Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1541
Offentligt
1463038_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1541)
retlige og indre anliggender ministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
11. juli 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets grundnotat vedrørende forslag til
Rådets afgørelse om udvidelse af Europols mandat til at omfatte de former for grov international kriminalitet,
som er anført i bilaget til Europol-konventionen.
Kære<DOCUMENT_START> udenrigsminister.
Vedlagt sender jeg et forslag til Rådets afgørelse om udvidelse af Europols mandat til at omfatte de former for
grov international kriminalitet, som er anført i bilaget til Europol-konventionen, tillige med et grundnotat om
forslaget, idet jeg skal anmode om, at materialet oversendes til Folketingets Europaudvalg.
Det bemærkes, at materialet ligeledes vil blive oversendt til Folketingets Retsudvalg.
Med venlig hilsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463038_0002.png
GRUNDNOTAT
vedrørende
forslag til Rådets afgørelse om udvidelse af Europols mandat til at omfatte de former for grov international
kriminalitet, som er anført i bilaget til Europol-konventionen.
1. Baggrund.
I medfør af Europol-konventionens artikel 2, stk. 2, har Europol mandat til at beskæftige sig med bekæmpelse
af ulovlig narkotikahandel, ulovlig handel med nukleare og radioaktive materialer, organiseret illegal
indvandring (menneskesmugling), menneskehandel og ulovlig handel med stjålne køretøjer.
Som forudset i Europol-konventionens artikel 2, stk. 2, er det desuden ved Rådets afgørelse af 3. december
1998 blevet pålagt Europol at beskæftige sig med strafbare handlinger, som er blevet begået, eller som det må
antages vil blive begået i forbindelse med terroristiske aktiviteter, der er rettet mod personers liv og legeme,
mod den personlige frihed eller mod ejendom.
Ved Rådets afgørelse af 29. april 1999 er Europols mandat endvidere blevet udvidet til at omfatte bekæmpelse
af falskmøntneri og forfalskning af betalingsmidler.
Herudover er Europols kompetence ved Rådets protokol af 30. november 2000 udarbejdet på grundlag af
artikel 43, stk. 1, i konventionen om oprettelse af en europæisk politienhed (Europol-konventionen) om
ændring af artikel 2 i og bilaget til denne konvention, blevet udvidet til at omfatte hvidvaskning af penge
generelt, uanset hvilken type strafbart forhold det hvidvaskede udbytte stammer fra.
Med henblik på at udvide Europols mandat har Sverige og Belgien fremsat et forslag til Rådets
afgørelse om udvidelse af Europols mandat til at omfatte de former for grov international kriminalitet,
som er anført i bilaget til Europol-konventionen. Baggrunden for forslaget er, at der løbende er
overvejelser om at udvide Europols mandat til at omfatte flere af de forbrydelser, som er omtalt i
bilaget til Europol-konventionen, og at et udvidet mandat vil styrke Europols m uligheder for at yde
relevant bistand til de nationale politimyndigheder. Europol vil i givet fald kunne bistå
medlemslandene i forbindelse med efterforskning af grov international kriminalitet, der typisk
involverer bander, som opererer inden for flere forskellige kriminalitetsområder.
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 2, stk. 2, i Europol-konventionen, hvorefter Rådet efter proceduren i
afsnit VI i Traktaten om Den Europæiske Union (TEU) med enstemmighed kan beslutte at pålægge Europol
at beskæftige sig med andre af de former for kriminalitet, der er anført i bilaget til Europol-konventionen, eller
særlige aspekter af disse former for kriminalitet.
1. Forslagets indhold.
Forslaget indebærer, at Europols mandat udvides til at omfatte alle de former for grov international
kriminalitet, som er anført i bilaget til Europol-konventionen. Listen i det omhandlede bilag omfatter følgende
former for grov international kriminalitet:
• Forbrydelser mod personers liv og legeme og mod den personlige frihed:
• forsætligt manddrab, grov legemsbeskadigelse
• ulovlig handel med organer og menneskeligt væv
• bortførelse, frihedsberøvelse og gidseltagning
• racisme og fremmedhad.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463038_0003.png
• Formueforbrydelser, forbrydelser mod offentlig ejendom og bedrageri:
• organiseret tyveri
• ulovlig handel med kulturgoder, herunder antikviteter og kunstgenstande
• underslæb og andre berigelsesforbrydelser
• afkrævning af beskyttelsespenge og pengeafpresning
• efterligninger og fremstilling af privatudgaver af produkter
• forfalskning af officielle dokumenter og ulovlig handel med falske dokumenter
• falskmøntneri, forfalskning af betalingsmidler
• edb-kriminalitet
• bestikkelse.
• Ulovlig handel og miljøkriminalitet:
• ulovlig handel med våben, ammunition og eksplosive stoffer
• ulovlig handel med truede dyrearter
• ulovlig handel med truede plantearter og planteolier
• anden miljøkriminalitet
• ulovlig handel med hormonpræparater og andre vækstfremmende stoffer.
