Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1137
Offentligt
1463433_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1137)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 519 (Løbenr. 17388)
Skatteministeriet
J.nr. 12.2001-352-258
Den
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes til orientering et notat om Kommissionens meddelelse om beskatningen af pensionsordninger i
ansættelsesforhold i det Indre Marked.
Frode Sørensen
/Birgitte Christensen
12. kontorJ. nr. 12.2001-352-258
April 30, 2001
A:\352-258.saubrev.wpd
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463433_0002.png
Aktuelt notat til Folketingets Skatteudvalg
om
Kommissionens Meddelelse om beskatningen af pensionsordninger i ansættelsesforhold i det Indre Marked
1. Baggrund og indhold.
Kommissionen udsendte i juni 1997 en Grønbog om "Supplerende pensionsordninger i det Indre Marked", Kom 97
(283). Et år senere vedtog Rådet Direktiv nr. 98/49/EF af 29. juni 1998 om beskyttelse af supplerende
pensionsrettigheder for arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende, der flytter inden for Fællesskabet. I oktober
2000 har Kommissionen endvi dere fremlagt et forslag til direktiv om arbejdsmarkedsorienterede pensionskassers
aktiviteter. <>
De nævnte direktiver indeholder ikke skattebestemmelser, men det var under forberedelsen af direktivet fra 1998
Kommissionens hensigt, at der skulle indgå bestemmelser, hvorefter med lemsstaterne skulle gennemføre en
skattemæssig ligestilling af de vandrende arbejdstageres pensionsordninger oprettet i hjemlandet med pensionsordninger
oprettet i værtslandet. Skatte bestemmelserne udgik af det endelige direktiv, fordi der ikke var udsigt til, at der ville kunn
e opnås enighed blandt medlemsstaterne.
Kommissionens meddelelse er en opfølgning med hensyn til de skattemæssige aspekter dels i direktivforslaget om
pensionskasser, dels i direktivet om de vandrende arbejdstagere. Meddelel sen omhandler således ikke kun vandrende
arbejdstageres pensionsordninger, men tillige pensionsordninger, der er oprettet i en anden medlemsstat end opretterens
bopælsstat på oprettelsestidspunktet.
2. Formål og indhold
Meddelelsen angår de såkaldte søjle 2-ordninger, dvs. erhvervsrelaterede pensionsordninger i ansættelsesforhold, og i et
vist omfang tillige de såkaldte søjle 3-ordninger, dvs. privat op sparing i livsforsikringsselskaber m.v.
Meddelelsen
- lægger op til en koordineret tilgang til problemerne, henset til forskellighederne i medlemssta ternes retsregler, fremfor
harmonisering,
- stiller krav om afskaffelse af unødvendigt restriktive eller diskriminerende skatteregler og
- præsenterer midler til sikring af medlemsstaternes skatteprovenu.
Meddelelsen indeholder for det første en generel opfordring til medlemsstaterne til at forskyde beskatningstidspunktet
for pensionsmidler fra indbetalingstidspunktet til udbetalingstidspunktet, dvs. til at indføre fradragsret for
pensionsindbetalingerne kombineret med beskatning på udbetalingstidspunktet.
I meddelelsen tager Kommissionen til efterretning, at visse medlemsstater foretager en løbende beskatning af
pensionsafkastet.
Meddelelsen indeholder dernæst Kommissionens fortolkning af traktatens regler om frihedsret tighederne vedrørende
arbejde og tjenesteydelser i forhold til beskatningen af pensionsordnin ger.
Ifølge Kommissionen er medlemsstaterne allerede ifølge traktaten forpligtet til skattemæssigt at ligestille
pensionsordninger oprettet i andre medlemsstater med pensionsordninger oprettet i den pågældende medlemsstat.
Et antal medlemsstater har i dag ikke en sådan skattemæssig ligestilling mellem pensionsordnin ger oprettet i den
pågældende medlemsstat og pensionsordninger oprettet uden for medlemssta ten. Sådan forskelsbehandling er efter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463433_0003.png
Kommissionens opfattelse traktatstridig og skal afskaffes umiddelbart. Det tilkendegives, at Kommissionen vil tage
skridt til at sikre en sådan adfærd blandt medlemsstaterne, om nødvendigt ved inddragelse af EF-Domstol en.
Kommissonen tilkendegiver vilje til at sikre de enkelte medlemsstater den information, som er nødvendig for, at den
pågældende medlemsstat rent faktisk kan foretage beskatning af pen sionsordninger tilhørende personer, der er
skattepligtige til den pågældende stat, selv om pensionsordningerne befinder sig i en anden medlemsstat.
Kommissionen finder, at en aftale om automatisk informationsudveksling i overensstemmelse med de rammer, der er
opstillet i det nuværende bistandsdirektiv (direktiv nr. 77/799/EF af 19. december 1977), er et tilstrækkeligt middel
hertil. Kommissionen foreslår, at den procedure, der ifølge direktivet skal gå forud for en sådan
informationsudvekslingsaftale, indledes.
