Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1555
Offentligt
1463023_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1555)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
18. juli 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets notat samt grundnotat
om forslag til Kommissionens anbefalinger vedrørende resultaterne af risikovurderingerne og
risikoreduktionsstrategierne for stofferne: akrylaldehyd, dimetylsulfat, nonylfenol, nonylfenol (forgrenet) og
MTBE.
Forslaget forventes sat til afstemning via komitéproceduren (forskrifts-procedure) den 23. juli 2001.
MILJØstyrelsen
13. juli 2001
Internationalt kontor 1034-0051
mse/6.
Notat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Kommissionens anbefalinger vedrørende resultaterne af risikovurderingerne og
risikoreduktionsstrategierne for stofferne: akrylaldehyd, dimetylsulfat, nonylfenol, nonylfenol
(forgrenet) og MTBE.
Der anbefales fastsættelse af en grænseværdi i arbejdsmiljøet fsva. akrylaldehyd og dimetylsulfat.
Fsva. nonylfenoler og forgrenet nonylfenol anbefales indført en anvendelsesbegrænsning for navnlig visse anvendelser (dvs. ikke-
udtømmende liste), at anvende vandrammedirektivet til regulering af stofferne og fastsættelse af en grænseværdi for slam til
udspredning på landbrugsjord.
Fsva. MTBE anbefales et overvågningsprogram, bedst mulig teknologi ved anlæg til opbevaring af benzin, udvikling af teknisk
standard og anvendelse af nationale anlægsgodkendelser til kontrol.
Der skal stemmes ved anvendelse af komiteprocedure (3b), forskriftsprocedure den 23. juli 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463023_0002.png
Danmark lægger afgørende vægt på, at der åbnes en mulighed for at stille krav til indholdet af MTBE,
herunder at udfase MTBE i regioner i EU, som har særlige problemer i forhold til at beskytte grundvand og
drikkevand på grund af MTBE. Danmark er positivt stemt for den resterende del af forslaget.
På den baggrund vil Danmark lægge vægt på at få forslaget delt op i to dele, en vedrørende MTBE og en
vedrørende den resterende del af forslaget. Regeringen vil i så fald stemme imod forslaget vedr. MTBE og
stemme for den anden del af forslaget. Såfremt det ikke lykkes at få delt forslaget op i to dele, agter Regeringen
at stemme imod forslaget, idet Regeringen lægger afgørende vægt på, at der åbn es en mulighed for at stille
krav til indholdet af MTBE, herunder at udfase MTBE i regioner i EU, som har særlige problemer i forhold til
at beskytte grundvand og drikkevand på grund af MTBE
MILJØstyrelsen
Den 16. juli 2001
Kemikaliekontoret rbl/12, mse/6
MEM 0375 MST
Resume: Der anbefales fastsættelse af en grænseværdi i arbejdsmiljøet fsva. akrylaldehyd og dimetylsulfat. Fsva.
nonlyfenoler og forgrenet nonylfenol anbefales der indførelse af anvendelsesbegrænsning for navnlig visse
anvendelser (dvs. ikke-udtømmende liste), at anvende vandrammedirektivet til regulering af stofferne, og
fastsættelse af en grænseværdi for slam til udspredning på landbrugsjord. Fsva. MTBE anbefales et overvågn
ingsprogram, anvendelse af bedst mulig teknologi ved anlæg til opbevaring af benzin, udvikling af teknisk
standard og anvendelse af nationale anlægsgodkendelser til kontrol.
GRUNDNOTAT
Forslag til Kommissionens anbefalinger vedrørende resultaterne af risikovurderingerne og
risikoreduktionsstrategierne for stofferne: akrylaldehyd, dimetylsulfat, nonylfenol, nonylfenol (forgrenet)
1
og
MTBE.
Kommissionens udkast til ovennævnte forslag
1. Status
EU-Kommissionen fremsendte den 3. juli 2001 ovenstående forslag til EU-medlemslandene.
Forslaget har hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 793/93 af 23. marts om vurdering af og kontrol med
risikoen ved eksisterende stoffer.
Der skal stemmes om forslaget den 23. juli 2001 ved anvendelse af komitéproceduren (3b),
forskriftsprocedure.
2. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forslag er for de 5 ovennævnte stoffer samlet at godkende resultaterne af EU-
risikovurderingen samt tilhørende risikoreduktionsstrategier. Kommissionens anbefaling vil ligge til grund for
det videre arbejde med reguleringen af de 5 stoffer.
Stofferne er blevet risikovurderet af de respektive rapporterende medlemsstater efter principperne i
Kommissionens forordning 1488/94 om principperne for vurdering af risikoen for mennesker og miljø ved
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463023_0003.png
eksisterende stoffer, og efter de retningslinier, som er givet i Kommissionens tekniske vejledning til støtte for
denne forordning.
Akrylaldehyd
Holland har haft ansvaret for risikovurderingen af stoffet akrylaldehyd. Af risikovurderingen fremgår det, at
stoffet i EU anvendes som mellemprodukt i den kemiske industri til fremstilling af en række andre kemiske
stoffer (f.eks. tilsætningsstoffer til dyrefoder, biocider, pesticider, parfumestoffer og stoffer som anvendes til
lædergarvning). Udenfor EU anvendes stoffet tillige som bredspektret biocid og fiksermiddel samt i
produktionen af stivelse og visse m etaller. Det har ifølge risikovurderingen ikke været muligt at redegøre for
anvendelsen af den totale producerede og importerede mængde af stoffet i EU. Det er derfor muligt, at der er
visse anvendelser af stoffet, som ikke er dækket af risikovurderingen.
Risikovurderingen har identificeret at mennesker og miljø ligeledes udsættes for stoffet via andre kilder såsom
fra industrielle forbrændingsprocesser, udstødningsgasser fra biler og tobaksrøg. Disse kilder er ikke en del af
livscyklus af det producerede og importerede stof og derfor ikke formelt omfattet af risikovurderingens
konklusioner.
Risikovurderingen konkluderer
• at der er bekymring for arbejdstager som følge af risikoen for irritation af øjne, næse og luftveje.
• at der er usikkerhed m.h.t. stoffets mulige evne til at skade arveanlæggene og give kræft. Der foreligger
dog ingen anerkendt testmetode som kan belyse stoffets mulige evne til at skade arveanlæggene, og de
relativt lave udsættelsesniveauer taget i betragtning er et krav om en nærmere undersøgelse af stoffets
mulige evne til at forårsage kræft ikke retfærdiggjort.
På baggrund af risikovurderingen er der udarbejdet en risikoreduktionsstrategi som anbefaler
• at der indenfor fællesskabets eksisterende lovgivningsmæssige rammer sættes en fælles europæisk
grænseværdi for stoffet i arbejdsmiljøet som beskytter arbejdstager mod irritation.
• at det indtil en sådan grænseværdi er vedtaget tilstræbes at udsættelsen i arbejdsmiljøet nedbringes så
meget som det er teknisk muligt på grund usikkerheden m.h.t. stoffets mulige kræftfremkaldende
egenskaber.
Dimetylsulfat
Holland har haft ansvaret for risikovurderingen af stoffet dimetylsulfat. Af risikovurderingen fremgår det at
stoffet i EU hovedsageligt anvendes som mellemprodukt og som hjælpestof i den kemiske industri i
fremstillingen af mange organiske kemikalier (f.eks. farvestoffer, parfumestoffer, lægemidler og tekstil-
blødgørere). Det har ifølge risikovurderingen ikke været muligt at redegøre for anvendelsen af den totale
producerede og impo rterede mængde af stoffet i EU. Det er derfor muligt at der er visse anvendelser af
stoffet, som ikke er dækket af risikovurderingen.
Risikovurderingen har identificeret at mennesker og miljø ligeledes udsættes for stoffet via andre kilder f.eks.
via forbrænding af svovlholdige fossile brændstoffer og via dannelse som følge af kemiske reaktioner mellem
svovldioxid og organiske stoffer i atmosfæren. Disse kilder er ikke en del af livscyklus af det producerede og
importerede stof og derfor ikke formelt omfattet af risikovurderingens konklusioner.
Stoffet er ikke undersøgt for alle aspekter af dets mulige indvirken på forplantningen og derfor omfatter
risikovurderingen ikke en vurdering af risikoen i den henseende. Yderligere undersøgelser af stoffets mulige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463023_0004.png
indvirken på forplantningen skønnes dog ikke nødvendige idet stoffet i forvejen er kræftfremkaldende selv ved
meget lave udsættelser.
Risikovurderingen konkluderer
• at der er bekymring for arbejdstager som følge af risikoen for irritation af luftvejene, skade på
arveanlægene og kræft ved indåndning ved produktion, forarbejdning og anvendelse af stoffet.
