Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1003
Offentligt
1463563_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1003)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
FLF, Alm. del - bilag 798 (Løbenr. 14637)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
26. marts 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Kommissionens arbejdsdokument vedrørende BSE
relateret statsstøtte i medlemslandene.
Det bemærkes, at den engelske version er fremsendt til Europaudvalget den 28. februar 2001.
BSE relateret statsstøtte i medlemslandene
Information fra medlemslandene
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463563_0002.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463563_0003.png
Uofficiel oversættelse af Kommissionens arbejdsdokument uddelt på Rådsmøde (landbrug) den 26. februar 2001.
Oversættelsen er foretaget af Compactas ApS.
BELGIEN
Destruktion af kød- og benmel:
Støtte på ca. {{X80}} 5,2 mio. som kompensation til ejere af kød- og benmel for lagre
pr. 15. december 2000, der skal destrueres, for værdien af disse produkter. Overførsels- og destruktionsudgifter skal
bæres af ejerne af kød- og benmelsprodukterne. Forholdsregler vedrørende kød- og benmel, der produceres efter 15.
december, diskuteres stadig (beslutning tages på regionalt plan).
BSE-tests:
Støtte til dækning af udgifter til tests gives indtil 30. juni (skal derefter dækkes af sektoren). Støtte på
{{X80}} 15 mio. forventes.
Kompensation til landmænd med BSE:
Støtte på 100% af værdien af destruerede dyr, maks. {{X80}}2.500 pr. dyr, og
betaling af omkostningerne til destruktion. Anslået støtte i år 2000: ca. {{X80}} 2,1 mio. til kompensation og {{X80}}
250.000 til destruktion. 2001: Henholdsvis {{X80}} 1,7 mio. og {{X80}} 740.000.
Program for opkøb til destruktion:
Belgien deltager.
DANMARK
Kompensation til bedrifter med BSE:
Ejerne får fuld kompensation for værdien af de dyr, der slås ned som led i
bekæmpelse og forebyggelse af sygdomme, samt 20% kompensation for reelle produktionstab. Del af et generelt
program.
Yderligere kompensation til bedrifter med BSE:
Som ændring af et eksisterende program foreslås det, at statens
kompensation for produktionstab på 20% af det reelle produktionstab suppleres med 80% fra en produktionsafgiftsfond.
Hvor der ikke stilles krav om nedslagtning af dyr, men hvor der fastlægges restriktioner for husdyrholdet, skal 80% af
produktionstabet dækkes af produktionsafgiftsfonden, medens de sidste 20% dækkes af ejeren selv. Progra mmet vil
være generelt, men vil også gælde for BSE-tilfælde.
Forskning og udvikling, uddannelse, forebyggelse og bekæmpelse af sygdomme:
Der er diskussioner med henblik på
at styrke oksekøds- og ægsektoren med yderligere foranstaltninger af denne type, der skal finansieres af promille-
afgiftsfonden (landbrug).
Produktionstab i fjerkræsektoren:
Det diskuteres at øge midlerne, så de kan dække (en del af) produktionstabet, hvis
en landmand underkastes restriktioner på grund af forebyggelse eller bekæmpelse af sygdomme hos dyrene.
Investeringer i slagterier:
I henhold til den danske plan til udvikling af landbrugsområder kan der {{SPA}} efter
ansøgning {{SPA}} gives støtte til slagterier til investeringer til forbedring af håndteringen af BSE-problemerne.
Medfinansiering fra EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463563_0004.png
Forskning og udvikling:
Støtte til projekter, der kan klarlægge og bidrage til omlægninger af landbrugsproduktionen.
TYSKLAND
Kun få klare indikationer i øjeblikket. Nogle delstater har formodentlig planer om at anvende eksisterende
støtteprogrammer, som Kommissionen allerede har godkendt.
Kompensation til landmænd med BSE:
Gives over hele Tyskland.
Kompensation til andre landmænd:
Niedersachsen har planer om et engangsbeløb på indtil {{X80}}15.000 pr. bedrift
til visse oksekødsproducenter, indtil maksimalt 30% af den tabte indtjening, til bedrifter, der er i alvorlige
vanskeligheder på grund af udviklingen på markedet, der kan relateres til BSE.
Nødhjælp og støtte til omstrukturering:
Ingen nærmere oplysninger.
