Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1081
Offentligt
1463487_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1081)
retlige og indre anliggender ministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
19. april 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets grundnotat vedrørende forslag til
Rådets afgørelse om beskyttelse af euroen mod falskmøntneri.
GRUNDNOTAT
vedrørende
forslag til Rådets afgørelse om beskyttelse af euroen mod falskmøntneri.
1. Baggrund.
I Rådets forordning nr. 974/98 af 3. maj 1998 om indførelse af euroen fastsættes det, at eurosedler og
euromønter skal sættes i omløb fra den 1. januar 2002, og at de deltagende medlemslande skal sikre, at der
findes passende sanktioner mod efterligning og forfalskning af eurosedler og euromønter.
I handlingsplanen om organiseret kriminalitet, vedtaget af Rådet den 28. april 1997, henstilles det, at Kommissionen
undersøger behovet for fælles foranstaltninger med henblik på beskyttelse af euroen mod falskmøntneri.
Beskyttelsen af euroen er endvidere behandlet i Kommissionens meddelelse af 31. juli 1998 til Rådet, Europa-Parlamentet og
Den Europæiske Centralbank med titlen "Beskyttelse af euroen mod falskmøntneri" samt i Den Europæiske Centralbanks
henstilling af 7. juli 1998 om eurosedlers og euromønters retlige beskyttelse.
Den 28. maj 1999 vedtog Rådet en resolution om styrkelse af den strafferetlige beskyttelse mod falskmøntneri i forbindelse
med indførelsen af euroen, ligesom Rådet den 29. maj 2000 vedtog en rammeafgørelse om styrkelse af strafferetlig og anden
beskyttelse mod falskmøntneri i forbindelse med indførelsen af euroen.
I en rådserklæring i tilknytning til rammeafgørelsen har Rådet anført, at der snarest bør foretages en indgående gennemgang
af yderligere initiativer med henblik på eventuelt at udarbejde et supplerende instrument.
Den 28. juli 2000 har Kommissionen fremsat et forslag til Rådets forordning om beskyttelse af euroen mod falskmøntneri.
Forslaget, der behandles i økonomi- og finansministrenes regi, indeholder bl.a. bestemmelser om finansielle institutters
ansvar, behandling af tekniske, operationelle og strategiske oplysninger samt bestemmelser om samarbejde og bistand i
forbindelse med bekæmpelse af forfalskning af euroen m.v.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463487_0002.png
Med henblik på at supplere forordningsforslaget har det tidligere franske formandskab fremlagt et udkast til Rådets afgørelse
om beskyttelse af euroen mod falskmøntneri. Retsgrundlaget for forslaget er artikel 34, stk. 2, i Traktaten om Den
Europæiske Union (TEU).
1. Forslagets indhold.
Forslaget indeholder bestemmelser om undersøgelse af mønter og sedler, videresendelse af resultatet af denne undersøgelse,
underretningspligt og gentagelsestilfælde.
I forslagets artikel 1, stk. 1, defineres falske sedler og mønter i overensstemmelse med artikel 2 i forslaget til Rådets
forordning om beskyttelse af euroen mod falskmøntneri, som blev fremsat af Kommissionen den 28. juli 2000.
Falskmøntneri og forfalskning defineres i artikel 1, stk. 2, som de handlinger, der er beskrevet i artikel 3 – 5 i Rådets
rammeafgørelse af 29. maj 2000 om styrkelse af strafferetlig og anden beskyttelse mod falskmøntneri i forbindelse med
indførelsen af euroen.
Kompetente myndigheder i medlemslandene defineres i artikel 1, stk. 3, som de myndigheder, der er udpeget af
medlemslandene med henblik på indsamling af oplysninger om forfalskning eller falskmøntneri af euroen.
Tekniske og statistiske oplysninger defineres i artikel 1, stk. 4, i overensstemmelse med artikel 2 i forslaget til Rådets
forordning om beskyttelse af euroen mod falskmøntneri, som blev fremsat af Kommissionen den 28. juli 2000.
Af artikel 2, litra a, fremgår det, at den centrale myndighed, der skal udpeges i medfør af artikel 4, stk. 1, i forslaget til Rådets
forordning om beskyttelse af euroen mod falskmøntneri, som blev fremsat af Kommissionen den 28. juli 2000, skal foretage
de nødvendige sagkyndige undersøgelser af sedler, der formodes at være falske. Det fremgår endvidere af artikel 2, litra b, at
den centrale myndighed, der skal udpeges i me dfør af forordningens artikel 5, stk. 1, skal foretage de nødvendige sagkyndige
undersøgelser af mønter, der formodes at være falske.
I henhold til artikel 3 skal medlemslandene sikre, at resultaterne af de undersøgelser, der udføres i medfør af artikel 2, skal
meddeles til Europol i overensstemmelse med bestemmelserne i Europol-konventionen.
Efter artikel 4, stk. 1, skal medlemslandene sikre, at det centrale kontor, som er udpeget i medfør af artikel 12 i Geneve-
konventionen af 20. april 1929 om bekæmpelse af falskmøntneri, meddeler Europol relevante oplysninger om strafferetlig
efterforskning vedrørende forfalskning af euroen.
