Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1253
Offentligt
1463319_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1253)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
25. maj 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Miljø- og Energiministeriets reviderede
grundnotat vedrørende grønbog om en integreret produktpolitik, KOM (2001) 68 endelig.
Det reviderede grundnotat er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
NOTAT
DEPARTEMENTET
Ledelsessekretariatet
J.nr. M
Den 22. maj 2001
REVIDERET GRUNDNOTAT
Vedrørende grønbog om en integreret produktpolitik - KOM (2001) 68 endelig
1. Status
Kommissionen har den 8. februar 2001 vedtaget "Grønbog om en integreret produktpolitik".
Kommissionen har præsenteret grønbogen på rådsmødet (miljø) den 8.marts 2001.
Det vides ikke endnu hvornår Europaparlamentet vil påbegynde behandlingen af grønbogen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463319_0002.png
En integreret produkt politik er foreslået som et element i det kommende 6. miljøhandlingsprogram og i EU’s
strategi for en bæredygtig udvikling.
Formandskabet har efterfølgende den 9. april 2001 fremsendt forslag til Rådets konklusioner om
Kommissionens Grønbog om integreret produktpolitik.
Grundnotat om forslaget er sendt til Folketingets Europaudvalg den 23. februar 2001 som en del af det
samlenotat, der blev forelagt forud for rådsmøde (miljø) den 8. marts 2001.
Formandskabet har sat punktet på dagsordenen med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner på
miljørådsmøde den 7.- 8. juni 2001.
2. Formål og indhold
Formålet med grønbogen er at præsentere Kommissionens strategi og stimulere en offentlig debat om de
muligheder, der åbner sig for interessenter på de miljø- og markedspolitiske områder i forbindelse med
"grønne produkter" og særligt om de praktiske foranstaltninger, der er nødvendige i forbindelse med
gennemførelse og promovering af en integreret produktpolitik.
Formålet med en integreret produktpolitik er at reducere miljøbelastningen fra et produkt i hele dets livscyklus,
lige fra udvinding af råmaterialer over produktion til distribution, anvendelse og affaldshåndtering. Tanken er
at inddrage miljøhensyn i alle trin i produktets livscyklus.
En integreret produktpolitik må bygge på medspil fra alle relevante aktører i et produkts livscyklus såsom
industri, forhandlere, ikke statslige organisationer såvel som offentlige og private forbrugere samt af
forsknings- og udviklingsinstitutioner. En åben dialog og incitamenter til at anvende livscyklusprincippet i alle
relevante beslutninger er efter Kommissionens opfattelse det grundlag, som en integreret produktpolitik bør
bygge på. I denne sammenh& aelig;ng er der i særlig grad behov for at fokusere på varekæden og dermed på de
enkelte aktørers muligheder for via udbud og efterspørgsel gradvis at påvirke varernes miljøegenskaber.
Kommissionens strategi for en integreret produktpolitik lægger således op til at miljøvenlige varer og
tjenesteydelser i størst muligt omfang skal fremmes ved udnyttelse af markedskræfterne. Dette forudsætter at
de mange forskellige aktører indser strategiens muligheder og engagerer sig i dens gennemførelse.
Kommissionen lægger op til brug af et mix af eksisterende og nye virkemidler, hvor de offentlige
myndigheders rolle i de fleste tilfælde vil være at lette aktørernes indsats og ikke så meget at gribe direkte ind i
dette markedssamspil. Tanken er at den integrerede produktpolitik især skal fastlægge hovedmålene og give de
forskellige aktører midler og tilskyndelser til at nå målene.
Lovgivning bør efter Kommissionens opfattelse indgå i kombinationen af virkemidler og alene anvendes, når
der er grund til det, for eksempel hvor en frivillig indsats ikke har givet de forventede resultater, eller hvor der
er behov for at opstille lovgivningsmæssige rammer for frivillige instrumenter, for eksempel miljømærker.
Efter Kommissionens opfattelse skal udfordringen i forbindelse med mere miljørigtige produkter først og
fremmest tages op af producenter og forbrugere, da de vigtigste beslutninger i denne forbindelse sker i
designfasen og i forretningerne. Den integrerede produktpolitik skal derfor først og fremmest fokusere på
miljørigtig design af produkter, på information og incitamenter til at købe "grønne" produkter.
