forening, Dansk Navigatørforening, Dansk Sø-R estaurationsforening,
Metal Søfart, Sømændenes Forbund i Danmark, Specialarbejderforbundet i Danmark, Restaurations- og
Bryggeriarbejderforbundet i Danmark, Fiskernes Forbund, HK/Service, Statsansattes Kartel og Erhvervenes
Transportudvalg.
Specialarbejderforbundet i Danmark udtrykker generel mistillid til klassifikationsselskaberne og finder, at tilsynet med skibe
bør foretages af nationale myndigheder.
Erhvervenes Transportudvalg finder, at ERIKA ulykken har vist et behov for at sikre klassifikationsselskabernes kvalitet, og
de er derfor positive over for forslaget.
Rederiforeningen af 1895 støtter forslaget, idet de har udtrykt ønske om en mere ensartet synspraksis i
klassifikationsselskaberne, hvilket vil kunne opnås gennem større kontrol med selskaberne.
Danmarks Rederiforening har i sit foreløbige høringssvar udtrykt tillid til de klassifikationsselskaber, der er
anerkendt i Danmark. De mener derfor ikke, der er behov for yderligere kontrol af disse selskaber, men finder det
dog relevant at se på den dokumentation, der er tilknyttet ERIKA-sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464625_0004.png
5. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget kræver ikke lovændring, og skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
6. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have umiddelbare samfundsøkonomiske konsekvenser.
7. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt.