Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1515
Offentligt
1463063_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1515)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
5. juli 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets notat samt grundnotat
om forslag til direktiv om 7. tilpasning til den tekniske udvikling af bilag 1 til Rådets direktiv 76/769/EØF om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes bestemmelser om begrænsning af markedsføring og anvendelse af
visse farlige stoffer og præparater (creosot).
MILJØstyrelsen
Den 4. juli 2001
Internationalt kontor J.nr. M 1034-0051
OK/6
MEM 372 MST
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til direktiv om 7. tilpasning til den tekniske udvikling af bilag 1 til Rådets direktiv 76/769/EØF om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes bestemmelser om begrænsning af markedsføring og anvendelse af
visse farlige stoffer og præparater (creosot).
Danmark modtog den 14. juni 2001 ovennævnte forslag fra Kommissionen.
Der stemmes om forslaget den 17. juli 2001.
Danmark har arbejdet aktivt for at påvirke indholdet af det nye direktiv, og udkastet indebærer fra et dansk
synspunkt markante forbedringer i forhold til det nuværende direktiv, idet der indføres et generelt forbud mod
creosot med visse begrænsede undtagelser.
Forslaget indebærer, at salg af træ behandlet med creosot – i modsætning til i dag - forbydes til almindelige
forbrugere. Det samme gælder de træbeskyttelsesmidler, som indeholder creosot. Forbrugerne vil herefter
hverken kunne købe nyt creosotbehandlet træ eller selv behandle deres træværk med creosotholdige midler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463063_0002.png
En ligeledes markant forbedring er, at en begrænset, industriel anvendelse af creosot fortsat kan ske, men den
tilladte mængde af benzo-a-pyren (BaP) i træbeskyttelsesmidlet sænkes fra 500 ppm til 50 ppm. Industriel
anvendelse af creosot finder ikke sted i Danmark i dag.
Træ behandlet med creosot må kun anvendes til bestemte, begrænsede erhvervsmæssige formål - f.eks.
jernbaner, telefon- og elpæle og i havne og indre vandveje. I disse tilfælde har Arbejdstilsynet en række
muligheder for at pålægge anvendelsen af produkter med creosot yderligere restriktioner på grundlag af
arbejdsmiljølovgivningen, herunder i visse tilfælde direkte pålæg til arbejdsgiveren om substi tution med et
mindre farligt middel/produkt. Dette kan blandt andet lade sige gøre, fordi creosotdirektivet respekterer
arbejdsmiljødirektiverne.
Godkendelsesordningen for bekæmpelsesmidler kan opretholdes - også for creosotmidler til industriel
træbeskyttelse.
På denne baggrund agter Danmark at stemme for forslaget. I forbindelse med afstemningen agter Danmark at
fremsætte erklæring om, at Danmark finder, at der på fællesskabsplan bør arbejdes videre for en yderligere
skærpelse af reguleringen af creosot – herunder i forbindelse med biociddirektivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463063_0003.png
MILJØstyrelsen
Den 3.juli 2001
Internationalt kontor J. nr. M 1034-0051
GRUNDNOTAT
til
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG.
Forslag til Kommissionens direktiv om syvende tilpasning til den tekniske udvikling af bilag 1 til Rådets
direktiv 76/769/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes administrativt eller ved lov fastsatte
bestemmelser om begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater (creosot).
1. Status
Medlemslandene modtog den 14. juni 2001 ovennævnte forslag fra Kommissionen. Forslaget er sendt pr.
e-post med angivelse af, at der er tale om ’final draft’. Det vides endnu ikke, hvornår den officielle
fremsendelse af forslaget finder sted.
Forslaget har hjemmel i Rådets direktiv 76/769/EØF af 27. juli 1976 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes administrativt eller ved lov fastsatte bestemmelser om begrænsning af markedsføring og
anvendelse af visse farlige stoffer og præparater.
