Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1022
Offentligt
1463545_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1022)
arbejds- og socialministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
29. marts 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Arbejds-ministeriets notat vedr. forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets afgørelse om Fællesskabets tilskyndelsesforanstaltninger på beskæftigelsesområdet.
Notat
Til
Folketingets Europaudvalg
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg vedrørende Forslag til Europaparlamentets og Rådets afgørelse om
Fællesskabets tilskyndelsesforanstaltninger på beskæftigelsesområdet.
1. Baggrund
Kommissionen har fremlagt Forslag til Europaparlamentets og Rådets
tilskyndelsesforanstaltninger på beskæftigelsesområdet. KOM(2000) 459 endelig.
afgørelse
om
Fællesskabets
Forslaget har hjemmel i Amsterdamtraktatens artikel 129 om "Tilskyndelsesforanstaltninger". I følge artiklen har Rådet
beføjelse til at vedtage tilskyndelsesforanstaltninger, der skal fremme samarbejdet mellem medlemsstaterne og støtte deres
indsats på beskæftigelsesområdet.
Forslagets aktiviteter skal gennemføres i perioden 1. januar 2001 til 31. december 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463545_0002.png
2. Indhold
På Det Europæiske Råd i Lisbon vedtoges et nyt strategisk mål for EU. Unionen skal udvikles til en konkurrencedygtig,
dynamisk vidensbaseret økonomi med bæredygtig økonomisk vækst og større social samhørighed. Formålet med forslaget er
at bidrage til dette nye strategiske mål.
Forslaget skal bidrage til at udbygge samarbejdet mellem medlemsstaterne på områder som forskning, analyse og overvågning
af arbejdsmarkedspolitikken set i sammenhæng med udviklingen af den vidensbaserede økonomi. Forslaget har til formål, at
bestemme bedste praksis og fremme udveksling og overførsel af oplysninger og erfaring, samt vedtage en aktiv
oplysningspolitik på området.
Fællesskabsforanstaltningerne dækker følgende aktiviteter:
1. Aktiviteter på beskæftigelsesområdet som understøtter en mere strategisk tilgang til beskæftigelsespolitikken i EU ved
hjælp af analyse og evaluering af de faktorer som kan forklare tendenser indenfor beskæftigelsen og
fællesskabspolitikkerne. Analysen skal så vidt muligt være kønsspecifik.
2. Aktiviteter som har til formål, at støtte medlemsstaterne i deres arbejde med at evaluere deres nationale
handlingsplaner.
3. Aktiviteter som har til formål at overvåge den europæiske beskæftigelsesstrategi i medlemsstaterne.
4. Aktiviteter som skal fremme indsamling af erfaringer og udveksling af samme mellem medlemsstaterne.
Kommissionen vurderer, at udvekslingen vil føre til øget samarbejde mellem medlemsstaterne i forbindelse med at de
udvikler deres egne beskæftigelsespolitikker.
5. Teknisk og videnskabeligt arbejde som er nødvendigt for at udvikle indikatorer, statistikker og benchmarks.
6. Fremtidsanalyser af områder som er af betydning for Kommissionen og medlemsstaterne i forbindelse med
udviklingen af den europæiske beskæftigelsesstrategi. Særlig vægt vil blive tillagt på fællesskabsplan at foretage en
detaljeret analyse af muligheden for at skabe flere og bedre arbejdspladser i den vidensbaserede økonomi.
7. Aktiviteter til støtte for EU-formandsskabernes input til beskæftigelsesstrategien og særlige arrangementer af stor
international betydning.
Kommissionen lægger i forslaget op til, at arbejdsmarkedets parter involveres i forskellige sammenhænge indenfor deres
kompetenceområde.
Kommissionen lægger desuden op til, at der sikres sammenhæng til andre fællesskabsinitiativer, samt at resultaterne af dette
forslag kan anvendes som input til andre fællesskabsinitiativer og omvendt.
Resultaterne af Kommissionens forslag videreformidles til medlemsstaterne og den brede offentlighed, og kan tage form af
arbejdsdokumenter, publikationer, rapporter, nationale seminarer, internet aktiviteter og seminarer og internationale
arrangementer.
Det finansielle grundlag for fællesskabsinitiativer under forslaget er for perioden 1. januar 2001 til 31. december 2005 på 55.
mio. EURO.
3. Danske regler
Ingen.
4. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen redegør ikke for forslagets sammenhæng med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
5. Høring
Følgende medlemmer af EF-specialudvalget vedrørende arbejdsmarkedet og sociale forhold har fremsendt bemærkninger:
DA og LO har afgivet konkrete bemærkninger, mens øvrige medlemmer enten ikke har bemærkninger eller blot har
tilkendegivet at være positive over for forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463545_0003.png
LO
finder, at arbejdsmarkedets parter har fået en lidt ydmyg rolle, at intentionen fra start af bør give rum for et større
engagement, at det ikke klart fremgår, om eksperimenterende forskning er omfattet af bevillingen, og opfordrer endelig til, at
regeringen arbejder for, at arbejdsmarkedets parter inddrages i det rådgivende udvalg, der nedsættes for sammen med
Kommissionen at prioritere støtteberettigede områder.
DA
støtter grundlæggende ideen om at udvikle indikatorer og statistikker mv., der kan belyse og benchmarke de enkelte
landes resultater og initiativer til fremme af beskæftigelsen. Det er en grundlæggende forudsætning, at det er resultaterne af
beskæftigelsesindsatsen der vurderes, således at den nationale kompetence fastholdes. F.s.v.a. involvering af parterne i
indsamling af oplysninger er det DA's holdning, at der ikke skal opbygges nye parallelle statistiksystemer, at der ikke stilles
krav om nye indberetningsbyrder på virksomheder, og at parterne på områder, hvor der er enighed om relevansen og
hensigtsmæssigheden, stiller oplysninger til rådighed om indretning og funktion i arbejdsmarkedssystemet.
6. Tidligere forelæggelse
Ingen.
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Ingen.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil ikke i sig selv have samfundsøkonomiske konsekvenser.