Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1140
Offentligt
1463430_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1140)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 517 (Løbenr. 17373)
Skatteministeriet
J.nr. 10 01-318-346
Den
Spørgsmål 207 - 208
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 207 - 208 af 20. april 2001.
(Alm. del - bilag 481).
Frode Sørensen
/Ivar Nordland
Spørgsmål 207:
Ministerens bedes redegøre nærmere for indholdet og betydningen af
ECOFIN-rådets konklusioner den 2. marts 2001, hvorefter grandfather-klausulen i forbindelse
med det kommende direktiv om beskatning af renteindtægter vil blive underlagt en række
betingelser vedrørende udstedelse af obligationer, herunder om konklusionernes sammenhæng
med ECOFIN-rådets konklusioner af 26. - 27. november 2000 (ECOFIN-r&arin g;dets
konklusioner af 2. marts 2001 er omdelt, jf. alm. del - bilag 447).
Svar:
Direktivet om beskatning af renteindtægter skal sikre beskatningen af indtægter, som en
person, der er hjemmehørende i et EU-land, opnår ved opsparing i et andet land.
På ECOFIN-rådet den 18. - 19. juni 2000 vedtog EU-landene nogle konklusioner om
direktivforslaget. På lang sigt skal beskatningen sikres ved indsamling og udveksling af
oplysninger mellem EU-landenes skattemyndigheder. EU-lande kan dog vælge at sikre
beskatningen ved opkrævning af kildeskat i en overgangsperiode på 7 år efter vedtagelsen af
direktivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463430_0002.png
Imidlertid er nogle obligationer forsynet med klausuler om virkningen af ny kilde skat på renter.
Klausulerne medfører typisk, at ejeren af obligationen kan kræve kompensation fra udstederen
for virkningen af ny kildeskat, og at udstederen i så fald kan indløse hele obligationsserien før
det fastsatte tidspunkt.
På ECOFIN-rådet den 26. - 27. november 2000 besluttede EU-landene en grandfather-klausul
for at undgå, at indførelsen af kildeskat kan medføre omfatten de usikkerhed med indløsning af
obligationer. Bedstefar-klausulen medfører, at i den periode, hvor EU-lande kan opkræve
kildeskat, skal direktivet ikke gælde for obligationer, der har tilknytning til emissioner, hvis
prospekter er påtegnet af den kompetente myndighed inden de n 1. marts 2001, eller - hvis der
ikke foreligger prospekter - emissioner, som er foretaget inden samme dato.
ECOFIN-rådets konklusioner af 2. marts 2001 uddyber denne bedstefar-klausul, for så vidt
angår virkningerne for yderligere emission af en obligationsserie (såkaldte taps), dvs. en gradvis
opbygning af udestående i én obligationsserie med henblik på at sikre forudsætningerne for stor
omsætning i de enkelte obligationsserier. Konklusioner af 2. marts 2001 går ud på følgende:
Hvis den første udstedelse af obligationer fandt sted den 1. marts 2001 eller deref ter, anvendes
direktivet, med mindre det oprindelige prospekt var påtegnet af den kompetente myndighed
inden denne dato.
Det bemærkes, at der på dette punkt er en fejl i den danske udgave af ECOFIN- rådets
konklusioner af 2. marts 2001, som Danmark har anmodet om at få rettet.
Hvis den første udstedelse af obligationer fandt sted inden 1. marts 2001 eller det oprindelige
prospekt var påtegnet af den kompetente myndighed inden denne dato, anvendes direktivet ikke
i overgangsperioden, såfremt den sidste løbende emission finder sted inden 1. marts 2002.
Hvis den første udstedelse af obligationer fandt sted inden 1. marts 2001 eller det oprindelige
prospekt var påtegnet af den kompetente myndighed inden denne dato, og der foretages
yderligere emission den 1. marts 2002 eller derefter, afhænger virkningen af, om der er tale om
statsobligationer eller andre obligationer.
Yderligere emission den 1. marts 2002 eller senere af en statsobligation eller en beslægtet enhed
medfører, at hele udstedelsen (dvs. den oprindelige udstedelse og alle løbende emissioner)
bliver omfattet af direktivet. Men EU-landene og deres enheder vil give tilsagn om, at de ikke
vil indfri eller tilbagekalde sådanne udstedel ser af skattemæssige grunde.
Yderligere emission den 1. marts 2002 eller senere af en erhvervsobligation eller en obligation,
der ikke er omfattet af foregående afsnit, medfører, at en sådan yder ligere emission er omfattet
af direktivet, hvorimod den oprindelige udstedelse og de emissioner, der fandt sted inden 1.
marts 2002, fortsat er omfattet af bedstefar- klausulen.
Spørgsmål 208:
Ministeren bedes endvidere oplyse, hvilken holdning den danske regering har
haft til ECOFIN-rådets konklusioner, samt hvilken betydning konklu sionerne kan forventes at
få for den videre behandling af direktivforslaget om beskatning af renteindtægter og
skattepakken som helhed.
Svar:
Danmark er interesseret i gennemførelsen af skattepakken som helhed og herunder
direktivet om beskatning af renteindtægter.
Ud fra dette hensyn har Danmark støttet forslaget om bedstefar-klausulen, som vedtaget på
ECOFIN den 26. - 27. november 2000 og som præciseret i ECOFIN- rådets konklusioner af 2.
marts 2001.
Konklusionerne har bidraget til at løse problemer med gennemførelsen af rentebe
skatningsdirektivet, og de har dermed bidraget til gennemførelsen af skattepakken.