Kommissionen nævner varens pris som en væsentlig mekanisme til at fremme udbud og efterspørgsel af
miljøvenlige varer og anfører væsentligheden af, at varens pris skal afspejle varens samlede miljøbelastning i
hele livscyklus (forureneren betaler princippet). Kommissionen erkender det vanskelige i at identificere
produkternes reelle miljømæssige omkostninger og at udforme bredt accepterede politiske muligheder for at
gennemføre princippet om at forureneren skal betale. Kommissionen foreslår differentieret beskatning efter
produkternes miljøpræstationer og herunder f.eks at nedsætte momsen for miljømærkede varer. Som en andet
mekanisme, der har økonomiske konsekvenser for producenten, nævner Kommissionen muligheden for at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463319_0003.png
pålægge producenten et produktansvar, som det er foreslået i direktivforslaget om affald af elektrisk og
elektronisk udstyr. Også pantsystemer b&osl ash;r overvejes i denne forbindelse.
I forbindelse med stimulering af efterspørgselssiden gennemgår grønbogen en række mulige tiltag, der kan få
forbrugerne, erhvervslivet og det offentlige til at vælge miljøvenlige produkter, og ved dette valg at fremtvinge
en konstant markedsstyret forbedring af produkternes miljøegenskaber:
Adgang til forståelig, relevant og troværdig miljøinformation til forbrugere. Tredjepartskontrollerede
miljømærker
som EU-blomsten bør spille en væsentlig rolle for et bæredygtigt forbrug. Kommissionen foreslår,
at dækningsområdet for miljømærker bør udvides til at omfatte flest mulige produktkategorier, at der bør
afsættes flere offentlige midler til fremme af miljømærkerne og at de bagved liggende miljømærkekriterier bør
anvendes bredere i forbindelse med f.eks opstilling af indikatorer, benchmarking og ved "selvdeklarerede
påstande". Kommissionen vil derfor tage miljømærkningsstrategien op til fornyet overvejelse.
Kommissionen er ved at lægge sidste hånd på et sæt retningslinier for udarbejdelse og vurdering af
producenters og distributørers
selvdeklarerede miljøpåstande (ISO, type II).
Formålet med disse retningslinier er at
undgå vildledende markedsføring.
Som et dialogredskab på det professionelle marked nævner Kommissionen, at der muligvis vil være behov for
et EU samarbejde vedrørende fremme af brug af tredjepartskontrollerede
miljøvaredeklarationer (ISO type III)
Ikke kun valget af miljørigtige produkter er vigtigt også belastningen ved brugen har betydning. Derfor anfører
Kommissionen, at der er brug for en formidling af oplysninger til forbrugerne om den miljørigtige brug af
produkter.
Fremme af offentlige grønne indkøb i EU. Det offentliges indkøb repræsenterer 12 % af BNP i gennemsnit og
en offentlig grøn indkøbspolitik indbærer derfor en mulighed for at stimulere efterspørgslen efter grønne
produkter. Forslag fra Kommissionen til konkrete handlinger i denne forbindelse omfatter
en fortolkende
meddelelse om offentlige indkøb og miljøet
i forbindelse med udbudsdirektiverne,
en håndbog om offentlige grønne indkøb
samt
koordinering og informations udveksling,
bl.a. via internettet.
Kommissionen har i sinde at gå i spidsen med indføring af grønne indkøb, bl.a. – i den udstrækningen
lovgivningen tillader – foretrække produkter, der opfylder kriterierne for mærkning med EU-blomsten.
Kommissionen har til hensigt at lade sig registrere under EMAS-forordningen og vil tilskynde andre offentlige
instanser til at gøre ligeså.
I forbindelse med foranstaltninger på udbudssiden beskæftiger grønbogen sig med spørgsmålet om, hvordan
man kan styrke incitamentet for producenter til at lægge sig i spidsen for bestræbelserne på at gøre deres
virksomhed bæredygtig. Udgangspunktet er den antagelse at god miljøledelse og miljørigtigt design er nøglen til
fremtidens markedsandele i en bæredygtig økonomi. En antagelse der bestyrkes af at s&arin g;danne
virksomheder op gennem 90’erne har klaret sig bedre end andre. Udfordringen består i at speede denne proces
op. Af redskaber og incitamenter nævner Kommissionen:
Tilvejebringelse og formidling af produktinformation er en forudsætning for at kunne forbedre produkternes
miljøegenskaber. Det grundlæggende er, at der fremskaffes og sammenstilles oplysninger om produkternes
miljøbelastning i hele deres livscyklus. Kommissionen prioriterer denne indsats højt. Kommissionen kan f.eks
medvirke til at
sammenstille data for produkters livscyklusbaserede miljøbelastninger
(LCA-data) i databaser, der lever op
til aftaler o m datastandarder og vil tilskynde til, at sådanne data gøres offentlig tilgængelige.
