Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1160
Offentligt
1463410_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1160)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
7. maj 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Skatteministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 134
og 135 (Skatteudvalget, alm. del – bilag 346) af 28. februar 2001.
Skatteministeriet
J.nr. 2001-218-89
Den
Spørgsmål 134
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 134 og 135 af 28. februar 2001.
(Alm. del - bilag 346).
Frode Sørensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463410_0002.png
/K. Aasberg Karlsen
Spørgsmål 134:
I Skatteministeriets statusnotat af 24. januar 2001, jf. alm. del - bilag 259 er vedrørende Kommissionens dobbeltforslag om
harmonisering af fradragsregler og ændrede regler for tilbagebetaling af moms, der er betalt i andre lande KOM(1998) 377,
oplyst, at forslaget har været drøftet ved flere møder på embedsmandsplan, men at der ikke umiddelbart er udsigt til enighed.
Ministeren bedes redegøre for hvilke forhold, der er uenighed om, herunder hvilke løsningsforslag, der diskuteres/overvejes
samt eventuelt i fortrolig form - regeringens holdning hertil.
Svar:
Indholdet af de 2 forslag i Kommissionens dobbeltforslag:
Momsfradragsretten er baseret på 6. momsdirektiv og betyder, at alle erhvervsmæssige udgifter i princippet giver adgang til
momsfradrag. Ved vedtagelsen af 6. momsdirektiv kunne medlemslandene imidlertid ikke blive enige om, hvorvidt denne
generelle regel også omfattede udgifter til personbiler og restaurationsbesøg m.v. Der blev derfor i art 17, stk. 6, indført en
såkaldt standstil-ordning, hvorefter medlemslandene kunne fortsætte deres gældende praksis. Det har gennem årene forgæves
været forsøgt at harmonisere dette område ved det såkaldte 12. momsdirektiv, som dog til sidst blev trukket tilbage af
Kommissionen.
De danske regler på området er forholdsvis restriktive i forhold til andre EU-lande. For restaurations- og hotelydelser kan der
således kun fratrækkes 25% af momsudgifterne. På personbiler er der slet ikke mulighed for momsfradrag (bortset fra delvis
momsfradrag for leasingydelser og fradrag for den fulde moms af biler indkøbt til videresalg, til udlejning samt til brug for
køreskoler).
Kommissionens forslag til harmonisering af momsfradragsretten ligger bl.a. op til 100% fradragsret for personbiler, der
udelukkende anvendes erhvervsmæssigt. For biler anvendt til blandet erhvervsmæssigt/privat kørsel kan medlemslandene
fastsætte en delvis fradragsret på op til 50%.
Kommissionen foreslår også en delvis fradragsret på 50% af moms på hotel- og restaurationsydelser.
Medlemslandene har vanskeligheder ved at blive enig om Kommissionens forslag. Det skyldes bl.a. at en harmonisering efter
Kommissionens forslag vil medføre store momsmæssige provenutab for nogle lande, heriblandt Danmark.
Regler for tilbagebetaling af moms, der er betalt i andre EU-lande, (F.eks. danske lastbiler, som
køber diesel i Tyskland) er reguleret i 8. momsdirektiv.
I dag skal virksomheder, som ønsker momsfradrag for køb i andre EU-lande, sende anmodninger
om tilbagebetaling til hvert enkelt lands skattemyndigheder bilagt de originale fakturaer.
Ordningens bureaukratiske karakter og visse landes langsomme behandling af anmodningerne var
en af årsagerne til, at Kommissionen fremsatte et forslag om ændring af ordningen, Kom (1998)
377. Kommissionens forslag stødte på modstand i Rådet, fordi forslaget ikke bl ev opfattet som
mindre bureaukratisk end gældende regler. Virksomhederne skulle bl.a. fortsat fremsende en
genpart af deres fakturaer.
Kommissionens forslag anses af mange af landene for meget administrativt tungt for både for de
offentlige skattemyndigheder og virksomhederne. Der arbejdes derfor i øjeblikket på at udarbejde
et alternativt forslag, som minimerer de administrative byrder.
Spørgsmål 135:
Ministeren bedes endvidere tilsende udvalget en oversigt over høringssvarenes indhold samt
Skatteministeriets kommentarer til høringssvarene.
Svar:
Skatteministeriet modtog 10 høringssvar til Kommissionens oprindelige dobbeltforslag.
Hovedindholdet af svar fremgår af nedenstående skema.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463410_0003.png
Bemærkninger i høringssvar
Organisation/Myndighed
1) Horesta
Støtter forslagene
Finder det diskriminerende, at der er
forskel på fradragssatserne mellem
omkostningsgrupperne. Fradrag på
50% af momsen ved indkøb af logi,
mad og drikkevarer bør udvides til
100% ved indkøb af streng
erhvervsmæssig karakter.
2) Turismens Fællesråd
3) Danhostel
4) Danske Vognmænd
Støtter forslagene
Ingen bemærkninger
Er
bekymret
for
at
tilbagebetalingsproceduren
i
Kommissionens forslag vil medføre
administrative vanskeligheder for
virksomhederne.
Støtter
en
harmonisering
momsfradragsreglerne.
5) Foreningen af Statsautoriserede
Revisor
af
Ingen bemærkninger til forslaget om
8. momsdirektiv.
Finder
det
vigtigt,
at
momsharmoniseringen af momssatsen
sker på et grundlag, der ikke skaber
konkurrenceforvridning
mellem
landene.
6) Dansk Handel & Service
Ingen bemærkninger til forslaget om
8. momsdirektiv.
Finder
det
vigtigt
med
momsharmoniseringen, men også at
sker en fælles fortolkningen af, hvad
der må fratrækkes.
7) Danmarks Rederiforening
Ingen bemærkninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463410_0004.png
8)
Foreningen
Eksportvogn
af
Danske
Støtter de to forsalg, men er bekymret
for at kravet om at sende genpart af
momsfaktura til skattemyndighederne
i de andre lande vil medføre nye
former for administrative byrder for
virksomhederne.
Ingen bemærkninger
Advokatsamfundet mener ikke, at der
er
tilstrækkelige
administrative
lettelser i Kommissionens forslag til
ændring af 8. momsdirektiv til, at man
finder, at der er særligt tvingende
grunde til at støtte forslaget. Man
afventer hellere Kommissionens
samlede
revision
af
hele
momssystemet.
9) Landbrugsraadet
10) Advokatsamfundet
Regeringen er enig i, at Kommissionens forslag Kom (1998) 377 om tilbagebetaling af moms på
køb i andre EU-lande er meget administrativt tung, og Danmark støtter derfor det nuværende
arbejde med at finde en mere administrativ let løsning.
Regeringen tager til efterretning, at der blandt høringsparterne er bred tilslutning til en
harmonisering af momsfradragsretten for personbiler og hoteludgifter mv. Denne del af forslaget
medfører dog samtidig et stort provenutab for Danmark, som i givet fald vil skulle erstattes på
anden måde. Regeringen anbefaler derfor mindre vidtgående ændringer på dette område.
Jeg skal i øvrigt beklage den sene besvarelse.