Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1157
Offentligt
1463413_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1157)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
Bilag
1
Journalnummer Kontor
400.C.2-0
EU-sekr.
7. maj 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Skatteministeriets grundnotat vedrørende
Kommissionens direktivforslag om ændring af Rådets direktiv 92/79/EØF, direktiv 92/80/EØF og direktiv
95/59/EF for så vidt angår punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak.
6. kontorJ. nr. 6.2001-249-43
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende Kommissionens direktivforslag om ændring af
Rådets direktiv 92/79/EØF, direktiv 92/80/EØF og direktiv 95/59/EF for så vidt angår
punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463413_0002.png
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Rådets direktiv 92/79/EØF, 92/80/EØF og 95/59/EF for så vidt angår
punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak. Forslaget er bl.a. begrundet i et ønske om en større
tilnærmelse af tobaksafgifterne. Kommissionens forslag indeholder en ændring af minimumssatsen for cigaretter,
således at den samlede minimumspunktafgift fastsættes til 57 pct. af details algsprisen incl. alle afgifter og 70 EUR pr.
1.000 stk. cigaretter i den mest efterspurgte prisklasse. Herudover indebærer forslaget en forhøjelse af minimumssatsen
for cigarer eller cigarillos fra 5 pct. af detailsalgsprisen incl. alle afgifter eller 7 EUR pr. 1.000 stk. eller pr. kg til 5 pct.
af detailsalgsprisen incl. alle afgifter eller 11 EUR pr. 1.000 stk. eller pr. kg. For finskåren tobak til rulning af cigaretter
foreslås en forhøjelse af detailsalgspri sen fra 30 pct. eller 20 EUR pr. kg til 36 pct. eller 31 EUR pr. kg. For anden
røgtobak foreslås alene minimumsbeløbet ændret fra 15 EUR til 20 EUR pr. kg. Endelig foreslår Kommissionen, at
punktafgiftsstrukturen og - satserne skal gennemgås hvert fjerde år i stedet for som nu hvert tredje år, og at den
specifikke mimimumssats for anden tobak end cigaretter justeres i forhold til inflationen fra 1. januar 2003.
1. Baggrund og indhold
Direktivforslaget har sit udgangspunkt i de overvejelser, som Kommissionen har gjort sig under udarbejdelsen af den
samtidig fremsendte rapport af den 14. marts 2001 fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om
punktafgiftsstrukturen og -satserne for cigaretter og andre former for forarbejdede tobaksvarer.
I rapporten giver Kommissionen en kortfattet beskrivelse af EU´s gældende punktafgiftsordning, som
trådte i kraft 1. januar 1993, og senere er undergået en række mindre ændringer i 1999. Ordningen
omfatter bestemmelser om fælles afgiftsstrukturer i medlemsstaterne og et system med
minimumssatser for forarbejdet tobak og harmoniserede procedurer for oplægning og omsætning af
goder, der pålægges punktafgifter.
Ifølge den gældende ordning skal der i de punktafgifter, der opkræves af medlemsstaterne for
cigaretter, indgå et proportionalt (værdibaseret) element, der beregnes på grundlag af den højeste
detailsalgspris, og et specifikt element (pr. vareenhed). De to elementer skal tilsammen udgøre mindst
57 pct. af detailsalgsprisen incl. alle afgifter for cigaretter i den mest efterspurgte prisklasse.
For cigarer og cigarillos, finskåren tobak til rulning af cigaretter og anden røgtobak gælder, at
medlemsstaterne enten kan anvende en proportional punktafgift, der beregnes ud fra de højeste
detailsalgspriser, eller en specifik punktafgift, eller en blanding heraf, blot visse nærmere fastlagte
grænser overholdes.
I rapporten henledes opmærksomheden på, at der i direktiverne om tilnærmelse af satserne er fastsat
en forpligtelse til hvert tredje år at foretage en gennemgang af punktafgiftstrukturen og -satserne.
Kommissionen henviser derfor til sine tidligere rapporter fra henholdsvis 1995 og 1998.
Rapporten indeholder en detaljeret gennemgang af de gældende bestemmelser ud fra følgende
indfaldsvinkler: Det indre markeds tilfredsstillende funktion, punktafgiftssatsernes realværdi og
traktatens bredere målsætning.
En analyse af udviklingen i priserne og punktafgiftssatserne for tobaksvarer i EU viser, at der stadig er
betydelige forskelle mellem medlemsstaterne. For at opnå større tilnærmelse af afgiftsniveauerne
mellem medlemsstaterne undersøges det derfor i rapporten, hvilke virkninger eventuelle ændringer i
de eksisterende regler, men dog ikke i hovedelementerne af regelværket, ville få. Kommissionen
mener desuden, at konkurrerende tobaksvarer må beskattes ens, medmindre de har et særligt
kendetegn, der gør det berettiget at anvende forskellige satser. Med hensyn til punktafgifternes
realværdi, mener Kommissionen, at det må sikres, at de specifikke minimumsbeløb følger
inflationsudviklingen. Endelig finder Kommissionen, at der under hensynstagen til traktatens bredere
målsætninger må udvises særlig opmærksomhed over for sundhedsbeskyttelsesaspekterne og
forholdet mellem såda n beskyttelse og varernes pris.
