Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 1207
Offentligt
1464620_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1207)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
16. juni 2000
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 23. juni 2000 - dagsordenspunkt rådsmøde (transportministre) den
26.-27. juni 2000 - vedlægges Erhvervsministeriets notat over de punkter, der forventes optaget på dagsordenen for
rådsmødet.
14. juni 2000Sag 95-813-27EM0300
Rådsmøde (Transport) den 26. - 27. juni
2000
1. Udkast til Rådets konklusioner om sikkerhed inden for søtransport 2
2. Forslag til direktiv om ændring af Rådets direktiv 95/21/EF om håndhævelse over for skibe, der anløber Fællesskabets havne og sejler i
farvande under medlemsstaternes jurisdiktion, af internationale standarder for skibes sikkerhed, for forureningsforebyggelse og for leve-
og arbejdsvilkår om bord (havnestatskontrol), KOM(2000)142 4
3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 94/57/EF om fælles regler og standarder for
organisationer, der udfører inspektion og syn af skibe og for søfartsmyndighedernes aktiviteter i forbindelse hermed
("klassifikationsselskabsdirektivet"), KOM(2000)142 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464620_0002.png
4. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fremskyndet indfasning af krav om dobbeltskrogs- eller tilsvarende design
for olietankskibe med enkeltskrog, KOM(2000)142 10
1. Udkast til Rådets konklusioner om sikkerhed inden for søtransport
Nyt notat
Resumé
Som opfølgning på Kommissionens meddelelse om sikkerhed til søs og olietransport har det portugisiske formandskab fremlagt et forslag til
rådskonklusioner, som forventes vedtaget på rådsmødet (Transport) den 26. juni 2000.
1. Baggrund og indhold
Efter ulykken med tankskibet ERIKA i december 1999 fremlagde Kommissionen i marts 2000 en meddelelse om sikkerhed
til søs og olietransport. Foruden en politisk tilkendegivelse om fremtidige tiltag indeholdt meddelelsen konkrete forslag om
ændring af direktiv 95/21/EC om havnestatskontrol, ændring af direktiv 94/57/EC om klassifikationsselskaber og et forslag
til forordning om fremskyndet indfasning af dobbeltskrogede tankskibe.
Som opfølgning på meddelelsen har formandskabet fremlagt et forslag til rådskonklusioner, som forventes vedtaget på rådsmødet (Transport)
den 26. juni 2000.
Konklusionerne berører en række aktuelle emner på søsikkerhedsområdet, herunder flagstatskompetence, gennemsigtighed og kvalitet i
søfartserhvervet samt de søfarendes forhold. Konklusionerne omhandler også vigtigheden af at nå til enighed om de allerede foreslåede
ændringer i direktiverne om havnestatskontrol og klassifikationsseskaber. Medlemsstaterne opfordres endvidere til at støtte arbejdet i IMO med
henblik på dels at fremskynde indfasningen af dobbeltskrogede tankskibe, dels at forbedre mulighederne for erstatning for olieforureningsskader
i regi af
Den internationale Olieerstatningsfond. Endelig opfordres Kommissionen til at udarbejde en rapport, der beskriver i hvilket omfang,
medlemslandene har implementeret og håndhæver fællesskabsretten på søsikkerhedsområdet.
2. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Da der alene er tale om rådskonklusioner, er der ikke foretaget en vurdering af forslagets forhold til nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
3. Gældende dansk ret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464620_0003.png
Da der ikke er tale om bindende forskrifter, skønnes forslaget ikke at berøre dansk lovgivning.
4. Høring
Forslaget har været til høring i Specialudvalget for skibsfartspolitiske spørgsmål, hvor søfartserhvervets parter er
repræsenteret. Der er ikke fremkommet bemærkninger.
5. Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
6. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere været orienteret om forslaget.
