Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1273
Offentligt
1462813_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1273)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 576 (Løbenr. 20065)
Skatteministeriet
J.nr. 99-238-97
Den
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 201-203 af 19. april 2001.
(Alm. del - bilag 473).
Frode Sørensen
/John Fuhrmann
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462813_0002.png
Spørgsmål 201:
"I forlængelse af ministerens svar på spørgsmål nr. 147, jf. alm. del - bilag 406, bedes ministeren redegøre nærmere for
hvilke lande, der er problemer med i forhold til Kommissionens forslag til rammedirektiv for energiafgifter KOM(97)30,
herun der bedes oplyst hvilke problemer de enkelte lande har.
Svar:
Det er særligt de sydeuropæiske lande som principielt er imod Kommissionens forslag til rammedirektiv for
energiafgifter KOM(97)30. Det gennemgående pro blem for disse lande, er at de vil blive tvunget til at øge eller at
indføre ny energibe skatning.
Forslaget vil medføre en stigning i landenes nationale afgiftssatser i sig selv og relativt i forhold til de øvrige lande som
allerede ligger på højde eller over de fore slåede EU minimumssatser. Landene forventer derfor at komme til at bære den
største økonomiske byrde ved den foreslåede fælles EU energibeskatningsordning, særligt i form af øget inflationspres
og skattebyrde.
Det er fra flere lande blevet hævdet at man ikke ville kunne leve op til ØMU kravet om lav inflation, hvis man indførte
den foreslåede energibeskatning. Det er endvi dere blevet påpeget hvordan byrden fra de foreslåede minimumsafgifter
vil ramme husholderninger i landene med den laveste per capita BNP hårdest.
Blandt de lande som principielt går ind for Kommissionens forslag, men som dog har tekniske indvendinger hører så
størstedelen af de øvrige lande. Ved indførelsen af nationale energiafgifter har landene valgt nationale systemer, særligt
tilpasset landenes energiforsyning, erhvervsstruktur, lovgivningsmæssgie traditioner etc.
Der vil således være et ønske fra de enkelte lande om at fastholde egne systemer mest muligt.
Selvom det svenske formandskab har prioriteret drøftelserne på energiområdet højt, må det dog konstateres at adskillige
problemområder fortsat mangler at blive løst, såsom regler for beskatning af energiintensive virksomheder, for
beskatning af elektricitet, herunder særlig gunstig behandling af vedvarende energi for sådan produktion. Samtidig synes
der dog også at være opnået en vis enighed på andre om råder, fx. om at EU elbeskatning bør baseres på out-put
(forbrugs) beskatning og at der skal gives mulighed for at give gunstige skattevilkår til brændsler anvendt til kombineret
kraft/varme produktion.
Spørgsmål 202:
Ministeren bedes tilsende udvalget et opdateret notat, der indeholder beskrivelse af de enkelte EU-landes
energibeskatningsordninger.
Spørgsmål 203:
Ministeren bedes endvidere redegøre for de enkelte EU-landes refusionsordninger vedrørende CO2-afgift, herunder
fordelingen på private henholdsvis erhvervslivet.
Svar:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462813_0003.png
Som svar på spørgsmål 202 og 203 vedlægges et notat, indeholdende en oversættelse af et papir udarbejdet af det
svenske formandskab. Papiret indeholder en aktuel kortlægning af EU-landenes nationale beskatningsordninger for
brændsler og elektricitet, herunder særlige ordninger for energi intensive virksomheder. Papiret er udarbejdet med
henblik på at skabe bedre overblik og dermed fremme Rådets nuværende forhandlinge r om Kommissionens forslag til
rammedirektiv for energiafgifter. Dette især i forhold til spørgsmålet om etablering af en fælles struk tur for behandling
af energi intensive virksomheder.
6. KontorJ. nr. 99-238-97
H:\FT\notat.wpd
Notat om EU-landenes beskatningsordninger for brændsler og elektricitet, herunder særlige ordninger for energi
intensive virksomheder.
Følgende beskrivelse af EU-landenes beskatningsordninger for brændsler og elektricitet, herunder særlige ordninger for
energi intensive virksomheder er en oversættelse af et papir udarbejdet af det svenske formandskab. Papiret er udarbejdet
med henblik på at skabe bedre overblik og dermed fremme Rådets nuværende forhandlinger om Kommissionens forslag
til rammedirektiv for energiafgifter. Dette især i forhold til spørgsmålet om etablering af en fælles struktur for
behandling af energi intensive virksomheder.