Kortfristede lån
(Betriebsmittelkredite): Diskuteres i nogle delstater. Ingen nærmere oplysninger.
BSE-tests:
Ingen nærmere oplysninger.
Destruktion af dyr:
Ingen nærmere oplysninger.
Udgifter til undersøgelse af foder:
Ingen nærmere oplysninger.
GRÆKENLAND
Udgifter til destruktion af kød- og benmel og foder:
Det overvejes, om der skal ydes statsstøtte.
Ingen andre forholdsregler, som den græske regering anser for at være statsstøtte.
SPANIEN
Ingen støtte med relation til BSE gives på basis af eksisterende, godkendte programmer vedrørende statsstøtte.
Transport og destruktion af risikomateriale:
Støtte i Baskerlandet.
Kompensation til landmænd med bedrifter, hvor der findes BSE,
i Galicia
Fjernelse af slagtede dyr:
66% støtte til fjernelse fra gårdene og destruktion (�½ fra staten, �½ fra regionerne).
Destruktion af kød- og benmel:
100% støtte (�½ fra staten, �½ fra regionerne).
Destruktion af foder, der indeholder kød- og benmel:
Støtte på 900 mio. pesetas forventes.
Informationskampagne:
66,6% støtte (50% for annoncering), �½ betales af staten, �½ af regionerne.
Laboratorier:
3.350 mio. pesetas (ca. {{X80}} 20 mio.) til ekstra personale og udstyr på offentlige laboratorier.
Destruktion af dyr på over 30 måneder:
9.300 mio. pesetas (ca. {{X80}} 56 mio.) til den nationale del af
finansieringen forventes.
FRANKRIG
Indkomststøtte til kvægbrug:
FFR 160 mio. (ca. {{X80}} 24,4 mio.) i støtte over 7 år til landmænd, der får mere end
50% af deres omsætning fra oksekød. Gives som lån på FFR 500 mio., med statsstøtte og tilbagebetaling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463563_0005.png
Indkomststøtte
til afledt produktion: FFR 130 mio. (ca. {{X80}} 19,8 mio.) i løbet af 5 år til virksomheder, der
fortrinsvis er inden for oksekødsbranchen, der skal gives som lån på FFR 500 mio., med statsstøtte og tilbagebetaling.
Lukning af produktion:
FFR 100 mio. (ca. {{X80}} 15,2 mio.) i støtte til kapacitetslukning inden for slagterisektoren.
Reduktion af produktionskapacitet:
50% støtte til udgifter til kapacitetsreduktion. Omfanget af støtten ikke
specificeret.
Informationskampagne:
50% støtte til udgifterne til en generel oplysningskampagne til genopretning af forbrugernes
tillid. Støttens omfang ca. FFR 15 mio. ({{X80}} 2,3 mio.).
Skadesløsholdelse af kød- og benmelsproducenter:
De offentlige myndigheder skal dække udgifterne til eliminering
af kød- og benmel samt opbevaringsudgifter. Muligvis samme støtte til ejere af produkter, der indeholder kød- og
benmel. Støttens omfang ikke specificeret.
Hjælp til fjerkræsektoren:
FFR 20 mio. (ca. {{X80}} 3 mio.) i støtte til reduktion af kapaciteten. Yderligere FFR 30
mio. (ca. {{X80}} 4,6 mio.) i støtte til eksportfremme.
Forskning og udvikling:
FFR 10 mio. (ca. {{X80}} 1,5 mio.) støtte til forskning og udvikling mht. mulighederne for at
erstatte kød- og benmel som foder.
Støtte til ny lancering af oliefrø:
FFR 25 mio. (ca. {{X80}} 3,8 mio.) i støtte til forskning og forsøg med at forbedre
produktiviteten i sektoren (f.eks. finde ærter, der er mere modstandsdygtige over for sygdomme).
IRLAND
Opkøb af oksekød til destruktion:
Udgifter i det irske budget på 150 mio. irske pund (ca. {{X80}} 190 mio.) til 30.
juni 2001.
BSE-tests:
9 mio. irske pund (ca. {{X80}} 11,4 mio.) pr. år, der betales af Irland (ud af samlede udgifter på 18 mio.).