Europol skal fortsat beskæftige sig med de former for kriminalitet, der i øvrigt følger af Europol-
konventionens artikel 2, stk. 2.
Det følger endvidere af forslaget, at Rådet enstemmigt – på grundlag af forslag fra Europols Styrelsesråd –
fastlægger, hvilke former for grov international kriminalitet der skal prioriteres, og at Europols direktør
regelmæssigt skal underrette Styrelsesrådet om gennemførelsen af disse prioriteter.
Det følger endvidere af forslaget, at Europols årsrapport, der udarbejdes på grundlag af Europol-
konventionens artikel 28, stk. 10, nr. 1, udtrykkeligt skal henvise til og afspejle prioriteterne og deres
gennemførelse.
Det følger i øvrigt af forslaget, at der skal tages hensyn til det forberedende arbejde, som Europols Styrelsesråd
har udført, navnlig vedrørende de budget- og personalemæssige konsekvenser for Europol af en udvidelse af
mandatet.
Endelig følger det af forslaget, at Rådets afgørelse af 29. april 1999 om udvidelse af Europols mandat til at
omfatte bekæmpelse af falskmøntneri og forfalskning af betalingsmidler ophæves, når afgørelsen om udvidelse
af Europols mandat til at omfatte alle de former for grov international kriminalitet, som er nævnt i bilaget til
Europol-konventionen, træder i kraft. Ved den foreslåede rådsafgørelse vil det således allerede følge af selve
bilaget til Europol-konventionen, at Europol får kompetence til at beskæftige sig med bekæmpelse af
falskmøntneri og forfalskning af betalingsmidler.
Forslaget indeholder herudover bestemmelser om ikrafttræden og offentliggørelse i EF-tidende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463038_0004.png
1. Gældende dansk ret.
Ved lov nr. 415 af 10. juni 1997 blev konventionen af 26. juli 1995 om oprettelse af en europæisk politienhed
(Europol-konventionen) gennemført i dansk ret. Loven bestemmer, at Europol-konventionen gælder her i
landet, jf. lovens § 1, stk. 1.
Af bemærkningerne til loven fremgår det, at bestemmelsen indebærer, at Rigspolitichefen og
forbindelsesofficererne får hjemmel til at videregive fortrolige oplysninger til brug for Europols edb-baserede
databaser (informationssystemet, analysedatabaserne og indekssystemet) i overensstemmelse med reglerne i
konventionen, jf. herved navnlig konventionens artikel 4. Det fremgår endvidere, at Rigspolitichefen kan
trække på Europols registre i overenss temmelse med konventionens regler, jf. herved konventionens artikel 9
– 12.
Loven bestemmer endvidere, at Rigspolitichefen er den nationale enhed efter konventionens artikel 4, og at
enhver forvaltningsmyndighed kan videregive oplysninger til Rigspolitichefen til brug for udførelsen af opgaver
efter konventionen, jf. lovens § 2.
I medfør af lovens § 3 er Registertilsynet (nu Datatilsynet) den nationale kontrolinstans efter konventionens
artikel 23.
I henhold til lovens § 6 har justitsministeren ved bekendtgørelse nr. 508 af 23. juni 1999 om ikrafttræden af lov
om gennemførelse af Europol-konventionen bestemt, at loven træder i kraft den 1. juli 1999.
1. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget vil medføre, at Europols kompetence vil blive udvidet til at omfatte alle de former for grov
international kriminalitet, som er anført i bilaget til Europol-konventionen.
Forslaget indebærer ikke en ændring af reglerne om Europols registre m.v. eller en ændring af reglerne i
Europol-konventionen vedrørende udveksling, videregivelse og registrering af oplysninger. Endvidere berører
forslaget ikke de nationale regler om udveksling, videregivelse eller registrering af oplysninger.
Forslaget skønnes på denne baggrund ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser, ligesom forslaget ikke
ses at have statsfinansielle konsekvenser.
1. Høring.
Forslaget til Rådets afgørelse om udvidelse af Europols mandat til at omfatte de former for grov international
kriminalitet, som er anført i bilaget til Europol-konventionen er sendt i høring hos Advokatrådet, Amnesty
International, Dansk Told- og Skatteforbund, Datatilsynet, Det Danske Center for Menneskerettigheder, Den
danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Erhvervsministeriet, Finansministeriet,
Indenrigsministeriet, Landsforeningen af beskikkede advokater, Politiforbundet i Danmark,
Politifuldmægtigforeningen, Foreningen af Politimestre i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen,
Politidirektøren i København, Skatteministeriet, Statsadvokaten for særlig økonomisk kriminalitet,
Statsministeriet, Udenrigsministeriet og Præsidenterne for Vestre og Østre Landsret, Københavns Byret og
retterne i Århus, Odense, Aalborg og Roskilde.<DOCUMENT_START>