Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1287)
arbejds- og socialministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
AMU, L 214 - bilag 54 (Løbenr. 20780)
Arbejdsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 40 af
29. maj 2001 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L
214 – bilag 51).
Spørgsmål nr. 40:
Ministeren bedes i et notat redegøre for den vurdering, der fandt sted af konsekvenserne af deltidsdirektivet i 1997 (hvad
er vurderet/ikke vurderet) og tilsvarende i forbindelse med den såkaldte endelige autoritative vurdering, herunder
redegøre for, hvad der er sket af ændringer, som har ført til en forskellig konklusion, samt hvem der har bidraget til
vurderingen i henholdsvis 1997 og den såkaldte endelige vurdering.
Svar:
Deltidsdirektivet ophøjer de europæiske parters rammeaftale om deltidsarbejde til direktiv. Princippet om ikke-
forskelsbehandling fremgår af rammeaftalens § 4, der i modsætning til resten af bestemmelserne i aftalen er en
obligatorisk bestemmelse. § 4 har følgende ordlyd:
§ 4: Princippet om ikke-forskelsbehandling
1. Hvad angår ansættelsesvilkår, må deltidsansatte ikke behandles på en mindre gunstig måde end sammenlignelige
fuldtidsansatte, udelukkende fordi de arbejder på deltid, medmindre forskelsbehandlingen er begrundet i objektive
forhold.
2. Hvor det er hensigtsmæssigt, gælder princippet om pro rata temporis.
3. Gennemførelsesbestemmelserne til efterlevelse af denne artikel defineres af medlemsstaterne og/eller
arbejdsmarkedets parter under hensyntagen til fællesskabsret, national ret, kollektive aftaler og praksis.
4. Når det er berettiget af objektive grunde, kan medlemsstaterne, efter høring af arbejdsmarkedets parter i
overensstemmelse med national lovgivning
eller praksis, og/eller arbejdsmarkedets parter kan, hvor det er hensigtsmæssigt, gøre adgangen til særlige
ansættelsesvilkår afhængig af betingelser såsom anciennitet, arbejdstid eller indtjening. Betingelser i relation til
deltidsansattes adgang til særlige ansættelsesvilkår bør tages op til overvejelse med jævne mellemrum under
hensyntagen til princippet om ikke-forskelsbehandling som anført i § 4, stk. 1.
I 1997 konstateres det blandt andet i notater til Folketingets Europaudvalg, at direktivet kan få betydning for
funktionærloven, fordi loven indeholder et krav om mindst 15 timers ugentlig beskæftigelse, men at der er mulighed for
at gøre forskel, når der er objektive grunde til det. Der blev i 1997 ikke foretaget en vurdering af, om der kunne være
begrundelser for at opretholde en timegrænse i funktionærloven, som ville kunne anerkendes som objektive.