Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1070
Offentligt
1463498_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1070)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
17. april 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat om Kommissionens
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om markedsadgang for havnetjenester. KOM(2001) 35
endelig udgave.
Trafikministeriet
Notat
Dato
Løbenr.
: 11. april 2001
TM0195
Grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
markedsadgang for havnetjenester. KOM(2001) 35 endelig udgave.
Resumé
På nuværende tidspunkt findes der ingen specifik EF-regelramme for havnetjenester. Havnetjenesteydelserne er derfor højst
variable, både hvad angår adgang, retfærdig og lige behandling af potentielle tjenesteydere, kvalitet og pris. Det findes derfor
nødvendigt og til gavn for operatører, myndigheder og forbrugere at indføre specifikke og klare bestemmelser om adgang til
havnetjenestemarkedet und er hensyn til dette markeds særlige træk.
Forslaget indeholder bl.a. regler om adgangen til at kunne levere havnetjenester, krav om forudgående
tilladelse, evt. begrænsning af antallet af tjenesteydere, krav til procedurer, herunder anke, ret til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463498_0002.png
selvservicering samt rettigheder og forpligtelser for havnenes forvaltningsorganer, når de fungerer både
som myndighed og tjenesteleverandør.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er fremsat under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel
80 og skal vedtages efter proceduren i artikel 251 (fælles beslutningstagen med Parlamentet).
Der er i dag meget forskellige regler om markedsadgang for havnetjenester i de forskellige lande.
Konkurrencen mellem havne er steget betydeligt siden gennemførelsen af det indre marked, og havnetjenesters
pris og kvalitet er nøglefaktorer for brugernes valg af havn. Bedre havnetjenester medfører en bedre udnyttelse
af søtransport, herunder nærskibsfart, samt kombineret transport og dermed en aflastning af presset på
landtransportnettet. Den hidtidi ge anvendelse af traktatens bestemmelser i konkrete sager om adgang til
havnetjenester foreslås erstattet af regler, der gælder for havne af en vis størrelse, og som sikrer lige adgang og
konkurrence på lige vilkår. Reglerne skal desuden tage højde for havnemyndigheders dobbeltrolle som
forvalter/udvikler og leverandør af havnetjenester i konkurrence med andre leverandører.
Det foreliggende forslag har derfor som mål, at medlemsstater skal sikre leverandører af de på en liste anførte
havnetjenester (lodsning, bugsering, fortøjning, lasthåndtering og passagerservice) adgang til markedet.
Forslaget omfatter kun havne af en vis størrelse (mindst 3 mio. t eller 500.000 passagerer i de seneste tre år).
Der kan stilles krav om, at leverandørerne er etableret inden for Fællesskabets grænser, og at anvendte fartøjer
skal registreres i en medlemsstat og føre dennes flag. I Danmark vil en halv snes havne i givet fald blive
omfattet af direktivet.
Forslaget griber ikke ind i forpligtelser mv.
i henhold til
eksisterende direktiver om aftaler vedrørende
offentlige tjenesteydelser og indkøb, bygge- og anlægskontrakter samt tilbudsgivning og gensidig anerkendelse
af erhvervsmæssig uddannelse.
Medlemsstaterne kan forlange, at leverandører af havnetjenester skal søge tilladelse, der kan tidsbegrænses for
5-25 år afhængigt af de foretagne investeringer. Antallet af tilladelser kan kun begrænses af plads-, kapacitets-
og sikkerhedsmæssige grunde efter gennemsigtige og objektive kriterier. Med mindre ganske særlige
omstændigheder gør sig gældende, skal der mindst være to fuldstændigt af hinanden uafh ængige
tjenesteleverandører for hver kategori last. Hvis havnens forvaltningsorgan yder eller ønsker at yde
havnetjenester, skal det være stillet som en vilkårlig konkurrent og kan ikke deltage i udvælgelsen af
leverandører. Medlemsstaten må derfor udpege en anden kompetent myndighed, uafhængig af
forvaltningsorganet og tjenesteleverandører, der kan afgøre restriktioner.
