Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1566)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
27. september 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets notat om vedtagelse af Rådets forordning og
ændring af bilag 4 til protokol nr. 9 til tiltrædelsesakten af 1994 og af forordning (EF) nr. 3298/94 for så vidt angår
økopointssystemet angående lastbilers transitkørsel gennem østrigsk territorium.
Trafikministeriet
Folketingets EuropaudvalgFolketingets Trafikudvalg
Notat
DatoLøbenr. : 26. september 2000TM0170
Vedtagelse af Rådets forordning og ændring af bilag 4 til protokol nr. 9 til tiltrædelsesakten af 1994 og af forordning (EF) nr. 3298/94
for så vidt angår økopointssystemet angående lastbilers transitkørsel gennem østrigsk territorium
(Skriftlig rådsprocedure den 21. september 2000)
I henhold til en bestemmelse i protokol nr. 9 til Tiltrædelsesakten for Østrig skal Kommissionen, såfremt antallet af transittransporter gennem
Østrig i et givet år overskrider antallet af kørsler i referenceåret 1991 med mere end 8 %, gennem en komitéprocedure ( revisionskomité - 3 a)
iværksætte nødvendige skridt til en reduktion af transitrettigheder (økopoint) i det følgende år p&a ring; basis af en nærmere angivet formel, der
tager højde for den forøgede kørsel og den hermed sammenhængende emission af NO
x
.
Idet statistiske data viste, at lastbiler fra Tyskland, Italien, Østrig, Belgien og Grækenland i 1999 havde udført et antal kørseler gennem Østrig,
der oversteg referencetallet fra 1999 med mere end 8 %, fremlagde Kommissionen i maj 2000 i revisionskomiteen et forslag, hvorefter de nævnte
5 lande fik beskåret antallet af økopoint svarende til den konstaterede merkørsel i 1999, således at reduktionen fordeltes over den tilba geværende
del af økopointsordningens levetid, dvs. frem til udgangen af 2003.
Da der ikke kunne samles flertal for Kommissionens forslag i revisionskomiteen, blev et tilsvarende Kommissionsforslag af 21. juni 2000
forelagt Rådet i henhold til komitéproceduren. Sagen var på dagsordenen på transportministerrådsmødet den 26. juni 2000, hvor der imidlertid
heller ikke kunne samles flertal for forslaget.
Sagen har herefter været behandlet på en række møder i transportarbejdsgruppen og COREPER, ligesom der har fundet en række bilaterale
kontakter sted, idet fristen for en rådsbeslutning i sagen i henhold til komitéproceduren var den 21. september 2000.
Efter drøftelse af et kompromisforslag fra det franske formandskab i COREPER den 21. september 2000 blev dette forslag (til rådsforordning)
vedtaget med kvalificeret flertal i skriftlig rådsprocedure den 21. september 2000.
Den vedtagne forordning indebærer
•
en forholdsmæssig reduktion af de ovennævnte 5 landes økopoint svarende til den konstaterede merkørsel i 1999
•
fordeling af reduktionen over 4 år frem til udgangen af 2003