Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1045
Offentligt
1463523_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1045)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 436 (Løbenr. 15082)
Skatteministeriet
J.nr. 2001-218-89
Den
Spørgsmål 134
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 134 og 135 af 28. februar 2001.
(Alm. del - bilag 346).
Frode Sørensen
/K. Aasberg Karlsen
Spørgsmål 134:
I Skatteministeriets statusnotat af 24. januar 2001, jf. alm. del - bilag 259 er ved rørende Kommissionens dobbeltforslag
om harmonisering af fradragsregler og ændrede regler for tilbagebetaling af moms, der er betalt i andre lande KOM
(1998) 377, oplyst, at forslaget har været drøftet ved flere møder på embedsmandsplan, men at der ikke umiddelbart er
udsigt til enighed. Ministeren bedes redegøre for hvilke forhold, der er uenighed om, herunder hvilke løsningsforslag,
der disku teres/overvejes samt eventuelt i fortrolig form - regeringens holdning hertil.
Svar:
Indholdet af de 2 forslag i Kommissionens dobbeltforslag:
Momsfradragsretten er baseret på 6. momsdirektiv og betyder, at alle erhvervsmæssige udgifter i princippet giver adgang
til momsfradrag. Ved vedtagelsen af 6. momsdirektiv kunne medlemslandene imidlertid ikke blive enige om, hvorvidt
denne generelle regel også omfattede udgifter til personbiler og restaurationsbesøg m.v. Der blev derfor i art 17, stk. 6,
indført en såkaldt standstil-ordning, hvorefter medlemslandene kunne fortsætte deres gældende praksis. Det har gennem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463523_0002.png
årene forgæves været forsøgt at harmonisere dette område ved det såkaldte 12. moms direktiv, som dog til sidst blev
trukket tilbage af Kommissionen.
De danske regler på området er forholdsvis restriktive i forhold til andre EU-lande. For restaurations- og hotelydelser
kan der således kun fratrækkes 25% af momsud gifterne. På personbiler er der slet ikke mulighed for momsfradrag
(bortset fra delvis momsfradrag for leasingydelser og fradrag for den fulde moms af biler ind købt til videresalg, til
udlejning samt til brug for køreskoler).
Kommissionens forslag til harmonisering af momsfradragsretten ligger bl.a. op til 100% fradragsret for personbiler, der
udelukkende anvendes erhvervsmæssigt. For biler anvendt til blandet erhvervsmæssigt/privat kørsel kan
medlemslandene fast sætte en delvis fradragsret på op til 50%.
Kommissionen foreslår også en delvis fradragsret på 50% af moms på hotel- og restaurationsydelser.
Medlemslandene har vanskeligheder ved at blive enig om Kommissionens forslag. Det skyldes bl.a. at en harmonisering
efter Kommissionens forslag vil medføre store momsmæssige provenutab for nogle lande, heriblandt Danmark.
Regler for tilbagebetaling af moms, der er betalt i andre EU-lande, (F.eks. danske lastbiler, som køber diesel i Tyskland)
er reguleret i 8. momsdirektiv.
I dag skal virksomheder, som ønsker momsfradrag for køb i andre EU-lande, sende anmodninger om tilbagebetaling til
hvert enkelt lands skattemyndigheder bilagt de originale fakturaer. Ordningens bureaukratiske karakter og visse landes
langsomme behandling af anmodningerne var en af årsagerne til, at Kommissionen fremsatte et forslag om ændring af
ordningen, Kom (1998) 377. Kommissionens forslag stødte på modstand i Rådet, fordi forslaget ikke bl ev opfattet som
mindre bureau kratisk end gældende regler. Virksomhederne skulle bl.a. fortsat fremsende en genpart af deres fakturaer.
Kommissionens forslag anses af mange af landene for meget administrativt tungt for både for de offentlige
skattemyndigheder og virksomhederne. Der arbejdes derfor i øjeblikket på at udarbejde et alternativt forslag, som
minimerer de admini strative byrder.
Spørgsmål 135:
Ministeren bedes endvidere tilsende udvalget en oversigt over høringssvarenes indhold samt Skatteministeriets
kommentarer til høringssvarene.
Svar:
Skatteministeriet modtog 10 høringssvar til Kommissionens oprindelige dobbeltfor slag.
Hovedindholdet af svar fremgår af nedenstående skema.
Organisation/Myndighed
1) Horesta
Bemærkninger i høringssvar
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463523_0003.png
Støtter forslageneFinder det
diskriminerende, at der er forskel på
fradragssatserne mellem
omkostningsgrupperne. Fradrag på 50%
af momsen ved indkøb af logi, mad og
drikkevarer bør udvides til 100% ved
indkøb af streng erhvervs mæssig
karakter.
2) Turismens Fællesråd
3) Danhostel
4) Danske Vognmænd
Støtter forslagene
Ingen bemærkninger
Er bekymret for at tilbagebetalings
proceduren i Kommissionens forslag vil
medføre administrative vanskelig heder
for virksomhederne. Støtter en
harmonisering af momsfra
dragsreglerne.
Ingen bemærkninger til forslaget om 8.
momsdirektiv. Finder det vigtigt, at
momsharmoni seringen af momssatsen
sker på et grundlag, der ikke skaber
konkurren ceforvridning mellem
landene.
Ingen bemærkninger til forslaget om 8.
momsdirektiv. Finder det vigtigt med
momsharmo niseringen, men også at
sker en fælles fortolkningen af, hvad
der må fra trækkes.
Ingen bemærkninger
Støtter de to forsalg, men er bekymret
for at kravet om at sende genpart af
momsfaktura til skattemyndighederne i
de andre lande vil medføre nye for mer
for administrative byrder for
virksomhederne.
Ingen bemærkninger
Advokatsamfundet mener ikke, at der
er tilstrækkelige administrative lettel
ser i Kommissionens forslag til æn
dring af 8. momsdirektiv til, at man
finder, at der er særligt tvingende
grunde til at støtte forslaget. Man af
venter hellere Kommissionens samle de
revision af hele momssystemet.
5) Foreningen af Statsautoriserede
Revisor
6) Dansk Handel & Service
7) Danmarks Rederiforening
8) Foreningen af Danske Eksport vogn
9) Landbrugsraadet
10) Advokatsamfundet
Regeringen er enig i, at Kommissionens forslag Kom (1998) 377 om tilbagebeta ling af moms på køb i andre EU-lande
er meget administrativt tung, og Danmark støtter derfor det nuværende arbejde med at finde en mere administrativ let
løsning.
Regeringen tager til efterretning, at der blandt høringsparterne er bred tilslutning til en harmonisering af
momsfradragsretten for personbiler og hoteludgifter mv. Denne del af forslaget medfører dog samtidig et stort
provenutab for Danmark, som i givet fald vil skulle erstattes på anden måde. Regeringen anbefaler derfor mindre
vidtgående ændringer på dette område.
Jeg skal i øvrigt beklage den sene besvarelse.