Medlemsstaterne skal sikre, at alle procedurer vedrørende levering af havnetjenester er fuldt gennemsigtige, at
der er adgang til ankeprocedurer, herunder prøvelse af lovligheden, og at der offentliggøres en opfordring til
interesserede parter om at deltage i udvælgelsen.
Udvalgte leverandører skal føre adskilte regnskaber efter anerkendte principper for hver tjeneste for sig.
Medlemsstaterne skal tillade selvservicering efter højst de samme kriterier, der stilles for leverandører af samme
eller sammenlignelige tjenester.
Overgangsforanstaltninger skal tage hensyn til eksisterende tjenesteyderes legitime forventninger, men samtidig
kræve genvurdering af eksisterende tilladelser, der ikke er i overensstemmelse med direktivet.
Forslagets bestemmelser må ikke bringe havnesikkerheden i fare eller stride mod eksisterende
miljøbestemmelser.
Forslaget indeholder ikke bestemmelser om havnenes institutionelle struktur, ejendomsretlige ordninger,
standarder for uddannelse og kvalifikationer for det
pågældende
personale og udstyr samt sikkerhed og miljø.
Der er krav om rapportering fra medlemsstaterne til Kommission senest efter 3 år med henblik på vurdering
og eventuel revision.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463498_0003.png
2. Gældende dansk ret
Lov nr. 326 af 28. maj 1999 om havne.
3. Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende organisationer: Sammenslutningen af Danske Havne, Foreningen af
Danske Privathavne, Danske Havnevirksomheder, Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen for mindre
Skibe/Bilfærgernes Rederiforening, Rederiforeningen af 1895, Coastercentralen, Erhvervenes Transportudvalg
og Skibsmæglerforeningen.
Sammenslutningen af Danske Havne
finder, at et forslag vedrørende konkurrencen mellem europæiske havne og
mellem de forskellige transportformer ville have større effekt på søfartens og havnenes konkurrenceevne.
Forslaget findes generelt upræcist. Under hensyn til forslagets indhold findes der ikke at være et presserende
behov for ny regeldannelse for danske havne på nuværende tidspunkt. Sammenslutningen kan tilslutte sig, at
der etableres ensartede regler for et liberaliseret havnetjenestemarked. Forinden bør der dog ske afklaring af
spørgsmål vedrørende hvilke havneanlæg leverandører har adgang til, forhøjelse af grænseværdien for
passagerer, afklaring af dispensationsbestemmelsen for mindre end to uafhængige leverandører per
godskategori og udpegning af uafhængig myndighed når havnemyndigheden selv vil levere
havnetjenesteydelser. Et tilladels essystem findes ikke nødvendigt under hensyn til princippet om fri næring.
Det må afklares, om begrænsning i adgang skal følge af en de facto situation eller afgøres af en myndighed.
Ved begrænsning af perioder skal disse være som afskrivningsperioderne, og betydelige/ubetydelige
investeringer skal fastlægges. Kravet om regnskabsføring anses allerede for opfyldt i danske havne. Det må
afklares, om leverandører, der yder tjenester i flere havne, skal opsplitte deres regnskaber. Selvhåndtering må
defineres nærmere, hvis den ikke kun går ud på, at en havnebruger med egne ansatte kan udføre
havnetjenester. Liberalisering af teknisk-nautiske servicetjenester og frigivelse af lodsmonopolet findes specielt
positivt og ønskes indført over en kortere periode. En konsekvensrettelse af dansk havnelovgivning
vedrørende havnes muligheder for udbud af tjenesteydelser bør følge . Endelig må ILO-konvention,
overenskomstforhold, foreneligheden af adgangsret til tjenesteydelser i forhold til private havneejere samt
spørgsmål om overgangsperioder undersøges nærmere.
