Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1139
Offentligt
1463431_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1139)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 518 (Løbenr. 17375)
Skatteministeriet
J.nr. 12.2001-328-65
Den
Spørgsmål 204 og 205
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 204 og 205 af 19. april 2001.
(Alm. del - bilag 474).
Frode Sørensen
/Birgitte Christensen
Spørgsmål 204:
Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra Berlingske Tidende den 19.
april 2001: "EU-pres på de danske regler for beskatning af pen sioner", herunder bedes oplyst,
hvor langt man er nået i sagen, og hvordan mini steren forventer sagen udvikler sig.
Spørgsmål 205:
Ministeren bedes endvidere redegøre for sagens sammenhæng med den
forventede meddelelse fra Kommissionen om pensioner for vandrende arbejdstagere, jf.
ministerens talepapir fra samrådet den 7. februar 2001 om fiskale EU-forslag (alm. del - bilag
316).
Svar:
Jeg kan indledningsvis oplyse, at den forventede meddelelse om beskatningen af
pensionsordninger i ansættelsesforhold i det Indre Marked er blevet offent liggjort af
Kommissionen den 19. april 2001, samme dag som spørgsmålene er stillet. Kommissionen
forventes at ville præsentere meddelelsen formelt for Mini sterrådet på ECOFIN-mødet den 7.
maj 2001. Der har således ikke været nogen egentlig drøftelse af selve med delelsen på mødet i
Malmø den 20. april 2001, men så vidt jeg er orienteret, har emnet været berørt mere uformelt.
Jeg har netop tilsendt Folketingets Skatteudvalg et notat om meddelelsen, og uden
rigsministeren har sendt et enslydende notat til Folketingets Europaudvalg. For så vidt angår
meddelelsens baggrund og indhold henviser jeg til dette notat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463431_0002.png
Det er en hovedoverskrift for meddelelsen, at Kommissionen ikke stræber efter en
harmonisering af pensionsbeskatningsreglerne i medlemsstaterne. I stedet ønsker man en
koordineret tilgang til problemerne.
I meddelelsen konstaterer Kommissionen imidlertid, at et antal medlemsstater ikke har en
skattemæssig ligestilling mellem pensionsordninger oprettet i den pågælden de medlemsstat og
pensionsordninger oprettet i andre medlemsstater. Kommissio nen mener, at medlemsstaterne er
forpligtet ifølge traktaten til at ligestille pen sionsordningerne, og det tilkendegives i
meddelelsen, at Kommissionen vil tage skridt til at sikre en sådan ligestilling, om nødve ndigt
ved at inddrage EF-Domsto len.
Kommissionen kræver således ikke, at pensionsbeskatningsreglerne skal være ens i alle
medlemslandene, men den kræver, at landene hver især behandler inden- og udenlandske
pensionsordninger ens.
Med hensyn til harmonisering er der således ingen modstrid mellem Kommissio nens
udmeldinger, den danske holdning og den udtalelse fra den svenske finansmi nister, der er
refereret i Berlingske Tidende.
Med hensyn til forskelsbehandlingen af inden- og udenlandske pensionsordninger er regeringen
grundlæggende og principielt set enig med Kommissionen i, at der ikke bør være nogen
forskelsbehandling. For Danmarks vedkommende burde der principielt set være samme
fradragsret for indbetalinger til udenlandske som til indenlandske pensionsordninger.
Når der ikke er ligestilling i dag, skyldes det, at det efter regeringens opfattelse er af afgørende
betydning, at pensionsopsparerne rent faktisk kommer til at betale den skat, de skal. Det gælder
både skatten af pensionsafkast og beskatningen af udbeta linger fra pensionsordningerne. Der
bør ikke være risiko for, at staten lider prove nutab på grund af skatteunddragelse.
Der har ikke hidtil været etableret nogen rammer, inden for hvilke skattemyndighe derne i de
enkelte medlemsstater kunne sikre sig de nødvendige oplysninger for at kunne gennemføre
beskatning vedrørende pensionsordninger i andre medlemssta ter.
Det er derfor positivt, at Kommissionen i meddelelsen selv er opmærksom på, at indførelsen af
grænseoverskridende fradragsret forudsætter et udbygget system med automatisk
informationsudveksling mellem landene med det formål at hindre, at medlemsstaterne lider
provenutab på grund af skatteunddragelse.
For at gøre status over "pensionssagen" på nuværende tidspunkt, er situationen i øjeblikket den,
at Kommissionen har taget de indledende skridt til at anlægge sag mod Danmark ved EF-
Domstolen. Det skete allerede i 1991, og der har senest været korresponderet om sagen i 2000.
Der henvises til Skatteudvalgets Alm. del 1999/2000 - bilag 593 af 30. juni 2000.
Kommissionen er endnu ikke fremkommet med en såkaldt "begrundet udtalelse", som er det
sids te tiltag fra Kommissionens side forud for et sagsanlæg.
Fra dansk side er det hidtil gjort gældende, at den forskelsbehandling, der finder sted mellem
danske og udenlandske pensionsordninger med hensyn til fradragsret ten, som udgangspunkt er
traktatstridig, men dog berettiget på grund af hensynet til sammenhængen i det danske
skattesystem. Rent juridisk er der ikke grundlag for at ændre dette standpunkt, og da slet ikke på
grund af fremkomsten af Kommissio nens meddelelse, som indeholder Kommissionens udlæg
ning af EU-retten. At den kommende modpart i en eventuel retssag udlægger retsgrundlaget
anderledes, end man selv gør, kan jo ikke komme som en overraskelse. Derfor vil regeringen
indtil videre fastholde de nuværende pensionsbeskatningsregler.
Udlægningen af juraen ændrer imidlertid ikke ved, at det ville være hensigtsmæs sigt at fjerne
forskelsbehandlingen for derigennem at fremme mobiliteten i Unio nen - som nævnt forudsat at
dette kan gøres uden et voldsomt provenutab pga. skatteunddragelse.
Kommissionens meddelelse er ud fra den synsvinkel interessant, fordi den anviser en mulig vej
til at undgå et sådant provenutab. Regeringen mener, at Danmark bør gå aktivt og positivt ind i
de kommende politiske drøftelser i unionsregi om Kom missionens meddelelse og om
mulighederne for at indføre et effektivt informa tionsudvekslingssystem. Endemålet for disse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463431_0003.png
drøftelser bør fra dansk side være at tilvejebringe et grundlag for, at de danske skatteregler kan
ændres, således at der indføres fradragsret for indbetalinger til udenlandske pensionsordninger.
En sådan ændring af den danske lovgivning ville betyde, at det ikke ville tjene noget formål for
Kommissionen at videreføre en retssag mod Danmark ved EF- domstolen.