Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1002
Offentligt
1463564_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1002)
retlige og indre anliggender ministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
REU, Alm. del - bilag 653 (Løbenr. 14677)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
26. marts 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets notat om udkast til Europa-
Kommissionens beslutning om standardkontraktbestemmelser for overførelse af personoplysninger til 3.lande,
jf. artikel 26, stk. 4, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF (persondatadirektivet).
<DOCUMENT_START>
Notat til Folketingets Europaudvalg om udkast til Europa-Kommissionens beslutning om
standardkontraktbestemmelser for overførelse af personoplysninger til 3.lande, jf. artikel 26, stk. 4, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF (persondatadirektivet).
Udkastet til kommissionsbeslutning er beskrevet i vedlagte aktuelle notat.
Kommissionen har sat udkastet på dagsordenen til mødet i den såkaldte artikel 31-komité den 27. marts 2001.
Det ventes, at forslaget vil blive vedtaget uden afstemning.
Forslaget vedrører overførsel af personoplysninger til et 3.land. Ifølge artikel 26, stk. 4, i det nævnte direktiv
kan Kommissionen således efter en særlig procedure fastslå, at visse standardkontraktbestemmelser frembyder
tilstrækkelige garantier til, at en sådan overførelse kan ske, og at kontraktbestemmelser mellem
"dataeksportøren" og "dataimportøren", som er indgået på baggru nd af sådanne standarder, derfor indebærer,
at der kan gives tilladelse til overførelse.
En vedtagelse af udkastet til kommissionsbeslutning vil for Danmarks vedkommende indebære, at
tilsynsmyndigheden (Datatilsynet) på grundlag af kontraktbestemmelser som nævnt ovenfor kan give en dansk
virksomhed tilladelse til i nødvendigt omfang at overføre oplysninger til en virksomhed i 3.land.
Efter drøftelser med Datatilsynet er det Justitsministeriets opfattelse, at det foreliggende forslag til
standardkontraktbestemmelser sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau. Bestemmelserne vil således bl.a.
indebære, at danske virksomheder efter en forholdsvis lempelig og håndterbar procedure i nødvendigt omfang
kan overføre oplysninger til 3.land samtidig med, at det sikres, at der er et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau hos
den, de r modtager oplysningerne (dataimportøren).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463564_0002.png
Regeringen kan på den baggrund støtte Kommissionens forslag.
AKTUELT NOTAT
Udkast til Europa-Kommissionens beslutning om standardkontraktbestemmelser for overførelse af
personoplysninger til 3.lande, jf. artikel 26, stk. 4, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF
(persondatadirektivet).
1. Baggrund.
Ved direktiv 95/46/EF om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (persondatadirektivet) er der fastsat
regler, som sikrer beskyttelse i medlemsstaterne af personoplysninger, der er omfattet af direktivet.
Direktivet er i Danmark gennemført ved lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af
personoplysninger.
Loven indeholder i § 27 bestemmelser om overførelse af oplysninger til 3.lande. Udgangspunktet er, at en
sådan overførelse kun kan ske, hvis det pågældende 3.land sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, jf. §
27, stk. 1.
Der gælder undtagelser til denne hovedregel, jf. § 27, stk. 3 og 4. Efter stk. 4 gælder således, at
tilsynsmyndigheden (Datatilsynet) kan give tilladelse til overførelse, såfremt den dataansvarlige yder
tilstrækkelige garantier for beskyttelse af de registreredes rettigheder. I bemærkningerne til lovforslaget (L
44 af 8. oktober 1998, side 104) er det nærmere beskrevet, at sådanne garantier navnlig kan "fremgå af
passende k ontraktsbestemmelser, som medfører, at det beskyttelsesniveau, som loven tilsigter at sikre,
ikke forringes væsentligt."
Det fremgår endvidere af de nævnte bemærkninger, at Europa-Kommissionen efter direktivets artikel 26,
stk. 4, efter en særlig procedure kan fastslå, at visse standardkontraktbestemmelser frembyder
tilstrækkelige garantier, og at kontraktbestemmelser, som udarbejdes på baggrund af sådanne standarder,
derfor vil opfylde kravet om fornødne garantier.
Kommissionen har på denne baggrund udarbejdet udkast til standardkontraktbestemmelser.
Kommissionen er blevet bistået af en komité, der er nedsat efter direktivets artikel 31, og som består af
repræsentanter for medlemsstaternes regeringer.