Som resultat af sin gennemgang af punktafgiftsstrukturen og -satserne konkluderer Kommissionen, at
- der bør indføres et fast minimumsbeløb udtrykt i euro foruden det eksisterende minimumsprocentsatskrav for
punktafgiftsincidensen
- medlemsstaterne bør have større fleksibilitet til at opkræve en minimumspunktafgift på cigaretter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463413_0003.png
- definitionen af cigarer bør ændres
- det er nødvendigt med en gradvis tilpasning af minimumssatserne for finskåren tobak til rulning af cigaretter.
Ved Kommissionens direktivforslag foreslås visse bestemmelser i direktiv 92/79/EØF om indbyrdes tilnærmelse af
cigaretafgifterne
ændret.
Med henblik på at sikre større konvergens i afgiftsbyrden inden for EU og et minimumsniveau for punktafgifter på
cigaretter i alle medlemsstater
foreslår Kommissionen
således, at der indføres et fast minimumsbeløb udtrykt i euro
foruden minimumspunktafgiftsincidensen på 57 pct. af detailsalgsprisen for cigaretter i den mest efterspurgte prisklasse.
Dette indebærer, at minimumsincidensen af punktafgifter i medlemsstaterne vil skulle opfylde to krav:
den skal udgøre
57 pct. af detailprisen incl. alle afgifter og mindst 70 EUR pr. 1.000 cigaretter
for cigaretter i den mest efterspurgte
prisklasse. Kommissionen mener, at et sådant fast minimumsbeløb i betydelig grad vil mindske tilskyndelsen til
smugling ved at sætte en nedre grænse for punktafgifterne. Efter de gældende regler k an medlemsstater, hvori der
sælges billige cigaretter, opfylde 57 pct.-reglen, selvom deres incidens af den samlede punktafgift udtrykt i euro er meget
lav.
57-pct.-reglen og det faste beløb skal overholdes for den mest efterspurgte prisklasse, og det afgiftsniveau, der således
fastsættes, anvendes derefter på alle cigaretkategorier.
Kommissionens mål om at opnå større indbyrdes tilnærmelse af punktafgiftsbyrden på cigaretter nødvendiggør, at der
indføres en undtagelsesklausul for at sikre, at medlemsstater med højere afgifter ikke bliver nødt til hele tiden at forhøje
punktafgifterne for at opfylde 57 pct.-reglen. Medlemsstater, der anvender en effektiv punktafgiftsbyrde på mindst 100
EUR pr. 1.000 stk. cigaretter i den mest efterspurgte p risklasse, vil derfor ikke skulle iagttage 57 pct.-reglen.
Kommissionen foreslår
endvidere, at der skal ske en gennemgang af punktafgiftsstrukturen og -satserne hvert fjerde år i
stedet for hvert tredje år ud fra det synspunkt, at 3 år er for kort tid til en tilbundsgående undersøgelse.
Ved Kommissionens forslag sker der yderligere en gradvis tilnærmelse af minimumssatserne for fintskåren tobak til
rulning af cigaretter til minimumssatsen på de 57 pct. for cigaretter, og dels en tilpasning af minimumssatsen i euro for
anden tobak end cigaretter i overensstemmelse med inflationen. Kommissionen begrunder denne del af forslaget med, at
de store afgiftssatsforskelle for finskåren tobak kombineret med store prisforskelle før beskatning tilskynd er til smugling
og giver anledning til konkurrencemæssige fordrejninger på det indre marked.
Forslaget indebærer en forhøjelse af minimumsincidensen for finskåren tobak fra 30 til 39 pct. Herved opnås en ny
specifik minimumsafgift på 33 EUR. Kommissionen foreslår en etapevis forhøjelse af hensyn til medlemsstater, der ikke
for nuværende opretholder et sådant forhold mellem satserne for cigaretter og finskåren tobak, eller som fastsætter deres
satser på et meget lavt niveau.
Kommissionen forslår
derfor følgende etapevise forhøjelse for
finskåren tobak
fra nu af og frem til 2004:
- 1. januar 2001: 30 pct. af detailsalgsprisen incl. alle afgifter eller 25 EUR pr. kg.
- 1. januar 2002: 33 pct. af detailsalgsprisen incl. alle afgifter eller 28 EUR pr. kg.