• at der er bekymring for gravide arbejdstagere som følge af risikoen for skade på sundheden ved
indånding ved stoffets anvendelse som mellemprodukt i den kemiske industri.
• at en risiko for forbrugere og for mennesker udsat for stoffet via miljøet selv ved meget lave udsættelser
ikke kan udelukkes p.g.a. stoffets kræftfremkaldende egenskaber. Risikoen er dog ikke af en størrelse som
gør øjeblikkelig tiltag nødvendige. Den allerede eksisterende risikohåndtering anses for tilstrækkelig til at
opretholde et fortsat pres i retning af at nedbringe og kontrollere udsættelse for stoffet.
På baggrund af risikovurderingen er der udarbejdet en risikoreduktionsstrategi som anbefaler,
• at der indenfor fællesskabets eksisterende lovgivningsmæssige rammer sættes en fælles europæisk
grænseværdi for stoffet i arbejdsmiljøet.
Nonylfenol og nonylfenol (forgrenet)
England har haft ansvaret for risikovurderingen af stofferne nonylfenol og nonylfenol (forgrenet). Af
risikovurderingen fremgår det, at stoffet i EU hovedsageligt anvendes som mellemprodukt i den kemiske
industri i fremstillingen af nonylphenoletoxylater som f.eks. indgår i rengøringsmidler, pesticider og maling
samt i fremstillingen af kunststoffer, plastik og stabilisatorer i polymerindustrien. Andre beskrevne anvendelser
omfatter fremstilling af bestemte stoffer som anvendes uden for EU til udvinding af metaller og i
specialmaling.
Forslaget indeholder kun anbefalinger vedrørende stoffernes miljørisici. Kommisionens anbefalinger
vedrørende stoffernes sundhedsrisici ventes i en senere anbefaling.
Miljø-risikovurderingen konkluderer
• at der er behov for yderligere informationer om effekter på organismer som lever i sediment. Den
foreslåede risikoreduktionsstrategi vil dog gøre det overflødigt at indhente disse oplysninger.
• at der både regionalt og lokalt er bekymring for effekter på vandmiljøet og sediment som følge af
udsættelse stammende fra produktionen af nonylfenol og nonylfenol(forgrenet), fra anvendelsen af disse i
produktionen af en række øvrige stoffer (f.eks. kunststoffer, nonylfenoletoxylat) samt fra formulering og
anvendelse af nonylfenoletoxylater.
• at der er bekymring for effekter på landmiljøet som følge af udsættelse stammende fra produktion,
formulering og anvendelse af nonylfenoletoxylat i en lang række sektorer (f.eks. rengøring og
textilindustrien).
På baggrund af miljø-risikovurderingen er der udarbejdet en risikoreduktionsstrategi som anbefaler
• at der indføres anvendelsesbegrænsning navnlig til brug ved rengøring, tekstil- og læderforarbejdning,
biocid (særligt til desinfektion af yvere), metalarbejde, papir og papirmasse samt kosmetik (inkl. shampoo
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463023_0005.png
og andre produkter til personlig pleje). Der gøres dog opmærksom på, at det er nødvendigt med en
nærmere undersøgelse af hvilke anvendelser, der kan undtages fra dette.
• at der for produktion af nonylfenoletoxylater og for anvendelsen af disse i produktion af akrylester
polymerer, visse kunststoffer og stabilisatorer kan være behov for yderligere tiltag, deriblandt integreret
forureningsbegrænsning og kontrol i henhold til Rådets direktiv 96/61 herom.
• at resultaterne af ovenstående tiltag overvåges og at yderligere tiltag iværksættes hvis nødvendigt.
• at brugen af andre af fællesskabets lovgivningsmæssige instrumenter (f.eks. Vandrammedirektivet
2000/60) overvejes for at sikre kontrollen med koncentrationerne i miljøet for anvendelse til
byggematerialer, vejbelægninger, elektroniske apparater, smøreolie, brændstofadditiv, i fotografisk
industri, til kunststofproduktion og i maling.
• at risikovurderingens resultater tages op til overvejelse ved eventuel godkendelse af anvendelse som
biocid, pesticid, hjælpestof i pesticider og veterinærmedicin. Til disse anvendelser anbefales det at
fremme brugen af alternativer.
• at der indenfor de eksisterende lovgivningsmæssige rammer sættes en fælleseuropæisk grænseværdi for
indholdet af nonylfenol og nonylfenoletoxylater i slam til udspredning på landbrugsjord.