Der skal stemmes om forslaget ved komitéprocedure (kvalificeret flertal). Datoen for afstemning er fastsat til
den 17. juli 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463063_0004.png
Forslaget er en opfølgning af Europa-kommissionens fire miljøgaranti-afgørelser i november 1999. I henhold
til traktatens artikel 95, stk. 7,(TEF) skal Kommissionen nemlig, når den har bekræftet miljøgarantianmeldelser,
straks undersøge, hvorvidt den skal foreslå en tilpasning af den oprindelige EU-regel.
Danmark var en af de fire lande, der fik bekræftet strengere regler i forbindelse med anvendelsen af
miljøgarantien. Danmark kunne efter afgørelsen anvende sin godkendelsesordning for træbeskyttelsesmidler
med creosot, forudsat, at man ikke tillod overskridelse af grænseværdierne i direktivet, og forudsat, at creosot
kunne markedsføres og anvendes, når det var foreneligt med behovet for at beskytte sundhed og miljø.
Denne sidste formulering har Danmark fortolket som en mulighed for administrere godkendelsesordningen
således, at der kan gives afslag under de grænseværdier, som det nuværende direktiv fastsætter.
2. Formål og indhold
Kommissionen anfører, at forslagets formål er at tilpasse begrænsningerne for creosot til træbeskyttelse og i
behandlet træ til den tekniske udvikling. De eksisterede begrænsninger findes i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 94/60/EF.
Kommissionen anfører, at Den Videnskabelige Komité for Toksicitet, Økotoksicitet og Miljø (CSTEE) i marts
1999 konkluderede, at der er videnskabelig dokumentation til støtte for den opfattelse, at creosot med en
koncentration af benzo-a-pyren (BaP) på under 50 ppm og/eller træ indeholdende sådan creosot indebærer en
kræftrisiko for forbrugerne, og at risikoens størrelse klart giver anledning til bekymring.
Det aktuelle forslag forbyder al privat anvendelse af creosotholdige midler til træbeskyttelse. Også for den
erhvervsmæssige anvendelse er udgangspunktet nu forbud med visse begrænsede undtagelser for
industriprocesser (trykimprægnering) samt arbejde på stedet udført af professionelle. Grænseværdien for BaP-
koncentration i stoffer og præparater der kan bruges i industrianlæg (trykimprægnering) sænkes fra 500 til 50
ppm. Erhvervsmæssig træbeskyttelse udført på stedet tillades med midler med BaP-koncentration under 50
ppm, i det omfang arbejdet er omfattet af Fællesskabets bestemmelser om beskyttelse af arbejdstagere. Sådant
behandlet træ må imidlertid kun anvendes til visse begrænsede erhvervsmæssige anvendelser.
Direktivet indfører nemlig et generelt forbud mod markedsføring af nyt creosotbehandlet træ. For så vidt
angår visse erhvervsmæssige anvendelser (jernbaner, telemaster, hegn, havne, indre vandveje etc.) tillades
industrielt behandlet træ med præparater indeholdende mindre end 50 ppm BaP mod nuværende grænseværdi
på 500 ppm.
Direktivet forbyder således al privat anvendelse af såvel træbeskyttelsesmiddel med creosot som nyt træ
behandlet med creosot. Forbudet gælder også importeret træ.
Anvendelses- og markedsføringsforbudet gælder – på samme måde som i det nuværende direktiv - ikke
tidligere behandlet træ, der markedsføres på brugtmarkedet til genanvendelse.
Træ, nyt eller brugt, må uanset BaP-indhold dog ikke anvendes til visse særlige anvendelser (inde i bygninger,
til fremstilling af beholdere/emballage til konsumvarer/foder eller til udendørsfaciliteter til rekreative formål,
fx legepladser).
