Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1102
Offentligt
1463466_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1102)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
25. april 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Skatteministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 117-
121 (Skatteudvalget, alm. del – bilag 339) vedrørende moms og elektronisk handel.
Skatteministeriet
J.nr. 5.2001-218-89
Den
Spørgsmål 117-121
Til
Folketingets Skatteudvalg
Ad. samrådet den 7. februar 2001 om samrådsspørgsmål F (fiskale EU-sager), jf. alm. del -
bilag 260.
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 117-121 af 7. og 8. februar 2001.
(Alm. del - bilag 298 og 304 ).
Frode Sørensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463466_0002.png
/K. Aasberg Karlsen
Spørgsmål 117:
Ministeren bedes tilsende udvalget et udførligt notat, som indeholder en opdatering af sagen om elektronisk handel (moms)
herunder bl.a. en beskrivelse af, hvilke problemstillinger der p.t. særligt gør sig gældende, navnlig i forhold til spørgsmålet om
kontrol og inddrivelse samt hvilke løsningsmodeller, der eventuelt er fremkommet fra medlemslandene, herunder hvilke
løsningsmodeller regeringen overvejer.
Svar:
Ved elektronisk handel ("e-handel") forstås i det følgende
grænseoverskridende salg af digitale tjenesteydelser.
Den form for e-handel,
der her er tale om, er tjenesteydelser, der leveres ad elektronisk vej - typisk via Internettet.
I denne betydning er der tale om e-handel, når en virksomhed i land A sælger en ydelse til en kunde i land B. Ydelsen kan
f.eks. gå ud på, at kunden mod betaling henter (downloader) lyd- og billedfrembringelser ned fra Internettet ved hjælp af sin
pc’er. I det følgende omfatter e-handel således
hverken
momsfri ydelser, f.eks. finansielle tjenester, der kan udføres via
Internettet,
eller
almindelige varer, der bestilles ternettet.
I dag er reglerne for e-handel, at der pålægges moms i EU-hjemlandet ved eksport ud af EU, mens der ikke betales moms
ved salg til et EU-land fra et land uden for EU, d.v.s. et såkaldt 3. land.
Ved salg fra en EU-virksomhed til private i andre EU-lande skal moms efter de gældende regler afregnes i sælgers hjemland
og med dette lands momssats.
Der er bred enighed om at ændre reglerne om moms på e-handel i EU, så de berørte EU-virksomheders
konkurrencemæssige situation kan forbedres i forhold til 3. landsvirksomhederne.
Forhandlingssituationen er den, at der overordnet er enighed om, at de gældende regler så at sige skal "vendes om", så salg
fra virksomheder i EU-lande til både privatkunder og erhvervskunder i 3. lande fritages for moms, mens der i stedet pålægges
moms ved salg fra virksomheder i 3. lande til både privatkunder og erhvervskunder i EU.
Spørgsmålet om moms af e-handel blev drøftet på et møde i ECOFIN-Rådet den 27. november
2000, men der blev ikke taget endelig stilling. Derfor arbejdes der videre på embedsmandsplan. I
den forbindelse har ECOFIN bedt om yderligere undersøgelser af spørgsmålet om salg til
privatkunder.
Der er intet nyt om situationen vedrørende kontrol og inddrivelse, idet disse emner ikke har været
drøftet siden den seneste orientering af Folketingets Skatteudvalg. Ingen af de løsningsmuligheder,
der hidtil har været til debat, forudsætter, at privatkunder i EU skal hæfte for momsen.
Spørgsmål 118:
Ministeren bedes endvidere redegøre for udviklingen i OECD’s overvejelser vedrørende kontrol-
og inddrivelsessiden, jf. ministerens svar på spørgsmål 19 af 13. oktober 2000 (alm. del - bilag 114).
Svar:
Siden besvarelsen af ovennævnte spørgsmål er der sket det, at OECD den 12. februar 2001 har
udsendt en pressemeddelelse om sine rapporter om skat og elektronisk handel. Samtidig er
rapporterne blevet offentliggjort. Jeg vedlægger kopi af pressemeddelelsen.
Indledningsvis vil jeg redegøre for OECD’s generelle overvejelser vedrørende moms af e-handel.
Derpå vil jeg komme ind på status med hensyn til OECD’s overvejelser vedrørende kontrol og
inddrivelse.
Generelle overvejelser
Rammerne for OECD-arbejdet, som blev fastlagt på en konference i Ottawa oktober 1998, kan
kort opsummeres således:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463466_0003.png
• Gældende skatteregler kan bruges også på e-handelsområdet, dog er der behov for afklaring af regelanvendelsen i
nogle situationer, herunder OECDs modelkonvention (vedr. dobbeltbeskatningsoverenskomster, fast driftssted)
• Moms skal ved e-handel betales i forbrugslandet.
• De krav, der stilles til afgivelse af oplysninger, og de metoder til skatteopkrævning, der udvikles i forhold til
e-handelsvirksomheder, skal være neutrale og rimelige, og på niveau med skatteadministrationen overfor traditionel
handel.
