Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1578
Offentligt
1463000_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1578)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets notat om forslag til
Kommissionens forordning om ændring af Kommissionens forordning (EF) 466/2001 af 8. marts
2001 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler og udkast
til Kommissionens henstilling til reduktion af indholdet af dioxiner i fødevarer, dokument
SANCO/0384/01-rev2 og SANCO/0385/01-rev2.
Forslaget forventes sat til afstemning på et ekstraordinært møde i Den Stående Komité for
Levnedsmidler den 25. juli 2001.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463000_0002.png
om forslag til Kommissionens forordning om ændring af Kommissionens forordning (EF)
466/2001 af 8. marts 2001 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i
levnedsmidler og udkast til Kommissionens henstilling til reduktion af indholdet af dioxiner i
fødevarer
Dokument SANCO/0384/01-rev2 og SANCO/0385/01-rev2
Kommissionen har den 19.-20. juli 2001 under et møde i Den Stående Levnedsmiddelkomité
oplyst, at Kommissionen ønsker at sætte forslaget til forordning til afstemning på et ekstraordinært
møde i Den Stående Komité for Levnedsmidler den 25. juli 2001, da Kommissionen uden nærmere
begrundelse har oplyst, at sagen er af meget hastende karakter. Det bemærkes, at Kommissionen i
juni 2001 oplyste, at forslaget v ille blive sat til afstemning i løbet af efteråret 2001.
Forslaget behandles i en III b-procedure. Hvis der er kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage
forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der
kan vedtage forslaget uændret med kvalificeret flertal eller ændre det med enstemmighed. Handler
Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen vedtage forordningen.
Forslaget vedrører fastsættelse af maksimalgrænseværdier i fødevarer samt - i tilknytning hertil - en
henstilling til fastsættelse af aktionsgrænser for dioxin med henblik på en reduktion af dioxiner og
PCB i fødevarer.
De foreslåede maksimalgrænseværdier vurderes ikke umiddelbart at garantere et indtag under TDI
(tolerabel daglig indtagelse), men forudsat, at der gennemføres passende kontrolforanstaltninger vil
beskyttelsesniveauet i Europa og Danmark forbedres. Danmark er derfor positivt indstillet overfor
forslaget, men finder, at det er vigtigt at få harmoniserede overvågnings- og kontrolforanstaltninger.
Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget under forudsætning af, at der afgives en
Kommissionserklæring om, at man indenfor en given kort tidsperiode, vil udarbejde forslag til
harmoniserede overvågnings- og kontrolforanstaltninger m.v. ved overskridelser af
maksimalgrænseværdierne.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
om forslag til Kommissionens forordning om ændring af Kommissionens forordning (EF)
466/2001 af 8. marts 2001 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i
levnedsmidler og udkast til Kommissionens henstilling til reduktion af indholdet af dioxiner i
fødevarer
Dokument SANCO/0384/01-rev2 og SANCO/0385/01-rev2
Resumé
Forslaget vedrører fastsættelse af maksimalgrænseværdier i fødevarer samt en henstilling til
fastsættelse af aktionsgrænser for dioxin med henblik på en reduktion af dioxiner i fødevarer.
Forslaget er baseret på risikovurdering foretaget af Den Videnskabelige Komité for Levnedsmidler
den 22. november 2000 af dioxin og dioxinlignende PCB i fødevarer.
Forslaget vil ikke garantere, at alle vil få et indtag af dioxin under det anbefalede tolerable daglige
indtag (TDI), men forudsat, at der gennemføres passende kontrolbestemmelser vurderes det, at de
foreslåede maksimalgrænseværdier vil øge beskyttelsesniveauet i Europa og Danmark.
Kommissionen har den 19.-20. juli 2001 oplyst, at Kommissionen på grund af sagens hastende
karakter ønskede forslaget sat til afstemning den 25. juli 2001.
Baggrund
Kommissionen har den 19.-20. juli 2001 under et møde i Den Stående Levnedsmiddelkomité
oplyst, at Kommissionen ønsker at sætte forslaget til forordning til afstemning på et ekstraordinært
møde i Den Stående Komité for Levnedsmidler den 25. juli 2001, da Kommissionen uden nærmere
begrundelse har oplyst, at sagen er af meget hastende karakter. Det bemærkes, at Kommissionen i
juni 2001 oplyste, at forslag et ville blive sat til afstemning i løbet af efteråret 2001.
