Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1556
Offentligt
1463022_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1556)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
18. juli 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets notat samt grundnotat
vedrørende forslag til Kommissions forordning (EF) om yderligere undersøgelseskrav for importører eller
producenter af visse prioriterede stoffer som fastsat i Rådets forordning (EØF) nr. 793/93.
Forslaget forventes sat til afstemning via komitéproceduren (forskrifts-procedure) den 23. juli 2001.
MILJØstyrelsen
16. juli 2001
Internationalt kontor 1034-0051
mse/6.
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
vedrørende forslag til Kommissions forordning (EF) om yderligere undersøgelseskrav for importører
eller producenter af visse prioriterede stoffer som fastsat i Rådets forordning (EØF) nr. 793/93.
Formålet med forslaget er at pålægge producenterne og/eller importørerne af i alt 12 kemiske stoffer at udføre
de undersøgelser på stofferne, som referenten for de enkelte stoffer finder nødvendige, for at kunne
gennemføre en risikovurdering af stoffet.
Den danske holdning til forslaget er generelt positiv, fordi de krævede undersøgelser skønnes at frembringe det
nødvendige datagrundlag til vurdering af de pågældende stoffer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463022_0002.png
Der skal stemmes om forslaget den 23. juli 2001 i komiteprocedure (3a), forskriftsprocedure.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
MILJØstyrelsen
16. juli 2001
Internationalt kontor rbl/12,mse/6.
MEM 0376 MST
Resume: Formålet med forslaget er at pålægge producenterne og/eller importørerne af i alt 12 kemiske stoffer
(anført i tabel 1), at udføre de undersøgelser på stofferne, som referenten for de enkelte stoffer finder
nødvendige, for at kunne gennemføre en risikovurdering af stoffet. Forslaget vil bidrage til at sikre det
nødvendige datagrundlag til vurdering af de stoffer, som er prioriteret i forbindelse med EU’s risikovurderin
ram.
GRUNDNOTAT
vedrørende forslag til Kommissions forordning (EF) om yderligere undersøgelseskrav for importører
eller producenter af visse prioriterede stoffer som fastsat i Rådets forordning (EØF) nr. 793/93
ENV/D/901032/01 REV 1
1. Status
Kommissionen har den 3. juli 2001 fremsendt ovennævnte forslag til den permanente repræsentation.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 10, stk. 2, i Rådets forordning (EØF) 793/93 om vurdering af og
kontrol med risikoen ved eksisterende stoffer. I denne artikel hedder det, at den medlemsstat, der er udpeget
som referent for et givet stof, er ansvarlig for at vurdere de oplysninger, der meddeles af producenter og
importører, og for, efter at have rådført sig med de pågældende producenter og importører, at vurdere,
hvornår det med henblik på risikovurdering skal pålægges ovennævnte producenter og importører at indgive
yderligere oplysninger eller udføre yderligere undersøgelser.
Der skal stemmes efter komiteprocedure (3a), forskriftsprocedure.
2. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at pålægge producenterne og/eller importørerne af i alt 12 kemiske stoffer (anført i
tabel 1), at udføre de undersøgelser på stofferne, som referenten for de enkelte stoffer finder nødvendige, for
at kunne gennemføre en risikovurdering af stoffet. Stofferne står opført på en af de tre første lister over
prioriterede stoffer (Kommissionens forordning (EF) nr. 1179/94, n r. 2268/95 eller nr. 143/97).
Prioritetslisterne indeholder stoffer medlemslandene har udvalgt til risikovurdering under EU’s
risikovurderingsprogram for eksisterende stoffer (Rådets forordning (EØF) 793/93). Referentens krav om
yderligere undersøgelser samt tidsfrister herfor fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Oversigt over undersøgelseskravene
Stofnavn
Referent Undersøgelseskrav
Tidsfrist
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463022_0003.png
Anilin
D
• Forskellige oplysninger om dannelse 9 md
og frigivelse af anilin fra
gummiindustrien
• Forskellige undersøgelser af anilins
giftighed overfor og ophobning i
miljøet.