Der bør udvikles og sikres
adgang til operationelle redskaber,
der kan anvendes til livscyklusvurderinger (LCA-
redskaber) samt redskaber til formidling af LCA-data i varekæden. På basis af sådanne data, bør der opstilles
målestokke for produkternes miljøegenskaber (benchmarks, resultatindikatorer mv).
Kommissionen nævner muligheden for at
forpligte
eller på anden måde
tilskynde producenter til sende centrale
miljødata ned gennem varekæden til forbrugeren.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463319_0004.png
Kommissionen nævner endvidere muligheden for
udarbejdelse af mere lettilgængelig information
der tager
udgangspunkt i miljøpolitiske mål og eksisterende designanvisninger eller
information om for eksempel produktets
forventede levetid, forventede omkostninger ved bortskaffelse, garanti for reparationer, forventede driftsomkostninger osv.
Forudsætningen skulle være at en sådan information dels skulle være let for producenterne at få ken dskab til
dels let forståelig og endelig skulle den kunne kontrolleres af forbrugerne.
Produktdesign
Kommissionen vil tilskynde til at der udarbejdes
retningslinier for inddragelse af miljøhensyn i designprocessen.
Disse
retningslinier bør baseres på produktets potentielle miljøbelastning i hele livscyklus (belastning i hele
produktets levetid samt ved bortskaffelse) samt anvisninger på hvordan miljøbelastningen kan nedbringes.
Kommissionen vil tilskynde til, at sådanne retningslinier formidles bredt.
Standardisering og "den ny metode"
I forbindelse med standardisering nævner grønbogen den "ny metode" for udarbejdelse af direktiver. Den "ny
metode består i at der – i totalharmoniserings direktiver kun defineres bindende "væsentlige krav", der så
bagefter udmøntes i CEN-standarder udarbejdet efter mandat fra Kommissionen.
Ifølge grønbogen er den "ny metode" blevet en central og succesfuld hjørnesten i fællesskabets regulering af
sundheds- og sikkerhedsaspekter i produktdesign. På miljøområdet er der foreløbig kun et eksempel –
emballagedirektivet. Erfaringerne har været blandede og Kommissionen foreslår at disse danner udgangspunkt
for en
debat om hvorledes metoden bedst bruges
i forbindelse med nye reguleringsinitiativer.
Kommissionen anfører at økonomiske operatører generelt er villige til at tage miljøhensyn i produktdesign og
–fremstilling så længe dette ikke reducerer virksomhedernes konkurrencesituation. For at formidle et
samarbejde mellem markedsaktørerne, foreslår Kommissionen at der
etableres fora (produktpaneler),
hvor
aktørerne i fællesskab kan analysere og tage initiativer til opnåelse af væsentlige miljøforbedrin de produkter,
som interessenterne har en fælles interesse i – enten som producenter eller aftagere. Kommissionen nævner
som eksempel blandt andet de danske produktpaneler.
Endelig nævner grønbogen andre virkemidler, der kan understøtte indsatsen.
Her nævner Kommissionen virkemidler som miljøledelse og miljørevisionssystemerne ISO 14001 og EMAS,
miljøberetninger
og
grønne regnskaber, LIFE-programmet samt støtte til forskning og udvikling. Disse
virkemidler er ikke primært rettet mod produkter, men vil efter Kommissionens opfattelse kunne støtte den
integrerede produktpolitik.
Miljøledelse sætter miljøhensyn på dagsordenen i virksomhedens daglige ledelse og vil derfor også kunne
bidrage til mere miljøvenlige produkter. Miljøledelse er et frivilligt instrument, men Kommissionen fremfører
at miljøledelse bør kunne give mere
fleksibilitet i forbindelse med for eksempel kontrol og tilsyn.
Miljøledelse er ikke kun
et instrument for produktionsvirksomheder men kan også anvendes af for eksempel myn digheder.