2. Forslag til direktiv om ændring af Rådets direktiv 95/21/EF om håndhævelse over for
skibe, der anløber Fællesskabets havne og sejler i farvande under medlemsstaternes
jurisdiktion,
af
internationale
standarder
for
skibes
sikkerhed,
for
forureningsforebyggelse og for leve- og arbejdsvilkår om bord (havnestatskontrol), KOM
(2000)142
Revideret notat
Resumé
Forslaget indebærer en stramning af det gældende direktiv om havnestatskontrol. Forslaget indeholder bestemmelser om obligatorisk kontrol af
skibe og anløbsforbud under særlige omstændigheder. Forslaget vil i givet fald også indebære en forøget indsamling og udveksling af
information. Det forventes, at Rådet tager en fremskridtsrapport til efterretning på rådsmødet (Transport) den 26. juni 2000. Direktivet forvente s
vedtaget inden udgangen af 2000. Forslaget kræver lovændring.
1. Baggrund og indhold
Med hjemmel i traktatens artikel 80, stk. 2, har Kommissionen den 21. marts 2000 fremlagt et ændringsforslag til Rådets
direktiv 95/21/EF om havnestatskontrol, dvs. kontrol af udenlandske skibe. Direktivet kan vedtages med kvalificeret flertal
efter proceduren for fælles beslutningstagen i artikel 251.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464620_0004.png
Forslaget er et af tre forslag til retsakter, som Kommissionen har fremsat i lyset af tankskibet ERIKAs forlis ved Bretagne i december 1999.
Forliset var årsag til en omfattende olieforurening.
Efter forslaget skal havnestatskontrol gøres obligatorisk i to tilfælde. Det ene tilfælde er, når skibenes såkaldte målfaktor er større end 50. Denne
målfaktor afhænger bl.a. af skibets alder, flag og klasse samt resultatet af tidligere havnestatskontroller. Det andet tilfælde er, når skibene tilhører
en særlig risikogruppe, og det er mere end et år siden, de sidst har været underkastet udvidet in spektion i en EU havn. Det foreslås, at de
sidstnævnte skibe skal melde deres ankomst 2 dage før, men det behøver skibene med en målfaktor over 50 ikke.
Det foreslås videre, at den tidligere vejledende liste over forhold, der kontrolleres ved udvidet inspektion, gøres obligatorisk, samt at en visuel
kontrol af en del af skibets struktur føjes til. Forslaget indebærer også, at listen over certifikater og dokumenter, der skal være om bord på et
olietankskib, suppleres med et dokument, der viser, at skibet er forsikret mod økonomiske følger af forureningsuheld ved transport af olie.
I følge forslaget skal skibe, som tilhører en særlig risikogruppe, nægtes adgang til EU havne, hvis de for tredje gang i løbet af to år bliver
tilbageholdt på grund af manglende opfyldelse af relevante internationale konventioner. Kommissionen skal desuden to gange om året
offentliggøre en liste over skibe, der er nægtet adgang.
Det foreslås, at alle oplysninger, der i dag indberettes til databasen Sirenac, tillige offentliggøres via en ny database, Equasis, der indeholder
sikkerhedsrelaterede informationer om hele verdens handelsflåde. Desuden er det foreslået, at mængden af information, der offentliggøres, når et
skib tilbageholdes, udvides med lastejerens identitet, resultaterne af de seneste havnestatskontroller og klassesyn, samt betingelserne for at
frigive skibet .
Med henblik på effektiv overvågning af direktivets gennemførelse har Kommissionen foreslået, at oplysninger om antallet af inspektører, der
udfører havnestatskontrol, skal indberettes hvert år. I dag sker dette hvert tredje år. Som noget nyt er det tillige foreslået, at administrationerne
hvert kvartal skal indberette detaljerede oplysninger om hvert eneste havneanløb.
