Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1368
Offentligt
1463209_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1368)
arbejds- og socialministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SOU, Alm. del - bilag 901 (Løbenr. 24261)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
13. juni 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Arbejdsministeriets, Socialministeriets og By- og
boligministeriets notat vedrørende sager på arbejdsmarkeds-, ligestillings- og socialområdet under det belgiske
formandskab i andet halvår 2001.
ARBEJDSMINISTERIET
SOCIALMINISTERIET
BY- OG BOLIGMINISTERIET (LIGESTILLINGSAFDELINGEN)
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
Folketingets Socialudvalg
Sager på arbejdsmarkeds-, ligestillings- og socialområdet under det belgiske formandskab i andet
halvår 2001.
Generelt
Den belgiske regering har primo maj 2001 udsendt en prioritetsnote og en guide vedr. det belgiske formandskab i andet
halvår 2001. Oplysningerne heri er nedenfor suppleret med oplysninger indhentet fra belgiske side via den danske EU-
repræsentation i Bryssel.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463209_0002.png
Den belgiske regering vil præsentere prioriteterne for det belgiske formandskab for det belgiske føderale parlament den
13. juni d.å. og for Europa-Parlamentet den 9. juli d.å. Europaudvalget og Arbejdsmarkedsudvalget vil blive informeret
igen, når det endelige program for det belgiske formandskab foreligger.
Under det belgiske formandskab planlægges afholdt rådsmøder for beskæftigelses- og socialministre den 6.-7. juli
(uformelt), den 8. oktober, den 12. november og den 3. december. Der vil endvidere blive afholdt seks konferencer.
En af topprioriteterne for det belgiske formandskab vil være at videreudvikle den europæiske sociale model. Man vil
lægge særlig vægt på at bidrage til at forbedre arbejdskvaliteten, øge medarbejderdeltagelsen i forbindelse med
økonomisk forandring, fremme lige muligheder, modernisere den sociale beskyttelse, bekæmpe social udstødelse og
fattigdom samt udvikle et bæredygtigt pensionssystem.
Konkrete tiltag
Beskæftigelse/det arbejdsmarkedspolitiske område
Inden for dette område vil den overordnede prioritet være "kvalitet i arbejdet".
Under DER i Stockholm i marts d.å. blev Belgien pålagt at fastlægge og videreudvikle de kvantitative og de kvalitative
beskæftigelsesindikatorer under sit formandskab. Som følge heraf sigter det belgiske formandskab mod dels at forbedre
beskæftigelsesstatistikkerne og dels at fastlægge en række kvalitets-indikatorer. Man vil tage udgangspunkt i en
meddelelse fra Kommissionen og støtte sig til arbejdet i Beskæftigelsesudv alget. Desuden vil blive afholdt en
konference herom, som også skal give inspiration til processen.
Derudover vil det belgiske formandskab fortsætte behandlingen af de forslag, der for indeværende behandles i Rådet
eller Europa-Parlamentet, eller som vil komme fra Kommissionen.
På arbejdsmiljøområdet peges på
støjdirektivet,
der for øjeblikket behandles i Rådet, forslaget vedr.
vibrationer,
der skal
gennem anden læsning i Europa-Parlamentet samt Kommissionens forslag vedr. hhv.
asbest
og
fysiske agenser.
For så vidt angår arbejdsvilkår, vil direktivforslaget om
information og høring
blive fulgt op, såfremt der ikke opnås
enighed herom under det svenske formandskab. Belgien sigter mod at færdiggøre forslagene til hhv. forordning og
direktiv vedr.
medarbejderindflydelse i det europæiske andelsselskab
som en samlet pakke under sit formandskab. Det
forventes, at Europa-Parlamentets udtalelse vedr. forslaget om
med arbejderindflydelse i det europæiske aktieselskab
foreligger inden rådsmødet i oktober, således at forslaget kan vedtages endeligt her. Belgien vil også fortsætte
behandlingen af forslaget til ændring af
insolvensdirektivet.
