Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 1474
Offentligt
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1474)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
7. september 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets notat samt
grundnotat om vedtagelse af forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets
direktiv 70/220/EØF for så vidt angår foranstaltninger mod luftforurening forårsaget af emissioner fra
motorkøretøjer, KOM (2000) 42 endelig 2000/0040 (COD).
MILJØstyrelsen
7. september 2000
Transport- og Luftkvalitetskontoret 4011/17-0038
EI/17-PS/6
MEM 0294 MST
NOTAT til folketingets Europa-udvalg
Om vedtagelse af forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om ændring af Rådets direktiv 70/220/EØF for så vidt
angår foranstaltninger mod luftforurening forårsaget af emissioner
fra motorkøretøjer
KOM (2000) 42 endelig
2000/0040 (COD)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen sendte den 15. februar 2000 ovennævnte forslag til
Rådet.
Forslaget har hjemmel i artikel 95 i TEF og skal derfor vedtages
af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles
beslutningstagen i artikel 251 i TEF.
Europa-Parlamentet har den 17. maj 2000 godkendt Kommissionens
forslag og ikke afgivet betænkning.
Formandskabet vil sætte punktet på dagsordenen ved et kommende
rådsmøde (som A-punkt) med henblik på endelig vedtagelse.
Forslagets formål er at ændre direktiv 70/220, som senest er
ændret ved direktiv 1999/102. Ændringen består primært i, at der
fastsættes datoer for, hvornår egendiagnosesystemer (OBD) skal
være obligatoriske for personbiler og varebiler med motorer med
styret tænding (benzinmotorer), der anvender alternative
brændstoffer som flydende gas (LPG) eller naturgas. Med hensyn til
forslagets nærmere bestemmelser se vedlagte grundnotat.
Forslaget har været behandlet ved to møder i gruppen vedrørende
Teknisk Harmonisering (motorkøretøjer). Der er i denne gruppe bred
opbakning til et forslag om at fremrykke datoen for eksisterende
typer af personbiler og små varebiler fra 1. januar 2006 til 1.
januar 2004.
Der findes kun et meget begrænset antal motorkøretøjer i Danmark,
der anvender LPG eller naturgas som drivmiddel. Forslaget vil
derfor have meget begrænset effekt i Danmark. Uanset dette er det
dansk opfattelse, at der også for køretøjer, der anvender LPG
eller naturgas, bliver stillet krav om anvendelse af
egendiagnosesystemer, og at sådanne krav introduceres hurtigst
muligt. Danmark kan derfor støtte den ændring af Kommiss ionens
forslag, som er resultatet af drøftelserne i Gruppen vedrørende
Teknisk Harmonisering (motorkøretøjer).
Den danske regering agter på denne baggrund at støtte forslaget.
MILJØstyrelsen
7. september 2000
Transport- og Luftkvalitetskontoret 4011/17-0038
EI/17-PS/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1483390_0003.png
GRUNDNOTAT til Folketingets Europa-udvalg
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
Rådets direktiv 70/220/EØF for så vidt angår foranstaltninger mod
luftforurening forårsaget af emissioner fra motorkøretøjer
KOM (2000) 42 endelig
2000/0040 (COD)
1. Status
Kommissionen sendte den 15. februar 2000 ovennævnte forslag til
Rådet.
Forslaget har hjemmel i artikel 95 i TEF og skal derfor vedtages
af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles
beslutningstagen i artikel 251 i TEF.
Europa-Parlamentet har den 17. maj 2000 godkendt Kommissionens
forslag og ikke afgivet betænkning.
Formandskabet vil sætte punktet på dagsordenen ved et kommende
rådsmøde (som A-punkt) med henblik på endelig vedtagelse.