Endelig har Kommissionen foreslået en udvidelse af de forhold, som den nedsatte embedsmandskomite kan ændre. Komiteen vil få udvidet
mulighed for at ændre i bilagene, herunder hvilke skibe der skal prioriteres, hvilke inspektionsprocedurer der skal følges, og hvilken information
der skal indgå i diverse rapporter.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget. Det forventes, at Rådet tager en fremskridtsrapport til efterretning på rådsmødet
(Transport) den 26. juni 2000. Direktivet forventes vedtaget inden udgangen af 2000.
2. Nærheds- og proportionalitets princippet
Kommissionen har ikke forholdt sig særskilt til ændringsforslaget.
3. Gældende dansk ret
Reglerne for udførelsen af havnestatskontrol findes i lov om sikkerhed til søs og lov om beskyttelse af havmiljøet og i bekendtgørelse nr. 661 af
11. september 1998 om fremgangsmåde ved syn på udenlandske skibe, der anløber dansk havn.
4. Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464620_0005.png
Forslaget har været forelagt EF-specialudvalget vedrørende skibsfartspolitiske spørgsmål, hvor søfartserhvervets parter er repræsenteret.
Udvalget har udtrykt generel tilfredshed med forslagets sigte om en mere effektiv og differentieret indsats mod sub-standard skibe. Herudover er
specialudvalget - bortset fra SID - enig om, at gennemsigtighed og objektive kriterier, og ikke obligatoriske regler, bør være afgørende for,
hvilke skibe, der kontrolleres.
Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen af 1895 og SID finder, at muligheden for at nægte skibe adgang til EU havne bør udvides til også at
omfatte skibe, der er yngre end 15 år, hvis de - i lighed med skibene i risikogruppen har været tilbageholdt gentagne gange. Danmarks
Rederiforening har også stillet spørgsmålstegn ved, om det er rimeligt at begrænse muligheden for anløbsforbud til særlige skibstyper.
Danmarks Rederiforening har desuden påpeget, at det er vigtigt, at havnestatskontrol holdes på et niveau, der er foreneligt med inspektørernes
kompetence, og mener, at kun klassifikationsselskaberne har viden til at kontrollere skibenes skrog.
5. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes at kræve ændring i den eksisterende lovgivning, idet der mangler tydelig hjemmel til at pålægge havnene at indberette
detaljerede oplysninger om samtlige anløb og til at give anløbsforbud.
Søfartsstyrelsen skønner, at indførelse af obligatorisk havnestatskontrol vil kræve yderligere 2 årsværk.
6. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil få begrænsede økonomiske konsekvenser for havnene, såfremt de pålægges at indberette detaljerede oplysninger om samtlige anløb.
7. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Folketingets Europaudvalg har modtaget grundnotat om forslaget den 23. maj 2000.
3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv
94/57/EF om fælles regler og standarder for organisationer, der udfører inspektion og syn
af skibe og for søfartsmyndighedernes aktiviteter i forbindelse hermed
("klassifikationsselskabsdirektivet"), KOM(2000)142
Revideret notat
Resumé
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464620_0006.png
Forslaget er en stramning af det gældende direktiv om klassifikationsselskaber. Ifølge forslaget afgør Kommissionen på
grundlag af komité-proceduren og på baggrund af en grundig vurdering, om et selskab kan anerkendes til at udføre syn og
udstede certifikater på medlemsstaternes vegne. De organisatoriske og kvalitetsmæssige krav til selskaberne er strammet.
Endvidere påtager Kommissionen sig at overvåge selskaberne side løbende med medlemsstaterne. Endelig er der i forslaget
lagt op til en harmonisering af klassifikationsselskabernes økonomiske ansvar. Forslaget kræver ikke lovændring. Det
forventes, at forslaget vil kunne opnå politisk enighed på rådsmødet (Transport) den 26. juni 2000.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen fremlagde den 21. marts 2000 et forslag til ændring af direktiv 94/57/EF om klassifikationsselskaber.
Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 80 (2) og kan vedtages med kvalificeret flertal efter den fælles beslutningsprocedure
i traktatens artikel 251.