MTBE
Finland har haft ansvaret for risikovurderingen af stoffet MTBE. Af risikovurderingen fremgår det, at stoffet i
EU hovedsageligt anvendes som tilsætningsstof i benzin. Mindre anvendelse af stoffet finder sted i den
kemiske industri, i medicinalindustrien og i laboratorier
Risikovurderingen konkluderer,
• at der er bekymring for arbejdstager som følge af risikoen for lokale effekter på huden som følge af
udsættelse i forbindelse med vedligeholdelsesarbejde på benzinanlæg og reparation af biler.
• at der er bekymring for kvaliteten af drikkevandet med hensyn til smag og lugt som følge af udsivning fra
underjordiske benzintank-anlæg og spild ved overfyldning af benzintanke.
• at der er brug for yderligere informationer for i tilstrækkelig grad at kunne vurdere risikoen for
økosystemer i overfladevand.
• at der er bekymring for økosystemer i overfladevand som følge af udslip i forbindelse med aftapning af
vand fra benzinlagertanke.
På baggrund af risikovurderingen er der udarbejdet en risikoreduktionsstrategi som anbefaler
• at der i samarbejde med relevante organisationer og industrisektorer iværksættes en undersøgelse af
mulighederne for at forbedre placeringen af brændstoffiltre i biler og benzinstandere således at
vedligeholdelsesarbejde og reparationer kan foretages med mindst mulig udsættelse af arbejdstagers hud.
• at der iværksættes et overvågningsprogram som muliggør en tidlig varsling om eventuelle
grundvandsforureninger med MTBE.
• at der ved konstruktion og drift af underjordiske anlæg til opbevaring og distribution af benzin på
servicestationer anvendes den bedst mulige teknologi. I denne henseende skal medlemslandene overveje
bindende krav specielt for alle service stationer i grundvandsindvindingsområder. Desuden anbefales det
at der af den Europæiske Komite for Standardisering (CEN) på dette område udvikles harmoniserede
tekniske standarder. Endelig bør der iv&aeli g;rksættes undersøgelser på kritiske steder hvor der er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463023_0006.png
mulighed for at der tidligere har været udslip. Hvor nødvendigt skal der her iværksættes
afværgeforanstaltninger.
• at udveksling af informationer om disse programmer og deres resultater fremmes.
• at MTBE holdigt aftapningsvand fra overjordiske benzin lagre kontrolleres via anlægsgodkendelser eller
nationale regler.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Da der er tale om en anbefaling, har Kommissionen ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Hvad angår stofferne akrylaldehyd og dimetylsulfat skal det indledningsvis bemærkes at anbefalingen på sigt
kan munde ud i fastsættelsen af fælles europæiske grænseværdier i arbejdsmiljøet. Arbejdstilsynet
har
imidlertid
allerede fastsat grænseværdier for netop disse stoffer i arbejdsmiljøet i Danmark.
Yderligere skal det bemærkes at hvad angår stofferne nonylfenol og nonylfenol(forgrenet) er langt størstedelen
af anvendelsen allerede under udfasning i Danmark.
Hvad angår stoffet MTBE skønnes det at de anbefalede tiltag allerede i høj grad er eller vil blive gennemført i
Danmark med den nye benzintanksbekendgørelse.
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Da der alene er tale om en anbefaling, har den ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. På sigt kan
anbefalingen munde ud i forslag til rådsdirektiver, som ved en vedtagelse skal implementeres i dansk
lovgivning som bekendtgørelser.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Da der alene er tale om en anbefaling, har den ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.
Da der alene er tale om en anbefaling, har den ingen negative økonomiske konsekvenser for erhvervslivet,
forbrugere eller for stat, amter og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Det vil først være muligt at foretage en samlet vurdering af anbefalingens indflydelse på beskyttelsesniveauet
når anbefalingen udmøntes i direktivforslag. Det forventes dog at sådanne direktivforslag vil påvirke
beskyttelsesniveauet i positiv retning i såvel Danmark som i resten af EU.
1. Høring
Forslaget har været sendt i høring og der indkom følgende bemærkninger:
Danske Vandværkers Forening
har
ingen bemærkninger fsva. akrylaldehyd og dimethylsulfat. Fsva. nonylfenol og forgrenet nonylfenol anbefales
det, at Danmark stemmer imod, idet strategien ikke sikrer at man skrider ind overfor anvendelse af stofferne i
pesticider og som hjælpestoffer i bekæmpelsesmidler.