Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 289
Offentligt
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 289)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
30. november 1999
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 92/23/EØF om dæk
til motorkøretøjer og påhængskøretøjer samt om montering heraf, KOM (97) 680 er sat på
dagsordenen for rådsmøde (transportministre) den 9.-10. december 1999 som dagsordenspunkt 12.
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 3. december 1999, dagsordenspunkt rådsmøde
(transportministre) den 9.-10. december 1999, vedlægges Trafikministeriets notat vedr. det nye
dagsordenspunkt.
TRAFIKMINISTERIET J.nr. 121-21
3. Kontor 29. november 1999
MIC/RNo
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464645_0002.png
Rådsmøde (Transport) den 9.-10. december 1999
Supplerende aktuelt notat (punkt 12)
12. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv
92/23/EØF om dæk til motorkøretøjer og påhængskøretøjer samt om montering heraf,
KOM (97) 680.
(a-punkt)
Dagsordenspunkt 12
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om ændring af Rådets direktiv 92/23/EØF om dæk til
motorkøretøjer og påhængskøretøjer samt om
montering heraf, KOM (97) 680.
1. Baggrund og indhold
Direktivforslaget er fremsat den 10. december 1997 under henvisning til Traktatens artikel 100 A og
vedtages efter artikel 189 B, fælles beslutningstagen med Parlamentet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Formålet med direktivforslaget er at begrænse rullestøj fremkaldt ved dækkenes kontakt med vejbanen,
hvilket sammen med de foranstaltninger der allerede er gennemført for at begrænse støjemissionerne
fra køretøjers mekaniske dele, vil have en gunstig effekt på bekæmpelsen af støj fra vejtrafik, uden
samtidig at reducere færdselssikkerheden og uden at gribe voldsomt forstyrrende ind på dækmarked et.
Direktivforslaget vedrører ethvert nyt dæk (bortset fra regummierede dæk), uanset det er
originalmonteret, eller er en udskiftningsdel, beregnet til køretøjer for hvilke direktiv 70/156/EØF
finder anvendelse (person-, vare- og lastbiler, busser samt påhængskøretøjer til disse).
Baggrunden for direktivforslaget er en opfølgning af bestemmelserne i artikel 4, stk. 2, i direktiv
92/97/EØF - om ændring af direktiv 70/157/EØF vedrørende tilladt støjniveau og
udstødningssystemer for motorkøretøjer - som fastlægger, at beslutninger vedrørende yderligere
foranstaltninger med henblik på navnlig at forene kravene til sikkerhed med behovet for at begrænse
støj fremkaldt ved d&aeli g;kkenes kontakt med vejbanen, vedtages på grundlag af et forslag fra
Kommissionen, som bygger på relevante undersøgelser og forskningsresultater vedrørende denne
støjkilde.
Hvad angår grænseværdier for rullestøj, indeholder Kommissionens forslag værdier, som bygger på
henholdsvis den nominelle fælgstørrelse for dæk beregnet til montering på personvogne
(grænseværdierne ligger mellem 72 og 76 dB), og på last- og varevogne (grænseværdier mellem 75 og 79
dB).
Artikel 1 fastlægger navnlig, at bestemmelserne vedrørende rullestøj ikke skal gælde for dæk, som er
beregnet til montering på køretøjer, der er registreret første gang før den 1. oktober 1980.
Direktivforslaget indeholder endvidere en metode til måling af rullestøjen, hvorefter køretøjet skal køre
gennem et målefelt med en given hastighed og med standset motor.
Europa-Parlamentet har ved førstebehandling (16.-20. februar 1998) godkendt Kommissionens forslag
uden ændringsforslag.
2. Gældende dansk ret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der findes som udgangspunkt ikke danske regler vedrørende dækstøj, men derimod regler om støj fra
køretøjer incl. Dæk i Færdselsstyrelsens bekendtgørelse af 9. marts 1999 om Detailforskrifter for
Køretøjer.
3. Høring
Færdselsstyrelsen har foretaget en høring af de berørte myndigheder og organisationer, herunder:
Autobranchens Handels- og Industriforening (AUTIG), Campingbranchen, Centralforeningen af
Autoreparatører i Danmark, Danmarks Automobilforhandler Forening, Danmarks Motor Union,
Danmarks Tekniske Universitet, Danske Vognmænd, Dansk Industri, Dansk Teknologisk Institut, De
Danske Bilimportører, Dæk Specialisternes Landsforening, Forbrugerrådet, Forenede Danske
Motorejere (FDM), Foreningen af Danske Eksportvognmænd, Foreningen af Vognimportører i
Danmark, Landsforeningen Danmarks Bilruter, Sammenslutningen af Karrosseribyggere og
Autooprettere i Danmark, Transportrådet, Turist vognmændenes Landsforening og Vognmandsfagets
Arbejdsgiverforening.
Følgende organisationer har ikke svaret:
Campingbranchen, Danmarks Automobilhandlerforening, Danmarks Motor Union, Danmarks
Tekniske Universitet, Danske Vognmænd, Dansk Teknologisk Institut, Forbrugerrådet, Forenede
Danske Motorejere, Foreningen af Vognimportører i Danmark, Landsforeningen Danmarks Bilruter,
Sammenslutningen af Karosseribyggere og Autooprettere i Danmark, Transportrådet,
Turistvognmændenes Landsforening og Vognmandsfagets Arbejdsgiverforening.
Følgende organisationer har ingen bemærkninger til forslaget:
Autobranchens Handels- og Industriforening, Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, Dansk
Industri og Dæk Specialisternes Landsforening.
Følgende organisationer har bemærkninger til forslaget:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464645_0005.png
De Danske Bilimportører finder, at datoen (2001) for obligatorisk krav for montering af dæk, der
opfylder forslagets krav til dækstøj på nye personbiler, bør udskydes mindst 2 år.
Foreningen af Danske Eksportvognmænd finder det både positivt og en logisk følge af fællesskabets
initiativer i øvrigt på trafikområdet, at Kommissionen har fremsat forslag om grænseværdier for
rullestøj fra dæk til bl.a. last- og varevogne.
4. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommisionen har ikke redegjort for forholdet til nærheds- eller proportionalitetsprincippet.
5. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget kræver ikke lovændringer, men kan medføre ændringer i administrative forskrifter.
Forslaget skønnes ikke, at have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
6. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
Det skønnes, at direktivforslaget har en positiv miljømæssig effekt.
7. Tidligere forelæggelse i Europa-udvalget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der henvises til grundnotat af 23. februar 1998 og samlenotat af 26. oktober 1998. Behandlet på møde
den 6. november 1998.