• På en række områder ses mulighederne for forbedringer af skattemyndighedernes service over for borgerne ved brug
af internet-teknologi.
OECDs konklusioner og anbefalinger, som fremgår af pressemeddelelsen og de nu offentliggjorte rapporter, er kort følgende
med hensyn til moms:
En rapport udarbejdet af en arbejdsgruppe under OECD er fremlagt med henblik på kommentarer fra offentligheden. Den
påpeger behovet for klarere definitioner af princippet om beskatning i forbrugslandet og indkredsning af
opkrævningsmetoder, der bedst kan understøtte forbrugslandsprincippet.
Arbejdsgruppen foreslår nogle OECD-retningslinier for fastlæggelse af beskatningssted for grænseoverskridende
serviceydelser og immaterielle goder: For handel mellem virksomheder (B2B - business to business) bør beskatningsstedet
være, hvor den modtagende virksomhed er etableret. For salg til private (B2C - business to consumer) bør beskatningsstedet
være modtagerens normale bopælsland.
Som opkrævningsmetode anbefales for B2B såkaldt "reverse charge" (køber afregner momsen), eller "self-assessment" (køber
angiver momsen). For B2C-handel er anbefalingen på kort sigt, at de udenlandske sælgere registreres i forbrugslandet, og
forenklede registreringssystemer anbefales. På længere sigt anbefales teknologi-baserede systemer.
Arbejdsgruppen anfører, at det på mange punkter er nødvendigt at arbejde videre med emnet, og anbefaler at dette sker i
samarbejde med erhvervslivet.
Det fremtidige arbejde vil især være fokuseret på nærmere undersøgelser af teknologibaserede opkrævningssystemer,
regelforenkling og fremme af et mere effektivt internationalt administrativt samarbejde.
Kontrol og inddrivelse
Der er ikke afgørende nyt om OECD’s overvejelser vedrørende kontrol og inddrivelse siden den seneste orientering af
Folketingets Skatteudvalg. I øjeblikket er status følgende:
På kort sigt anbefaler OECD først og fremmest forenklede procedurer.
OECD anbefaler også et øget internationalt samarbejde, så der ved grænseoverskridende transaktioner kan foretages en
effektiv kontrol både i salgslandet og i købslandet.
På længere sigt overvejer OECD i højere grad at benytte de teknologiske muligheder, som de elektroniske systemer giver,
herunder involvering af en "tredjepart" i momsafregningen. Som nævnt i besvarelsen af spørgsmål 19 (alm. del - bilag 114),
kan denne tredjepart være betalingsformidleren, som typisk er en bank eller et kreditkortselskab. Betalingsformidleren vil
have mulighed for via soft-ware at spore transaktioner over Internettet i forbindelse med betalinger.
Spørgsmål 119:
Ministeren bedes redegøre for reglerne om betaling af moms ved køb af varer og tjenesteydelser (såvel elektroniske/digitale
som fysiske) i EU-lande og 3. lande i følgende situationer:
a) Ved køb direkte i det pågældende land
b) Ved køb via e-handel
c) Ved køb via posttjenester
Herunder bedes oplyst, om købet er momsfrit eller momspligtigt - og i givet fald med hvilken momssats - samt hvem der er
ansvarlig for opkrævning og afregning af momsen.
Svar:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463466_0004.png
Lad os antage, at den vare/tjenesteydelse, der købes, er en bog. Bogen kan både være et fysisk produkt, som vi enten køber i
butikken eller får tilsendt pr. postordre. Bogen kan også leveres ad elektronisk vej og downloades, hvorved bogen er en
digital tjenesteydelse, jf. indledningen til besvarelsen af spørgsmål 117 ovenfor.
a) Direkte køb.
Køb i et andet EU-land
Hvis vi
privat
tager til England eller et andet EU-land og i den forbindelse køber en bog, som vi vil have med hjem, er det
momssatsen i det andet EU-land, der gælder, og sælgeren i dette land skal afregne momsen i sit hjemland. Som danske
privatkunder hæfter vi således ikke for, om momsen bliver betalt.
Hvis bogen indføres fra det andet EU-land til
erhvervsmæssig
brug her i landet, skal der betales såkaldt erhvervelsesmoms
samtidig med den almindelige momsangivelse, men virksomheden opnår fradrag for denne moms. Erhvervelsesmomen
påvirker således ikke virksomhedens likviditet.
Køb i et 3. land
Hvis vi
privat
tager til USA eller et andet såkaldt 3. land og køber bogen i dette land, er det (den eventuelle) momssatsen (eller
anden afgiftssats) i 3. landet, der gælder, og sælgeren i dette land skal afregne momsen i sit hjemland. Som danske
privatkunder hæfter vi således ikke for momsen. Vi skal dog betale dansk moms, når vi kommer hjem fra et 3. land, hvis
bogens (bøgernes) samlede værdi overstiger 1.350 kr.
