Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 114
Offentligt
1464413_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 114)
traktatændringer
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets
Europaudvalg og deres stedfortrædere
Bilag Journalnummer Kontor
1 400.C.2-0 EU-sekr. 25. oktober 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges i forbindelse med regerings-konferencen en note fra
formandskabet vedr. udvidet anvendelse af kvalificeret flertal, CONFER 4784/00.
Fransk version er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 23. oktober 2000.
KONFERENCEN
MELLEM REPRÆSENTANTERNE FOR
MEDLEMSSTATERNES REGERINGER Bruxelles, den 18. oktober 2000 (20.10)
(OR. fr)
CONFER 4784/00
LIMITE
NOTE FRA FORMANDSKABET
Vedr.: RK 2000
{{SPA}} Udvidet anvendelse af kvalificeret flertal
På baggrund af de seneste drøftelser følger hermed til delegationerne artiklerne vedrørende:
{{SPA}} bekæmpelse af forskelsbehandling (artikel 13 i TEF)
{{SPA}} arbejdsmarkeds- og socialpolitik (artikel 42, 137 og 144)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464413_0002.png
{{SPA}} skatter og afgifter (artikel 93 i TEF)
{{SPA}} økonomisk og social samhørighed (artikel 159 og 161 i TEF)
{{SPA}} miljø (artikel 175, stk. 2, i TEF).
Formandskabet vil vende tilbage til artikel 67 og 133 på næste møde i repræsentantgruppen.
________________________
FORANSTALTNINGER MOD FORSKELSBEHANDLING
ARTIKEL 13 I TEF
VALGMULIGHED 1
Med forbehold af denne traktats øvrige bestemmelser og inden for rammerne af de beføjelser, som traktaten tillægger
Fællesskabet, kan Rådet [efter fremgangsmåden i artikel 251] [med kvali-ficeret flertal på forslag af Kommissionen og
efter høring af Europa-Parlamentet] træffe hen-sigtsmæssi-ge foranstaltninger til at bekæmpe forskelsbehandling på
grund af køn, race eller etnisk oprindelse, religion eller tro, handicap, alde r eller seksuel orientering.
VALGMULIGHED 2
1. Med forbehold af denne traktats øvrige bestemmelser og inden for rammerne af de beføjel-ser, som traktaten tillægger
Fællesskabet, kan Rådet med enstemmighed på forslag af Kommis-sionen og efter høring af Europa-Parlamentet træffe
hensigtsmæssige foranstaltnin-ger til at bekæmpe forskelsbehandling på grund af køn, race eller etnisk oprindelse,
religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering.
2. Uanset stk. 1 kan Rådet efter fremgangsmåden i artikel 251 vedtage tilskyndelsesfor-an-staltninger på Fællesskabsplan
for at støtte medlemsstaternes indsats med henblik på at bidrage til opfyldelsen af målene i denne artikel, men uden at
der er tale om no-gen form for harmonisering af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser.
FORANSTALTNINGER VEDRØRENDE SOCIAL TRYGHED, DER ER
NØDVENDIGE FOR AT GENNEMFØRE FRI BEVÆGELIGHED
Overskriften for afsnit III, kapitel 1, ændres således:
Arbejdstagere og hermed ligestillede personer.
ARTIKEL 42 I TEF
1. Rådet vedtager efter fremgangsmåden i artikel 251 og efter høring af Det Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget de foranstaltninger til samordning af de nationale lov-givninger vedrørende social tryg-hed, der er
nødvendige for at gennemføre fri bevæge-lighed for lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende, [der er
statsborgere i med-lemsstater-ne], især ved at indføre en ordning, som gør det muligt at sikre disse arbejdstage-re samt
deres ydelsesberettigede pårørende:
a) sammenlægning af alle tidsrum, der i de forskellige nationale lovgivninger tages i be-tragtning med henblik på at
indrømme og opretholde retten til ydelser og på bereg-ning af disse
b) betaling af ydelser til personer, der bor inden for medlemsstaternes områder.