Program til slagtning af dyr med BSE:
Eksisterende program, der giver støtte til bedrifter, hvor der findes BSE, inkl.
kompensation for markedsværdien af de slagtede dyr, transportudgifter, udgifter til slagtning og destruktion, udgifter til
foder, medens besætningen afventer slagtning. 4,8 mio. irske pund (ca. {{X80}} 6,1 mio.) pr. år, der betales af Irland (ud
af i alt 16 mio. irske pund).
Køb af lagre af forarbejdet animalsk protein:
Støtte på ca. 2,8 mio. irske pund (ca. {{X80}} 3,5 mio.) til køb af lagre
på 20.000 tons.
Program til afhentning af faldne dyr:
Støtte på ca. 9 mio. irske pund ({{X80}} 11,4 mio.) pr. år (landmændene betaler
yderligere 2 mio.) til afhentning og bortskaffelse af det maksimale antal nedslagtede dyr.
ITALIEN
(1) Lovforslag af 14.2.2001 (under vedtagelse til lov nr. N113/2001):
Ca. {{X80}} 150 mio. i alt forventes til de
forholdsregler, der er anført i det følgende:
a. Program vedr. opkøb til destruktion:
Statslig deltagelse med ca. {{X80}} 70 mio.
a.
Indkomststøtte til landmænd:
Støtte på {{X80}} 225 for hvert dyr på mellem 22 og 30 måneder, der har været på bedriften i mindst 5 måneder,
hvis det slagtes (forventet antal ca. 230.000 stykker kvæg). Samlet budget ca. {{X80}} 51 mio.
a. Støtte til genstart af produktionen:
Støtte på ca. {{X80}} 500 til hvert nyanskaffet dyr, indtil en grænse på 500 dyr pr. bedrift, til bedrifter, hvor
dyrene måtte destrueres, fordi der blev fundet BSE. Samlet budget ca. {{X80}} 1 mio.
b.
Udgifter til destruktion af særligt risikomateriale:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463563_0006.png
uspecificeret støtte forventes. Samlet budget ca. {{X80}} 25 mio.
a. Kompensation for nedslagtede dyr:
støtte på ca. {{X80}} 120 for hvert dyr, der dør på en bedrift, til dækning af udgifter til afhentning og transport.
Samlet budget ca. {{X80}} 2 mio.
Yderligere forholdsregler (der ikke er indeholdt i de {{X80}} 150 mio., der er anført i de foregående punkter):
Suspendering og udsættelse af frister for skattebetaling:
for kvægbrug og afledt produktion. Intet budget angivet.
Suspendering af betaling af sociale bidrag:
for kvægbrug og afledt produktion. Intet budget angivet.
Rentetilskud:
til visse tab, der er lidt tidligere af virksomheder i den afledte produktion, der hovedsagelig arbejder med
oksekød. Samlet budget {{X80}} 5 mio. for 2001.
(2) Lov nr. 3/2001 (tidligere lovforslag nr. 335 af 21.11.2000)
BSE-forebyggende tests og kontrol {{SPA}} forholdsregler til øget overvågning og sporing:
ITL 300 mia. i 3 år
2001-2003, ITL 100 mia. pr. år (ca. {{X80}} 150 mio. for 3 år 2001-2003, 50 mio. pr. år).
(3) Lovforslag nr. 1/2001 (under vedtagelse)
Destruktion af særlige risikomaterialer (foder) og midlertidig offentlig opbevaring af dyreproteiner med lav
risikofaktor:
ITL 150 mia. for år 2001 (ca. {{X80}} 75 mio.).
Destruktion:
AGEA (national tilskudsmyndighed for landbrug) betaler ITL 726.000/ton (ca. {{X80}} 363/ton) til de
fabrikker, der destruerer dyrefoder med høj risikofaktor.
Offentlig opbevaring:
AGEA (national tilskudsmyndighed for landbrug) sørger for den offentlige opbevaring af foder
med lav risikofaktor indtil 31.5.2001 og betaler ITL 490.000/ton (ca. {{X80}} 245/ton) (stigende på basis af
proteinindhold over 70% eller 85%).