Kommissionen har den 27. juni 2001 fremsendt reviderede arbejdsdokumenter med forslag til
Kommissionens forordning om ændring af Kommissionens forordning (EF) 466/2001 af 8. marts
2001 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler samt udkast
til Kommissionens henstilling til fastsættelse af aktionsgrænser for dioxin i fødevarer med henblik
på reduktion af dioxiner og PCB i fødevarer.
Forslaget til Kommissionens forordning er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr.
315/93 af 8. februar 1993 om fastsættelse af fællesskabsprocedurer for forureninger i fødevarer,
særligt artikel 2. Udkastet til Kommissionens henstilling om reduktion af dioxiner og PCB i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463000_0004.png
fødevarer har hjemmel i Traktatens artikel 211, hvorefter Kommissionen kan rette henstillinger og
afgive udtalelser om de i traktatens omhandlede forhold.
Forslaget til forordning behandles i en III b-procedure i Den Stående Levnedsmiddelkomité. Hvis
der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal,
forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der kan forkaste forslaget med simpelt flertal eller kan
vedtage forslaget uændret med kvalificeret flertal eller ændre det med enstemmighed. Handler
Rådet ikke inden en frist på højst tre m&a ring;neder, kan Kommissionen udstede forordningen.
Henstillingen kan umiddelbart udstedes af Kommissionen, men det formodes, at den vil blive
forelagt Den Stående Levnedsmiddelkomité.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der redegøres ikke for nærheds- og proportionalitetsprincippet, da der er tale om
gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt.
Formål og indhold
Kommissionens forslag er baseret på Den videnskabelige Komité for Levnedsmidler (SCF)
risikovurdering fra 22. november 2000 af dioxin og dioxinlignende PCB i fødevarer.
På baggrund af en toksikologisk vurdering fastsatte SCF for dioxin og dioxinlignende PCB en
midlertidig tolerabel daglig indtagelse (TDI) på 1 pg WHO-TEQ/kg legemsvægt/dag. Denne værdi
er i maj 2001 revurderet af SCF til 2 pg WHO-TEQ/kg legemsvægt/dag.
SCF har ligeledes vurderet det gennemsnitlige indtag af dioxin og dioxinlignende PCB i EU-
landene til mellem 1,85 og 2,07 WHO-TEQ/kg legemsvægt/dag. Det gennemsnitlige indtag i EU
ligger for en del af befolkningen således noget over det tolerable indtag, og SCF anbefaler derfor en
reduktion af indtaget.
Med den hensigt at reducere indholdet af dioxin og dioxinlignende PCB i fødevarer foreslår
Kommissionen fastsat maksimalgrænseværdier for de mest anvendte animalske fødevarer herunder
fisk. Kommissionen vurderer, at de foreslåede grænseværdier vil ulovliggøre de mest belastede
fødevarer svarende til mellem 1 og 5 % af de varer, der findes på markedet i dag. På grund af
begrænset viden omkring di oxinlignende PCB fastsættes grænseværdierne i første omgang kun for
de egentlige dioxiner.
Maksimalgrænseværdierne vil træde i kraft 1. januar 2002. Grænseværdierne skal revideres første
gang inden 31. december 2004 med henblik på inkludering af dioxin-lignende PCB i lyset af, at der
forventes fremkommet nye data om tilstedeværelsen af dioxiner og dioxinlignende PCB.
Grænseværdierne vil endnu engang blive gennemgået før 31. december 2006 med henblik på at
reducere grænseværdierne på baggrund af en forventet reduktion af forureningen af miljøet.