Kommissionen fremhæver behovet for innovation i virksomhederne i forbindelse med en integreret
produktpolitik. Som støtte for en sådan innovation nævner Kommissionen det eksisterende program for
konkurrence- og bæredygtig vækst under det 5. forskningsrammeprogram. Herudover finder Kommissionen at
EU og andre myndigheder bør indføre finansieringsordninger for projekter og netværk på områder, hvor
forsknings- og udviklingspr ogrammer kan få stor betydning ved at udløse innovationer, der skaffer nye, mere
miljøvenlige produkter og serviceydelser til veje.
Det eneste instrument der i dag er til rådighed på fællesskabsplan til finansiel støtte til det miljøpolitiske
områder er LIFE, hvor LIFE III indeholder muligheder for at yde støtte til projekter og
demonstrationsprojekter, hvor den specifikke målsætning er at bidrage til udvikling af innovative og
integrerede teknikker og metoder. Integreret produktpolitik er nævnt som et ud af fem specifikke mål for
demonstrationsprojekter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463319_0005.png
Grønne regnskaber og miljøberetninger betragtes af Kommissionen som mere og mere relevante for
virksomhederne, fordi der er stigende interesse for sådanne hos investorer, kreditorer, regeringer og i den
brede offentlighed. Kommissionen skriver, at den vil overveje om der kan
opstille retningslinjer for, hvordan
miljøudgifter og miljøfordele kan medtages i en virksomheds regnskab.
Formandskabets forslag til Rådets konklusioner om grønbogen
Formandskabets forslag til konklusioner beder Komissionen om i tæt samarbejde med de berørte aktører at
arbejde videre med en hvidbog om forslag til gennemførelse af en integreret produktpolitik. Arbejdet bør
ifølge forslaget indeholde
• udarbejdelse af klare mål og tidsplaner, der suppleres med indikatorer for monitering af fremdriften,
• udvikling af et sammenhængende sæt af instrumenter, der er rettet mod forskellige faser af produkters
livscyklus,
• en analyse af drivkræfterne og ansvaret for udviklingen hos aktørerne for at opnå høj motivation,
• fremlæggelse af en informationsstrategi for produkt- og miljødata i produktkæden, idet Århus
konventionens principper lægges til grund,
• at både produkter og tjenesteydelse henregnes under en integreret produktpolitik, samt overvejelser om
hvordan forbrugeres produktforbrug kan konverteres til et forbrug af mindre miljøbelastende
tjenesteydelser,
• støttemuligheder for små og mellemstore virksomheder
• afklaring af hvordan en integreret produktpolitik understøtter målene i såvel forslaget til 6.
miljøhandlingsprogram som målene i EU's bæredygtighedsstrategi og strategierne for integration af miljø
i sektorerne (Cardiff), foruden
• overvejelser om forskning, uddannelse og information om bæredygtigt forbrug og produktion indenfor
rammerne af et nyt miljøhandlingsprogram og et nyt rammeprogram for forskning og teknologisk
udviking.
Forslaget beder Kommissionen fortsætte med udvikling af de instrumenter, der nævnes i grønbogen, men
basere dette på behovet for
• at undersøge hvordan økonomiske virkemidler kan underbygge IPP for at fremme princippet om at
forureneren betaler, idet der bør ses på, hvordan lignende instrumenter virker i medlemslandene
• at pege på måder at undgå subsidier, som modarbejder formålet med en integreret produktpolitik,
• at gennemtænke, hvordan offentlige grønne indkøb kan styrkes som et effektivt værktøj til at fremme
målene i en integreret produktpolitik,
• undersøge muligheder og begrænsninger i brugen af ’Ny metode’ under en integreret produktpolitik,
samt muligheder for en åben og tilgængelig proces omkring standardarbejdet, idet også alternativer til ’ny
metode’ bør overvejes,
• at undersøge, hvordan miljøledelsessystemer kan motivere til at inddrage miljøredegørelser og produkt-
livscyklusaspekter,
• en analyse af frivillige aftaler som en del af en integreret produktpolitik, og
• en analyse af om eksisterende EU lovgivning understøtter tankegangen i en integreret produktpolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463319_0006.png
Forslaget opfordrer ligeledes Kommissionen til at udvikle erfaringsudveksling om udviklingen af en integreret
produktpolitik. Ligeledes opfordres Kommissionen til at undersøge ansvarsfordelingen mellem Fællesskabet,
medlemslandene og andre aktører.
Kommissionen opfordres til at igangsætte pilotprojekter på udvalgte produktområder ud fra medlemslandenes
erfaringer og behovet for at udvikle livscyklusmetodikker.
1. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Et væsentligt formål med grønbogen er at belyse en række eksisterende og mulige nye tiltag på europæisk plan
indenfor den integrerede produkt politik og de problemstillinger, der knytter sig til disse. Det anføres, at lokale
initiativer, der præges af praksisnær tilgang med udgangspunkt i græsrodsniveau, bliver en af grundstenene i
fællesskabets politik på dette område.
4. Konsekvenser for Danmark
Grønbogen og forsalget til Rådets konklusioner har ikke umiddelbare lovgivningsmæssige, økonomiske og
administrative konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.
5. Høring
Sagen blev forelagt miljøspecialudvalget den 14. februar 2001, hvor der fremkom flg. kommentarer:
Økologisk Råd gav udtryk for, at når Kommissionen i Grønbogen lagde vægt på grønne indkøb måtte denne
holdning reflekteres i det kommende udbudsdirektiv, ligesom man fandt, at udbudsdirektivet på grund af
denne miljømæssige dimension burde drøftes i miljøspecialudvalget. Økologisk råd henviste endvidere til, at
Den Europæiske Sammenslutningen af Kommuner og Amter var fremkommet med et ændri ngsforslag til
udbudsdirektivet, der fulgte denne linie, og at den danske holdning burde kommunikeres til de danske
medlemmer af Europaparlamentet.
Københavns Kommune var enige i disse synspunkter og gjorde opmærksom på, at Københavns Kommune
havde ordførerskabet i denne sag i regionsudvalget.
Økologisk råd bemærkede endelig, at man ikke var enig i, at standardisering efter "ny metode" havde været en
succes på det sundhedsmæssige område (bl.a. i forhold til legetøj) og derfor ikke burde anvendes på dette
område, subsidiært burde de danske mandater strammes op i disse sammenhænge.
Danmarks Naturfredningsforening opfordrede til positivt at overveje forslagene om differentierede afgifter
(moms) på miljørigtige produkter.
Kommissionens grønbog har været udsendt i høring den 27. februar 2001 til 75 interessenter.
Der er blandt andet indkommet svar fra Kommunernes Landsforening, Brancheforeningen SPT, Dansk
Industri, Foreningen af VVS-Fabrikanter i Danmark, Genvindingsindustrien, Plastindustrien i Danmark,
Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Metal, Advokatrådet, Indkøbsservice, Valør & Tinge, DSB
Trafikplanlægning og Miljø, DAKOFA, Affaldsteknisk Samarbejde, Green Network samt Dansk Standard, i alt
27 høringssvar.
Valør & Tinge, Foreningen af VVS-Fabrikanter i Danmark og Genvindingsindustrien havde ingen
bemærkninger.
Det er en generel holdning i høringssvarene, at frivillighedsprincippet i instrumenterne samt de brede
fundament med mange aktører og hele produktkæden i stedet for snævre branche tiltag findes positivt, at
målene i den integrerede produktpolitik skal klargøres, samt at koblingen til Fællesskabets kemipolitik mangler.
Der peges også generelt på at tjenesteydelser bør inddrages under en integreret produktpolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463319_0007.png
Dansk Industri peger på at den mest effektive vej at fremme IPP ad er ved at integrere miljøaspekter på andre
politikområder.
Det er Danmarks Naturfredningsforenings holdning, at der bør ske en afkobling af vækst og ressourceforbrug.
IPP bør ikke være funderet primært på ønsket om en øget
økonomisk vækst
- på baggrund af mere miljøvenlige
produkter - men derimod på ønsket om en øget
miljøbeskyttelse
- på baggrund af en mere miljøvenlig produktion
og produkter.
Der peges fra Danmarks Naturfredningsforening og affaldssektoren på, at IPP ikke kan erstatte lovgivning, der
må opfattes som fastlæggelse af minimumsniveauet.
Flere svar fra affaldssektoren påpeger, at affaldsaspektet af produkters livscyklus ikke er tilstrækkeligt dækket af
grønbogen, og at Kommissionens beskrivelse af IPP ikke i sig selv lægger op til ressourceeffektivisering
gennem en forbrugsnedsættelse men udelukkende satser på miljøforbedring gennem renere produkter. Der
peges på en manglende sammenhæng til forslaget til 6. miljøhandlingsprogram.
Kommunernes Landsforening finder, at myndighedernes rolle i den integrerede produktpolitik stort set ikke er
behandlet i grønbogen.