[Stykke udgår].
2. Rådet kan efter fremgangsmåden i artikel 251 og efter høring af Det Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget på grundlag af de principper, som er opstillet i stk. 1, vedtage de foranstaltninger vedrørende social
tryghed, der er nødvendige for, at dis-se ordninger også kan anvendes på andre [statsborgere fra medlemsstaterne]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464413_0003.png
[personer] end de i stk. 1 omhandlede personer, navnlig studerende og pensionister, for så vidt disse fora nstaltninger
ikke bringer den økonomiske balance i medlemsstaternes sociale sik-ringsordninger i væsentlig fare.
SOCIALE BESTEMMELSER
ARTIKEL 137 I TEF
1. Med henblik på at virkeliggøre de i artikel 136 fastlagte mål støtter og supplerer Fællesska-bet medlemsstaternes
indsats på følgende områder:
a) forbedring af især arbejdsmiljøet for at beskytte arbejdstagernes sikkerhed og sund-hed
b) arbejdsvilkårene
c) arbejdstagernes sociale sikring og sociale beskyttelse
d) arbejdstagernes beskyttelse ved ophævelse af en arbejdskontrakt
e) information og høring af arbejdstagerne
f) medbestemmelse
g) repræsentation af og kollektivt forsvar for arbejdstagernes og arbejdsgivernes inte-resser
h) beskæftigelsesvilkår for tredjelandsstatsborgere, der lovligt opholder sig på Fællesska-bets område
i) integration af personer, der er udstødt fra arbejdsmarkedet, jf. dog artikel 150
j) lige muligheder for mænd og kvinder på arbejdsmarkedet og ligebehandling i arbej-det
k) finansielle bidrag til beskæftigelsesfremme og jobskabelse, uden at dette dog berører be-stemmelserne vedrørende
Socialfonden
l) bekæmpelse af social udstødelse
m) udvikling og forbedring af den sociale beskyttelse.
2. Med henblik herpå og med forbehold af stk. 3 kan Rådet efter fremgangsmåden i artikel 251 og efter høring af Det
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget:
? ved udstedelse af direktiver vedtage minimumsforskrifter, der skal gennemføres gradvis under hensyn til de vilkår og
tekniske bestemmelser, der gælder i hver af medlemssta-terne. I disse direktiver skal det undgås at pålægge
administrative, finansielle og retlige byrder af en sådan art, at de hæmmer oprettelse og udvikling af små og mellemstore
virksomheder;
? på de i stk. 1, litra l) og m), nævnte områder vedtage foranstaltninger til fremme af samarbejdet mellem
medlemsstaterne gennem initiativer, der tager sigte på at opnå stør-re viden, udvikle udvekslingen af information og
gode erfaringer, fremme nytænk-ning og vurdere erfaringerne, men uden at der er tale om nogen form for harmonise-ring
af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser.
3. Uanset stk. 2, første led, træffer Rådet på de i stk. 1, litra c), d) og h), nævnte områder afgørelse med enstemmighed på
forslag af Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget.
4. En medlemsstat kan overlade det til arbejdsmarkedets parter, efter en fælles anmodning fra disse, at gennemføre
direktiver, der er udstedt i henhold til stk. 2 og 3.
I så tilfælde sikrer den sig, at arbejdsmarkedets parter senest på den dato, hvor et direktiv skal være gennemført i
overensstemmelse med artikel 249, har indført de nødvendige be-stemmel-ser ad aftalemæssig vej, idet den skal træffe
de nødvendige foranstaltninger for på et hvilket som helst tidspunkt at være i stand til at sikre de resultater, der er
foreskrevet i det pågælden-de direktiv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464413_0004.png
5. Bestemmelserne i denne artikel gælder ikke for lønforhold, organisationsret, strejkeret eller ret til lockout. De berører
ikke medlemsstaternes mulighed for at fastlægge de grund-læg-gende principper i deres sociale sikringsordning eller
opretholde eller indføre stren-gere beskyttelsesforanstaltninger, når de er forenelige med denne traktat.