Introduktion
I følgende notat vil man finde en kortlægning af de forskellige ordninger som medlemslandene anvender til beskatning af
virksomheders forbrug af brændsler og elektricitet. Kortlægningen dækker kun ikke-transport relaterede afgifter, hvilket
i praksis betyder afgifter på brændsler anvendt til opvarmning og på elektricitet. Særlige ordninger for energi anvendt til
gartner- og landbrugsvirksomhed er endvidere heller ikke behandlet s& aelig;rskilt. Information om mineralolier findes i
de to første afsnit, mens elektricitet, kul og naturgas er behandlet i de følgende to afsnit.
Notatet er primært baseret på information forelagt til EU fomandskabet af de enkelte med lemslande. Formandskabet har
endvidere fundet relevante informationer i Kommissionens database over afgifter og i nogle tilfælde ved at studere de
nationale lovgivninger. Formand skabet tager ansvar for mulige fejl i kortlægningen.
Mineralolier - generelle betragtninger
Med henblik på at simplificere sammenligningen refereres der i det følgende kun til fyringsoli er og tunge fuelolier, som
er de mineralolier der anvendes mest til opvarmningsformål. Husholdninger såvel som virksomheder kan anvende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462813_0004.png
fyringsolier til opvarmning. Tunge fuelolier anvendes derimod generelt kun til industrielle processer og til
varmeproduktion i større varmeværker.
Forskellige differentieringer af afgiftsniveauer eksisterer i de enkelte lande, fx. i forhold til anvendelse i forskellige
samfundsmæssige sektorer eller i forhold til varegrupper. Disse differentieringer beskrives videre nedenfor, samt i tabel
1 og 2.
Nogle medlemslande (Danmark, Tyskland og Sverige) anvender differentierede rater for forskellige samfundsmæssige
sektorer. I disse medlemslande er det generelle afgiftsniveau højere for fyringsolier forbrugt af husholdninger end
niveauet anvendt i andre sektorer. Defini tionen af de sektorer som opnår en reduceret sats varierer dog mellem de tre
lande. Hvor det lavere afgiftsniveau i Danmark gælder for alle erhvervsvirksomheder, gælder det i Tyskland og Sver ige
kun for industrivirksomheder. Der er en yderligere restriktion i det danske system hvor energi anvendt til rumvarme ikke
opnår den reducerede sats. EUs Minimumsafgift for opvarminsgasolie på 18 euro per 1000 l. overholdes i alle lande.
Tabel 1. Afgiftsdifferentiering mellem fyringsolier anvendt i forskellige samfundsmæssige sektorer
Medlemslande som anvender differentiere
de afgifter for husholdninger og virksom
heder
Danmark, Tyskland og Sverige
Medlemslande som anvender samme ni
veauer for husholdninger og virksomheder
Østrig, Belgien, Finland, Frankrig, Græ
kenland, Irland, Italien, Luxemburg, Portu
gal, Holland, Spanien, Storbritannien
Når det kommer til beskatning af tunge fuelolier, er ordningerne i medlemslandene mere varierede. Fem medlemslande
(Danmark, Finland, Luxemburg, Sverige og Storbritannien) har omtrent det samme beskatningsniveau for henholdsvis
tunge fuelolier og fyringsolier anvendt til opvarmning. Otte medlemlande (Østrig, Frankrig, Tyskland, Irland, Italien,
Holland, Portu gal og Spanien) har et betydeligt lavere beskatningsniveau for tunge fuelolier end for fyringso lier
anvendt til opvar mning. Grækenland har et skatteniveau for tunge fuelolier, som er betyde ligt højere end for
fyringsolier anvendt til opvarmning. Belgien, Luxemburg og Portugal har differentierede rater for tunge fuelolier, alt
efter svovlindhold.