Det belgiske formandskab vil endvidere prioritere det af
Kommissionen fremlagte forslag om
vikararbejde.
Det samme gælder, hvis der kommer et forslag fra Kommissionen om
telearbejde.
Vedr. beskæftigelse falder det i det belgiske formandskabs lod at være ansvarlig for den årlige beskæftigelsespakke. Der
forventes ikke særlige nyskabelser i Kommissionens forslag herom her lige før evalueringen af beskæftigelsesstrategien.
Belgien vil desuden prioritere at søge beskæftigelsesandelen blandt ældre kvinder og mænd øget. I den forbindelse vil
der blive præsenteret et forslag om livslang læring for Rådet i december.
Ligestilling
Inden for ligestillingsområdet forventer Belgien, at der opnås enighed om forslaget til ændring af ligestillingsdirektivet
under det svenske formandskab, men i modsat fald vil det belgiske formandskab arbejde videre med dette.
Endvidere vil Belgien være ansvarlig for den årlige opfølgning på Beijing-platformen, der blev iværksat efter DER i
Madrid. Belgien har valgt ligeløn som emne, og man vil udsende et spørgeskema til medlemslandene herom med det
formål at udvikle kvantitative (forbedret statistik) og kvalitative (foranstaltninger) indikatorer. Der sigtes mod, at disse
indikatorer kan vedtages på det første rådsmøde under bel gisk formandskab.
Belgien vil fortsætte de seneste formandskabers arbejde med at integrere ligestillingsaspektet (mainstreaming) i
forskellige rådsformationers arbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463209_0003.png
Det belgiske formandskab vil tillige sætte spørgsmålet om oprettelse af et europæisk institut for ligestilling på
dagsordenen, hvilket også blev drøftet under det svenske formandskab.
Endelig vil Belgien under højtidelige former og med deltagelse af landenes ansvarlige ministre markere iværksættelsen
af det 5. handlingsprogram om ligestilling.
Virksomheders sociale ansvar
Vedr. virksomhedernes sociale ansvar vil det belgiske formandskab arbejde på grundlag af en meddelelse fra
Kommissionen. Belgien planlægger ikke at arbejde mod endelige konklusioner vedr. dette emne, men sigter mod at
fastlægge retningslinjer for det videre arbejde. Belgien er åben over for, at man i forbindelse med DER Laeken forsøger
at give et mandat på dette område til det danske formandskab.
Social beskyttelse og social sikring
Inden for dette område sigter det belgiske formandskab mod på rådsmødet i december 2001 at få vedtaget et forslag om
hvilke parametre, der skal indgå i en modernisering af forordning 1408/71 om vandrende arbejdstageres sociale sikring
m.v. Man vil derefter overlade det til det spanske formandskab at fortsætte forhandlingerne om den konkrete
gennemførelse.
Det forventes, at forslaget til handlingsprogram om social udstødelse må gennem forligsprocedure for at få løst
udestående spørgsmål med Europa-Parlamentet først og fremmest om budgettet. Det ville formentlig blive forsøgt i
september d.å., idet Belgien lægger vægt på at opnå en ikrafttrædelse af programmet pr. 1. januar 2002 som forudsat.
Det er en prioriteret opgave for det belgiske formandskab at få identificeret og vedtaget et sæt operationelle indikatorer
for måling af fremdriften i kampen mod social udstødelse og fattigdom. En ekspertkonference og -rapport skal supplere
arbejdet i SPC og SPC's undergruppe om indikatorer. Ambitionen er gennem et sæt indikatorer at skabe et positivt
samlet billede af hvert enkelt land og samtidig opnå, at samme sæt indikatorer kan anvend es til måling af fremgangen i
det enkelte medlemsland.
Endelig lægges der stor vægt på under belgisk formandskab, og med udgangspunkt i de 10 principper der er angivet i
Kommissionens meddelelse om sikre og bæredygtige pensioner, at få vedtaget et sæt fælles brede mål for samarbejdet
om bæredygtige pensionssystemer.