Det følger af artikel 4, stk. 2 og 3, at medlemslandene opstiller en liste over de oplysninger, der meddeles til Europol, og at
Europol og Eurojust kan bistå medlemslandene med den nødvendige bistand til at koordinere undersøgelser af forfalskning
af euroen.
I henhold til artikel 5 skal medlemslandene anerkende princippet om gentagelsesvirkning på de betingelser, der er fastsat i
deres nationale lovgivning.
Forslaget indeholder herudover bestemmelser om ikrafttræden og offentliggørelse i EF-tidende.
1. Gældende dansk ret.
1. Europol-konventionen.
Ved lov nr. 415 af 10. juni 1997 blev konventionen af 26. juli 1995 om oprettelse af en europæisk politienhed (Europol-
konventionen) gennemført i dansk ret. Loven bestemmer, at Europol-konventionen gælder her i landet, jf. lovens § 1, stk. 1.
Af bemærkningerne til loven fremgår det, at bestemmelsen indebærer, at Rigspolitichefen og forbindelsesofficererne får
hjemmel til at videregive fortrolige oplysninger til brug for Europols edb-baserede databaser (informationssystemet,
analysedatabaserne og indekssystemet) i overensstemmelse med reglerne i konventionen, jf. herved navnlig konventionens
artikel 4. Det fremgår endvidere, at Rigspolitichefen kan trække på Europols registre i overenss temmelse med konventionens
regler, jf. herved konventionens artikel 9 – 12.
Loven bestemmer endvidere, at Rigspolitichefen er den nationale enhed efter konventionens artikel 4, og at enhver
forvaltningsmyndighed kan videregive oplysninger til Rigspolitichefen til brug for udførelsen af opgaver efter konventionen,
jf. lovens § 2.
I medfør af lovens § 3 er Registertilsynet (nu Datatilsynet) den nationale kontrolinstans efter konventionens artikel 23.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463487_0003.png
I henhold til lovens § 6 har justitsministeren ved bekendtgørelse nr. 508 af 23. juni 1999 om ikrafttræden af lov om
gennemførelse af Europol-konventionen bestemt, at loven træder i kraft den 1. juli 1999.
1. Forbrydelser vedrørende penge.
Danmark ratificerede den 5. februar 1931 Geneve-konventionen af 20. april 1929 om bekæmpelse af falskmøntneri.
I henhold til artikel 12 i Geneve-konventionen skal der udpeges et centralt kontor, hvor oplysninger vedrørende
falskmøntneri samles. I Danmark fungerer Rigspolitichefen, Afdeling A, Kriminalteknisk Afdeling, som centralt kontor.
Efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold, herunder af sager om falskmøntneri, sker i de enkelte politikredse. De
kriminaltekniske undersøgelser af falske penge foretages imidlertid centralt af Kriminalteknisk Afdeling. Falske penge
opbevares og registreres i Kriminalteknisk Afdeling, der tillige foretager en undersøgelse af fremstillingsmåde og anvendt
materiale, ligesom der sammenholdes med tidligere sager.
Kriminalteknisk Afdeling varetager endvidere kontakten til Danmarks Nationalbank, der løbende holdes orienteret om bl.a.
tekniske forhold.
Den kriminaltekniske erklæring, der udfærdiges i forbindelse med undersøgelsen af falske penge, sendes til den relevante
politikreds tillige med en oversigt over eventuelt gerningssted og tidspunkt for en tilsvarende forfalskning her i landet. Der
sker endvidere underretning af Interpol.
Straffelovens kapitel 18 om forbrydelser vedrørende penge bygger i vid udstrækning på Geneve-konventionen.
Efter straffelovens § 166 er det strafbart at eftergøre eller forfalske penge, ligesom det er strafbart at skaffe sig eller andre
eftergjorte eller forfalskede penge med henblik på at bringe dem i omsætning som ægte. Efter straffelovens § 167 er det tillige
strafbart at udgive eftergjorte eller forfalskede penge.
1. Gentagelsesvirkning.
I henhold til straffelovens § 81, stk. 2, kan retten tillægge straffedomme afsagt uden for den danske stat samme
gentagelsesvirkning som de her i landet afsagte domme.
1. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget ses ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
1. Høring.
Forslaget til Rådets afgørelse om beskyttelse af euroen mod falskmøntneri er sendt i høring hos Advokatrådet,
Amnesty International, Dansk Told- og Skatteforbund, Datatilsynet, Det Danske Center for
Menneskerettigheder, Den danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Erhvervsministeriet,
Finansministeriet, Indenrigsministeriet, Landsforeningen af beskikkede advokater, Politiforbundet i Danmark,
Politiful dmægtigforeningen, Foreningen af Politimestre i Danmark, Nationalbanken, Rigsadvokaten,
Rigspolitichefen, Politidirektøren i København, Skatteministeriet, Statsadvokaten for særlig økonomisk
kriminalitet, Statsministeriet, Udenrigsministeriet, Økonomiministeriet og Præsidenterne for Vestre og Østre
Landsret, Københavns Byret og retterne i Århus, Odense, Aalborg og Roskilde.
<DOCUMENT_START>