Endvidere indeholder meddelelsen en opfordring til medlemsstaterne til -
sideløbende
med ovenstående - at overveje
rammerne for "pan-europæiske pensionsinstitutter" (EIORPs). Hensigten med oprettelsen af EIORPs er, at
multinationale koncerner o.lign. skal kunne oprette én fælles pensionskasse for alle ansatte, uanset hvor de pågældende
er bosat og arbejder. EIORP’erne skal være opdelt i sektioner, der hver for sig sk rholde én medlemsstats lovgivning, og
de ansatte skal kunne overføres mellem sektionerne, alt efter hvor de bosætter sig og opnår beskæftigelse, uden at skulle
oprette nye pensionsordninger og uden at skulle overføre pensionsmidler til andre pensionsinstitutter.
Endelig indeholder meddelelsen nogle overvejelser om det forhold, at forskellighederne i medlemsstaternes
pensionsbeskatningssystemer kan medføre, at nogle pensionsopsparere udsættes for dobbelt beskatning (både ved ind-
og udbetaling), mens andre helt undgår beskat ning. Disse problemer har ikke noget med spørgsmålet om
grænseoverskridende fradragsret at gøre. Kommissionen afstår fra at konkludere og opfordrer i første omgan g
medlemsstaterne til sammen med Kommissionen at overveje, hvordan problemerne kan løses. Muligheden for
multilaterale aftaler eller EU-regler nævnes.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Det anses at være såvel i medlemsstaternes som i Unionens interesse, at mobiliteten blandt Unionens borgere og det
grænseoverskridende udbud af tjenesteydelser fremmes. Men det må ske med respekt for sammenhængen i
medlemsstaternes skattesystemer, som understreget af regeringscheferne på mødet i Stockholm.
Meddelelsen skønnes derfor at overholde nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Gældende dansk ret.
Danmark er blandt de medlemslande, der skattemæssigt behandler pensionsordninger oprettet inden for landets grænser
og pensionsordninger oprettet uden for landets grænser forskelligt.
Ved pensionsordninger oprettet inden for landets grænser er hovedreglen, at der er fradragsret eller bortseelsesret (dvs.
ret til at se helt bort fra beløbet ved opgørelsen af skattepligtig ind komst) for pensionsindbetalinger, og at der sker
beskatning enten i form af indkomstbeskatning eller i form af en særlig afgift ved udbetaling fra pensionsordningerne.
Det løbende afkast af pensionsopsparingen beskattes efter det særlige regelsæt i pensi onsafkastbeskatningsloven.
Ved siden af dette beskatningssystem eksisterer et alternativt system, hvor der ikke er fradrags ret for indbetalinger til
pensionsordningerne, hvor udbetalinger fra pensionsordningerne er fritaget for beskatning, og hvor afkast af
pensionsordningerne beskattes som (anden) kapitalind komst. Dette system anvendes dels på pensionsordninger oprettet
i udlandet, dels på pensions ordninger, der er oprettet i Danmark, men hvor ejeren har valgt beskatning efter dette
system. Som en p raktisk vigtig undtagelse findes der et særligt beskatningssystem, der er konstrueret af hensyn til
tilrejsende vandrende arbejdstagere, der påtænker et midlertidigt ophold i Dan mark. De, der opfylder betingelserne, kan
undgå afkastbeskatning i Danmark under opholdet.
Danmark har hidtil anført, at begge de ovennævnte systemer er symmetrisk opbygget, således at der
enten
sker
beskatning ved indbetaling eller ved udbetaling, og at hensynet til at sikre beskatningen af pensionsudbetalinger og
pensionsafkast tilsiger, at der ikke kan indrømmes fradragsret for indbetalinger til pensionsordninger i udlandet.
Europa-Kommissionen har allerede i 1991 taget skridt til at rejse sag mod Danmark ved EF-Domstolen med påstand om,
at den forskellige skattemæssige behandling af danske og uden landske pensionsordninger er traktatstridig.
Kommissionen har imidlertid endnu ikke anlagt en egentlig retssag.
5. Høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463433_0004.png
Meddelelsen vil blive udsendt til høring hos de relevante organisationer og myndigheder. Sammenfatning af
høringssvarene vil blive udsendt senere.
6. Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsmæssige konsekvenser.
Kommissionens papir har karakter af et diskussionsoplæg. Kommissionens udspil vil derfor ikke umiddelbart have
lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsmæssige konsekvenser.
Den ovennævnte omlægning af de danske pensionsbeskatningsregler og pensionafkastbeskat ningsregler i
overensstemmelse med Kommissionens udspil vil få vidtrækkende lovgivnings mæssige konsekvenser, mens de negative
statsfinansielle konsekvenser vil blive søgt begrænset mest muligt.
7. Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Skatteudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Meddelelsen blev bebudet i
Kommissionens direktivforslag vedrørende arbejdsmarkedsorienterede pensionskas sers aktiviteter, KOM (2000) 507,
som er omhandlet i grundnotat af 10. januar 2001.
Sagen skønnes at skulle forelægges Folketingets Europaudvalg og Folketingets Skatteudvalg til orientering.