Standardkontraktbestemmelserne vil i praksis navnlig have betydning for virksomheder i lande, der er
omfattet af direktivet, og som har behov for at overføre oplysninger til virksomheder i et 3.land.
Udkastet forventes {{SPA}} eventuelt med enkelte, mindre ændringer {{SPA}} vedtaget af komitéen på
et møde den 27. marts 2001. Kommissionen forventes herefter at træffe beslutning efter den nævnte
bestemmelse i direktivets artikel 26, stk. 4.
1.
Udkastet til Europa-Kommissionens beslutning.
Udkastet til beslutning (vedlagt) indebærer, at de standardkontraktbestemmelser, der fremgår af bilaget til
beslutningen, opfylder kravene i direktivets artikel 26, stk. 2. Der henvises nærmere til udkastets artikel 1.
Det betyder, at en medlemsstat kan give tilladelse til overførsel af personoplysninger til et 3.land, såfremt
der mellem "dataeksportøren" og "dataimportøren" er indgået aftale på grundlag af disse bestemmelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463564_0003.png
I artikel 2 i udkastet til beslutning bestemmes det, at beslutningen alene vedrører tilstrækkeligheden af
den beskyttelse, som opnås ved overførsel af personoplysninger ved brug af de omhandlede
standardkontraktbestemmelser, men at beslutningen ingen indvirkning har på anvendelsen af de
nationale bestemmelser til gennemførelse af persondatadirektivet, som vedrører behandling af
personoplysninger i medlemsstaterne.
Det betyder, at f.eks. en dansk virksomhed, der ønsker at overføre personoplysninger til et 3.land, under
alle omstændigheder skal opfylde de almindelige betingelser i lov om behandling af personoplysninger for
at behandle oplysninger. Standardkontraktbestemmelserne indebærer således ingen begrænsning af de
pligter, som loven indeholder med hensyn til behandling af oplysninger her i landet.
Endelig indebærer bestemmelsen i udkastets artikel 3, at tilsynsmyndigheden (Datatilsynet), uanset at der
er indgået aftale i overensstemmelse med standardkontraktbestemmelserne, under nærmere betingelser
kan gøre brug af sine beføjelser med henblik på at forbyde eller suspendere overførsel til 3.lande for at
beskytte fysiske personer med hensyn til behandling af personoplysninger.
Det gælder bl.a., hvis dataimportøren ikke overholder kontraktbestemmelserne, eller hvis den lovgivning,
som dataimportøren er underlagt, pålægger den pågældende at fravige de databeskyttelsesregler, der
fremgår af standardkontraktbestemmelserne.
Selve standardkontraktbestemmelserne indebærer, at dataeksportøren og dataimportøren både i forhold
til hinanden og i forhold til den registrerede påtager sig at indestå for, at personoplysningerne bliver
behandlet således, at privatlivets fred og de grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder for fysiske
personer respekteres. Bestemmelserne indeholder i den forbindelse bl.a. nærmere regler om de garantier,
som dataeksportø ;ren afgiver, om de garantier, som dataimportøren afgiver, og om mægling og
værneting m.v. i tilfælde af uenighed mellem parterne indbyrdes eller mellem parterne og den
registrerede.
I bilaget til standardkontraktbestemmelserne er der fastsat en række obligatoriske
databeskyttelsesprincipper for behandling af personoplysninger, som foretages af dataimportøren i det
pågældende 3.land. Det drejer sig bl.a. om den nærmere sikkerhed ved behandlingen af oplysningerne,
om ret for den registrerede til indsigt, berigtigelse og sletning m.v. og om begrænsning i dataimportørens
adgang til at videreoverføre oplysningerne.
2.
Lovgivningsmæssige, statsfinansielle, erhvervsøkonomiske og samfundsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Standardkontraktbestemmelserne må derimod antages at få betydning for erhvervslivet. Bestemmelserne vil
således bl.a. have den virkning, at danske virksomheder efter en forholdsvis lempelig og håndterbar procedure i
nødvendigt omgang kan overføre oplysninger til 3.land samtidig med, at det sikres, at der er et tilstrækkeligt
beskyttelsesniveau hos den, der modtager oplysningerne (dataimportøren).
Det tilføjes i den forbindelse, at udkastet indebærer, at der tre år efter, at beslutningen er blevet meddelt til
medlemsstaterne, skal foretages en evaluering af beslutningens gennemførelse. Der vil i den forbindelse kunne
ske tilretning af standardkontraktbestemmelserne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463564_0004.png