Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1098
Offentligt
1463470_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1098)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
24. april 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets grundnotat om
Kommissionens forslag til Rådets forordning om den fælles markedsordning for ethanol fremstillet af
landbrugsprodukter, KOM(2001) 101 endelig.
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om Kommissionens forslag til Rådets forordning om den fælles markedsordning for ethanol
fremstillet af landbrugsprodukter
KOM(2001) 101 endelig
Resumé
En række faktorer har bevirket, at der er der opstået problemer i sektoren for ethanol fremstillet af
landbrugsprodukter. Problemerne skyldes fortrinsvis en øget import fra tredjeverdenslande til lave
toldsatser, og deraf følgende stigende konkurrence i det indre marked. Rådet bad derfor Kommissionen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463470_0002.png
overveje hensigtsmæssigheden af rammebestemmelser på området. Følgende aspekter skulle inddrages i
overveje lserne: definitioner, gennemsigtighed af markedet gennem statistiske oplysninger, import- og
eksportlicenser og en komité for sektoren. Kommissionen er i sit forslag gået videre end dette og har
fundet, at etableringen af en fælles markedsordning for ethanol er den bedste løsning på problemerne. Det
primære mål er at tilvejebringe bedre oplysninger om markedet, at overvåge samhandlen, at skabe et
forum for drøftelser og at forbedre en eventuel beslut ningstagning. Til dette formål foreslås der bl.a.
indført en ordning med import- og eksportlicenser med krav til sikkerhedsstillelse, oplysninger fra
medlemsstaterne til Kommissionen vedrørende bl.a. produktionen samt at alkoholområdet medtages under
Forvaltningskomitéen for vin.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2001) 101 af 21. februar 2001 sendt forslag fra Kommissionen til Rådet om
gennemførelsen af forordning om en fælles markedsordning for ethanol fremstillet af landbrugsprodukter.
Forslaget er oversendt til Rådet den 23. februar 2001.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter
høring af Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet ordningen er et led i
gennemførelsen af EU's fælles landbrugspolitik.
Formål og indhold
Som led i det kompromis vedrørende landbrugspriserne 2000/01, der godkendtes af Rådet på
landbrugsministrenes møde den 17. juli 2000, opfordredes Kommissionen af Rådet til at undersøge, om det vil
være hensigtsmæssigt at indføre rammebestemmelser for landbrugsalkohol. Følgende aspekter skulle inddrages:
definitioner, gennemsigtighed af markedet gennem statistiske oplysninger, import- og eksportlicenser og en
komité ; for sektoren.
Af Kommissionens forslag fremgår, at produktionen af landbrugsalkohol udgør en vigtig afsætningsmulighed
for visse EF-råvarer som f.eks. korn, sukkerroer, melasse, kartofler, frugt og vin. Den bidrager til en
opretholdelse af produktionen af råvarer i landdistrikterne og af de forarbejdningsvirksomheder, der anvender
denne alkohol. Landbrugsalkohol afsættes traditionelt til sektorerne for spiritus, kosmetiske og farmaceutiske
produkter, og i mindre omf ang til industrien.
På EF-markedet for alkohol er udbuddet større end efterspørgslen. Efterspørgslen er på ca. 17 mio. hl årligt,
mens produktionen er på ca. 20 mio. hl (hvoraf de 13 mio. hl er af landbrugsoprindelse).
Der er i de seneste 5 år opstået en række problemer for sektoren, hvilket navnlig skyldes en øget konkurrence
på det indre marked. Årsagen er bl.a. en stigning i importen fra tredjelande.
Presset på sektoren forventes i fremtiden at blive øget, idet nogle af ansøgerlandene til EU producerer store
mængder landbrugsalkohol. Hertil kommer, at de næste WTO-forhandlinger formentligt vil føre til nye
sænkninger af toldsatserne. Endelig kan EF’s alkoholindustri på de traditionelle afsætningsmarkeder forvente
øget konkurrence fra alkohol, der produceres som led i programmer for produktion af biobrændstoffe
Kommissionen har fundet, at etableringen af en forenklet fælles markedsordning for ethanol fremstillet af
landbrugsprodukter er den bedste løsning på problemerne. Der har ikke tidligere været en fælles
markedsordning for landbrugsalkohol.
Hovedformålet med Kommissionens forslag er, at tilvejebringe bedre oplysninger om markedet, at overvåge
samhandlen, at skabe et forum for drøftelser og at forbedre en eventuel beslutningstagning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463470_0003.png
For at få informationer om markedet og skabe en større gennemsigtighed heraf, skal medlemsstaterne meddele
Kommissionen en række oplysninger om produktionen, herunder bl.a. oplysninger om det råmateriale, der er
blevet anvendt, afsætningen af alkoholen og disponible lagre.
For løbende at kunne følge bevægelserne i samhandlen foreslås indført en ordning med import- og
eksportlicenser med krav til sikkerhedsstillelse, der skal garantere gennemførelsen af de transaktioner, som der
indgives licensansøgning for.
Kommissionen gives mulighed for at åbne og forvalte de toldkontingenter, der følger af internationale aftaler,
som er indgået i henhold til traktaten, eller andre af Rådets retsakter.
Der foreslås endvidere, at der åbnes mulighed for at fastsætte bestemmelser om anvendelsen af proceduren for
aktiv forædling og for, når markedssituationen kræver det, at forbyde en sådan anvendelse.
Landbrugsalkohol medtages under Forvaltningskomitéen for Vin. Dette vil ifølge Kommissionen gøre det
muligt at følge markedsudviklingen og forbedre de beslutninger, der eventuelt måtte være nødvendige.
De foreslåede foranstaltninger anses at ville være til gavn for hele sektoren for landbrugsalkohol, herunder
også de regioner, hvor produktionen foregår i små og mellemstore virksomheder.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse.
Konsekvenser
Den foreslåede fælles markedsordning omfatter ingen støtteordning, interventionsordning mv., og indebærer
derfor ifølge Kommissionen ingen udgifter på fællesskabsbudgettet.
Såfremt forslaget vedtages i den foreliggende form, vil det medføre nationale udgifter til administration af
ordningen.
Høring
§2-udvalget (landbrug), Foreningen af danske Spiritusfabrikanter, Foreningen af Frugtvinsfabrikanter i
Danmark, Skatteministeriet, Sundhedsministeriet, Vin og Spiritusorganisationen i Danmark, Vin og
Tobakhandlernes Landsforening er blevet hørt.
Dansk Industri støtter et initiativ om overvågning af markedet, men fremhæver samtidigt nødvendigheden af
ikke at skabe unødige handelshindringer.
Landbrugsrådet har stillet spørgsmålstegn ved, hvorvidt det er nødvendigt med en regulering, idet forslaget kan
opfattes som et forsøg på at skabe et system, man prøver på at afskaffe på andre områder.
De Danske Spritfabrikker har svaret på vegne af Foreningen af danske Spiritusfabrikanter. Foreningen har
meddelt, at man kan tilslutte sig forslaget, idet det synes at opfylde sit formål uden at skabe unødige
administrative problemer for virksomheder og myndigheder. Foreningen udtrykker dog tvivl overfor
rækkevidden af art. 2 (definitioner), idet foreningen frygter, at der kan fastsættes regler om angivelse af den
anvendte råvare til fremstillingen af alkoholen i det produkt, som alkoholen indgår i. Endvidere findes
forslagets krav i art. 3 om kvartalsvis afrapportering af produktionen af alkohol og afsætningen heraf, at
medføre betydelige administrative byrder.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463470_0004.png