Nedenfor i tabellen angives Kommissionens forslag til maksimalgrænseværdier:
Produkter
Masksimalgrænseværdier for Dioxin (PCDD + PCDF) (pg WHO-PCDD/F-
TEQ/g fedt eller ng WHO-PCDD/F-TEQ/kg produkt)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463000_0005.png
Kød og kødprodukter stammende fra
Drøvtyggere (ko, får)
Fjerkræ og opdrættet vildt
Svin
3 pg WHO-PCDD/F-TEQ/g fedt
2 pg WHO-PCDD/F-TEQ/g fedt
1 pg WHO-PCDD/F-TEQ/g fedt
Lever og produkter heraf
6 pg WHO-PCDD/F-TEQ/g fedt
Fisk, fiskeprodukter og produkter
heraf
4 pg WHO-PCDD/F-TEQ/g frisk vægt
Mælk og mælkeprodukter, inklusiv
mælkefedt
3 pg WHO-PCDD/F-TEQ/g fedt
Hønseæg og ægprodukter
- dog undtaget æg fra høns med
adgang til udendørs arealer
3 pg WHO-PCDD/F-TEQ/g fedt
Olie og fedtstoffer
Animalsk fedt, fra
Drøvtyggere
Fjerkræ og opdrættet vildt
Svin
Blandet animalsk fedt
Vegetabilsk olie
3 pg WHO-PCDD/F-TEQ/g fedt
2 pg WHO-PCDD/F-TEQ/g fedt
1 pg WHO-PCDD/F-TEQ/g fedt
2 pg WHO-PCDD/F-TEQ/g fedt
0.75 pg WHO-PCDD/F-TEQ/g fedt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463000_0006.png
Fiskeolie
2 pg WHO-PCDD/F-TEQ/g fedt
Det er Kommissionens intension, at emissionen med dioxin og forureningen med dioxinlignende
PCB skal reduceres ved kilden. For at kunne opspore kilderne til forurening af fødevarer foreslår
Kommissionen i form af en henstilling, at der fastsættes såkaldte
aktions-
og
målgrænser.
Aktionsgrænserne fastsættes på et niveau svarende til ca. 75% af maksimalgrænseværdierne, og der
fastsættes også aktionsgrænser for vegetabilske produkter. Ifølge henstillingen skal myndighederne
igangsætte en opsporing af kilderne til forurening med dioxin og dioxinlignende PCB, når
nationale overvågnings- eller kontrolundersøgelser påviser et indhold, der overskrider
aktionsgrænserne fasts at for dioxin. Myndighederne skal også analysere disse prøver for
dioxinlignende PCB.
På denne måde må det forventes, at der kan udpeges specielt belastede fødevarer fra specielt
belastede områder. Henstillingen lægger op til, at medlemslandene ved udpegning af sådanne
hotspots skal følge op med henblik på, at forhindre eller begrænse dioxinindholdet i de pågældende
fødevarer gennem en indsats ved forureningskilden.
Endvidere skal aktionsgrænserne tilvejebringe et bedre datagrundlag til revurdering af
maksimalgrænseværdierne og til inkludering af dioxinlignende PCB i maksimalgrænseværdierne.
Da forureningen varierer fra medlemsland til medlemsland, kan der som supplement til de af EU
fastsatte aktionsgrænser fastsættes specielle nationale aktionsgrænser for relevante produkter.
Myndighederne skal for disse udrede kilderne til 5-10% af de mest belastede produkter, med
henblik på en reduktion af befolkningens belastning med dioxin. Medlemsstaterne skal informere
Kommissionen og de andre medlemsstater om deres fund og resultatet af deres unders&os
lash;gelser samt de tiltag, der er gjort for at reducere eller fjerne kilden til forureningen.
Målgrænserne skal på længere sigt sikre befolkningen mod overskridelser af TDI, de er ikke fastsat
endnu, men skal fastsættes inden 31. december 2004 på baggrund af den opnåede viden om
reduktion af forureningsgraden i de forskellige fødevarer. Samtidig vil aktionsgrænserne blive
revurderet for eventuelt at kunne medtage dioxinlignende PCB. Det er hensigten, at
maksimalgrænseværdier og aktionsgrænser på sigt skal sænkes til målgrænseniveauet.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Gældende dansk ret
Indholdet af dioxiner i fødevarer er i dag reguleret ved en individuel sundhedsmæssig vurdering
efter fødevarelovens § 7, stk 2, men der er ikke fastlagt maksimalgrænseværdier.