6 md *
Dibutyl phthalat
(DBP)
2-Furaldehyd
(Furfural)
4,4-Metylendianilin
(MDA)
Bis(2-etylhexyl) phthalat
(DEHP)
Tetrakloretylen
(Perklor el. Perkloretylen)
Bis(pentabromofenyl)
æter
(DecaBPE)
NL
• En undersøgelse af stoffets
giftighed overfor planter
• En undersøgelse af stoffets evne til
at skade arveanlægene (In
vivo
genmutations test)
• En undersøgelse af stoffets
langtidseffekter på regnorm
12 md
NL
?
D
6 md
S
• En undersøgelse af stoffets effekter 18 md
på fisk i overfladevand udført over
flere generationer
• Et overvågningsprogram i jord i EU 18 md
for stoffets vigtigste
nedbrydningsprodukter tri- og
dikloreddikesyre
• En undersøgelse af stoffets evne til
at skade fosterudviklingen i
forsøgsdyr
• Forskellige undersøgelser af stoffets
nedbrydelighed i og giftighed
overfor miljøet
3-6 md
UK
F/UK
Cadmium
Hydrogenperoxid
B
FIN
• En undersøgelse af stoffets skæbne i 3 md
vandmiljøet
• En undersøgelse af stoffets
skadelige virkninger på sundheden
(90 dages inhalationsstudie i
forsøgsdyr)
• En undersøgelse af stoffets
skadelige virkninger på sundheden
(90 dages inhalationsstudie i
forsøgsdyr
• En undersøgelse af stoffets evne til
at skade arveanlægene (In
vivo
knoglemarvs mikronukleus test)
24 md
Hexabromocyklododekan S
(HBCD)
3-6 md
Oktabromodifenyl æter
F/UK
• En undersøgelse af stoffets
3-18 md
skadelige virkninger på sundheden
(90 dages inhalationsstudie i
forsøgsdyr) særligt m.h.t. effekter på
kønsorganer og immunsystemet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463022_0004.png
• En undersøgelse af stoffets evne til
at skade frugtbarheden
• Forskellige undersøgelser af stoffets
nedbrydelighed i og giftighed
overfor miljøet
Kloralkaner (C14-17)
(Mellemlange klorerede
paraffiner, MCCP)
*Tidsfristen for visse af disse undersøgelser afhænger af resultater fra de enkelte undersøgelser af anilin og af
undersøgelser af stoffet 3,4-dikloranilin.
3. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Ingen.
Samfundsøkonomiske konsekvenser:
Ifølge oplysninger fra udkast til risikovurderingsrapporterne for de pågældende stoffer er der ingen danske
producenter eller importører af stoffet. Udgifterne i forbindelse med udførelsen af de krævede undersøgelser
afholdes derfor alene af producenter og/eller importører i de øvrige medlemslande. Forslaget vurderes derfor
ikke at have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet og forbrugere eller for staten, amter eller k
ommunerne.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget forventes ikke direkte at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark, men vil bidrage til at sikre det
nødvendige datagrundlag til vurdering af de stoffer, som er prioriteret i forbindelse med EU’s
risikovurderingsprogram.
4. Høring
Forslaget har været i høring i miljøspecialudvalget og følgende høringssvar indkom:
Danske Vandværkers
Forening
anbefaler at man overvejer at anvende forsigtighedsprincippet og skrider til regulering nu, fremfor at
udskyde beslutningen i op til 2 år mere, samt anbefaler at man behandler stofferne individuelt, så man kan
stemme imod udskydelse af beslutning for de stoffer der stort set er færdigbehandlede. Hvis dette ikke er
muligt, opfordrer foreningen til at man enten undlader at stemme eller stemmer imod.
UK
• Forskellige undersøgelser af stoffets 6 md
giftighed overfor miljøet