(4) Lov 388/2000 art. 129 (Finanslov for år 2001 {{SPA}} N 824/2000
Strukturelle og forebyggende forholdsregler for landbrugs- og zooteknisk sektor:
ITL 50 mia. (ca. {{X80}} 25 mio.) for perioden 2001 {{SPA}} 2003 (ITL 10 mia. (ca. {{X80}} 5 mio.) for år 2001,
ITL 20 mia. for år 2002 og ITL 20 mia. for år 2003).
Strukturindgreb og forebyggelse
på husdyrbrug med hensyn til understøttelse af sporingssystem, oprindelige
kvægracer osv.
LUXEMBOURG
BSE-tests:
Støtte til dækning af den nationale del af udgifterne til gennemførelse af tests betalt indtil 30. juni 2001.
Budget {{X80}} 221.000.
Laboratorieudgifter til slagtekroppe, slagtning i hastesager eller tilfælde med mistanke om BSE:
Støtte på i alt
{{X80}} 101.750 forventes i 2001.
Opkøb til destruktion:
Fra 1. januar til 30. juni 2001 vil regeringen betale {{X80}} 37 pr. dyr til analyse (samlet støtte
{{X80}} 444.000), {{X80}} 30 til reaktiv (samlet støtte {{X80}} 180.000), {{X80}} 0,55/kg slagteudgifter (samlet
støtte {{X80}} 2.178.000), {{X80}} 0,044/kg til eliminering af risikomateriale (samlet støtte {{X80}} 174.240) og 30%
af slagtekroppens værdi (samlet støtte {{X80}} 2.940.000). Det totale støtteb
Eliminering af særligt risikomateriale:
Normalt skal udgifterne på i øjeblikket {{X80}} 0,044/kg deles mellem
slagtere og landmænd. Staten overtager de udgifter, der skal bæres af landmændene ({{X80}} 0,022/kg) i 2 år. Samlet
støtte i to år {{X80}} 130.680.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463563_0007.png
Kompensation til bedrifter med BSE:
Der er diskussioner i gang vedrørende kompensation for værdien af de dyr, der
slagtes, når der konstateres BSE på en bedrift, eller for den gruppe dyr, der destrueres, når der findes BSE i en flok dyr,
der skal slagtes.
HOLLAND
Sygdomsbekæmpelse:
Finansiering af forebyggelse og kontrol skal bæres i så stor udstrækning som muligt af
kvægbrugene selv. Der er en mulighed for at indføre afgifter. Sådanne afgifter er for nylig blevet udvidet til
kvægsektoren for bl.a. BSE.
BSE-tests:
Alle udgifter til tests bæres af staten indtil 30. juni 2001. Udgifterne pr. test beløber sig til {{X80}} 79,14
ekskl. moms. De samlede udgifter indtil 30. juni 2001 anslås til ca. {{X80}} 11,3 {{SPA}} 13,6 mio. Fra 1. april vil
sektoren gradvist skulle bære udgifterne selv.
Destruktion af særligt risikomateriale:
Staten kompenserer RENDAC, et specielt destruktionsanlæg til
risikomateriale, indtil 1. april 2001 for de faktiske udgifter til destruktion af risikomateriale. Derfra trækkes den betaling
på ca. {{X80}} 22,69 pr. tons affald, som hvert enkelt slagteri skal betale (små leverandører af særligt risikomateriale
betaler et særligt gebyr). Pr. tons blod som særligt risikomateriale betales ca. { slagterierne. For afhentning og
bortskaffelse pålægges kvægbrugene ca. {{X80}} 10,6. Den hollandske regering kompenserer RENDAC for de faktiske
udgifter pr. tons slagtekroppe. RENDAC kompenseres også for transport, opbevaring, destruktion, styring og
administrative udgifter for kød- og benmel med lav risikofaktor. De samlede udgifter til afhentning og destruktion af
særligt risikomateriale anslås til ca. {{X80}} 9 mio. for 1. kvartal i 2001 og til ca. {{X80}} 22,7 ng og bortskaffelse af
materiale med lav risikofaktor. Fra 1. april skal sektoren gradvis bære udgifterne selv.
Midlertidig opbevaring af dyrefoder:
Den hollandske regering vil afhente eksisterende lagre af dyrefoder, der
indeholder kød- og benmel, der ikke længere kan anvendes, for egen regning til oplagring og destruktion. RENDAC vil
desuden modtage nogen kompensation for opbevaring og destruktion af lagre af kød- og benmel. De samlede udgifter til
opkøb af kød- og benmel og dyrefoder, der indeholder kød- og benmel, anslås til {{X80}} 13,6 mio e forholdsregel er
også midlertidig.