Erklæring til optagelse i konferencens slutakt
Der er enighed om, at udgifter afholdt i henhold til artikel 137 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab
falder ind under udgiftsområde 3 i de finansielle overslag.
RETSGRUNDLAG FOR NEDSÆTTELSEN AF ET UDVALG FOR SOCIAL BESKYT-TELSE
Formandskabet ønsker at høre konferencens mening om følgende bestemmelse:
NY ARTIKEL 144 I TEF
Rådet nedsætter efter høring af Europa-Parlamentet et udvalg for social beskyttelse af råd-gi-vende karakter, som skal
fremme samarbejdet mellem medlemsstaterne og med Kommis-sio-nen om politikkerne vedrørende social beskyttelse.
Udvalget har til opgave:
? at overvåge den sociale situation og udviklingen i politikkerne vedrørende social beskyt-telse i medlemsstaterne og
Fællesskabet
? at fremme udvekslingen af oplysninger, erfaringer og god praksis mellem medlemssta-terne og med Kommissionen
? med forbehold af artikel 207 at udarbejde rapporter, afgive udtalelser eller påtage sig andet arbejde inden for sit
kompetenceområde på Rådets eller Kommissionens anmod-ning eller på eget initiativ.
Udvalget samarbejder i det omfang, det er hensigtsmæssigt, med andre relevante organer og udvalg vedrørende sociale
forhold samt økonomisk politik.
Udvalget etablerer under opfyldelsen af sit mandat hensigtsmæssige kontakter med arbejds-markedets parter.
Hver medlemsstat og Kommissionen udpeger to medlemmer af udvalget.
FISKALE BESTEMMELSER
ARTIKEL 93 I TEF
1. Rådet, der træffer afgørelse med enstemmighed på forslag af Kom-missionen og efter høring af Europa-Parlamentet
og Det Økonomi-ske og Sociale Udvalg, vedtager
? bestemmelser om harmonisering af medlemsstaternes love og administrative bestem-melser vedrørende
omsætningsafgifter, punktafgifter og andre indirekte skatter;
? bestemmelser om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstater-nes love og administrati-ve bestemmelser om indirekte skat-
ter;
i det omfang disse bestemmelser er nødvendige for at sikre det indre markeds oprettelse og funktion.
2. Uanset stk. 1, og uden at stk. 5 herved anfægtes, vedtager Rådet [med kvalificeret flertal på forslag af Kommissionen
og efter høring af Europa-Parlamentet] [efter fremgangs-måden i artikel 251 og efter høring af Det Økonomiske og
Sociale Udvalg]:
? foranstaltninger til teknisk ajourføring, der udelukkende har til formål at forenkle gældende fællesskabsregler vedrø-
rende omsætningsafgifter, punktafgifter og andre indirekte skatter eller sikre, at disse regler anvendes på ensartet, enkel
og gennemsigtig vis;
? foranstaltninger vedrørende indirekte skatter, der udeluk-kende har til formål at forebygge svig og skatteunddragelse
samt at forhindre omgåelse af gældende bestemmelser.
3. De foranstaltninger, der nævnes i stk. 2, kan ikke direkte eller indirekte berøre:
? for så vidt angår omsætningsafgiften, regler vedrørende be-stemmelse af det sted, hvor transaktionerne finder sted, om-
fordeling af afgiftsindtægter mellem med-lemsstaterne og fastlæggelse af satser;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464413_0005.png
? for så vidt angår punktafgifter og andre indirekte skatter, regler vedrørende beskatningsstedet, beregningsgrundlaget
eller fastlæggelsen af satser.
4. Rådet vedtager [efter fremgangsmåden i artikel 251 og efter høring af Det Økonomiske og Sociale Udvalg] [med
kvalificeret flertal på forslag af Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale
Udvalg] de bestemmelser, der er nød-vendige for gensidig bistand, udveksling af oplysninger og sam-arbejde mellem
skatte-myndighederne i Fællesskabet med særligt henblik på bekæmpelse af svig og skatt e-unddragelse samt med
henblik på inddrivelse af fiskale fordringer.
