Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1246
Offentligt
1463326_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1246)
udenrigsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
21. maj 2001
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 25. april 2001 (Alm. del – bilag 1110) vedlægges
Udenrigsministeriets besvarelse af det deri stillede spørgsmål nr. 173, 174 og 175.
NOTITS
Udenrigsministeriet
Nordgruppen
Til:
CC:
Fra:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
N.6, 5.L.264
Udenrigsministeren
Dato:
17. maj 2001
Emne: Besvarelse af spørgsmål 173, 174 og
175
stillet
af
Folketingets
Europaudvalg den 25. april 2001
Udenrigsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 173 af 25. april 2001 fra Folketingets Europaudvalg:
Spørgsmål:
"Udenrigsministeren bedes nærmere redegøre for status for Stabilitetspagten for Sydøsteuropa".
Svar:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463326_0002.png
Stabilitetspagten for Sydøsteuropa blev oprettet i juni 1999 som et EU-initiativ efter afslutningen på Kosovo-
konflikten. Formålet var at fremme demokrati og stabilitet i hele regionen. Stabilitetspagten blev placeret
indenfor rammerne af Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa, OSCE.
Det er et grundlæggende princip i Pagten, at den internationale økonomiske bistand forudsætter et engagement
hos landene i regionen for at fortsætte de politiske og økonomiske reformer og respektere demokratiske
principper, ikke mindst mindretallenes rettigheder. Pagten skal endvidere fremme regionalt samarbejde og
regionale løsninger som forudsætning for landenes tilnærmelse til EU. Stabilitetspagten er også udtryk for, at
det inte rnationale samfund fortsat vil samarbejde omkring skabelsen af fred og stabilitet i regionen.
Der er til Stabilitetspagten knyttet en Særlig Koordination, Bodo Hombach (Tyskland), der samtidig er EU’s
Særlige Repræsentant for Pagten. Arbejdet er organiseret omkring tre arbejdsborde: Arbejdsbord I om
demokrati og menneskerettigheder, Arbejdsbord II om økonomisk udvikling og Arbejdsbord III om
sikkerhed. Under hvert enkelt arbejdsbord er der endvidere nedsat en række task forces sammensat af
interesserede lande og donorer.
I marts 2000 afholdtes i Bruxelles en finansieringskonference for Stabilitetspagten. Her sammensattes en
såkaldt Quick Start Package, bestående af tilsagn om finansiering af projekter til gennemførelse i løbet af 2000
og 2001. Quick Start Package beløber sig til samlet 2,4 mia. Euro eller 17,8 mia. kr., fordelt på 460 Meuro til
Arbejdsbord I, 1.810 Meuro til Arbejdsbord II, 79 Meuro til Arbejdsbord III og 48 Meuro til øvrige initiativer.
Stabilitetspagten har været rammen om en lang række projekter og aktiviteter:
I Arbejdsbord I-regi har hovedvægten ligget på medieprojekter, god regeringsførelse, ligestilling og flygtninges
tilbagevenden, sidstnævnte dog under hensyn til UNHCR’s og andres igangværende indsatser. Under
Arbejdsbord II er igangsat en lang række større infrastrukturprojekter, herunder oprensning af Donau.
Arbejdsbordet er også rammen om forsøgene på at fremme udviklingen af den private sektor i regionen.
Indenfor Arb rd III er der gennemført en række aktiviteter, blandt andet bistand til reform af militær- og
sikkerhedsstyrker, indsamling af hånd- og mandbårne våben samt andre tillids- og stabilitetsskabende
foranstaltninger.
Den særlige Szeged-proces, der var rammen om støtte til den demokratiske opposition i FRJ, kan nævnes
blandt de internationale bidrag til det forløb, der til sidst førte til Slobodan Milosevics afgang. Forventningen
om langsigtet økonomisk og politisk samarbejde, herunder indenfor Stabilitetspagten, har givet også været en
afgørende drivkraftet. Systemskiftet i FRJ åbnede således nye muligheder for regionalt samarbejde , og
Stabilitetspagten var en af de allerførste internationale organisationer, hvori FRJ opnåede medlemskab. Szeged-
processen blev derefter formelt en del af Stabilitetspagten og skal nu virke for regionalt samarbejde indenfor
lokal forvaltning.