- 1. januar 2003: 36 pct. af detailsalgsprisen incl. alle afgifter eller 30 EUR pr. kg.
- 1. januar 2004: 39 pct. af detailsalgsprisen incl. alle afgifter eller 33 EUR pr. kg.
For
anden tobak
end cigaretter foreslås det også, at det specifikke minimumsbeløb i euro justeres i forhold til inflationen
fra og med den 1. januar 2003.
Som følge af Kommissionens forslag om fireårige perioder mellem gennemgangene forhøjes de specifikke satser i
forhold til inflationen fra 1. januar 2001 til 31. december 2002 med en samlet rate på 3,8 pct. for hele perioden (ca. 1,9
pct. pr. år iflg. Eurostat data).
Den samlede inflationsrate indebærer følgende specifikke minimumssatser afrundet til hele tal:
- cigarer og cigarillos: 11 EUR pr. 1. januar 2003
- finskåren tobak til rulning af cigaretter:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463413_0004.png
- pr. 1. januar 2003: 31 EUR
- pr. 1. januar 2004: 34 EUR
- anden røgtobak: 20 EUR pr. 1. januar 2003.
Herudover
foreslår
Kommissionen, at definitionen for cigarer og cigarillos ændres for at sikre en rimelig beskatning af
et produkt, der på det seneste er blevet meget populært, og som - bortset fra farven og et indhold af skåren tobak i stedet
for reven - i realiteten kan betragtes som en cigaret eller cigarerstatning
Endelig
foreslår
Kommissionen, at medlemsstaterne får lov til at opkræve en minimumspunktafgift på cigaretter,
såfremt det pågældende beløb ikke overstiger den punktafgift, der opkræves for cigaretter i den mest efterspurgte
prisklasse. Herved får medlemsstater, der ønsker at opkræve en minimumsafgift, større fleksibilitet.
2. Gældende dansk ret
Afgiften af cigaretter og røgtobak fremgår af lov om tobaksafgifter. Loven omfatter tillige cigarer, cerutter og cigarillos.
Loven er tilpasset EU´s bestemmelser i tobaksdirektivet, idet afgiften er en af de punktafgifter, der er
afgiftsharmoniseret.
For cigaretter udgør afgiften 60,68 øre pr. stk. med tillæg af 21,22 pct. af detailprisen incl. tobaksafgift og moms eller i
alt 93 øre pr. cigaret. For groft- og fintskåret røgtobak udgør afgiften henholdsvis 402,50 kr. pr. kg og 452,50 kr. pr. kg,
medens afgiften for cigarer, cerutter og cigarillos udgør 19,8 øre pr. stk. med tillæg af 10 pct. af detailprisen inkl.
tobaksafgift og moms.
Den danske tobaksafgift opfylder de krav, der er fastsat i fællesskabsretten, herunder de gældende minimumsafgifter,
som pr. 1. januar 2001 udgør følgende:
- for cigaretter: en samlet minimumspunktafgift (specifik afgift + værdiafgift uden moms), som fastsættes til 57 pct. af
detailsalgsprisen, incl. alle afgifter for cigaretter i den mest efterspurgte klasse,
- for cigarer og cigarillos: 5 pct. af detailsalgsprisen incl. alle afgifter eller 10 EUR pr. 1.000 stk. eller pr. kg,
- for finskåren røgtobak til rulning af cigaretter: 30 pct. af detailsalgsprisen incl. alle afgifter eller 25 EUR pr. kg,
- for anden røgtobak: 20 pct. af detailsalgsprisen inkl. alle afgifter eller 19 EUR pr. kg.
Som det fremgår af ovennævnte opregning, har man fra dansk side valgt at benytte den mulighed, som direktivet giver
medlemsstaterne mulighed for inden for de tre sidstnævnte kategorier at vælge en ren specifik afgift.
3. Høring
Kommissionen har i overensstemmelse med proceduren i Rådets direktiv 92/79/EØF, direktiv 92/80/EØF og direktiv
95/59/EF for så vidt angår punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak udarbejdet en rapport til Rådet og
Europa-Parlamentet om punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak. Tillige med rapporten har
Kommissionen til medlemsstaterne fremsendt forslag til rådsdirektiv om ændring af de nævnte dir ektiver.
Skatteministeriet har forelagt forslaget for Tobaksindustrien, som i den forbindelse har udtalt, at forslaget ikke ses at
have nogen konsekvenser for de danske afgifter for de forskellige tobaksprodukter. Kommissionens forslag forelægges
for Specialudvalget for Skatter og Afgifter og for Folketingets Europaudvalg.
4. Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundøkonomiske konsekvenser
Direktivforslaget kræver ikke lovændringer, ligesom forslagt ikke skønnes at få statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
5. Tidligere forlæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463413_0005.png