Danske Havnevirksomheder
finder det afgørende, at ydelse af havnetjenester fortsat er et frit erhverv, hvorfor en
tilladelsesordning skal være fakultativ. En begrænsning af tilladelsesperioden findes ikke hensigtsmæssig henset
de nødvendige store investeringer. Udtrykkene tilsvarende procedure og ubetydelige/betydelige investeringer i
bestemmelserne vedrørende overgangsforanstaltninger ønskes præciseret, ligesom tidsbegrænsn inger ønskes
forlænget/ophævet. Det understreges, at den myndighed, der skal give en havns forvaltningsorgan tilladelse til
at udføre havnetjenester, skal være uafhængig af forvaltningsorganet, og der foreslås en sanktionsbestemmelse i
tilfælde af overtrædelser.
Danmarks Rederiforening
finder det positivt, at Kommissionen har fremlagt et forslag, der søger at sikre reel
konkurrence i europæiske havne for derved at højne effektiviteten til gavn for den fortsatte integrering af
søfarten, og ikke mindst nærskibsfarten, i den multimodale transportkæde. Foreningen har på nuværende
tidspunkt bemærkninger til følgende bestemmelser i selve forslaget: for høj mindstegrænse , bortfald af krav
om etablering af virksomheder og registrering af skibe i EU, havne alene til brug for ejeren skal ikke omfattes
af direktivet, problematisk at kræve autorisation af udbydere og begrænse antallet af disse, begreberne
kompetent myndighed, betydelige investeringer og flytbare enheder må fastlægges nærmere, bestemmelserne
vedrørende social beskyttelse klargøres og modificeres, kriterierne for tilladelser til selv-servicering skal være
relevant e og proportionelle, listen over tjenesteydelser skal præciseres og havnene må ikke kræve betaling eller
indføre auktioner i forbindelse med tildeling af autorisationer.
Erhvervenes Transportudvalg
er som udgangspunkt positivt indstillet over for forslaget, men finder ikke noget
presserende behov for ny regeldannelse. Forslaget kan (bør) ikke vedrøre en privatretlig organiseret havn, der
ikke er et helt eller delvis kommunalt organiseret aktieselskab, jf. § 6, stk. 1, nr. 4 og 5 i havneloven. Udvalget
har bemærkninger til følgende bestemmelser i selve forslaget: tilføjelse om, at direktivet ikke gælder for
privatretlig organiserede havne, jf. Traktatens artikel 295, definition af de ikke omfattede havne savnes og
tilladelsessystem i Danmark forventes ikke at være nødvendigt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463498_0004.png
Danmarks Skibsmæglerforening
kan tilslutte sig bestræbelserne for at skabe et mere liberalt og gennemsigtigt
marked til gavn for effektiviteten i havnene og dermed fremme af søtransport og ikke mindst nærskibsfarten.
Foreningen finder generelt det danske marked åbent og konkurrencedygtigt, men har kendskab til tilfælde af
dominerende leverandører og kan forestille sig tilfælde uden økonomisk grundlag for konkurrerende parter.
Kravet om autorisation er positivt, men må ikke føre til urimelig begrænsning. Selvservicering findes at kræve
nøje overvejelse og skal mindst foregå på samme sikkerhedsmæssige niveau som hos serviceudbyderne.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vil indebære en ændring af havneloven.
Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
5. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes for nærværende ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
6. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at eksisterende ulige adgangsmuligheder til havnetjenestemarkedet i medlemsstaterne,
og generelt uklare og utilfredsstillende procedurebestemmelser, indebærer et behov for at etablere
fællesskabsdækkende grundregler. Disse giver i medfør af nærhedsprincippet medlemsstaterne betydelig frihed
i betragtning af havnenes geografiske særegenheder med forskellige krav, hvad angår søfartssikkerhed og miljø
beskyttelse.