Stabilitetspagtens overordnede målsætninger er samlet set blevet fremmet i de seneste to år. Alligevel har
Stabilitetspagten været genstand for en del kritik, formentlig fordi der ved den oprettelse opstod urealistiske
forventinger i regionen om kortsigtede resultater. Regionens lande har således haft vanskeligt ved at påtage sig
ejerskab til pagten på andet end det retoriske plan. Dog er der stadigt flere eksempler på, at modtagerlandene e
ngagerer sig i konkrete samarbejdsprojekter.
Som følge af kritikken af Stabilitetspagten er der i EU-kredsen enighed om at søge at samle Pagtens mange
forskelligtartede aktiviteter omkring nogle få prioritetsområder, også med henblik på finansiering af fremtidige
aktiviteter. Danmark deltager aktivt i denne reformproces. Det må dog samtidig tilstræbes, at der bevares en vis
fleksibilitet og diversitet i Stabilitetspagtens projekter især indenfor demokrati- og menneskerettigheds
området.
I løbet af 2001 kan der også forventes indkaldt til en ny Finansieringskonference for Stabilitetspagten, muligvis
parallelt med en særlig Finansieringskonference for FRJ. Dato og format for en sådan konference er endnu
ikke fastlagt, det gælder navnlig spørgsmålet om, hvorvidt målet vil være en ny Quick Start Package eller en
mere langsigtet finansieringsordning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463326_0003.png
Udenrigsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 174 af 25. april 2001 fra Folketingets Europaudvalg:
Spørgsmål:
"Udenrigsministeren bedes redegøre for, hvilke tiltag Danmark har taget for at støtte Stabilitetspagten for
Sydøsteuropa".
Svar:
Danmark har fra oprettelsen aktivt støttet Stabilitetspagten for Sydøsteuropa som led i det traditionelt stærke
danske engagement for demokrati og Stabilitet på Det Vestlige Balkan.
Det danske tilsagn til den i besvarelsen af spørgsmål nr. 173 omtalte Quick Start Package var på 10 mill. Euro
eller omkring 74 mill. kr., der ydes i form af projektstøtte gennem det Sydøsteuropainitiativ, der gennemføres
under den særlige Freds- og Stabilitetsramme (FRESTA). Sydøsteuropainitiativet sigter på at forebygge
konflikter gennem grænseoverskridende samarbejde mellem aktører fra de civile samfund. Der er fir e
prioritetsområder: flygtninges tilbagevenden, medier, ungdom og menneskerettigheder. Disse
prioritetsområder søges fremmet gennem etableringen af regionale netværk.
En række konkrete projekter kan fremhæves: Danmark støttede som led i Sydøsteuropainitiativet oprettelsen
af et projektkontor for OSCE’s Kontor for Menneskerettigheder og Demokratiske Institutioner (ODIHR) i
Montenegro i 1999. Etableringen af kontoret i Montenegro var udtryk for international opmærksomhed på
forholdet mellem republikken og det daværende Milosevic-styre i Beograd, og således et vigtigt bidrag til
stabiliteten. Danmark gså støttet et projekt til uddannelse af kvindelige parlamentarikere i Sarajevo (’Women
Can Do It’). Danmark har også finansieret et seminar i Zagreb om mindretalsspørgsmål i december 2000.
Disse projekter gennemføres under Stabilitetspagtens Arbejdsbord I (Demokrati og Menneskerettigheder).
Under Arbejdsbord III (sikkerhed) støtter Danmark via FRESTA-rammen samarbejde mellem officerer fra de
to dele af Bosnien-Herzegovina, Republika Srpska og Føderationen Bosnien-Herzegovina. Der er her tale om
et prioritetsområde med store fremtidige perspektiver, igen som følge af regeringsskiftet i Beograd.