Tabel 2: Differentiering mellem fyringsolier og tunge fuelolier
Medlemlande som har om
trent den samme
beskatning af fyringsolier
og tunge fue lolier
Medlemslande som har be
tydeligt lavere beskatning
af tunge fuelolier i
sammenligning med
fyringsolier
Østrig, Belgien, Frankrig,
Tyskland, Irland, Italien,
Holland, Portugal, Spanien
Medlemslande som har be
tydeligt højere beskatnings
niveau for tunge fuelolier,
sammenlignet med
fyringsolier
Belgien, Grækenland,
Luxemburg
Danmark, Finland, Luxem
burg
EU minimumsafgiften for tung fuelolie er generelt respekteret. Frankrig, Irland og Italien har dog fået bevilliget artikel
8.4-undtagelse, for mineralolier anvendt til produktion af aluminium. Også Italien har fået bevilliget en artikel
8.4-undtagelse for mineralolier anvendt i særligt definerede kemiske processer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462813_0005.png
Mineral olier - særlige ordninger for energi intensive virksomheder
Fire medlemslande (Danmark, Finland, Tyskland og Sverige) anvender særlige ordninger for beskatning af energi
intensive virksomheder på mineralolie området. Disse ordninger er beskrevet i tabel 3. Portugal og Italien bruger også
særlige kvalifikationer for energiintensive virksomheder, men disse er ikke forbundet med reduktion i energibeskatning,
men i stedet med fx. uddeling af støtte til energibesparelser eller andet.
Tabel 3: Særlige reduktioner i mineralolieafgift for energi intensive virksomheder i medlemslandene
Medlemsland
Definition af ener
giintensiv virksom
hed
Liste af 35 proces
ser (CO2-afgiften
for disse processer
svarer normalt til
mindst 3% af vær
distigningen og
mindst 1% af om
sætningen for hver
virksomhed
Afgift overstiger
3.7% af værdistig
ning
Minedrift, industri,
byggeri (NACE
rev. 1 klassifikation
Vurderes i forhold
til besparelser opnå
et som led i grøn
skattereform (lavere
pensionsbidrag)
Yderligere kriterier
Reduktion
Danmark
Let og tung proces
(ikke rumvarme)
Lette processer
10% af CO2-
afgiften.
Tung proces 75% af
CO2-afgiften
Finland
85% reduktion af
afgift
Tyskland
Afgifter op til
120% af
besparelser opnå et
i grøn skattere form
tilbagebetales.
Sverige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462813_0006.png
Minedrift og indu
stri (NACE rev. 1
klassifikation)
Reduktion gives til
afgift som oversti
ger 0.8% af virk
somhedens salgs
værdi
Minedrift og indu
stri sektoren skal
kun svare 24% af
den pålagte afgift
Elektricitet, kul og naturgas - generelle betragtninger
Tolv medlemslande har i dag forbrugsskatter på elforbrug (out-put beskatning). Kul beskattes i seks medlemslande og ti
medlemslande beskatter naturgas. I denne sammenhæng menes en generel beskatning af naturgas og ikke bare
beskatning af naturgas anvendt som drivmiddel. Naturgas anvendt som drivmiddel er allerede dækket af
Fælleskabsharmonisering i mineraloli edirektivet.
Tabel 4: Beskatning af elektricitet, kul og naturgas i medlemslandene
Medlemsland
Out-put beskatning
af elektricitet
X
X
X
X
X
X
X
X
Beskatning af kul
Beskatning af
naturgas
X
X
X
X
X
X
Østrig
Belgien
Danmark
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Irland
Italien
Luxemburg
Holland
Portugal
X
X
X
X
X
X
X
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462813_0007.png
Spanien
Sverige
Storbritannien
X
X
X
X
X
X
X
Der eksisterer forskellige former for differentiering i medlemlandenes beskatning af elektrici tet, kul og naturgas. De
medlemslande som anvender differentierede afgiftssatser for mineralo lier for forskellige samfundsmæssige sektorer
(Danmark, Tyskland og Sverige) anvender også denne differentiering til andre energiformer (Danmark og Sverige:
elektricitet, kul og natur gas; Tyskland elektricitet og naturgas). Finland og Italien anvendes samme form for differenti
ering for ele ktricitet.
Storbritannien har valgt en omvendt differentiering for den nyligt introducerede Klimaforan dringsafgift. I Storbritannien
undtages husholdningernes forbrug af elektricitet, kul og natur gas fra beskatning, mens industrien betaler afgiften. En
anden form for differentiering sker i Holland, i forhold til beskatning af elektricitet og naturgas. I Holland anvendes
forskellige satser for disse energiformer i forhold til forbrugsmængden. Afgiftssatserne er degressive med højere en
ergiforbrug. For elektricitet er der et loft, idet mængden af elektricitet anvendt over et givent niveau beskattes med en nul
sats. For naturgas er der altid en positiv sats. Også Luxemburg anvender et system af differentierede satser på
elbeskatningen. Satserne er degres sive, der skal dog altid svares en positiv sats. Belgien beskatter svagstrømselektricitet,
men ikke stærkstrøm. I praksis indebærer dette beskatning af husholdningerne elforbrug og ikke virksomhe dernes.