Hvis bogen den 1. april 2001 eller senere indføres fra et 3. land til
erhvervsmæssig
brug herhjemme, vil reglerne være de samme
som, hvis bogen indføres fra et andet EU-land. Det vil sige, at der skal betales moms samtidig med den almindelige
momsangivelse, men momsen kan fradrages og påvirker således ikke virksomhedens likviditet.
b) Køb via e-handel.
Som nævnt indledningsvis bliver bogen til en digital tjenesteydelse, hvis den downloades fra Internettet. De gældende
momsregler for disse tjenesteydelser er beskrevet i besvarelsen af spørgsmål 117. Reglerne er gengivet nedenfor.
Køb i et andet EU-land
Hvis vi til
privat
forbrug køber bogen som en digital tjenesteydelse fra en sælger i et andet EU-land ved at downloade den fra
Internettet, skal der betales moms i sælgerens hjemland. I disse tilfælde betales der således moms med den sats, som gælder i
sælgers hjemland, og det er sælger og sælgers hjemland, der er ansvarlig for opkrævning og afregning af momsen, og det er
momssatsen i det andet EU-land, der gælder.
Hvis vi derimod downloader bogen til
erhvervsmæssig
brug i vores virksomhed her i landet, skal vi angive og indbetale momsen
til Told*Skat, og det er den danske momssats, der gælder. Momsen kan fradrages efter lovens almindelige regler.
Køb i et 3. land
Efter de gældende regler skal der hverken betales dansk moms af en dansk
privatkundes
eller en dansk
erhvervskundes
køb af
bogen i form af en digital tjenesteydelse.
c) Køb via posttjenester
Bestilling af bogen over Internettet til levering i sædvanlig fysisk form behandles momsmæssigt på samme måde som ved et
mere traditionelt postordrekøb. I det følgende antages det, at postordrekøb først og fremmest er relevant for privatkunder.
Køb i et andet EU-land
Hvis vi bestiller bogen i et andet EU-land pr. postordre eller via Internettet til levering i sædvanlig fysisk form, er
udgangspunktet, at det er det andet EU-lands momssats, der anvendes ved momsberegningen. Det er således ikke den danske
privatkunde, men sælgeren fra det andet EU-land, der skal afregne momsen til sit hjemland.
Hvis postordresalget her til landet fra en virksomhed i et andet EU-land udgør 280.000 kr. eller derover for det løbende eller
det foregående kalenderår, eller hvis salget omfatter punktafgiftspligtige varer, bliver den udenlandske virksomhed
registreringspligtig her i landet. Dette indebærer, at der så skal betales dansk moms på 25 pct. I dette tilfælde er det heller ikke
den danske kunde, men den udenlandske virksomhed, der skal afregne og betale momsen til Told*Skat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463466_0005.png
Ved postordresalg fra en virksomhed i et EU-land til en kunde her i landet vil det således - uanset om momsen skal betales til
de udenlandske eller til de danske myndigheder - altid være den udenlandske sælger, der skal afregne og indbetale momsen.
Køb i et 3. land
Hvis bogen bestilles i et 3. land pr. postordre eller via Internettet til levering i sædvanlig fysisk form til brug her i landet, skal
der tages stilling til, om der skal betales dansk moms.
Der skal betales moms, hvis forsendelsens værdi overstiger 80 kr.
Hvis der skal betales moms, vil det som regel ske på den måde, at modtageren af bogen betaler momsen sammen med øvrige
omkostninger til transportøren, som angiver og indbetaler momsen til Told*Skat.
Spørgsmål 120:
Endvidere bedes oplyst eventuelle ændringer som overvejes på området, herunder hvilke konsekvenser EU-Kommissionens
forslag om moms af elektronisk handel forventes at få for de nævnte regler.
Svar:
Som nævnt i besvarelsen af spørgsmål 117 ovenfor er der bred enighed om at ændre reglerne om den momsmæssige
behandling af digitale tjenesteydelser således, at reglerne så at sige "vendes om", så salg fra virksomheder i EU-lande til både
privatkunder og erhvervskunder i 3. lande fritages for moms, mens der i stedet pålægges moms ved salg fra virksomheder i 3.
lande til privatkunder og erhvervskunder i EU. Disse o vervejelser er en direkte følge af Kommissionens direktivforslag.
Spørgsmål 121:
Tilsvarende ønskes oplyst forventede konsekvenser som følge af EU-Kommissionens meddelelse om strategi til forbedring af
momssystemet i det indre marked.
Svar:
Det er ikke min opfattelse, at Kommissionens meddelelse om strategi til forbedring af momssystemet i det indre marked vil
få nogen konsekvenser for EU-forhandlingerne om moms af e-handel.
Det fremgår af meddelelsen, at Kommissionen nu lægger afgørende vægt på at forbedre det nuværende momssystem.
De overordnede linjer i Kommissionens direktivforslag om moms af e-handel er under alle omstændigheder nødvendige
forbedringer for at sikre EU-virksomhedernes konkurrencedygtighed i forhold til 3. landsvirksomheder.