[5. Uanset stk. 1 og stk. 3, andet led, kan Rådet efter fremgangsmåden i artikel 251 og efter høring af Det Økonomiske
og Sociale Udvalg vedtage foranstaltninger, der berører flere medlemsstaters område, og hvis hovedformål er
miljøbeskyttelse.]
ARTIKEL 94 I TEF
Udgår
PROTOKOL, DER SKAL KNYTTES SOM BILAG TIL TEF
De Høje Kontraherende Parter
er blevet enige om følgende bestemmelser, der knyttes som bilag til traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab.
Artikel 93, stk. 2, finder anvendelse på følgende områder:
? For så vidt angår omsætningsafgiften:
{{SPA}} tilbagebetalingsproceduren/fradragsretten
{{SPA}} bestemmelse af den betalingspligtige
{{SPA}} fastlæggelse af fælles begreber
{{SPA}} beskatningsprocedurer (f.eks. anvendelse af elektronisk fakturering)
{{SPA}} forenklingsforanstaltninger (f.eks. artikel 26 i sjette momsdirektiv)
? For så vidt angår punktafgifterne:
{{SPA}} punktafgiftsstrukturen
{{SPA}} fastlæggelse af fælles begreber
{{SPA}} fritagelser (f.eks. i medfør af artikel 8, stk. 4, i direktiv 92/81/EØF, hvis særlige politiske hensyn taler herfor).
SÆRLIGE AKTIONER MED HENBLIK PÅ DEN ØKONOMISKE OG SOCIALE SAM-HØRIGHED UD OVER
STRUKTURFONDENE
ARTIKEL 159, STK. 3, I TEF
Stk. 1 og 2 uændret.
Hvis det viser sig nødvendigt med særlige aktioner ud over fondene og med forbehold af de foran-staltninger, der træffes
som led i Fællesskabets øvrige politikker, kan disse aktioner vedtages af Rådet [efter fremgangs-måden i artikel 251]
[med kvalificeret flertal på forslag af Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet] og efter høring af Det
Økonomi-ske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget.
REGLER FOR STRUKTURFONDENE OG SAMHØRIGHEDSFONDEN
ARTIKEL 161 I TEF
Med forbehold af artikel 162 definerer Rådet efter fremgangsmåden i artikel 251 og efter høring af Det Økonomiske og
Sociale Udvalg og Re-gionsudvalget strukturfondenes opgaver, hovedmål og indretning, hvilket kan medføre en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464413_0006.png
sammenlægning af fondene. Rådet fastsætter også efter samme fremgangsmåde de almindelige regler, der skal gælde for
fondene, samt de nødvendige bestemmel-ser for at sikre disses effektivitet og sam-ord ningen mellem fondene indbyrdes
og med andre eksiste-rende finansiel-le instrumenter.
En Samhørighedsfond, der er oprettet af Rådet efter samme fremgangsmå-de, yder finansielle bidrag til projekter inden
for miljø og transeuropæiske net på transportinfrastrukturområdet.
TYDELIGGØRELSE AF, HVILKE MILJØBESTEMMELSER
DER ER OMFATTET AF ENSTEMMIGHED
ARTIKEL 175, STK. 2, I TEF
2. Uanset den i stk. 1 nævnte fremgangsmåde for beslutningstagning og med forbehold af arti-kel 95 vedtager Rådet med
enstemmighed på forslag af Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg
og Regionsudvalget foranstaltnin-ger, der i væsentlig grad berører:
{{SPA}} fysisk planlægning;
? forvaltning af de kvantitative aspekter af vandressourcerne;
? arealanvendelse, bortset fra affaldshåndtering [sætningsled ud-går];
? en medlemsstats valg mellem forskellige energikilder og den generelle sammensætning af dens energiforsyning.
Rådet kan på betingelserne i det foregående afsnit fastlægge de i dette stykke nævnte spørgs-mål, om hvilke der skal
træffes afgørelse med kvalificeret flertal.
________________________