ØSTRIG
Samlet budget på ATS 200 mio. (ca. {{X80}} 14,5 mio.) forventes, endeligt budget ligger ikke fast.
Opbevaring og destruktion af kød- og benmel og foder,
der indeholder kød- og benmel, samt
kompensation for
værditab.
Kompensation og indtægtsstøtte til landmænd, på hvis bedrifter der konstateres BSE.
Test af specificeret materiale
(oversætternote: formodentlig Specified Risk Material {{SPA}} særligt risikomateriale)
PORTUGAL
BSE-tests:
Støtte på ca. {{X80}} 3 mio. forventes.
Destruktion af særligt risikomateriale:
Støtte på ca. {{X80}}13 mio. forventes.
Destruktion af kød- og benmel:
Støtte på ca. {{X80}} 33 mio. forventes.
Opbevaring af kød- og benmel:
Støtte på ca. {{X80}} 6,5 mio. forventes.
Kompensation til landmænd med BSE:
Støtte på ca. {{X80}} 2,7 mio. forventes som kompensation til producenterne.
Støtte på ca. {{X80}} 1,6 mio. forventes til omlægning, oplagring og destruktion.
Kompensation for indkomsttab i forbindelse med BSE:
Støtte på ca. {{X80}} 4,5 mio. som kompensation for tab af
markedsandel. Støtte på ca. {{X80}} 4 mio. som kompensation for dyr til tyrefægtning.
Kompensation for slagtning af dyr på over 30 måneder:
Støtte på ca. {{X80}} 7,3 mio. som kompensation til
producenterne og ca. {{X80}} 6,3 mio. til omlægning, oplagring og destruktion.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463563_0008.png
Kontrol og overvågning:
Forventede udgifter på ca. {{X80}} 5,6 mio.
Nationalt identifikationssystem for oksekød:
Forventede udgifter på ca. {{X80}} 3 mio.
FINLAND
Destruktion af kød- og benmel:
Støtte på ca. {{X80}} 3,3 mio. til køb og transport af kød- og benmel og
blandingsfoder, der indeholder kød- og benmel, der trækkes tilbage fra gårde, butikker og fabrikker i henhold til
beslutning 2000/766.
Destruktion af dyr:
Værdien af 24 stk. kvæg, der er importeret fra UK i 1980'erne og udelukket fra foder- og
fødekæden i 1996, er udbetalt som kompensation til ejerne.
BSE-test:
Udgifter til tests dækket i henhold til Kommissionsbeslutning 98/272.
Ingen andre BSE-relaterede udgifter er dækket.
SVERIGE
BSE-tests:
Udgifterne overtaget af staten. SEK 19 mio. (ca. {{X80}} 2,1 mio.) budgetteret for 2001.
Ingen anden form for støtte givet eller planlagt.
UNITED KINGDOM
Kompensation for BSE:
Aktuelle budgetterede midler til BSE-kompensation og tilhørende udgifter i 2000/2001 er:
BSE-kompensation: GBP 700.000 (ca. {{X80}} 1,1 mio.)
BSE pr. kulance: GBP 40.000
BSE vurderingsmænds honorarer: GBP 3.000
BSE vurderingsmænds T & S: GBP 1.000
For 2001/2002 forventes kompensation for BSE i størrelsesordenen GBP 600.000 (ca. {{X80}} 958.000).
Spongiform Encephalophati hos får og geder (kompensation):
Aktuelle budgettildelinger til kompensation og
relaterede udgifter til Scrapie i 2000/2001 er:
Kompensation for scrapie: GPB 50.000 (ca. {{X80}} 79.900)
Pr. kulance for scrapie: GPB 100.
BSE-tests:
UK overvejer støtte til dækning af udgifter til test af det lille antal stykker (250) kvæg, der er mellem 30 og
42 måneder, og som slagtes hvert år i henhold til Beef Assurance Scheme. Disse dyr er ikke omfattet af programmet
Data Based Export Scheme.
National Scrapie Plan:
et støtteprogram undersøges i øjeblikket i Kommissionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463563_0009.png