Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1189
Offentligt
1463382_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1189)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
9. maj 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomiministeriets grundnotat vedrørende
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indførelse af en fælles nomenklatur for statistiske
territoriale enheder (NUTS).
Danmarks Statistik,
6. april 2001
awu
Akt.nr. 0004
FEU-nr. DST0012
Grundnotat vedr. forslag til Europa-parlamentets og Rådets forordning om indførelse af en fælles
nomenklatur for statistiske territoriale enheder (NUTS)
1. Forslagets titel
Forslag til Europa-parlamentets og Rådets forordning om indførelse af en fælles nomenklatur for statistiske territoriale
enheder (NUTS) KOM(2001)83 endelig udgave.
2. Beskrivelse af forslagets faktuelle indhold
Kommissionen for de Europæiske Fællesskaber har den 14. februar 2001 fremsat et forslag til en forordning om
indførelse af en fælles nomenklatur for statistiske territoriale enheder, også kaldet NUTS (Nomenclature Unit
Territorielle de Statistique).
Hjemmelsgrundlag: Traktatens artikel 285.
Beslutningsprocedure: Fælles beslutningstagen (co-decision).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463382_0002.png
Der foreligger ikke nogen udtalelse fra Europa-parlamentet.
NUTS nomenklaturen blev oprindeligt udarbejdet i starten af 1970'erne m.h.p. udarbejdelse af
regionalstatistik på europæisk plan, hvilket stadig er den primære anvendelse. Siden er nomenklaturen
jævnligt blevet opdateret som følge af gentlemens' agreements. Formålet med forslaget om nu at fastlægge
NUTS i en forordning er:
1. At konsolidere de nuværende NUTS-inddelinger for medlemslandene.
2. At fastlægge klare kriterier for fastsættelse og ændringer af NUTS enheder.
3. På længere sigt at bringe større ensartethed ind i NUTS klassifikationen, så enhederne er af
nogenlunde samme befolkningsmæssige størrelse på tværs af lande.
NUTS nomenklaturen anvendes nu til en række formål og af mange forskellige brugere. Fordelingen af
midlerne fra strukturfondene sker bl.a. med inddragelse af regionalstatistik på NUTS opsplitning.
Den nuværende NUTS-opdeling for Danmark er fra 1970'erne. Den er hierarkisk opbygget på grundlag af
administrative enheder (primærkommuner og amtskommuner). De 3 niveauer i NUTS, som omfattes af
forordningsforslaget, er for Danmarks vedkommende:
NUTS 1 hele Danmark
NUTS 2 ligeledes hele Danmark
NUTS 3 amtskommuner, dog udgør Københavns kommune og Frederiksberg kommune i dag tilsammen
én NUTS 3 enhed.
Når der fremover foretages ændringer i NUTS, skal enhederne som hovedregel ændres således, at deres
befolkningsmæssige størrelse bevæger sig i retning af de foreslåede grænser:
NUTS 1 3 mio – 7 mio indbyggere (Danmark har 5,5 mio.)
NUTS 2 800.000 – 3 mio indbygger (Danmark har 5,5 mio.)
NUTS 3 150.000 – 800.000 indbyggere (danske amtskommuner har 43.000 – 637.000)
Det ses heraf, at Danmark ikke opfylder det foreslåede kriterium for NUTS niveau 2. Da det primære formål
med forslaget imidlertid er at konsolidere den
nuværende
inddeling, indebærer forslaget ikke, at Danmark skal
opdeles i flere enheder på NUTS 2 niveau.
Det bemærkes endvidere, at ændringer til de danske NUTS enheder forventes at være uhyre sjældne, da de
bygger på de administrative enheder, d.v.s. henholdsvis primærkommuner og amtskommuner.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
I Kommissionens begrundelse for forslaget anføres, at regionalstatistikken er en grundpille i det europæiske
statistiske system. Det fremholdes endvidere at i henhold til nærheds- og proportionalitetsprincippet kan målet
om oprettelse af en harmoniseret regional klassifikation til brug for europæisk regionalstatistik kun nås på
fællesskabsplan.
4. Gældende dansk lovgivning på området
Der findes ingen dansk lovgivning på området.
5. Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463382_0003.png
Følgende parter er blevet hørt vedr. forslaget:
Erhvervsministeriet, Indenrigsministeriet, Miljø- og Energiministeriet, AKF Amternes og kommunernes
Forskningsinstitut samt SFI Socialforskningsinstituttet.
Ingen af de hørte parter havde bemærkninger til forslaget.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget. NUTS enhederne bygger på administrative enheder, men
selv om NUTS enhederne skulle ændres, vil det ikke påvirke de eksisterende
administrative
enheder (amtskommunerne).
Forslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
7. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
8. Forelæggelse i Folketinget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.