Forslaget er et af tre forslag til retsakter, som Kommissionen har fremsat i lyset af tankskibet ERIKAs forlis. Forliset var
årsag til en omfattende olieforurening af franske kyster i december 1999. Kommissionen har efter forliset ønsket at højne
kvaliteten af den synsvirksomhed, som klassifikationsselskaberne udfører på medlemsstaternes vegne.
Ifølge forslaget skal anerkendelse af nye klassifikationsselskaber, såvel som suspension eller tilbagekaldelse af en anerkendelse
besluttes af Kommissionen på grundlag af komité-proceduren og efter en grundig vurdering af selskabet. Det er altså ikke
længere medlemsstaten, der træffer afgørelse om, hvorvidt et klassifikationsselskab skal anerkendes.
For så vidt angår kontrollen med klassifikationsselskaberne foreslås, at selskaberne løbende vurderes af Kommissionen.
Dette skal ske sideløbende med medlemsstatens kontrol af selskaberne, og er en opstramning af Kommissionens tidligere
procedure med en årlig vurdering af selskaberne.
De organisatoriske krav til klassifikationsselskaberne foreslås strammet, ved at de tidligere anbefalede kriterier for
anerkendelse gøres obligatoriske. Yderligere er der sket en stramning af kravene til selskabernes kvalitetssikring.
Det foreslås endvidere, at kravene om åbenhed øges. Hvis et skib skifter klassifikationsselskab, skal selskaberne indbyrdes
informere om alle forhold af betydning for det pågældende skib. Denne åbenhed skal sikre, at et skib ikke skifter klasse for at
undslippe stillede krav.
Harmonisering af klassifikationsselskabernes økonomiske ansvar i forbindelse med udførelse af opgaver på vegne af
flagstaten er et nyt og væsentligt element i forslaget. Der er både tale om harmonisering af ansvarsgrundlag og
erstatningsbeløbets størrelse. Kommissionen foreslår, at der i direktivet fastsættes et erstatningsbeløb, som selskaberne
maksimalt kan drages til ansvar for. Dette beløb kan revideres/hæve s i en komité-procedure.
På baggrund af forhandlingerne i Rådets arbejdsgruppe har formandskabet som alternativ foreslået et minimumsbeløb for
klassifikationsselskabernes maksimale ansvarsgrænse, som det enkelte medlemsland og klassifikationsselskaberne ikke kan gå
under, men gerne må gå over i deres indbyrdes aftaler. For forsæt og grov uagtsomhed foreslås ubegrænset ansvar for
klassifikationsselskaberne.
2. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464620_0007.png
Kommissionen skønner, at anerkendelse og kontrol af klassifikationsselskaber kan udføres mest effektivt gennem en harmoniseret og central
styring. Forslaget anses derfor for at være i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
3. Gældende dansk ret
Reglerne for anerkendelse af klassifikationsselskaberne findes i Teknisk forskrift nr. 1 af 27 februar 1998 om anerkendelse og
autorisation af organisationer, som udfører inspektion af skibe. Forskriften er udstedt af Søfartsstyrelsen med hjemmel i lov
om sikkerhed til søs m.v.
4. Høring
Forslaget har været til høring i EF-Specialudvalget vedrørende skibsfartspolitiske spørgsmål, hvor søfartserhvervets parter er
repræsenteret.
Specialarbejderforbundet i Danmark udtrykker generel mistillid til klassifikationsselskaberne og finder, at tilsynet med skibe
bør foretages af nationale myndigheder.
Erhvervenes Transportudvalg finder, at ERIKA ulykken har vist et behov for at sikre klassifikationsselskabernes kvalitet, og
de er derfor positive over for forslaget.
Rederiforeningen af 1895 støtter forslaget. De har udtrykt ønske om en mere ensartet synspraksis i klassifikationsselskaberne, hvilket vil kunne
opnås gennem større kontrol med selskaberne.
