Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1038
Offentligt
1463529_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1038)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 428 (Løbenr. 14922)
Skatteministeriet
J.nr. 5.2001-218-89
Den
Spørgsmål 146
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 146 af 28. februar 2001 (Alm. del - bilag 348).
Frode Sørensen
/K. Aasberg Karlsen
Spørgsmål 146:
Af skatteministerens talepapir til brug for samrådet den 7. februar 2001 om fiskale EU-forslag
(alm. del - bilag 316) fremgår, at høringen af erhvervsorganisationerne viser, at der er bred
tilslutning til forslaget om harmonisering af krav til momsfak turaer KOM (2000) 650, selv om
der godt kan være detaljer, der kan give visse problemer. Ministeren bedes tilsende udvalget et
oversigtsnotat over høringssvare nes indhold samt Skatteministeriets kommentarer t il
høringssvarene.
Svar:
Til skatteudvalgets orientering er Kommissionens direktivforslag med henblik på forenkling,
modernisering og harmonisering af kravene til fakturering med hensyn til merværdiafgift
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463529_0002.png
(moms), KOM (2000) 650, vedlagt som bilag til denne besvarel se. I det talepapir (alm. del -
bilag 316), der henvises til i spørgsmålet, er givet en kort beskrivelse af direktivforslaget.
Indholdet af modtagne høringssvar fra danske erhvervsorganisationer er i forenklet form
gengivet i oversigten nedenfor.
Organisation Bemærkninger i høringssvar
Advokatrådet
Henviser til, at der i direktivforslaget er
opstillet 12 punkter, som der kræ ves
oplysning om i momsfaktura, og at en
del af punkterne synes at være stærkt
relateret til leverancer af varer og
mindre orienteret mod leverancer af
tjenesteydelser, herunder ikke mindst
advokatydelser, der leveres over tid.
Det drejer sig om punkterne: angivelse
af mængde m.v., leverings dato og
leveringssted. Det er Advo katrådets
opfattelse, at det bør fremgå af
direktivteksten, at opfyldelsen af de 12
punkter skal ske under hensyn tagen til,
om der er tale om leverance af en vare
eller en ydelse.
Ingen bemærkninger
Bemærkninger i høringssvar
Overordnet set hilses forslaget meget
velkommen med udgangspunkt i, at
forslaget indeholder en række ensar
tede fakturakrav, som vil betyde en
lettelse for danske virksomheder. M.h.t.
elektronisk fakturering næv nes, at det
vil indebære nye admini strative byrder
for virksomhederne og hæmme
udviklingen af elektronisk fakturering,
hvis der stilles krav om, at
virksomheder skal søge om tilla delse
hertil. Betænkelig ved, at
harmoniseringen indebærer en udvi
delse af kravene til indholdet af en
faktura, f.eks. m.h.t. oplysning om
leveringssted, leveringsdato og
momsfritagelsesbestemmelser, hvil ket
indebærer en større omstilling eller
udskiftning af de finansielle sy stemer i
virksomhederne. Derfor an befales, at
det fra dansk side tilstræ bes at tilpasse
de fælles krav til de eksisterende
danske krav.
Hensigtsmæssigt med ensartede reg ler
m.h.t. fakturering af moms inden for
EU. Fremhæver betydningen af, at det
sikres, at rigtigheden af oplysnin gerne
på en faktura skal kunne kon stateres
endeligt af leverandøren på
udstedelsestidspunktet, således at
fakturaens gyldighed i momsmæssig
henseende ikke betinges af indtræden af
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Organisation
Dansk Handel & Service
Erhvervenes Skattesekretariat, herun
der Dansk Industri, Danske Entrepre
nører, Danmarks Rederiforening og
Dansk Transport og Logistik
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463529_0003.png
senere kendsgerninger i efterføl gende
omsætningsled, som leveran døren ikke
kan have indflydelse på.
Organisation
Finansrådet
Bemærkninger i høringssvar
Antager, at pengeinstitutterne fortsat
ikke skal fakturere ordinære, moms
fritagne bankforretninger såsom ren
tetilskrivninger. Henviser til, at rente
tilskrivninger, provisioner m.v. ifølge
langvarig fast praksis altid er fremgå
et/"faktureret" via kontoudtog, og at en
ændret retsstilling på dette område ville
indebære meget væsentlige ad
ministrative byrder.
Sammenfattende anses direktivet for et
væsentligt skridt i den rigtige ret ning.
Der peges dog på en række praktiske
problemer i forslaget, hvor FSR specielt
nævner, at den eksi sterende mulighed
for ren eurofak turering bør bibeholdes,
og at faktura oplysninger om f.eks.
leveringssted, leveringsdato og
momsfritagelsesbe stemmelser er nye
krav, som ikke umiddelbart vil kunne
opfyldes af danske virksomheder.
Derfor ses ger ne, at man fra dansk side
søger at til passe de fælles krav til de
eksisteren de, idet danske virksomheder
ellers vil få en række administrative
problemer/omkostninger.
Finder, at de nuværende krav på til
fredsstillende vis opfylder kravene til
fakturaer. For ikke at øge administra
tionskravene for især mindre virk
somheder bør oplysninger om le
veringsdato og leveringssted alene
fremgå af fakturaer, hvis der er afvi
gelse mellem fakturadato og le
veringsdato, eller hvis der ikke skal ske
levering på køberens adresse.