Der er bred tilslutning til at lade prisinstrumentet være et væsentligt element i IPP. Der er generel skepsis i
høringssvarene overfor Kommissionens forslag om momsnedsættelse for miljøvenlige produkter.
Danmarks Naturfredningsforening opfatter dog forslaget positivt og mener, at det bør udvides til f.eks.
reparationsarbejder, der forlænger produkters levetid.
Kommunernes Landsforening, Dansk Industri samt flere i affaldssektoren påpeger, at produktansvar som
affaldsansvar kun vil virke for større identificerbare produkter og ikke dagligdags, ikke-varige produkter.
Der er samstemmende opbakning i høringssvarene til, at miljøvaredeklarationer er et anvendeligt redskab til
videregivelse af produktmiljøoplysninger i mellem virksomheder.
Officielle miljømærker erkendes i høringssvarene at være et troværdigt instrument overfor forbrugerne, og der
lægges vægt på, at der udvikles kriterier for flere produktområder
Dansk Industri mener, at når de selvdeklarerede miljøpåstande (claims) byger på ISO 14021, er der i
tilstrækkelig grad taget højde for vildledende reklame.
Danmarks Naturfredningsforening mener modsvarende, at selvdeklarerede miljøanprisninger ikke er
acceptable og skal undgås.
De afgivne høringssvar formulerer en samstemmende opbakning til at offentlige grønne indkøb er en væsentlig
faktor for udvikling og markedsføring af renere produkter. Det fremføres ligeledes samstemmende, at
udbudsdirektiverne bør ændres, så de ikke modarbejder miljøkrav som selvstændige krav ved offentlige
indkøb. Disse krav bør kunne stilles som krav om Blomsten for produkter og krav om EMAS-registrer ing for
virksomhederne. Der fremføres endvidere, at der bør være samordnede retningslinier for de offentlige grønne
indkøb på tværs af landene.
Kompetenceopbygning hos indkøbere, der håndterer offentlige grønne indkøb er en nødvendig indsats,
påpeges det fra de fleste høringssvar, der kommenterer offentlige grønne indkøb.
Danmarks Naturfredningsforening og Indkøbsservice anfører, at en grøn indkøbspolitik bør indføres i
institutionerne på baggrund af en vedtaget miljøpolitik.
Miljøledelse baseret på ISO 14001/EMAS-ordningen anføres fra de fleste sider som vigtige redskaber i
virksomhederne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463319_0008.png
LCA redskaber bør udvikles som fællesskabsgrundlag for IPP-indsatserne er et generelt budskab fra
høringssvarene, både fra industri, forbruger samt affaldssiden. Det anføres, at der er brug for metodeudvikling,
bl.a. tilpasset små og mellemstore virksomheder, byggende på internationale standarder.
Det er en generel holdning i høringssvarene, at det er positivt, at miljøhensyn indføres ved
standardiseringsarbejdet. Dansk Metal og Plastindustrien i Danmark påpeger, at ’Ny metode’ rummer gode
muligheder på trods af den skepsis, som erfaringerne med emballagedirektivet har bidraget til. En skepsis, som
andre høringssvar (Dansk Industri, Danmarks Naturfredningsforening m.fl.) henviser til bør føre til en dis n
passende anvendelse ’ny metode’.
Danmarks Naturfredningsforening savner en inddragelse af detailhandlens muligheder i IPP
Om produktpaneler, mener Dansk Industri, at det bør være rent nationale anliggender at nedsætte disse.
Både Dansk industri og Danmarks Naturfredningsforening, fulgt af flere andre aktører, mener at miljøledelse,
grønne regnskaber og kommunikation af miljøværdier og -holdninger er effektive redskaber til fremme af en
integreret produktpolitik.
Ved behandlingen af forslaget i miljøspecialudvalget d. 15. maj 2001 fremførte Det Økologiske Råd, at de
havde noteret sig, at Danmark var imod anvendelsen af differentierede afgifter. Rådet opfordrede til at man
overvejede anvendelsen af andre økonomiske styringsmidler for at nå det samme mål.
Danmarks Naturfredningsforening fremførte, at det var nødvendigt med en reform af den nye metode. DI
bemærkede, at den nye metode generelt fungerer godt – dog anerkendte DI, at der havde været problemer med
den eneste anvendelse af metoden på miljøområdet (emballagedirektivet).
Elkraftsystem påpegede potentielle vanskeligheder ved anvendelse af miljømærker på el og andre
forbrugsgoder, der fremføres via ledning.