Danmarks Rederiforening har udtrykt tillid til de klassifikationsselskaber, der er anerkendt i Danmark. De mener derfor ikke, der er behov for
yderligere kontrol af disse selskaber, men finder det dog relevant at se på den dokumentation, der er tilknyttet ERIKA-sagen.
5. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget kræver ikke lovændring og skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
6. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have umiddelbare samfundsøkonomiske konsekvenser.
7. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Folketingets Europaudvalg har modtaget grundnotat om forslaget den 23. maj 2000.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464620_0008.png
4. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fremskyndet indfasning af
krav om dobbeltskrogs- eller tilsvarende design for olietankskibe med enkeltskrog, KOM
(2000)142
Revideret notat
Resumé
Forslaget har til formål at fremskynde udfasningen af enkeltskrogede tankskibe til fordel for indfasning af dobbeltskrogede,
der anses for miljømæssigt mere sikre i tilfælde af kollision eller grundstødning. Forslaget indeholder for det første en
stramning af MARPOLs aldersmæssige grænser for enkeltskrogede tankskibe samt en udfasningsordning også for mindre
tankskibe. For det andet indeholder forslaget en ordning, hvorefter dobbeltskrogede tankskibe tilgodeses økonomisk i
forbindelse med havne- og lodsafgifter. Forslaget kræver ikke lovændring. På rådsmødet (Transport) den 26. juni 2000
fremlægges der en statusrapport.
1. Baggrund og indhold
I december 1999 forliste det 24-årige maltesiske tankskib ERIKA ud for Frankrig. Forliset, der angiveligt skyldtes en svaghed
i selve skibets struktur, forårsagede en alvorlig olieforurening, som har haft betydelig politisk bevågenhed. Den 21. marts
2000 fremlagde Kommissionen på denne baggrund en meddelelse om sikkerhed til søs og olietransport. Meddelelsen
indeholder forslag til tre retsakter, herunder forslaget til forordning om fremskyndet indfas ning af dobbeltskrogede
tankskibe med hjemmel i traktatens artikel 80(2). Forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal efter den fælles
beslutningsprocedure i traktatens artikel 251.
Forslaget har til formål at fremskynde udfasningen af enkeltskrogede tankskibe til fordel for indfasning af dobbeltskrogede,
der anses for mere sikre i tilfælde af kollision eller grundstødning. Teknisk set bygger forslaget på standarderne i
Konventionen om forebyggelse af havforurening (MARPOL), der er vedtaget af FNs Internationale Søfartsorganisation
(IMO).
Forslaget indeholder for det første en stramning af MARPOLs aldersmæssige grænser for enkeltskrogede tankskibe. Denne
stramning indebærer også en udfasningsordning for mindre tankskibe, der på grund af deres (mindre) størrelse ikke er
omfattet af MARPOL. Sigtet hermed er at bringe reglerne for tankskibe, der besejler EU-havn eller sejler under EU-
medlemslandenes flag, på linie med den amerikanske olieforureningslovgivning.
For det andet indeholder forslaget en ordning, hvorefter dobbeltskrogede tankskibe tilgodeses økonomisk i form af lavere
havne- og lodsafgifter. Samtidig belastes enkeltskrogede tankskibe med forøgede afgifter. Det sker ud fra en betragtning om
det urimelige i at lade tanke på skibet, der er konstrueret af miljømæssige årsager, og som ikke bidrager til skibets indtjening,
indgå i den beregning af skibets volumen, som ligger til grund for havne- og lodsafgifter.
Systemet er baseret på principperne i Rådets forordning nr. 2978/94 af 21. november 1994 (SBT forordningen), om rabat til
skibe med separate ballasttanke. Denne forordning foreslås samtidig ophævet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464620_0009.png
Antallet af dobbeltskrogede tankskibe vil stige i indfasningsperioden, hvilket vil modsvares af et dalende antal enkeltskrogede
tankskibe. Ifølge forslaget skal reduktionen i havne- og lodsafgifterne derfor aftage i takt med de dobbeltskrogede tankskibes
alder, ligesom merafgiften for de enkeltskrogede skibe skal stige i takt med alderen. Herved skulle ordningen blive
nogenlunde udgiftsneutral for udbyderne af havne- og lodstjenesteydelser. Ifølge forslaget skal afgifterne i givet fald kunne
tilpasses gennem komité-proceduren i løbet af indfasningsperioden. Det foreslås, at systemet ophører, når
indfasningsperioden er tilendebragt.
2. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen mener, at nærheds- og proportionalitetsprincippet er opfyldt. Dette begrundes med, at samme sikkerhedsstandard bør være
gældende for alle olietankskibe, der anløber europæiske havne. Risikoen for konkurrenceforvridning mellem havnene, som følge af en uens
gebyrpolitik, vil desuden blive mindsket.
3. Gældende dansk ret
Reglerne om tankskibes design og konstruktion med henblik på at beskytte havet mod forurening i tilfælde af kollision eller
grundstødning findes i Søfartsstyrelsens Meddelelser B, kapitel 13, regel 13F og 13G. Forskriften er udstedt i medfør af lov
om sikkerhed til søs og lov om beskyttelse af havmiljøet. Reglerne implementerer MARPOL konventionen.
De eksisterende regler om reducerede havne- og lodsafgifter for olietankskibe med separate ballasttanke findes i Rådets forordning nr. 2978/94
om gennemførelse af IMO-resolution A.747(18) om anvendelse af tonnagemåling af ballastrum i olietankskibe med separate ballasttanke (SBT-
forordningen).
4. Høring
Forslaget har været til høring i EF-specialudvalget vedrørende skibsfartspolitiske spørgsmål, hvor søfartserhvervets parter er
repræsenteret.
Rederiforeningen af 1895 har generelt tilkendegivet, at drøftelserne om dobbeltskrogede tankskibe bør foregå i IMO, og at
udgangspunktet må være de internationalt vedtagne standarder.
Specialarbejderforbundet i Danmark støtter et regionalt initiativ, der så senere kan følges op af IMO.
Danmarks Rederiforening har tilkendegivet åbenhed over for at drøfte en fremrykkelse af de aldersgrænser, der i MARPOL
er indført for eksisterende tankskibe. Man finder det endvidere nærliggende at drøfte en udfasningsordning for tankskibe, der
på grund af deres (mindre) størrelse, ikke er omfattet af MARPOL. Af hensyn til skibsfartens internationale karakter mener
Rederiforeningen dog, at det er en forudsætning, at disse dr øftelser finder sted i IMO.
5. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464620_0010.png
Forslaget kræver ikke lovændring, med mindre det efter en nærmere juridisk analyse slås fast, at forslaget er direkte i strid med MARPOL, som
Danmark har ratificeret. Forslaget skønnes heller ikke at have statsfinansielle konsekvenser for Danmark..
6. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Da den danske tankskibsflåde i langt overvejende grad består af dobbeltskrogede tankskibe, vil en gennemførelse af forslaget
kun have relativt begrænsede økonomiske konsekvenser for rederierne. Omvendt kunne der forventes en øget
indtjeningsmulighed for den moderne dobbeltskrogede danske tankskibsflåde, idet efterspørgslen - alt andet lige - efter
dennes ydelser må antages at stige, og investeringerne allerede er foretaget.
Danske værfter er i øjeblikket ikke beskæftiget med bygning af tankskibe. Det kan dog ikke udelukkes, at en gennemførelse af
forslaget vil kunne have en - om end mindre - positiv, afledt effekt på danske værfter. Dette skyldes, at værfternes
overkapacitet på verdensplan vil mindskes som følge af det forventede ordreprogram for dobbeltskrogede tankskibe.
Det skønnes ikke muligt at kvantificere de samfundsøkonomiske konsekvenser.
7. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Folketingets Europaudvalg har modtaget grundnotat om forslaget den 23. maj 2000.