Bemærkninger i høringssvar
M.h.t. direktivforslagets regel om, at
det skal være obligatorisk på en fak tura
at anføre henvisningen til den be
stemmelse, der hjemler en eventuel
momsfritagelse, opfordres til, at reg len
udgår, idet indførelse af en sådan regel
bl.a. for forsikringsselskaber vil
indebære en administrativ belastning,
som ikke står mål med udbyttet af et
sådant krav. Endvidere forudsættes, at
direktivforslaget ikke giver proble mer i
forhold til den p raksis, som gælder for
udbetaling af skadeserstat ninger ekskl.
moms i tilfælde, hvor der er tale om, at
skadelidte ikke er momsregistreret eller
ikke har fuld fradragsret for momsen af
udbed ringsomkostningerne, men hvor
Foreningen af Statsautoriserede Revi
sorer (FSR)
Foreningen Registrerede Revisorer
(FRR)
Organisation
Forsikring & Pension (F & P)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463529_0004.png
ska devolderen er momsregistreret, og
hvor denne anvender en af forsik
ringsselskabet bekræftet kopi af fak
turaen som dokumentation for den
indgående moms og for retten til at
afløfte momsen.
GRAMEX
IT-Brancheforeningen
Ingen bemærkninger.
Kan tilslutte sig indholdet af direk
tivforslaget med undtagelse af kravet
om, at elektroniske momsfakturaer skal
have en elektronisk signatur. Finder
ikke, at elektronisk signatur er
tilstrækkeligt udbredt til, at det kan
stilles som krav.
Ingen bemærkninger.
KODA
Sammenslutningen af Lokale Radio- og Ingen bemærkninger.
TV-stationer i Danmark (SLRTV)
Organisation
Tele Danmark A/S
Bemærkninger i høringssvar
Hilser forslaget velkommen, idet der i
forslaget bl.a. peges på, at der skal
gives mulighed for en væsentlig for
enkling af de erhvervsdrivendes for
pligtelser, især for de erhvervsdriven
de, som har grænseoverskridende
aktiviteter. Konkret opfordres Skat
teministeriet til at arbejde for 1) at det
overvejes, hvorvidt forslaget om
periodevis fakturering kan ændres
sådan, at dette accepteres for længere
periode end en måned, 2) at kravene til
fakturaindhold i kke udvides til at
indeholde nye krav udover de eksi
sterende danske krav, 3) at kravene til
sikkerhedsforanstaltninger i form af
digital signatur ved fremsendelse af
fakturaer ad elektronisk vej alene
kræves, hvor anden tilstrækkelig sik
kerhed ikke eksisterer, og 4) at krave ne
til perioden for opbevaring af fak turaer
på sigt harmoniseres i EU.
Som det fremgår af ovenstående oversigt, er erhvervsorganisationerne generelt positivt stemt
over for direktivforslaget.
Det fremgår også af oversigten, at der er et udbredt ønske om, at momsfri virksom heder ikke
skal have pligt til at udstede momsfakturaer, og et udbredt ønske om ikke at udvide de
gældende danske krav til, hvilke oplysninger der skal være på en momsfaktura.
EU-forhandlingerne om direktivforslaget føres i øjeblikket på embedsmandsplan, og fra
Skatteministeriets side forhandles der under stor hensyntagen til de syns punkter, som
erhvervsorganisationerne har tilkendegivet i høringssvarene.
For ikke at pålægge virksomhederne for store administrative problemer og omkostninger i
forbindelse med omstillingen til nye regler har jeg stor sympati for det udbredte ønske hos
organisationerne om, at kravene til indholdet af momsfakturaer ikke udvides i forhold til de
gældende danske krav.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463529_0005.png
Der er god udsigt til at blive imødekommet med hensyn til ønsket om, at det ikke skal være
obligatorisk, at momsfri virksomheder skal udstede momsfakturaer.
Kommissionen har udvist åbenhed i spørgsmålet om, hvorvidt leveringsstedet altid skal oplyses
på en momsfaktura. Så også på dette punkt er udsigterne gode.
I spørgsmålet om, hvorvidt leveringsdatoen altid skal fremgå af en momsfaktura, har regeringen
ikke taget endelig stilling.
Med hensyn til spørgsmålet om længden af en periodevis fakturering er jeg orien teret om, at
Kommissionens hensigt med at foreslå, at perioden for periodevis fakturering højst må være en
måned, ikke er at forhindre teleselskabers, el-værkers og lignende virksomheders adgang til
f.eks. pr. kvartal at udstede regninger for deres løbende leverancer. Som forhandlingssituationen
er i øjeblikket, er det således opfattel sen, at f.eks. Tele Danmark A/S, som har rejst dette
spørgsmål, ikke vil blive berørt af denne del af direktivforslaget.
De praktiske problemer i relation til forslaget om at give virksomhederne mulighed for at vælge
at anvende elektronisk fakturering vil Skatteministeriet søge afdækket i samarbejde med de
erhvervsorganisationer, som har peget på sådanne problemer.
Efter min opfattelse vil det i sidste ende blive et spørgsmål om at arbejde på at løse de praktiske
problemer, som de danske erhvervsorganisationer har peget på, på en så tilstrækkelig smidig
måde, at det overvejende positive indhold af direktivforsla get ikke sættes over styr. På
baggrund af høringssvarene fra erhvervsorganisationer ne er det mit indtryk, at organisationerne
generelt vil være enig med mig h eri.
Når EU-forhandlingerne om direktivforslaget er længere fremme, vil jeg vende tilbage til
skatteudvalget med en orientering.