Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1117
Offentligt
1463451_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1117)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
FLF, Alm. del - bilag 905 (Løbenr. 17235)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
26. april 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets besvarelse af spørgsmål nr.
137 (Alm. del – bilag 904) af 14. marts 2001.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2. afdeling, 1. kontor
J.nr.: 1997-5644-0001
Den 4. april 2001
PAN/kad
Notat
vedrørende
regnskabsafslutningen på EU-budgettet inden for landbrugsområdet
Regnskabsåret for Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget (herefter kaldet "EUGFL"),
Garantisektionen, går fra 16. oktober til 15. oktober det efterfølgende år.
Pr. 16. oktober 1995 (regnskabsåret 1996) trådte nye regler i kraft, bl.a. for regnskabsafslutningen over for
EUGFL, Garantisektionen.
Efter de nye regler skal regnskabet for et givet regnskabsår være afleveret i attesteret stand til Kommissionen
senest den 10. februar året efter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463451_0002.png
Efter de nye regler gælder det endvidere, at regnskabsafslutningen er baseret på to adskilte procedurer, nemlig
den finansielle regnskabsafslutning og en (efterfølgende) konformitetsprøvelse.
1. Den finansielle regnskabsafslutning
Den finansielle regnskabsafslutning omfatter en årlig cyklus, som skal være afsluttet senest den 30. april i året
efter det pågældende regnskabsårs afslutning. Kommissionen udarbejder sit forslag til beslutning om den
finansielle regnskabsafslutning på baggrund af det afleverede attesterede regnskab og medlemsstatens egne
revisioner af, om regnskaberne er korrekte og fuldstændige, og om udbetalingsorganerne overholder EU’s
standarder. sionens forslag til beslutning ledsages af en sammenfattende rapport vedrørende
regnskabsafslutningen.
Kommissionen kan principielt træffe følgende 3 beslutninger:
i. finansiel godkendelse af regnskabet - helt eller delvist
ii. finansiel underkendelse af regnskabet - helt eller delvist
iii) beslutningen udsættes
Inden den 31. marts i året efter regnskabsårets afslutning giver Kommissionen den pågældende medlemsstat
meddelelse om resultaterne af deres kontrol af de fremsendte oplysninger.
2. Konformitetsprøvelse
Konformitetsprøvelsen vedrører konsekvenser af Kommissionens egne inspektioner. Kommissionen har ret til
at kræve alle eller dele af udgifterne afholdt inden for de seneste 24 måneder tilbage, såfremt udgifterne ikke er
afholdt i overensstemmelse med EU-reglerne. Konformitetsprøvelsen er således ikke længere knyttet til et
enkelte regnskabsår.
Såfremt Kommissionen ikke kan opgøre Fællesskabets tab præcist eller anser, at der har været en tabsrisiko,
kan den kræve en procentvis tilbagebetaling af de omfattede udgifter (flat rate underkendelser). Hensigten med
denne ordning er bl.a., at give medlemslandene et økonomisk incitament til at forbedre kvaliteten i deres
overvågnings- og revisionssystemer, idet flat rate underkendelsen i princippet fortsætter, til de anførte forhold
er bragt i orden.
Hvis Kommissionen og medlemsstaten ikke kan nå til enighed i den konkrete sag, kan medlemsstaten inden
for en frist på 30 arbejdsdage fra offentliggørelsen af tjenestegrenenes endelige holdning anmode om, at der
indledes en forligsprocedure. Forligsorganet skal herefter indenfor 4 måneder udarbejde en rapport om
resultatet af denne procedure. Rapporten fremsendes til Kommissionen, som gennemgår rapporten, inden den
endelige afgørelse om finansi eringen træffes. Kommissionen er dog ikke bundet af forligsorganets beslutning.
I sidste ende kan medlemsstaten indbringe Kommissionens beslutning for EF-Domstolen.
------ o 0 o ------
Det bemærkes, at Direktoratet for FødevareErhvervs regnskab for EUGFL-regnskabsåret 2000 (perioden 16.
oktober 1999 – 15. oktober 2000) af Kommissionen netop er indstillet til finansiel godkendelse.
Herudover bemærkes, at regnskabet over for Kommissionen er et kasseregnskab, hvilket indebærer, at
udgifterne først regnskabsføres når udgiften afholdes. En sagspukkel forhindrer eller komplicerer således ikke
regnskabsaflæggelsen over for Kommissionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463451_0003.png