Konsekvenser
Forordningsforslaget kan få statsfinansielle konsekvenser. En endelig vurdering må dog afvente en
eventuel fastlæggelse af de til grænseværdierne knyttede kontrolforanstaltninger, samt at der opnås
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
et overblik over de nødvendige foranstaltninger i primærproduktionen til håndhævelse af
maksimalgrænseværdierne. En høj kontrolfrekvens kan give finansielle konsekvenser grundet den
høje analysepris. Udov er omkostninger til prøveudtagning skal der påregnes udgifter på omkring
4500 kr. til hver dioxinanalyse. Kontrollen kan baseres på brugerbetaling eller på offentlig
betaling.
Forordningen om maksimalgrænseværdier vil være umiddelbart gældende, henstillingen kan
implementeres ved ændring af bekendtgørelse om forurenende stoffer i fødevarer samt
gebyrbekendtgørelsen.
I de nyeste estimater fra den danske dioxinhandlingsplan baseret på et begrænset datamateriale
anslås belastningen af danske forbrugere med et gennemsnits konsum af fødevarer således til 1.7 pg
WHO-TEQ/kg legemsvægt/dag, når de dioxinlignende PCB medregnes. Da en del af befolkningen
vil have et højere konsum, op til 2-3 gange gennemsnitskonsumet, viser beregningerne, at en del af
danskerne i dag har et indtag over TDI på 2 pg WHO-TE Q/kg legemsvægt/dag, hvor SCF
anbefaler et indtag under TDI.
Såfremt det lykkedes at reducere forekomsten af dioxin i de mest belastede produkter i EU, vil dette
indebære en forbedring af beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Det er derfor afgørende, at
forordningen indeholder klare og forpligtende kontrol- og opfølgningsbestemmelser for
medlemsstaterne.
Høring
Arbejdsdokumenterne i den oprindelige version blev 29. marts 2001 sendt i høring hos relevante
landsomfattende erhvervs- og forbrugerorganisationer efter fødevarelovens § 6.
Landsudvalget for svin, Danske slagterier og Fødevareindustrien finder det positivt, at der
fastsættes maksimalgrænseværdier for fødevarer, idet de dog finder, at datagrundlaget er uklart.
Landsudvalget for svin og Danske slagterier er tilfredse med konceptet med aktionsgrænser og
arbejdet hen imod en reduktion til målgrænserne, medens Fødevareindustrien ønsker
aktionsgrænser fjernet, da de menes at skabe flaskehalsproblemer med at få udført
dioxinanalyser for virksomheder og myndigheder.
Danmarks fiskeriforening ønsker reduktion af udledning af dioxin til miljøet, og at der derfor
skal være skrappere krav til forbrændingsanlæg m.m. Maksimalgrænseværdier vil ikke mindske
dioxinindholdet i fiskene; dette kan kun opnås ved at hindre udledning, samtidig med at dioxin i
økosystemet nedbrydes. Grænseværdier vil kun tilføre ekstra omkostninger. Foreningen vil gerne
have nye data og målinger, inden der fastsættes grænseværdier, og har en række spørgsmål til
analysefaciliteter og til, hvordan fødevaremyndighederne skal håndhæve grænseværdierne.
Den danske dyrlægeforening er enig i, at indsatsen mod forurening af foder og fødevarer med
dioxin og PCB skal skærpes for at beskytte forbrugerne mod sundhedsrisici. Der bør snarest
igangsættes forskning for flere data med henblik på permanente grænseværdier.
Dansk familielandbrug slutter op om intensionerne for at reducere dioxin i miljøet og om, at der
fastsættes grænseværdier for dioxin i fødevarerne. De finder det positivt, at alle led i berøring
med fødekæden skal tage medansvar for miljø og produktion.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Landsforeningen Økologisk Jordbrug, Økologisk Landscenter herunder bl.a. Landsforeningen
af Økologiske og Biodynamiske Mælkeproducenter og Ø-gruppen bemærker i fællesskab, at de
ser med alvor på problemerne med dioxinudledningen og den deraf følgende forurening af miljø
og fødevarer, men har ifølge eget udsagn ikke noget kvalificeret indspil til arbejdet, idet man ser
frem til at m edvirke til en reduktion af fødevarernes indhold på et senere tidspunkt.
Landboforeningerne og Landbrugsraadet finder det vigtigt, at der fortsat sker reduktion i
udledningen af dioxin til miljøet og positivt, at der fokuseres på både foder og fødevarer i
henstillingen. Endvidere finder de det vigtigt, at der fastsættes realistiske
maksimalgrænseværdier, som tager udgangspunkt i det "naturlige baggrundsindhold".