Forslaget anfører, at direktivets regler skal gælde i medlemslandene senest fra 30. juni 2003.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463063_0005.png
Rådets direktiv 76/769/EØF anfører som et af sine formål at opretholde det indre marked for farlige stoffer,
og at den indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning er nødvendig. Dette direktiv udgør en teknisk
tilpasning på områder, der allerede er EU-reguleret.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser: Det nuværende direktiv er gennemført i Danmark i bekendtgørelse nr. 665
af 4. juli 1996 om begrænsning af salg og anvendelse af creosot (creosotbekendtgørelsen).
Gennemførelse af det nye direktiv vil forudsætte en ændring af denne bekendtgørelse. Der skal nu indføres
forbud mod privat anvendelse af creosot som henholdsvis træbeskyttelsesmiddel og i form af creosotbehandlet
træ. Creosotbehandlet træ kan alene tillades anvendt i visse begrænsede erhvervsmæssige situationer (jernbaner,
telemaster, hegn, havne, indre vandveje etc.) og kun i det omfang træet er behandlet af profession elle eller i
industriprocesser med midler med BaP-indhold på under 50 ppm (mod tidligere 500 ppm).
Forslaget skønnes ikke at ville kræve lovændringer.
Økonomiske og administrative konsekvenser: Forslaget skønnes ikke at have væsentlige økonomiske
konsekvenser for henholdsvis erhvervsliv, forbrugere stat, amter og kommuner, idet der ikke i dag findes
godkendte midler med creosot til træbeskyttelse, og idet import til Danmark af træ behandlet med creosot kun
finder sted i lille og aftagende omfang.
Beskyttelsesniveau: Forslaget vurderes samlet at påvirke beskyttelsesniveauet positivt.
De nye regler er udtryk for en klar forbedring i forhold til det gældende direktiv i kraft af forbudene mod
generel anvendelse og sænkning af grænseværdierne for de tilladte erhvervsmæssige anvendelser. I forbindelse
med de tilladte erhvervsmæssige anvendelser vil der være en række muligheder for at pålægge såvel
creosotmidler til træbeskyttelse som creosotbehandlet træ yderligere restriktioner på grundlag af
arbejdsmiljølovgivningen, herunder i visse tilfælde pålæg til arbejdsgiveren om at undersøge mulighederne for
at substituere med et andet ufarligt eller mindre farligt middel/produkt.
Det vurderes, at den danske biocid-godkendelsesordning som sådan kan opretholdes også for creosotmidler til
træbeskyttelse, men administrationen af den skal respektere direktivets rammer.
Godkendelsesordningen vil således fremover blive administreret indenfor det nye direktivs rammer; d.v.s. at
der alene kan gives tilladelser til de meget begrænsede formål og begrænsede omfang, som er beskrevet
ovenfor.
Administration af godkendelsesordningen på baggrund af miljøgarantien er således ikke længere aktuel.
Den reelle betydning heraf begrænses af, at den nuværende danske godkendelsesordning for biocidmidler
(herunder bl.a. træbeskyttelsesmidler) er på vej til at blive erstattet af en harmoniseret EU-godkendelsesordning
som følge af biociddirektivet (98/8/EF).
Biociddirektivet blev gennemført i Danmark 14. maj 2000. Den fælles EU-ordning medfører, at der - i løbet af
en overgangsperiode på 10 år - skal træffes beslutning i EU-regi om biocidaktivstoffernes optagelse eller ikke-
optagelse på direktivets positivliste. Træbeskyttelsesmidler er blandt de første produkttyper, som skal vurderes
efter biociddirektivet.
Forslaget til nyt creosot-direktiv vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet i EU positivt.
1. Høring
Forslaget har været til høring i EF specialudvalget (miljø).
Dansk Energi udtaler, at man opfatter forslaget således, at det fortsat vil være muligt at anvende creosot til
elselskabets master (industrielt fremstillede) idet grænseværdien dog sænkes fra 500 ppm til 50 ppm.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463063_0006.png
Kommunernes Landsforening udtaler, at man støtter den positive danske holdning til ændringen af direktivet.