2. Formål og indhold
2.1. Kommissionens forslag
Kommissionen anfører, at forslagets formål er at ændre direktiv
70/220, som senest er ændret ved direktiv 1999/102. Ændringen
består primært i, at der fastsættes datoer for, hvornår
egendiagnosesystemer (OBD) skal være obligatoriske for personbiler
og varebiler med motorer med styret tænding (benzinmotorer), der
anvender alternative brændstoffer som flydende gas (LPG) eller
naturgas. Krav om anvendelse af ege ndiagnosesystemer i
motorkøretøjer indgik som et element i auto/oliepakken (direktiv
98/69). For motorer med styret tænding manglede der imidlertid en
præcisering af ikrafttrædelsesdatoer for, hvornår
egendiagnosesystemer skulle være indbygget i de forskellige
køretøjskategorier (personbiler og varebiler). Dette er
efterfølgende sket i Kommissionens direktiv 1999/102, hvor
datoerne for nye typers vedkommende er fastsat til 1. januar 2000
for p ersonbiler og små varebiler og til 1. januar 2001 for større
varebiler. For eksisterende køretøjstyper er de tilsvarende datoer
1. januar 2001 og 1. januar 2002. Disse datoer er fastsat, så de
svarer til indførelsen af de nye udstødningsnormer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1483390_0004.png
Betegnelsen "med styret tænding" henviser først og fremmest til
benzinmotorer, men det omfatter også motorer, som anvender LPG
eller naturgas enten alene, eller hvor der kan skiftes mellem
benzin og enten LPG eller naturgas. Efter Kommissionens opfattelse
er egendiagnosesystemer til køretøjer, der anvender LPG eller
naturgas, ikke så langt fremme i udviklingen som til benzindrevne
køretøjer. Såfremt man derfor kræver egendia gnosesystemer på
sådanne køretøjer allerede fra 1. januar 2000, vil man hindre
deres udbredelse, hvilket kan være uheldigt ud fra en samlet
miljømæssig vurdering. Kommissionen foreslår derfor, at køretøjer,
der anvender alternative brændstoffer, gives en yderligere frist
til at opfylde kravene til egendiagnosesystemer. Kommissionen
foreslår, at datoerne for personbiler og små varebiler fastsættes
til 1. januar 2003 for nye typer og til 1. januar 2006 for
eksisterende typer. For større varebiler foreslås tilsvarende
datoerne 1. januar 2006 og 1. januar 2007.
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke i sit forslag fremført betragtninger om
forslagets forhold til nærhedsprincippet og
proportionalitetsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser: Forslaget vil ikke kræve
lovændringer i Danmark. Forslaget vil blive indført via en ændring
af Færdselsstyrelsens bekendtgørelse om detailforskrifter for
køretøjer.
Økonomiske og administrative konsekvenser: Forslaget vil ikke
medføre økonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau: Forslaget vurderes at have neutral indvirkning
på beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
5. Høring
Forslaget har været udsendt i høring den 10. marts 2000 til 8
interessenter. Der er modtaget svar fra Færdselsstyrelsen og
Autobranchens Handels- og Industriforening i Danmark (AUTIG).
Begge svar giver udtryk for, at man ikke har bemærkninger til
Kommissionens forslag.
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget (miljø) fra
18. - 22. august. Det økologiske Råd har svaret, at Rådet ingen
bemærkninger har til forslaget. Miljøkontrollen København, der
bemærker ligeledes, at man ingen bemærkninger her til forslaget.
Noah-trafik har opfordret til, at systemet bør træde i kraft for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
alle køretøjskategorier i løbet af få år, senest 2003/ 2004; om
nødvendigt må udviklingen af egendiagnosesystemet fremskyndes.
Noah bemærkede videre, at enhver forsinkelse eller udsættelse af
tidspunktet for installering af sådanne systemer i nye biler skal
kunne begrundes i teknologiske problemer. Noah-trafik fandt
ikrafttrædelsestidpunkterne, hhv. 2006 og 2007 for større
varebiler problematisk. I øvrigt bemærkede Noah-Trafik, at det vil
være oplagt som en del af det offentliges grønne indk&
oslash;bspolitik, at stat, amter og kommuner går foran mht. at
skifte til LPG- og naturgasdrevne køretøjer.