Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1068
Offentligt
1463500_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1068)
indre marked
(Offentligt)
_____________________________________________
URU, Alm. del - bilag 339 (Løbenr. 16377)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
11. april 2001
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 20. marts 2001 (Alm. del – bilag 942) vedlægges
Udenrigsministeriets besvarelse af det deri stillede spørgsmål nr. 151.
Udenrigsministeriet N.4, j.nr. 400.F.5
Nordgruppen Den 11. april 2001
Besvarelse af Europaudvalgets spørgsmål nr. 151 (alm. del – bilag 942) af den 20. marts 2001 til
udenrigsministeren:
Spørgsmål nr. 151:
"Ministeren bedes med henblik på et kommende samråd nærmere redegøre for på hvilket grundlag EU kan
indføre anti-dumping tiltag, som det er sket på el-sparepærer, og særligt i hvilken udstrækning dette sker på et
objektivt/faktuelt grundlag".
Svar:
Grundlaget for EU's indførelse af antidumping afgifter er Rådets forordning (EF) nr. 384/96 af 22. december
1995 (grundforordningen) med senere ændringer (2238/2000 af 9. oktober 2000, 905/98 af 27. april 1998 og
2331/96 af 2. december 1996). For produkter omfattet af EKSF traktaten gælder særlige forordninger. Disse er
stort set parallelle med de ovenfor nævnte, men afspejler de særlige kompetenceforhold (Kommissionens
enekompetence), som er g&a elig;ldende på dette område. EU’s regler er udarbejdet på basis af WTO’s anti-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463500_0002.png
dumping regelsæt, som er en del af Uruguay Runde resultatet. EU’s regler er imidlertid, bl.a. med hensyn til
proceduremæssig transparens, strammere end krævet af WTO-aftalen.
Endelig afgørelse om indførelse af antidumping afgifter træffes i EU af EU’s Ministerråd med simpelt flertal
efter forslag fra Kommissionen. De berørte parter kan, såfremt de finder Ministerrådets afgørelser i strid med
reglerne, rejse sag ved Europadomstolen. WTO medlemm, som er omfattet af antidumping afgørelser de
finder stridende mod reglerne, kan ligeledes indbringe sager for WTOs tvistbilæggelsesorgan. Kom nen kan
træffe afgørelse om indførelse af foreløbige afgifter.
Forud for et forslag fra Kommissionen foregår et grundigt undersøgelsesarbejde. I denne periode konsulteres
medlemsstaterne i flere omgange i den rådgivende antidumping komité, hvor Erhvervsfremme Styrelsen
repræsenterer Danmark. For at en undersøgelse kan føre til indførelse af antidumping afgifter forudsættes det:
• at salg til dumpingpriser er godtgjort,
• at en erhvervsgren i Fællesskabets har lidt materiel skade,
• at der er årsagssammenhæng mellem den påviste dumping og skadesvirkningen, og
• at afgifterne ikke strider imod Fællesskabets overordnede interesser.
EU’s anti-dumping politik er således baseret på et objektivt/faktuelt grundlag. Der er imidlertid en vis analytisk
usikkerhed omkring anti-dumping undersøgelser, som medfører at beslutninger om at indføre anti-dumping
tiltag i nogen grad hviler på skønsmæssige vurderinger.
Fra dansk side har man i en lang række tilfælde, sammen med andre handelsliberale lande, forholdt sig kritisk
overfor indførelse af antidumping afgifter. Herudover har Danmark argumenteret for en stramning af WTO-
reglerne for anti-dumping.
I sagen om el-sparepærer, hvor Kommissionen den 7. februar 2001 offentliggjorde en forordning om
indførelse af foreløbige antidumping afgifter, modsatte Danmark sig i den rådgivende antidumping komité
indførelsen af foreløbige afgifter. Kommissionens forslag blev imidlertid støttet af et klart flertal af
medlemsstater.
Baggrunden for den danske stillingtagen i sagen var, at flere forhold i undersøgelsen peger på, at der ikke med
tilstrækkelig tydelighed kan konkluderes forekomst af dumping. Desuden har man fra dansk side lagt vægt på
Fællesskabets overordnede interesser særligt med hensyn til miljø- og forbrugeraspekter.