De samvirkende købmænd er tilfredse med, at der lægges fælles EU strategi for med tiden at
reducere dioxinbelastningen. De vil ikke kommentere de foreslåede værdier og ønsker en
analysemetode defineret inden ikrafttrædelsesdatoen for grænseværdierne.
FDB vil gerne vide, hvordan Fødevaredirektoratet vil gribe analysearbejdet an, når
maksimalgrænseværdierne træder i kraft.
Den foreliggende udgave af dokumenterne har endvidere været i høring i det Rådgivende
Fødevareudvalg.
Mejeriforeningen er enig i princippet om at dioxin skal bekæmpes ved kilden. Foreningen anser
det fornuftigt at køre med en overvågningsgrænse/aktionsgrænse, som, hvis den overskrides,
udløser, at man opsporer kilden til forureningen. Samtidigt finder foreningen det forkert at
pålægge virksomhederne kontroludgiften under henvisning til, at dioxin er en miljøforurening,
og som sådan et forhold virksomhederne ikke selv ha r kontrol med.
Danske Slagterier (DS) er principielt enig i, at problemer med forurening med dioxin og
dioxinlignende stoffer skal løses ved kilden, men stiller spørgsmålstegn ved det videnskabelige
belæg for de foreslåede grænseværdier. DS finder det ikke videnskabeligt korrekt at sætte en
grænseværdi baseret på en TEQ-værdi (toksicitetsækvivalenter) alene, hvilket kunne tale for, at
mængden af vi den på området er for sparsom til at berettige til lovgivning på området. DS
finder, at det talmateriale, som er benyttet til fastsættelse af grænseværdierne, er meget sparsomt,
hvorfor det anføres, at det er for tidligt at gå ud og opstille grænseværdier på et område, som er
så dårligt belyst. DS finder, at en vejledende grænseværdi vil give mere mening og samtidigt kan
finde anvendelse også som overvågnings/aktionsgrænse. Endelig påpeger DS, at analyser for
dioxiner indtil videre er meget kostbare, og da problemet i stor udstrækning er et miljøproblem,
som ikke kan styres af fødevareindustrien, forventes det, at virksomhederne friholdes for disse
udgifter.
Landbrugsraadet, Landboforeningerne og Dansk Familielandbrug henviser til høringssvar givet
i forbindelse med Kommissionens arbejdsdokumenter om dioxin i foder.
Landbrugsraadet, Landboforeningerne og Dansk Familielandbrug støtter således forslaget om,
at der skal ses på indholdet af dioxin både i foder og i fødevarer, således at indholdet af dioxin i
fødekæden reduceres. Med hensyn til fastsættelse af grænseværdierne lægges vægt på, at de er
realistiske og tager udgangspunkt i, at der er et "naturligt baggrundsindhold", og samtidig, at
der sikres mod dir ekte forureninger, der medfører sundhedsproblemer. Landbrugsraadet,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Landboforeningerne og Dansk Familielandbrug peger på, at et givet dioxinindhold kan bero på
udefra kommende forhold, hvorfor det er afgørende, at myndighederne håndterer denne
situation uden at straffe landmanden, men i stedet sætter ind over for den direkte årsag til
forureningen. Organisationerne ønsker endelig at blive inddraget i den nationale implementering
af forslaget.
Forbrugerrådet kan grundlæggende tilslutte sig princippet i forslaget om fastsættelse af
maksimalgrænseværdier samt aktions- og målgrænser. Umiddelbart vurderes det, at
grænseværdien for specielt fisk er meget høj set i forhold til det anbefalede daglige indtag af fisk
og i forhold til værdien for det tolerable daglig indtag (TDI) samt i betragtning af, at værdien
kun gælder for dioxin. Forbrugerr&ari ng;det anmoder derfor om at maksimalgrænseværdien
revurderes, ikke bare for fisk, men også for fx kød og mælkefedt, der indtages i større mængder
end fisk.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Grundnotat er fremsendt 16. juli 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463000_0010.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463000_0011.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463000_0012.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463000_0013.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463000_0014.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463000_0015.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463000_0016.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463000_0017.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463000_0018.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463000_0019.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463000_0020.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463000_0021.png