Belgien beskatter husholdningers forbrug af naturgas, mens industriens forbrug er undtaget. I Spanien betales en
værdiafgift på elektricitet. Satsen er den samme for ethvert elforbrug, men idet prisen for svagstrøm er højere end
stærkstrøm er afgiften for svagstrøm også højere end for stærkstrøm.
Tabel 5: Differentiering af beskatning for elektricitet, kul og naturgas i forhold til forskellige samfundsmæssige
sektorer
Energi
form
Antal
medlems
stater
som
beskatter
Medlems
stater som
anvender
en lavere
positiv af
giftssats
for virk
somheder
i forhold
til hushold
ninger
Danmark,
Finland,
Tyskland,
Italien
Danmark,
Sverige
Naturgas
10
Danmark,
Tyskland,
Sverige
Belgien
Storbritan
nien
Italien, Frankrig,
Holland, Østrig,
Finland
Medlems
stater som
anvender
en nul sats
for
virksomhe
der og en
positiv sats
for
husholdnin
ger
Sverige
Medlems
stater som
anvender
en nul sats
for hudhol
ninger og
en positiv
sats for
virksomhe
der
Medlemsstater som
anvender andre for
mer for differenti
ering eller anvender
de samme satser for
husholdninger og
virksomheder
Elektri
citet
12
Storbritan
nien
Belgien, Frankrig,
Luxemburg, Holland,
Østrig, Spanien
Kul
6
Storbritan
nien
Finland, Italien, Hol
land
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462813_0008.png
Elektricitet, kul og naturgas - særlige ordninger for energi intensive virksomheder
Anvendelsen af særlige ordninger i beskatningen af elektricitet, kul og naturgas for energi intensive virksomheder er
ridset op i tabel 6. De centrale karakteristika af de nationale ordnin ger er beskrevet i tabel 7.
Tabel 6: Anvendelse af særlige ordninger for energi intensive virksomheder i beskatningen af elektricitet, kul og
naturgas
Energiform
Antal
medlemstater
Medlemsstater som
anvender særlige
ordninger for energi
intensive virksom
heder
Østrig, Danmark,
Finland, Tyskland,
Storbritannien
Medlemsstater som
ikke anvender særli
ge ordninger for
energi intensive
virksomheder
Belgien, Frankrig,
Italien, Luxemburg,
Holland, Spanien,
Sverige
Italien, Holland
Elektricitet
12
Kul
6
Danmark, Finland,
Sverige, Storbritan
nien
Østrig, Danmark,
Finland, Tyskland,
Sverige, Storbritan
nien
Naturgas
10
Belgien, Frankrig,
Italien, Holland
Tabel 7: Særlige regler for beskatning af elektricitet, kul og naturgas for energi intensive virksomheder i
medlemslandene
Medlemsland
Energiform
Definition af
energi inten
siv virksom
hed
Anlæg
indretet
primært til
vare pro
duktion
Som
mineralolier
(se ovenfor)
Yderligere
kriterier
Reduktion
Østrig
Elektricitet og
naturgas
Energi
anvendt i pro
duktions pro
cessen (ikke
rumvarme)
Som
mineralolier
(se ovenfor)
Afgift over 0.35%
af merværdi tilba
gebetales
Danmark
Elektricitet, kul
og naturgas
Som mineralolier
(se ovenfor)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462813_0009.png
Finland
Elektricitet, kul
og naturgas
Som
mineralolier
(se ovenfor)
Som
mineralolier
(se ovenfor)
1. Som
mineralolier
(se ovenfor)
2. Cement,
kalk, glas
produktion
Som
mineralolier
(se ovenfor)
Som
mineralolier
(se ovenfor)
1. Som
mineralolier
(se ovenfor)
2. Reduktion
for afgift
som
overstiger
1.2% af
salgsværdi
Forhandlede
energi effek
tiviseringsaf
taler
Som mineralolier
(se ovenfor)
Tyskland
Elektricitet og
naturgas
Som mineralolier
(se ovenfor)
Sverige
Kul og
naturgas
1. Som mineralolier
(se ovenfor)
2. 100%
Storbritannien
Elektricitet, kul
og naturgas
Liste af 33
installationer
80%
Noter