Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1500
Offentligt
1463078_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1500)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
3. juli 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets grundnotat om forslag
til Rådets beslutning om ændring af Kommissionens beslutning 2000/532/EF som ændret ved
Kommissionens beslutning 2001/118 for så vidt angår listen over affald.
MILJØstyrelsen
29. juni 2001
Internationalt kontor mse/6.
MEM 0371 MST
GRUNDNOTAT
om Forslag til Rådets beslutning om ændring af Kommissionens beslutning 2000/532/EF som ændret ved
Kommissionens beslutning 2001/118 for så vidt angår listen over affald.
Resumé: Forslagets formål er at ændre listen over affald i lyset af de meddelelser, som medlemsstaterne har
fremsendt om affaldstyper, som de nationalt betragter som farligt affald. Rådet forelægges en beslutning om at
klassificere chlorsilanholdigt affald, siliconeholdigt affald og asbestholdige byggematerialer som farligt affald og
fedt og olieblanding fra olieudskillelse indeholdende spiselig olie og fedt som ikke-farligt affald.
KOM (2001)216 endelig
1. Status
Kommissionen sendte den 27. april 2001 ovennævnte forslag til Rådet.
Forslaget har hjemmel i Rådets direktiv 75/442/EØF om affald, artikel 1, litra a) og i Rådets direktiv
91/689/EØF om farligt affald, artikel 1, stk. 4. Begge direktiver er hjemlet i Traktatens artikel 175.
Beslutningen træffes efter proceduren i artikel 18 i rammedirektivet om affald (75/442).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463078_0002.png
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal, hvilket indebærer, at Kommissionens forslag kan vedtages med
kvalificeret flertal. Skal der vedtages ændringer til Kommissionens forslag, kræver dette enstemmighed.
2.Formål og indhold
Kommissionen anfører, at forslagets formål er at ændre listen over affald i lyset af de meddelelser, som
medlemsstaterne har fremsendt om affaldstyper, som de nationalt betragter som farligt affald.
Kommissionen forelagde den 7. december ved komitéprocedure et udkast om ændring af listen over affald i
Kommissionens beslutning 2000/532/EF. Forslaget, der tog højde for 300 meddelelser fra medlemsstaterne,
godkendtes med undtagelse af fire affaldstyper.
Der var ikke kvalificeret flertal for Kommissionens forslag om at klassificere:
• Chlorsilanholdigt affald, siliconeholdigt affald og asbestholdige byggematerialer som farligt affald
• Fedt og olieblanding fra olieudskillelse indeholdende spiselig olie og fedt som ikke-farligt affald
Efter proceduren i artikel 18 i direktiv 75/442/EØF om affald skal Kommissionen forelægge et forslag om
klassificering af de fire affaldstyper til Rådet. Nærværende forslag til Rådets beslutning er for de tre først
nævnte affaldstyper identisk med det oprindelige, mens den sidste er ændret til:
• Fedt og olieblanding fra olieudskillelse, der udelukkende indeholder spiselig olie og fedt
1. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Kommissionen anfører, at forslaget er en ændring af Kommissionens beslutning 2000/532/EF for så vidt
angår listen over affald.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Listerne over affald og farligt affald blev implementeret i dansk bekendtgørelse nr. 581 af 24. juni 1996 om
bortskaffelse, planlægning og registrering af affald, senest ændret ved Miljø- og Energiministeriets
bekendtgørelse nr. 619 af 27. juni 2000 om affald.
Forslaget vil, bortset fra asbest, alene kræve formelle tilpasninger af listen i bilaget til bekendtgørelsen.
Asbestholdige byggematerialer reguleres af Arbejdsministeriets Asbestbekendtgørelse nr. 660 af 24.
september 1986 med ændringer. En vedtagelse af forslaget vil medføre, at bestemmelser om
håndtering af asbestaffald skal revideres, idet ikke blot støvende men også ikke støvende asbest bør
deponeres i særlige celler.
Asbestholdige byggematerialer reguleres endvidere i Søfartsstyrelsens tekniske forskrift nr. 1 af 31.
august 1999, bilag 2, som ligeledes skal ændres, så der kræves særlig deponering for ikke-støvholdigt
asbestaffald.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at få særlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervsliv, forbrugere
og offentlige myndigheder. Fsva. anmeldereglerne for farligt affald, skal asbestholdigt affald allerede i dag
anmeldes til kommunen, jf. Arbejdsministeriets Asbestbekendtgørelse ( nr. 660/1986 §16, stk. 5). Fsva.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463078_0003.png
udgifter til deponering, er det Miljøstyrelsens vurdering, at den praksis, der i dag finder anvendelse for
deponering af asbest, ikke vi l blive ændret væsentligt som følge af, at al asbest bliver farligt affald.
Der kan dog være nogle affaldsbehandlere, som fremover vil skulle indberette asbesten separat, idet
Miljøstyrelsen ikke har kendskab til, om affaldsbehandlere allerede i dag indberetter alt asbest som farligt
affald, eller om det indberettes sammen med andet ikke-forbrændingsegnet affald.
Søfartsstyrelsen har særskilt oplyst, at en ændring i Søfartsstyrelsens tekniske forskrift ikke i praksis vil få
betydning for skibene.
Beskyttelsesniveau:
En vedtagelse af forslaget vil ikke påvirke det danske beskyttelsesniveau fsva. chlorsilan- og
siliconeholdigt affald og fedt og olieblanding fra olieudskillelse, da den danske regulering allerede er
på niveau med forslaget. Fsva. de asbestholdige byggematerialer, vil det danske beskyttelsesniveau
blive påvirket positivt, idet alene støvende asbetholdige byggematerialer er klassificeret som farligt
affald.
Samlet set vil der blive tale om en positiv indvirkning på det danske beskyttelsesniveau.
Da den tidligere liste over farligt affald udvides til at omfatte flere affaldstyper, vurderes det, at
beskyttelsesniveauet i EU påvirkes positivt.
5. Høring
I forbindelse med afstemningen om Kommissionens beslutning ved komitéprocedure blev et udkast til forslag,
som stort set var identisk med det forelagte sendt i høring 5. juli 2000 hos DI, Genvindingsindustrien, KL,
Renosam, Affaldsteknisk samarbejde, Miljøstyrelsens kommunegruppe for farligt affald og endvidere modtog
Miljøstyrelsen bemærkninger fra IMOKA (sammenslutning af modtagestationer for olie- og kemikalieaffald)
og Asfaltindustrien.
Ingen af de modtagne kommentarer vedrørte de fire affaldstyper, der er omfattet af nærværende
Rådsbeslutning.
I Specialudvalget for Miljø er følgende høringssvar indkommet:
Dakofa
fremfører, at en vedtagelse af forslaget
fsva. asbestholdige byggematerialer vil få økonomiske konsekvenser i form af øgede udgifter til deponering
som farligt affald og administrative konsekvenser i form af særlig indberetning til kommunerne og i forhold til
Miljøstyrelsens indberetningssystem for affald, ISAG.
Forbrugerinformationen, Det Øko logiske Råd
og
SID
støtter
forslaget til beslutning.