Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1594
Offentligt
1462985_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1594)
indre marked
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
6. august 2001
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 2. juli 2001 (Alm. del – bilag 1477) vedlægges
Udenrigsministeriets besvarelse af de deri stillede spørgsmål nr. 218 og 219.
Udenrigsministeriet N.4, j.nr. 400.F.5
Nordgruppen Den 1. august 2001
Besvarelse af Europaudvalgets spørgsmål 218 og 219 af den 2. juli 2001 (Alm. del – bilag 1477) til
udenrigsministeren:
Spørgsmål nr. 218:
"I forlængelse af besvarelse af spørgsmål 151 om EU’s anti-dumping told (EUU bilag 1068) ønskes ministerens
kommentar til den vedlagte artikel fra Tænk & Test nr. 14, maj 2001".
Svar:
Artiklens faktuelle indhold er overordnet i overensstemmelse med regeringens vurdering af sagen, hvor der nu
er blevet indført afgifter for en periode på 5 år ved offentliggørelse i EF-tidende den 16. juli 2001. Enkelte
forhold i artiklen kan imidlertid give anledning til misforståelser.
Det fremgår af artiklen, at Danmark har godkendt iværksættelse af undersøgelsen, som er foranlediget af en
klage fra de europæiske producenter af sparepærer over prisdumping fra kinesiske eksportører. Det fremgår
endvidere, at Danmark ændrede holdning på grund af valget af Mexico som sammenligningsland.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462985_0002.png
Der har imidlertid ikke været tale om et dansk holdningsskift. At godkende iværksættelsen af en undersøgelse
betyder alene, at vi anerkender, at den fremsendte klage er tilstrækkeligt underbygget til, at sagen bør
undersøges ved Kommissionens foranstaltning. Det kan selvsagt ikke præjudicere dansk stillingtagen til
Kommissionens undersøgelse. Fra første færd har Danmark været forslagets toneangivende modstander.<>
Valget af Mexico som sammenligningsland var ét af en række forhold, som resulterede i den danske modstand.
Et andet meget vigtigt aspekt var hensynet til Fællesskabernes overordnede interesser, i særdeleshed energi- og
miljøaspekterne.
Det er desuden regeringens opfattelse, at effekten på forbrugerpriserne og forbrugernes præferencer vil være
mindre dramatisk end antydet. Baggrunden er dels, at en række kinesiske eksportører betaler individuelt
beregnede afgiftssatser, som ligger under fællessatsen på 66,1%, dels at der er alternative importmuligheder fra
en række lande, primært i Østeuropa og Fjernøsten.
Spørgsmål nr. 219:
"Ministeren bedes nærmere redegøre for, hvordan man i EU "godtgør", at salg er sket til dumpingpriser, jf.
besvarelsen på spørgsmål 151 (EUU bilag 1068.)"
Svar:
Grundlaget for at godtgøre salg til dumpingpriser fremgår af Rådets Forordning (EF) Nr. 384/96 og især
artikel 2 heraf.
Forudsætningen for at der kan statueres dumping er, at eksportprisen for en given vare til Fællesskabet er
lavere end prisen på eksportørens hjemmemarked.
Hvis en sammenligning af de eksisterende markedspriser ikke er mulig grundet særlige handelsvilkår
undersøges forholdet mellem produktionsomkostningerne (den såkaldte normalpris) hos eksportøren og
eksportpriserne. For at der i dette tilfælde kan statueres dumping kræves det, at en vares eksportpris, inklusive
omkostninger til salg og administration, er lavere end normalprisen.
For undersøgelser i lande uden markedsøkonomi, herunder Kina, bestemmes varens normalpris på grundlag af
prisen eller den beregnede værdi i et markedsøkonomisk sammenligningsland. Kinesiske eksportører kan dog,
efter særlig anmodning herom, opnå at blive undersøgt efter de "normale" kriterier, dvs. på basis af egne
omkostninger og egne priser.
I alt 10 eksportører har søgt denne status, men kun 2 kunne imødekommes. Afgifterne for disse eksportører er
henholdsvis 0 og 32,3%. Af de resterende 8 ansøgere har 6 opnået individuel behandling for så vidt angår
kalkulationen af deres omkostninger, men ikke priser. For disse eksportører gælder afgifter mellem 8,4 og
59,5%. De resterende eksportører skal betale en fælles afgift på 66,1% svarende til den undersøgte difference
mellem eksportørernes salgspriser og varens normale værdi i Mexico.