En række andre danske bistandsprojekter har endvidere stor relevans for Stabilitetspagtens målsætninger, men
tælles af formelle årsager (primært gennemførelsesperioden) ikke med i Quick Start Package. Den danske
overgangsbistand til Albanien på 100 mill. kr. for perioden 1999-2001 har gennem sin satsning på retsvæsens –
og politireform samt lokal administration ydet vigtige bidrag til demokratisering og stabilitet i region så den
danske øststøtte har gennemført en række projekter i regionen med sigte på økonomisk genopbygning og
demokratisering.
Udenrigsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 175 af 25. april 2001 fra Folketingets Europaudvalg:
(N.6, j.nr. 5.L.264)
Spørgsmål:
"Udenrigsministeren bedes opstille en oversigt over de økonomiske bidrag til Stabilitetspagten for
Sydøsteuropa, herunder bidrag fra Danmark. Oversigten bedes opstillet, så den muliggør sammenligning af
bidrag fra lande med forskelligt BNP.
Svar:
Der henvises til tabel 1 og 2, der sammenligner de forskellige donorlandes tilsagn til den Quick Start Package,
der blev resultatet af finansieringskonferencen i marts 2000. En oversigt over de faktisk udbetalte bidrag ventes
at foreligge op til den næste Finansieringskonference i efteråret 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463326_0004.png
Som nævnt i besvarelsen af spørgsmål 173 omfatter Quick Start Package primært kort- og mellemfristede
programmer, og medtager således kun i mindre grad en række af de langsigtede indsatser, som Danmark eller
andre lande gennemfører i regionen. Søjle 2 i tabel 1 rummer en sammenligning af landenes tilsagn til Quick
Start Package i andel af de pågældende landes BNP. I søjle 3 i samme tabel er der søgt at tage h&osl ash;jde
for, at en væsentlig del af Quick Start Package er et bidrag fra EU-Kommissionen på 532 Meuro, som EU’s
medlemslande finansierer via EU’s budget.
Som et eksempel skal tallet 69 ud for Frankrig i søjle 3 læses på følgende måde: Frankrigs bidrag til Quick Start
Package plus Frankrigs beregnede andel af EU-Kommissionens bidrag, målt i forhold til Frankrigs BNP, svarer
til 69 procent af det tilsvarende tal for Danmarks vedkommende.
Tabel 1. Bilaterale bidrag til Stabilitetspagten for Sydøsteuropas Quick Start Package 2000-2001.
Bidrag til Quick
Package 2000-2001.
Mill. Euro
Start Bidrag i forhold til Bidrag i forhold til BNP,
BNP
inkl. EU-landenes andel af
Danmark=100
EU-Kommissionens bidrag
Danmark=100
Tjekkiet
Slovenien
Holland
Luxembourg
Italien
Belgien
Grækenland
Tyskland
Spanien
Portugal
24,5
5,5
67,8
2,9
148,6
20
10,8
149,6
41,3
6,5
805
480
300
258
216
140
150
124
121
100
386
230
212
175
151
137
126
115
109
101
Danmark
10
100
100
Østrig
UK
Finland
Frankrig
Norge
Canada
Sverige
Irland
Schweitz
Ungarn
USA
7,65
54
3,8
25
12,4
50,8
3,1
1,3
16,8
1,6
80,6
64
68
51
31
141
140
23
24
113
56
15
88
75
72
69
67
67
65
59
54
27
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463326_0005.png
Polen
1
11
5
Tabel 2. Multilaterale institutioners bidrag til Stabilitetspagten for Sydøsteuropas Quick Start
Package 2000-2001 (mill. Euro).
EU-Kommissionen
Verdensbanken
EBRD
EIB
Europarådets Udviklingsbank
Black Sea Trade and Development
Bank
531,6*
211,43
187,5
495
150
41,5
Endelig har også Kuwait bidraget med 40 mill. Euro til Quick Start Package.
Udenrigsministeren